Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 pyöränlaakeriko vollottaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoFFi
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 77
    • Raahe

    E39 pyöränlaakeriko vollottaa?

    Elikkä kuuluu vollotusta/vaimea jurraus takapäästä 70-80km/h vauhdissa,
    mutkitellessa oikealle ääni poistuu ja vasemmalle ääni kuuluu.

    tänään sitten vaihdoin oikean takalaakerin ja ääni vaan pysyy, rempan yhteydessä sitten huomasin että taempi ylätukivarsi on ulkopäästä väljä joten voiko johtua siitä?

    kysymys 2: ilmastointilaitteen puhallin jää joskus yksin pöhisemään kun auton sammuttaa, ei kuitenkaan ole vielä syönyt akkua tyhjäksi koskaan.
    oiskohan "siili" vaihtokunnossa?

    autona E39 touring 523 vm.9/97
    E61 530da M-SPORT
    ex:E39 Touring shadowline
  • |jaakko|
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 1542
    • Keski-Suomi

    #2
    eikös se niin menny että sinne päin mihin kääntää ja ääni voimistuu niin sen puolen laakeri on paskana
    korjatkaa jos oon väärässä. kuulostais kyllä laakerivialta.

    mitäs tolla väljyydellä tarkoitat, puslaa vai?

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Pyörä ilmaan, kaksin käsin käännät oik-vas ja pystysuunnassa (pientä nopeaa eestaas liikettä), pystyt toteamaan laakerin väljyyden. Jos olet epävarma kokeile vertailuksi toisen puolen pyörää onko erilainen. Voimaa tähän ei siis tarvita.
      Last edited by petrolhead; 14-03-2009, 22:22.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • KoFFi
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 77
        • Raahe

        #4
        Originally posted by |jaakko| View Post
        eikös se niin menny että sinne päin mihin kääntää ja ääni voimistuu niin sen puolen laakeri on paskana
        korjatkaa jos oon väärässä. kuulostais kyllä laakerivialta.

        mitäs tolla väljyydellä tarkoitat, puslaa vai?
        niin siinä tukivarren päässä on pallonivel joka on väljä!
        E61 530da M-SPORT
        ex:E39 Touring shadowline

        Comment

        • |jaakko|
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 1542
          • Keski-Suomi

          #5
          Originally posted by KoFFi View Post
          niin siinä tukivarren päässä on pallonivel joka on väljä!
          ei sen PITÄIS jollotusta aiheuttaa, mut näähän on yksilöitä
          sen pitäis vaan kolistaa montuissa ym kun nivel on paskana

          kokeile nujuttaa sitä vasenta pyörää petrolheadin neuvoin, vai ootko paikantanu äänen juuri oikealle puolelle?

          Comment

          • KoFFi
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 77
            • Raahe

            #6
            joo pitää huomenissa kokeilla tuota vasenta puolta nytkytellä. kuuluu vaan niin selvästi oikealta puolen se ääni. aattelin vaan mielessäni että kun se nivel on väljä niin voisko sen vaikuttaa vetariin kun se vetoakselin nivelen kulma muuttuu.

            ääni siis kuuluu todella selkeästi kun esim. vasemmalle olevassa mutkassa menee pienessä sivuluisussa. oikealle olevassa mutkassa ei kuulu mitään.
            E61 530da M-SPORT
            ex:E39 Touring shadowline

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Nyt vasta luin ton avauspostauksen
              Originally posted by KoFFi View Post
              rempan yhteydessä sitten huomasin että taempi ylätukivarsi on ulkopäästä väljä joten voiko johtua siitä?
              En tiedä soveltuuko e39 mutta noin autoissa yleensä VOI johtua. Rengas koskettaa tietä virheellisesti (kulutuspinnan reunalla/sivuvallilla) ja ihan rengasmelu kasvaa. Tai sitten väljyys voi tehdä värinää joka on korvin kuultavaa
              Mutta kato nyt se laakeri ensin.
              Last edited by petrolhead; 15-03-2009, 07:24.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • KoFFi
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 77
                • Raahe

                #8
                joo pitää katella tänään tuo vasen laakeri, elilenhän vaihoin tuon oikean.
                E61 530da M-SPORT
                ex:E39 Touring shadowline

                Comment

                • JTP
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 506
                  • Hpj

                  #9
                  Originally posted by |jaakko| View Post
                  eikös se niin menny että sinne päin mihin kääntää ja ääni voimistuu niin sen puolen laakeri on paskana
                  korjatkaa jos oon väärässä.
                  Eikun just päinvastoin!
                  Eli fysiikan lain mukaan kaarteessa painopiste siirtyy keskipakovoiman johdosta ulkokaaren puoleisille pyörille...elikkä jos kaarrat oikealle, niin vasemmanpuoleisille pyörille tulee lisää "painoa", ja vastaavasti oikeanpuoleiset pyörät kevenevät tai riittävän kovassa vauhdissa nousevat kokonaan ilmaan!
                  Siis jos kaarteessa ääni voimistuu, niin vika on ulkokurvin puoleisessa laakerissa. Ja jos ääni taas hiljenee, niin vika on sisäkurvin puolella...

