Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:sin tehdaslakkaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mankka
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 242

    E39:sin tehdaslakkaus

    Onko kenelläkään tietoa, että onko E39:siin suihkittu tehtalla kovalakka?
    Audi S3 Sedan MY15
    Sierra Cosworth -88

    EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    #2
    Acrylakaa Normi...

    Originally posted by mankka View Post
    Onko kenelläkään tietoa, että onko E39:siin suihkittu tehtalla kovalakka?
    Kaikki on lakattu ns. Acryllakalla...jos on vanhat autot kyseessä niissä on lakan alla oleva base ns. liotinpohjasta ja nykyään saatavilla on sitä ns. vesiväriä...
    Tuskin kikaan käyttää ns. keinohartimaaleja ja muita maalinnimikkeellä kulkeviä paskamaaljeja.
    Minkä huhun olet kuullut kun kysyt kovalakka asiaa,
    pitäisin kovalakkaa asiaa Esson baari tasona.
    Sanon tämän 5-vuotta automaalarina olleena jos joku toista väittää niin väittäköön.

    Comment

    • mankka
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 242

      #3
      Sain tänään vahvistusta asiaan. Esim. osa bemareista ja audeista on suihkittu tehtaalla kovalakalla ja osa ei. Lakkaus vaihtelee ilmeisesti tuotantoerien mukaan. Vahvistuksen antoi kaksi maalaria. Toinen on ollut alalla 20 vuotta ja toinen 30. Molemmat ovat maalanneet myös lukemattomia bemareita. Soitan huomenna maahantuojalle saadakseni asiaan lopullisen selvyyden.
      Audi S3 Sedan MY15
      Sierra Cosworth -88

      EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        Tinnerissä...hörinöitä..onko järkee vai ei

        Originally posted by mankka View Post
        Sain tänään vahvistusta asiaan. Esim. osa bemareista ja audeista on suihkittu tehtaalla kovalakalla ja osa ei. Lakkaus vaihtelee ilmeisesti tuotantoerien mukaan. Vahvistuksen antoi kaksi maalaria. Toinen on ollut alalla 20 vuotta ja toinen 30. Molemmat ovat maalanneet myös lukemattomia bemareita. Soitan huomenna maahantuojalle saadakseni asiaan lopullisen selvyyden.
        Jos ja kun käsittelee millainen lakan pitää olla ensinnäkin Acryl lakka jonka ominaisuudet ovat kimmoisa jottei mene
        halki ja tietyllä tapaa elastinen eli joustoa esim. kiveniskuja varten ja jos lakataan spoileri joka on vinyyli ns. kumimainen laitetaan lakkaan joustoainetta jotta se kestää esim. kädellä painon eli tulee vähän kuin venyväksi.

        Jos lakka on kova se halkeaa mosaiikki tyyppisesti eli ei missään tapauksessa autoon pidä menna laittamaan mitään erikois kovaa lakkaa kai sellaistakin löytyy lähinnä sisä ja kulutusta kestäviin paikkoihin muttei missään tapauksessa pidä sitä autoon mennä laittamaan..kuka ja miksi kyselet kovasta lakasta luuletko sen olevan parempi
        näin ei kuitenkaan ole.
        On aivan sama kuinka monta vuotta kaverisi olisivat oleet töissä vaikka 50-vuotta ja jos he eivät tiedä tälläistä asiaa niin miksi he eivät kerro sinulle tälläisiä totuuden asioita miten ja minkälaista auton maalipinnan "kuuluu olla".

        Muistan kun aikoinaan automaalaamoon tuli töihin säiliömaalari joka oli tehnyt edm. töitä 25-vuotta mutta ei tiennyt autonmaalaamisesta sen enempää kuin sika sateliitistä..
        Meillä sentään koulutusta ja tietoa antoi Sikkensin ja Standoksin edustajat.

        Ne ajatuksesi ovat Esson baaritason juttuja ja valitettavsti ajatuksesi ovat väärässä kovalakasta autoon. Muista ja tunne vastuusi näillä sivuilla jos kylvät väärää tietoa niin joku voi jopa uskoa asian ja pilataautonsa maalipinnan.

