Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530i mikähän hajosi moottorista? Auttakee. Vika selvinnyt - Huohotin jäässä -

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baccius
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 51

    e39 530i mikähän hajosi moottorista? Auttakee. Vika selvinnyt - Huohotin jäässä -

    Morjens! Nyt pukkaa ongelmaa Bemarin kanssa - seuraavanlainen tilanne, lähdin normaalisti liikenteesen autolla noin 200m ajettuani huomasin että auto sauhuttaa todella paljon - siis tämä sauhu oli harmaata ellei valkoista - mutta kuitenkin vaaleaa sauhua ja paljon pakoputkesta, auto toimi normaalisti - ei mitään sivuääniä - ei kolinoita yms... no ajoin seuraavalle parkkipaikalle (n.1km) ja sammutin välittömästi auton. Tämän jälkeen pakoputkesta tuli jonkin aikaa sauhua (valkoista 30sek-1min) vaikka moottori oli sammutettu jo.

    autosta pihalle astuttuani haistoin palaneen öljyn käryä - aukaisin konepellin ja kas kummaa koneen oikealla puolella pakosarjan yläpuolelta oli merkki kuin olisi tullut öljyä paineella - öljyä oli roiskeitten perusteella tullut aika vähän, ehkä maksimissaan muutama desi jos sitäkään... koska mittatikussa katsottuna öljypinta oli ok tässä vaiheessa, ja käryhän ilmeisesti tuli siitä kun sitä oli tullut tippa pakosarjankin päälle...
    Tässä ihmetelllessä meni aikaa joku arviolta 15-30min , ja ajattelin kokeilla käymään moottoria.
    Mutta kone kyllä pyörähtää hieman mutta tekee topin... toisin sanoen startti ei jaksa pyörittää konetta.. Kone ei siis lähde kuitenkaan käyntiin missään vaiheessa, kokeilin vielä toisenkin kerran mutta sama juttu - en uskalla kokeilla enää , eikä varmaa kannatakkaan - ettei tekisi enempiä vaurioita...
    Mitäs arvelette mikä olisi vikana, ja mikähän se oli aiheuttanut.
    Korjaamo reissuhan tässä varmastikkin on edessä - se on varma.
    Autossa ei ole aikaisemmin ollut mitään vikoja... ei ole hukannut nestettä - ainakaan ole huomannut. eikä myöskään ole sotkenu vesi/öljyjä - on siis toiminut kuin junan vessa eikä ole sauhutellut normaalia enempää...
    Itse ajattelisin että olisi kannentiiviste tai sitten kansi halki ja tästä tämä sauhu oli johtunut. ja nyt kun auto oli hieman aikaa parkissa niin jäähdytysnestettä olisi valunut männän päälle ja tästä seurauksena - ettei kone käynnisty...
    Mitäköhän tuolta pahimmassa tapauksessa olisi mennyt - meinaan vaan että minkähän laista korjaus eurosummaa tässä kohta maksellaan? Arvioita?
    Kaikenlainen apu / arviointi/ tieto ko. tapauksen suhteen olisi tervetullutta.
    Ja vielä minne verstaalle autoa kannattaisi kiikuttaa - ei tuli ainakaan heti mieleen Metro-Auto hintatasoltaan ja muutenkin... Antakaan suosituksia korjaamoista Tammer-Diesel? Konetyö Hakala, lempäälä? muita?
    T. nim. olisi euroille muutakin käyttöä kun laittaa se Baijerilaisen remonttiin.
    Ja ko. autohan on siis 530i sedan manual -01 ajettu 167tkm. Konetyyppinä M54
    Last edited by Baccius; 28-03-2009, 16:37.
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Oliko kuinka paljon pakkasella? Huohotin saattaa olla tukossa ja pullauttanut öljyä ulos. Voipi olla, että kunnon säikähdyksellä selviät. Sitä vaan en ymmärrä, ettei jaksa käydä. Koita vaan uudelleen, jos ei kolise niin tuskin siellä vauriot eskaloituu.
    Tampereelta päin kun ilmeisesti olet, niin olen kuullut kehuja Epilässä olevasta ilmeisesti ulkomaalaisomistuksessa olevasta pajasta. Nimeä en muista.
    Last edited by TFV; 27-03-2009, 19:44.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • Baccius
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 51

      #3
      pakkasta oli n. -3, autohan ei siis lähtenyt käymään ollenkaan kyseisen hässäkän jälkeen ja ennen tätä sauhu mikä pakoputkesta tuli ja sitä tuli paljon ja oli tosiaan vaaleaa.
      Last edited by Baccius; 27-03-2009, 19:54.