                  Siitä ollaan samaa mieltä, että laakerivialta vaikuttaisi...
                  e90 330i lci -09
                  Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                  Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7459
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by JTP View Post
                    Siis jos kaarteessa ääni voimistuu, niin vika on ulkokurvin puoleisessa laakerissa. Ja jos ääni taas hiljenee, niin vika on sisäkurvin puolella...

                    Siitä ollaan samaa mieltä, että laakerivialta vaikuttaisi...
                    Mulla ei kaartelu vaikuttanut ääneen oikeastaan ollenkaan, mutta tunkilla kun nosti renkaan ylös ja pyöritti käsin vähän vauhtia niin äänestä kyllä kuuli että laakeri oli sökö (eli ääni oli erilainen kuin ehyelle puolella). Tuossa vaiheessa jo toki ajossakin ääni alkoi kuulua 40 km/h vauhdissa.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • JTP
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 506
                      • Hpj

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Mulla ei kaartelu vaikuttanut ääneen oikeastaan ollenkaan, mutta tunkilla kun nosti renkaan ylös ja pyöritti käsin vähän vauhtia niin äänestä kyllä kuuli että laakeri oli sökö (eli ääni oli erilainen kuin ehyelle puolella). Tuossa vaiheessa jo toki ajossakin ääni alkoi kuulua 40 km/h vauhdissa.
                      Ja vielä selvemmin tuon laakerivian voi paikallistaa halvalla "stetoskoopilla", elikkä esim. puukepin pätkällä. Kepin toinen pää laakeripesän päälle tukivarteen, ja toinen pää korvaa vasten. Sitten vaan rengasta pyörittelemään ja kuuntelemaan.....
                      Pienemmätkin kulumiset laakerissa paljastuu tuolla keinolla!
                      e90 330i lci -09
                      Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                      Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                      Comment

                      • KoFFi
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 77
                        • Raahe

                        #12
                        Originally posted by JTP View Post
                        Eikun just päinvastoin!
                        Eli fysiikan lain mukaan kaarteessa painopiste siirtyy keskipakovoiman johdosta ulkokaaren puoleisille pyörille...elikkä jos kaarrat oikealle, niin vasemmanpuoleisille pyörille tulee lisää "painoa", ja vastaavasti oikeanpuoleiset pyörät kevenevät tai riittävän kovassa vauhdissa nousevat kokonaan ilmaan!
                        Siis jos kaarteessa ääni voimistuu, niin vika on ulkokurvin puoleisessa laakerissa. Ja jos ääni taas hiljenee, niin vika on sisäkurvin puolella...

                        Siitä ollaan samaa mieltä, että laakerivialta vaikuttaisi...
                        niinhän sitä itekki aattelin ku niin selvästi ääntää kaarrettaessa vasemmalle mutta eipä ollut vaikutusta laakerilla. pitää nyt tilata se taemmpi ylätukivarsi joka on väljä.
                        E61 530da M-SPORT
                        ex:E39 Touring shadowline

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8974
                          • Kellokoski

                          #13
                          Kannattaa tarkistaa myös etupyörien laakerit. Itsekkin veikkalin vasenta takapyörää kuulohavaintojen perusteella. Korjaamon nosturilla kun käytiin pyörät läpi niin syylliseksi paljastuikin oikean etupyörän laakeri. E39 siis autona..
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1228
                            • LAHTI

                            #14
                            E39:ssä on Etupyörälaakeri vikoja jo 70-tuhannessa kilometrissä

                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            Kannattaa tarkistaa myös etupyörien laakerit. Itsekkin veikkalin vasenta takapyörää kuulohavaintojen perusteella. Korjaamon nosturilla kun käytiin pyörät läpi niin syylliseksi paljastuikin oikean etupyörän laakeri. E39 siis autona..
                            E39:ssä on etupyörälaakerivikoja bemari asentaja sanoi että, on tavanut jo 70-tuhatta ajetusta etupyörälaakeri vian..se voi esim. jumpsuttaa jo kävely vauhdissa vaikkei kovemmassa
                            vauhdissa vielä ujellakkaan kun se oikein huonoksi menee.
                            Minusta nämä etupyörän laakerit pitäisi vaihtaa samalla kun esim. vaihtaa etuiskareita kuuluu n. 200-tuhannen huoltoon ei sen kummempaa.
                            Meinaan itse vaihtaa varmuudeksi etupyöränlaakerit kun keväällä vaihdan M-Teknik 1 alustan ja vakaajat.

                            Comment

                            • KoFFi
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2007
                              • 77
                              • Raahe

                              #15
                              alunpitäen tuo ääni kuului vaimeana ujelluksena 50kympin vauhdissa jo viime kesänä mutta ei kovemmissa vauhdeissa.
                              E61 530da M-SPORT
                              ex:E39 Touring shadowline

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