        Tietämiseni oli automaalarina oleessa eli työnvaativuusryhmä oli TVR 9 sitäkään sinun ei tarvii ymmärtää vain sen TVR-tason automaalarit kyllä tietävät mistä puhutaan.
        Tässä voisi sanoa että, tietämykseni sinun ja minun välillä on kuin Opettaja ja Oppilas..näin vaan on ei millään pahalla.
        Last edited by 325E; 20-03-2009, 11:17.

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          #5
          Originally posted by 325E View Post
          Muista ja tunne vastuusi näillä sivuilla jos kylvät väärää tietoa niin joku voi jopa uskoa asian ja pilataautonsa maalipinnan.

          Tässä voisi sanoa että, tietämykseni sinun ja minun välillä on kuin Opettaja ja Oppilas..näin vaan on ei millään pahalla.
          Eipä voi muuta todeta kuin
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • Cock
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 752
            • Tsadi

            #6
            Ei v..ttu mitä viisastelua !
            540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
            Audi A6 C7 S-Line ABT

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8258
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              joku on vissiinkin vetässyt palkokasvin sieraimeen
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Kovalakkahan on vissiin sitä mitä vedetään parkettiin

                ...ja tunkeehan joku banaaninkin...
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • mankka
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 242

                  #9
                  Originally posted by 325E View Post
                  Tässä voisi sanoa että, tietämykseni sinun ja minun välillä on kuin Opettaja ja Oppilas..näin vaan on ei millään pahalla.
                  Soitin asiasta paikalliselle BMW-jälleenmyyjälle ja heidän maalauspuolen työnjohtajansa soitti maahantuojalla. Esim. BMW, MB ja Audi ovat käyttäneet kovalakkoja. Kovalakkauksia on tehty joihinkin 2000-luvun autoihin tehtaan toimesta. Mikäli autossa on kovalakkaus, niin värikoodin perässä on C. Eli esim. 416 / C. Tämä on nyt faktaa.
                  Audi S3 Sedan MY15
                  Sierra Cosworth -88

                  EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S

                  Comment

                  • tornado
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 64
                    • Uusimaa

                    #10
                    [
                    Tietämiseni oli automaalarina oleessa eli työnvaativuusryhmä oli TVR 9 sitäkään sinun ei tarvii ymmärtää vain sen TVR-tason automaalarit kyllä tietävät mistä puhutaan.
                    Tässä voisi sanoa että, tietämykseni sinun ja minun välillä on kuin Opettaja ja Oppilas..näin vaan on ei millään pahalla.[/QUOTE]

                    minä kun olen luullut että työvaativuusryhmä ei kerro tietämyksestä mitään vaan mihin palkkaluokkaan työ on luokiteltu, vai oletko suorittanut jotain taso kokeita ?

                    Comment

                    • Valkman
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 712
                      • Helsinki

                      #11
                      Aiheeseen mitenkään kajoamatta, niin mielipiteitä auton oikeaoppisesta maalaamisesta on yhtä monta kuin automaalareitakin... joskus meinaan katsonut sivusta maalareiden aivoriihiä kitatun oven maalauksesta...

                      Jokainen maalari on mielestäänsä oikeassa ja vain hänen tavallaan maalaus onnistuu parhaiten.. silti en koskaan ole täysin vakuuttunut automaalarina työkseen toimivan taidoista.

                      Tässä tapauksessa luottaisin maahantuojan sanaan, joka ilmeisesti on asian tarkistanut jostain koulutusmateriaalista...

                      Comment

                      • dumppi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 4351
                        • sotkamo

                        #12
                        joo kyllähän niitä "kovalakkoja" nyt ihan yleisesti ottaen käytetään maalaamoissa.. meilläkin käytössä on ppg:n kovalakka ja mersuihin ollaan sitä käytetty jos siis värinumeron perässä se C kirjain siellä on (käsittääkseni vakuutusyhtiön hommissa sen laittamatta jättäminen on jo jonkin sortin rikos/petos vakuutusyhtiötä ja asiakasta kohtaan koska kovalakka onkin sitten n.2xkalliimpaa kun normi lakka ja jos laskutukseen on kovalakka merkitty niin sillon se siihen myös laitetaan). bemareita ei ole vielä tullu vastaan mihin olis tarvinu laittaa.. mutta niitäkin kyllä on...