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        #4
        Ei sillä ole väliä mitä putkesta pukkaa. Kondenssivettä voi tulla kilometritolkulla. Älä siitä huoli. Veikkaan, että sinulla on huohotinjärjestelmä jäätynyt. Saatko vaikka hinattua auton johonkin lämpimään talliin sulamaan "yön yli". Ajatko usein lyhyitä pätkiä? Silloin öljy ei ehdi kunnolla lämmitä ja siihen sitoutunut kosteus ei haihdu, tämän huomaat kun otat öljykorkin auki ja katsot onko siinä "limaa".
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • Baccius
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 51

          #5
          Kyllähän moottorin pitäisi kuitenkin käyntiin lähteä jos huohotin olisi jäätynyt, ja toisekseen eikös se oksentaisi aikas paljon öljyä moottorista pihalle jos tuo hoohotin olisi jäässä- tiedä sitä sitten mikä on. Tällä tuntemuksella, näihin oireisiin vedoten mitä auto teki ennen tätä niin... voisin ajatella että autosta on mennyt kannentiiviste, tiiviste on tullut "tiensä päähän" ja näin ollen nyt auton seistessä jonkin aikaa, jäähdytysnestettä valui sylinteri männänpäälle, sillä seurauksella ettei moottori pyöri... Autohan pysäytettiin normaalisti ennen tätä suoraan ajosta ja moottorin käyntilämmöt oli tuossa vaiheessa hieman yli sinisen, eli onneksi ei ajettu moottoria kuumaksi - tällöin pannu olisi voinut keittää ja mitä siitä sitten olisi voinu seurata... tiedä häntä.
          Kuitenkin pienimmillään tässä päästään kannentiivisteenvaihdolla, tietysti kannesta lastu yms. sehän on selvä
          Mutta tämähän selviää vasta kun saa moottorista kannen irti ja näkee mikä siellä on tilanne, oikein huonolla tuurilla on kansi halki ja kampikin väärä - mutta siihen en oikein jaksa vielä uskoa :-)
          Täytyy ruveta huomenissa soittelemaan korjaamoja lävitte...
          Last edited by Baccius; 27-03-2009, 21:54.

          Comment

          • EM^
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 65
            • Oulu

            #6
            Älä vielä kantta irrottelemaan ala, veikkaan itse myös (ja olen 95% varma) että huohotin se vaan on jäätynyt ja männän päälle pukannut öljyä eikä siksi kone pyöri. Suosittelen uusien huohotinletkujen ja separaattorin ostamista ja vaihtamista, samalla tarkastaa että esim. venttiilikopan tiiviste ei ole pullahtanut. Ja sulla on vielä M54 joten siihen saa ilmeisesti talvimallin separaattorin ja letkut. Nimimerkillä kokemusta on viimetalvelta ja tältä talvelta...
            E36 323i -98

            Comment

            • pacce
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 99
              • Pirkanmaa from Nokia

              #7
              Veikkaisin kyllä kantta...

              Comment

              • TFV
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 3080
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by pacce View Post
                Veikkaisin kyllä kantta...
                Aika saatanan harvoin noita kansia/kannentiivisteitä näistä menee. Mihin perustat veikkauksesi?
                E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                Comment

                • aaltm75
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2008
                  • 89

                  #9
                  ................
                  Last edited by aaltm75; 28-03-2009, 00:00.

