Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530dA "ujeltaa" vaihtaessa RATKAISTU?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trigy
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 44

    e39 530dA "ujeltaa" vaihtaessa RATKAISTU?

    Eli oire on tämä: Täyskiihdytyksessä kun laatikko vaihtaa 2 --> 3 niin vaihdon jälkeen alkaa vaimea "ulina" jonka taajuus nousee kierrosten kasvaessa. Vähän samankaltainen ääni kuin esim. laturin hihna luistaisi. Äänen lähdettä en ole onnistunut paikallistamaan. Mitarissa 190tkm. Ei varmaa tietoa todellisista kilometreistä.

    Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Kiitoksia etukäteen vastauksista!
    Last edited by Trigy; 12-06-2009, 22:04.
    "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    #2
    Tarkistapa ensimmäisenä öljyn taso ja mahdollisesti vaihda öljyt laatikkoon. Jos noilla kilometreillä ei ole laatikkoon kertaakaan öljyjä vaihdettu ei liene laatikollekaan pitkää elinikää odotettavissa. Manuaaleissakin pitäisi vaihtaa max. 40tkm välein laatikkoöljyt, automaatissa tuplasti useammin, ainakin mielestäni.
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1637

      #3
      Originally posted by gubbe89 View Post
      Tarkistapa ensimmäisenä öljyn taso ja mahdollisesti vaihda öljyt laatikkoon. Jos noilla kilometreillä ei ole laatikkoon kertaakaan öljyjä vaihdettu ei liene laatikollekaan pitkää elinikää odotettavissa. Manuaaleissakin pitäisi vaihtaa max. 40tkm välein laatikkoöljyt, automaatissa tuplasti useammin, ainakin mielestäni.
      No 20tkm vaihtoväli laatikkoöljyille on turhaa. 80-100tkm E39:n GM boksille riittää.

      Comment

      • Trigy
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 44

        #4
        Originally posted by MarttiKK View Post
        No 20tkm vaihtoväli laatikkoöljyille on turhaa. 80-100tkm E39:n GM boksille riittää.
        Muistaakseni olen joskus jostain lukenut että näihin laatikoihin ei vaihdeta öljyjä kun on lifetime oljyt. Toki voihan lifetime tarkoittaa myös 100tkm... Kannattaako tällainen operaatio ostaa liikkeestä? Tunnen kyllä yhden huoltokaverinkin, joten mahdollisuudet kotikonsteihin ovat olemassa.
        "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1637

          #5
          Originally posted by Trigy View Post
          Muistaakseni olen joskus jostain lukenut että näihin laatikoihin ei vaihdeta öljyjä kun on lifetime oljyt. Toki voihan lifetime tarkoittaa myös 100tkm... Kannattaako tällainen operaatio ostaa liikkeestä? Tunnen kyllä yhden huoltokaverinkin, joten mahdollisuudet kotikonsteihin ovat olemassa.
          Tuosta iltalukemista

          Comment

          • Trigy
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 44

            #6
            Sattuisiko löytymään linkkiä TIS:n ohjeisiin öljynvaihtoa varten flushing-menetelmällä?
            "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Säästä vaan nekin öljynvaihto rahat vaihtolaatikkoa varten.
              Toki öljymäärä kanttaa tarkastaa ja lisätä tarvittaessa. Jos sieltä on jotain särkymässä niin ei ne uudet öljyt sitä paranna.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Trigy
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 44

                #8
                Tänään paikallistettu vika --> turbon tuloilmaletku vuotaa. Toivottavasti sen vaihdolla ujellus loppuu ja säästyisin laatikkorempalta..
                "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                Comment

                • KATKU
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 230
                  • Vaasa

                  #9
                  Originally posted by Trigy View Post
                  Tänään paikallistettu vika --> turbon tuloilmaletku vuotaa. Toivottavasti sen vaihdolla ujellus loppuu ja säästyisin laatikkorempalta..
                  Oliko totaalisesti revennyt eli näkikö sen heti paljaalla silmällä ?

