Tässä kaveri linkitti sen narinanivelen osa-2...se kun vaan on kulutus tavaraa kannattaa aina takapyörän laakerin vaihdon yhtedessä vaihtaa..se Motonetin osa on ihan hyvää tavaraa
jos on merkiltään FebiBilstein...
saako merkkiliikkeestä e39:ysiin taakse pyöränlaakeria missä olisi napa mukana ? Ei jaksais alkaa prässäilee uutta laakeria vanhaan napaan.. eteen olen vaihtanu missä tuli uusi napa mukana mikä oli helppo vaihtaa.. onko taakse millanen homma ?? jarrut saa purkaa tietysti mut mites ne 4 pulttia saa auki ? onko pahassa paikassa ? millasiin momentteihin vetarin pultti/mutteri ja pyöränlaakeri pultit vedetään ??
saako merkkiliikkeestä e39:ysiin taakse pyöränlaakeria missä olisi napa mukana ? Ei jaksais alkaa prässäilee uutta laakeria vanhaan napaan.. eteen olen vaihtanu missä tuli uusi napa mukana mikä oli helppo vaihtaa.. onko taakse millanen homma ?? jarrut saa purkaa tietysti mut mites ne 4 pulttia saa auki ? onko pahassa paikassa ? millasiin momentteihin vetarin pultti/mutteri ja pyöränlaakeri pultit vedetään ??
Auto 528 e39 vm 96
Takalaakeri on kertaluokkaa hapokkaampi etulaakeriin verrattuna. Valmista napapakettia ei taakse saa. Vaihtoehto on ostaa laakerin lisäksi myös napa ja prässäyttää sen etukäteen laakeriin jossain pajalla. Onnistuu toki myös kierretangon avulla.
Vetarin pultti 12-kulmainen 36 (esim. Bahco). Ulosvetäjällä/lyömällä (+ lämpö ja kylmä) vetaria irti navasta, niin pääse vetonivelen välistä laakerin kiinnityspulteille (sellainen "nuljupäinen" jatko auttaa). Kiinnittäessä puupalikan kanssa lyö navan huulille ja vetarin pultilla (300 Nm) loput. Laakerin neljälle torxille muistaakseni 35 Nm.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Suosittelen varaamaan sitten uuden vetarin mutterin samalla, saattaa olla aika jumissa joskus ja voi joutua ottamaan halkasemalla pois.
Uusi mutteri pitäisi olla itsestäänselvyys. Ne lintatut lukitukset ottaa melko jämysti kiinni, eli pitää ensin kunnolla saada taitettua auki. Hylsylle pitää olla kunnolla jatkovartta ja vielä parempi, jos kaveri vääntää vastapuolelta esim. putkipihdeillä hylsystä.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
-Ota 36mm (12-kulmainen) mutteri irti jatkovarrella tai paineilmapyssyllä. Hylsä maksaa 25€ (Bahco). Hieman lämpöä tarvittaessa.
-Ota jarrulevy ja satula pois.
-Ota torxit (4kpl) irti vetonivelen vierestä takaa. E14 naaras hylsä käy (3/8" vääntimellä (hintaa 9€ Stahlwille)) ja näytti pitkä 11mm hylsäkin sopivan. Lämpöä navan puolelta pulteille ja pistepuikolla napautus ja pulttien irrotus.
-Ulosvetimellä navan ja laakerin irrotus. Motonetin 150mm 2-jalkainen ulosvetäjä oli tarkoitukseen hyvä (22,90€).
-Laakeri on vielä kiinni navassa, joten ulkokooli ja laakeri irrotetaan ulosvetäjällä. Sisäkooli jää kiinni napaan. Hieman lämpöä taas ja kiilalla hakataan pieni rako sisäkoolin ja navan alaosan väliin. Tämän jälkeen laakeri ulosvedin laitetaan tuohon rakoon ja vedetään sisäkooli pois. Motonetissa 2kpl laakeriulosvetimiä IKH:n salkussa noin 63e (sama IKH:lla 87,90e).
-Tämän jälkeen laitoin navan -18 asteeseen (esim. pakastimeen) ja laakerin 600W halogenin eteen lämpeämään.
-Vanhan sisäkoolin ja kakkosnelosen kanssa uuden laakerin asennus navalle jos prässiä ei ole. Vähän voitelua liukupinnoille ja laakerin kohdistus ennen hakkaamista. Noin parin minuutin homma.
-Napa ja laakeri tämän jälkeen booriakselille. Hieman kumivasaralla hakkaamista siihen asti että kierrettä näkyy akselilla tarpeeksi ja 36mm hylsällä kiristetään 300Nm tai samaan kohtaan missä se oli ennen irrotusta. Takaa 4kpl (uusia) torxeja kiinni 30Nm (ja Loctitea).
Aikaa meni kiirehtimättä noin 1,5-2h. Auto 523i. Työkaluihin touhu satanen, mutta eipähän tarvi ostaa enää seuraavalla kerralla kun laakerit pitää vaihtaa.
__________________
Toinen tapa sisäkoolin irrottamiseen jossei halua sijoittaa laakeriulosvetimeen on laikalla vetää sisäkooli melkein halki asti kahdelta puolelta. Tämän jälkeen vasaralla ja taltalla napauttaa sisäkoolin halki.
Comment