                  Comment

                  • JNIJNI
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1483

                    #10
                    Mulla meni joskus yksi ruisku rikki, siis pukkasi yhteen sylinteriin koko ajan täydellä paineella bensaa -> helvetillinen käry pakoputkesta kaupunkinopeuksissa.
                    G21 LCI 330e xDrive 2022
                    E93 M3

                    Comment

                    • Perunamaa
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2007
                      • 40
                      • Kainuu

                      #11
                      Jos huohotin menee tukkoon ei välttämättä puske öljyjä kartanolle.
                      Itellä kun jääty huohotin ei tullu pisaraakaan maahan vaan meni sylintereihin ja sieltä pakoputkeen. Kone jumissa.
                      Eli tulpat irti ja pyöräytä konetta öljyt tulee pihalle.
                      nyt: e39 525i -01
                      ex: e36 328i coupe -95
                      ex: e36 316i -92

                      Comment

                      • Ansseli
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 145
                        • Tampere/Mikkeli

                        #12
                        Tampereen suunnalla korjaamo kokemusta bemareista Benkara, RK cityhuolto, Huolto +, Autokeskus(kallis) ja tietysti Metro-Auto X2 (ihan sikakallis )
                        -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

                        Comment

                        • asse21
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2005
                          • 1234
                          • Tampere

                          #13
                          Benkara-auto: 03 344 5990 tai 044 5711 928
                          Ite oon pari kertaa käyttäny siellä (epilässä), ihan ok palvelua oon saanu...
                          E39 525i touring
                          E39 523i
                          i3

                          Comment

                          • Nuuskis
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 99
                            • Kuortane

                            #14
                            Mulla kävi aikalailla samaten viime talvena, huohotin/putket jäätyi ja oljyt sylintereihin, ei jaksanut startti pyöräyttää konetta auton sammutettua.
                            Mitään ei hajonnut, öljyt pois sylintereistä ja huohottimen/putkien puhdistus.
                            E39 525i -01

                            Comment

                            • Baccius
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 51

                              #15
                              No niin, homma aukeni Säikäyksellä päästiin... Bemari kulkee taas.
                              auto lämpöiseen talliin, tulpat pois ja kas kummaa. Jokaisessa sylinterissä oli öljyä männän päällä, toisissa enemmän toisissa vähemmän - löysin mukavan kokoisen öljyn imemiseen tarkoitetun ruiskun. Öljyt pois sylintereistä ja vielä paineilmalla varmistus että kaikki on varmasti poies...
                              Uudet Boschin nelikärkitulpat nykäistiin paikoilleen ja kannet ja rojut kiinni - ja jännityksellä avaimesta kääntämään - Jo vain Bemmi syttyi tulille heti, mutta voi hirveä sitä savun määrää - tienoo sauhussa...
                              No tietäähän sen pakoputkistossa varmaankin oli öljyä myös...
                              Annoin koneen käydä käyntilämpöiseksi ja vaihdoin uudet Mobilin Rally Formulat koneeseen suodattimen kera - ja nyt taas kelpaa.
                              autolla on nyt ajettu noin pari tuntia ja savutus on poissa. Pikkasen kärtsähtää vielä välillä mutta on koko ajan häviämään päin...

                              Ja se kohta mistä öljyä oli tullut tirauksen venttiilikopan välistä -- ei vuoda nyt, ilmeisesti antoi kovan paineen alla pienen ruiskun tiivisteen välistä kumminkaan pullauttamatta tiivistettä - hyvä näin.
                              Nyt siis kaikki tuntuisi pelaavan.
                              Kiitos teille jotka vastasitte - en olisi kyllä aluksi uskonut että huohottajan jäätymisestä tässä oli kyse - mutta kun otti tulpat otti pois - ei jäänyt vaihtoehtoja sitten.
                              Ootte te kyllä aika tieto guruja Hieman jo oli kyllä tässä perhosia vatsassa ja kauhulla vain ajattelin - että tässäkö se sitten oli - useita tuhansia pöytään ja remontin tekoon :-)
                              Last edited by Baccius; 28-03-2009, 16:36.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