                  Comment

                  • Trigy
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 44

                    #10
                    Kun konepelti on auki ja katsoi moottorin vasemmalle puolelle (edestä päin) niin pystyi havaitemaan märkää. Tämä päivänvalossa. Huomenna nostetaan ylös ja katsotaan mikä osa letkusta vuotaa ja kuinka pahasti. Siihen saakka pintakaasulla hissutellen..
                    "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                    Comment

                    • Trigy
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 44

                      #11
                      No niin, ulina on hävinnyt. Oli ilmeisesti turbon ilmaletkun liitoskohdan vuoto. Letkut irroitettiin ja testattiin paineilmalla vuotojen varalta --> ei löytynyt vuotoja. Pistettiin letkut kiinni ja rupesi pelittämään.
                      "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                      Comment

                      • Trigy
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 44

                        #12
                        Eipä ollutkaan kokonaan hävinnyt tuo ujellus. Nyt ujeltaa pääasiassa vitosvaihteella kun tekee täyskaasukiihdytyksen esim. 90 km/h ylöspäin. Ujellus kuuluu vaimeana myös nelosella kiihdyttäessä mutta muilla vaihteilla ei. Olisiko sittenkin laatikossa jotakin häikkää? En ole kyllä havainnut mitään luistoa tai epänormaalia toimintaa laatikolta. 100 km/h:n vauhdissa kierrokset on vitosvaihteella jossain 1750-1800 välillä. Onko normaali väli?
                        "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                        Comment

                        • Trigy
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 44

                          #13
                          Heitetäänpes ilmoille hiukan spekulaatiota. Torpedoikaa heti jos huomaatte epäjohdonmukaisuuksia!

                          Auton haitariputket vuotavat, ja pahasti (kuuma pakokaasu sulattanut hiukan pohjan suojamuoveja). Joku anturi haistelee pakokaasua haitariputkien jälkeen ja huomaa että määrässä/laatussa/jossain muussa on jotakin erikoista ja pyytää syötämään lisää löpöä seoksiin. Tämä ylimääräinen polttoaine sitten kulkeutuu koneesta pihalle ja joutuu myös ahtopuolelle josta sitä jonkin verran suihkuaa myös konehuoneeseen. Tämä selittäisi märän konehuoneessa ja ehkä jopa aiheuttaisi "ujellus" äänen jostain turbosta päin? Tämä myös selittäisi kohonneen polttoainekulutuksen.

                          Haitariputkien vaihto 1.7. Automaattiöljyjen tsekkaus torstaina.
                          "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Trigy View Post
                            Heitetäänpes ilmoille hiukan spekulaatiota. Torpedoikaa heti jos huomaatte epäjohdonmukaisuuksia!

                            Auton haitariputket vuotavat, ja pahasti (kuuma pakokaasu sulattanut hiukan pohjan suojamuoveja). Joku anturi haistelee pakokaasua haitariputkien jälkeen ja huomaa että määrässä/laatussa/jossain muussa on jotakin erikoista ja pyytää syötämään lisää löpöä seoksiin. Tämä ylimääräinen polttoaine sitten kulkeutuu koneesta pihalle ja joutuu myös ahtopuolelle josta sitä jonkin verran suihkuaa myös konehuoneeseen. Tämä selittäisi märän konehuoneessa ja ehkä jopa aiheuttaisi "ujellus" äänen jostain turbosta päin? Tämä myös selittäisi kohonneen polttoainekulutuksen.
                            Crash and burn!
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Trigy
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 44

                              #15
                              No niin. Nyt on autoon laitettu vanha softa takaisin ja yllätys yllätys: ei ujella enää millään vaihteella. Osaisiko joku kertoa mistä tämä johtuu? Itse epäilisin jotenkin ahtopuolta kun sieltä pääsi keväällä kiristimen välistä "tsuhauttamaan" paineita pihalle. Samoihin aikoihin alkoi "ujellus". Mitään vuotoja ei silloin havaittu mutta "ulina" jäi vaivaamaan. Nyt siis se on hävinnyt. Vielä kun saan haitariputket uusittua parin viikon päästä niin alkaa olla auto kunnossa
                              "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