                        asiasta vielä sen verran että tuo ppg:n kovalakka ainakin on tosi haasteellinen ruiskuttaa koska on niin ohutta ja jos sattuu valumaan ja roskia tulee ja niitä ei samanpäivän aikana uunituksen jälkeen ehdi hiomaan/kiillottamaan pois, on lähes mahdotonta saada näkymättömiin valuma/roska.. tai ainakin operaatio tulee viemään aikaa paljon enempi kun normaalisti...
                        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                        e36 325i coupé R.I.P
                        e30 316 2d
                        e36 318is coupé
                        e36 323i 4d ac schnitzer replica


                        Käyttis: e39 523i 4d
                        Originally posted by rizzo
                        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                        |Sotkamo Connection|

                        Comment

                        • jsa014
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1651
                          • Turun Pallivaha

                          #13
                          Eikä vieläkään 325E:n vastinetta, turhaan tein popcornia
                          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #14
                            Originally posted by jsa014 View Post
                            Eikä vieläkään 325E:n vastinetta, turhaan tein popcornia
                            no hei, tuskin "kikaan käytää keinohartimaaleja"
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #15
                              Pilkun nussimista...ps. jsa014 ..tee popcornia nauti tekstistä..

                              Originally posted by tornado View Post
                              [
                              Tietämiseni oli automaalarina oleessa eli työnvaativuusryhmä oli TVR 9 sitäkään sinun ei tarvii ymmärtää vain sen TVR-tason automaalarit kyllä tietävät mistä puhutaan.
                              Tässä voisi sanoa että, tietämykseni sinun ja minun välillä on kuin Opettaja ja Oppilas..näin vaan on ei millään pahalla.
                              minä kun olen luullut että työvaativuusryhmä ei kerro tietämyksestä mitään vaan mihin palkkaluokkaan työ on luokiteltu, vai oletko suorittanut jotain taso kokeita ?[/QUOTE]

                              Jos olet automaalarina pääsetkö TVR 9 luokkaan noin vain eikös siihen vaadita tietyntason osaaminen....en jaksa selittää enempää jos vaan kyselet päivänselviä asioita ja tässä unohdetaan päällimäinen kysymys ja oikea ammattimies kyllä tyrmää ns. kovalakan koska liian kova pinta ei toimi ja ole perusteltua ns. käyttöautossa jossa maalipinta joutuu kiviryöpytykselle..linjaautotehtaalla oli käytössä tiukempaa kiveniskumassaa esim. tavaratiloissa muttei se menestynyt esim. henkilöautoissa helmakivenisku massana koska se oli liian kovaa ns. perinteinen kiveniskumassa jossa oli kimmoisuutta toimi käytännössä paremmin ei lohkeillut liiallisen kovuuden takia....tässä ei ole kysymys etteikö kovalakaa olisi olemassa vaan sen käytön seuraus ja miksi sitä ei pidä käyttää TÄMÄ oli esimerkki selvennys mitä vertauskuvaannolisesti tapahtuu kun käyttää materiaaliltaan sellaisia aineita (kovalakka) joka tekee pinnasta liian kovan...voin sanoa että, perustelkoon asian se tyhmä tietämätön automaalari joka itseään sillä nimellä kantaa jos kerran on kovalakan käytön kannalla.

                              Ollakseen automaalari ei tarvii olla välttämättä viisas.
                              Käyttääkseen kovalakaa ei ammattitaidottoman automaalarin tarvii tietää/osata mitään muuta kuin ruiskuttaa, se on asiakkaan murhe miten se kestää käytössä.
                              Last edited by 325E; 22-03-2009, 16:40.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