Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka paljon parempi on E60 vs E39?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    Kuinka paljon parempi on E60 vs E39?

    En tiedä onko aiheesta jo keskusteltu, mutta aloitetaas uusi. Tuskin maailmasta bitit loppuu...

    Kävin tuossa "netti-ikkunaostoksilla" nettiautossa ja huomasin, että E60/E61 mallit alkaa jo olla järkevissä hinnoissa eli n.20ke kieppeillä. Tosin vähän ajatut ja kunnon koneella olevat tietysti maksaa vielä 25-30ke, mutta nopeastihan nuo hinnat tippuu.

    Kysymys kuuluukin, kuinka paljon parempi uusi E60 malli on verrattuna E39 malliin? Mielellään kuulisin kommentteja ihmisiltä, jotka ovat molemmat omistaneet. Missä ollaan menty eteenpäin ja missä taaksepäin? Ainakin jostain muistan lukeneeni myös hieman pettyneitä kommentteja uudesta mallista.
    ------
    G31 530d
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Jos sijoitat 40 k€ E60:seen, se on monipuolisesti E39:sia parempi.

    Jos ostat sen 25 k€ E60:sen, moni hyvinvarusteltu ja vähän ajettu E39 olisikin ollut sitten antoisampi ostos.

    Mutta monelle se E39:n statusarvo pihatiellä ei riitä vaan karvalakkimallinkin E60 antaa enemmän itsetuntoa. Makuasioita. Koeajele niitä E60:siä, muista koeajaa se parempikin yksilö ennen kuin käytät rahasi halvempaan.
    ---

    Comment

    • Vasara
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 310
      • Hesa

      #3
      Hep!

      Originally posted by -Tapi View Post
      Jos sijoitat 40 k€ E60:seen, se on monipuolisesti E39:sia parempi.

      Jos ostat sen 25 k€ E60:sen, moni hyvinvarusteltu ja vähän ajettu E39 olisikin ollut sitten antoisampi ostos.

      Mutta monelle se E39:n statusarvo pihatiellä ei riitä vaan karvalakkimallinkin E60 antaa enemmän itsetuntoa. Makuasioita. Koeajele niitä E60:siä, muista koeajaa se parempikin yksilö ennen kuin käytät rahasi halvempaan.
      Minulla on ollut molemmat: hyvin varusteltu e39 530i M-sport sedan ja perusvarusteltu E61 525i. Jälkimmäisessäkin oli tosin comfort sähköjakkarat muistilla ja panoraamakatto. Moottorihan on saman mallisarjan tuotantoa bensakoneissa, eli ei mitään uutta siellä. Minun mielestä 530->525 oli aivan järkyttävä tehoero. Dieseleissä koneen tehot muuttuvat oleellisesti ainakin 3l padoissa. Sisätilathan e39:ssä ovat vanhanaikaiset (kuten minun nykyisessäkin kiesissä), kun taas E6x sisusta on minun mielestä erittäin tyylikäs i-drive toimintoineen ja näyttöineen.

      Minun E39 oli todella paljon mukavampi ajella kuin E61, mutta kaikki muu navigaattorin puutteesta lähtien oli E61 parempaa; sisätilat, tavaratilat, ulkonäko jne.
      -> E92 325i -07
      ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #4
        Itse en ole E60 mallia omistanut mutta molempia autoja ajaneena tuo E60 oli mielestäni hieman pettymys, vaikka ei sekään huono ollut mutta sitä odotti varmaankin enemmän että WAU uus 5-sarjalainen. Ajotuntumassa ja ajettavuudessa en itse ainakaan huomannut kummoista eroa
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • Tukep
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 75
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Marko.K View Post
          Itse en ole E60 mallia omistanut mutta molempia autoja ajaneena tuo E60 oli mielestäni hieman pettymys, vaikka ei sekään huono ollut mutta sitä odotti varmaankin enemmän että WAU uus 5-sarjalainen. Ajotuntumassa ja ajettavuudessa en itse ainakaan huomannut kummoista eroa
          Itellä e60 enempi kokemusta ku semmosella reilun vuojen tullut kurvailtua. Toki olen ajanut jonkun verran -02 vuosimallin e39 ja täytyy sanoa että ero on kuin yöllä ja päivällä jos näitä kahta yksilöä vertaa.

          Omassa e60 on dynamic drive ja active steering. Mielestäni kaksi oleellisinta varustetta e60 hankittaessa,penkkejä unohtamatta, mikäli haluaa panostaa ajettavuuteen. Väitteeni perustan siihen että olen ajanut sekä e60 ja e61 joissa ei kyseisiä varusteita ole. Eron kyllä huomaa. Varsinkin dynamic drive on yllättävän pätevä. Vakioalustan mukavuus yhistettynä "lasketun" alustan jämäkkyyteen.

          Comment

          • suffeli
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 559
            • JKL

            #6
            Juuh, ei tässä vielä olla autoa ostamassa, lähinnä mietin että JOS olisin nyt ostamassa, niin kumman ostaisin...

            En ole itse E60/E61 ajanut, mutta kyydissä joskus ollut, tosin se taisi olla taksi. Eka vaikutelma on kuitenkin, että E39 on jotenkin omituisesti "parempi" sisustaltaan?! Vai johtuuko siitä, että itsellä on ollut pari E39 eli se on vain tullut tutuksi. Ulkonäöllisesti E60 on minusta selkeästi paremman näköinen, mutta onko hintaeron arvoinen onkin toinen juttu.

            Se on selvä, että kehitys kehittyy ja aivan varmasti E60 on monessa mielessä parempi kuin E39. Jos näin ei olisi, loppuisi BMWn bisnes aika nopeasti

            Jotenkin vaan tulee itselle tunne, että E39 mallien viimeiset versiot ovat nyt erinomaisia ostoksia hinta-laatu -suhteeltaan ja E60 mallien ekat huonoja eli hintaero on vielä liian iso?
            ------
            G31 530d

            Comment

            • tmth
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 2194
              • Kangasala

              #7
              Ajettavuudessa ei tunnu kummemmin eroja olevan. Tuntuu ehkä että isäukon E60 urheilualustalla ja runflat renkailla vaatii paljon enemmän ohjailua suoraan ajettaessa kuin mun E39. Vakio penkithän tuollaisessa E60 on ihan kuraa. Ei ainakaan sovi mulle yhtään, E39:n vakio penkit paljon mukavammat. Hiljaisia kummatkin autot ovat.

              Loput on mulle ainakin ihan ulkonäköseikkoja, E60 hienompi päältä, kun taas E39 sisältä.

              Jos mun täytys valita, ja rahaa olisi rajallisesti, niin varmastikkin valinta olisi joku hyvin varusteltu E39, ennemmin kuin huonosti varusteltu E60.

              F10 & R55
              ex:
              E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2314
                • Uusimaa

                #8
                Jotenkin tuntuu, että autona E39 hyvillä M-varusteilla on tällä hetkellä parasta mitä on saatavilla n.20k-eurolla... Ja vaikka moni pitää jo E39:n ulkonäköä hieman harrasteautomaisena, niin meikäläisen pää kyllä kääntyy edelleenkin paljon helpommin M-varustellun sedan-E39:n perään kuin tavallisen E60:sen. Jos mietitään vertailuparia E39 530iA M-sport vs. E60 520iA - ei asiassa olisi allekirjoittaneen kohdalla mitään epäselvää. Näin taantuman aikana naapurustokin suhtautuu neutraalimmin tuohon vanhempaan malliin.

                E39 sedan on mielestäni muotoilultaan Bemaria parhaimmillaan - sisältä ja ulkoa. Tosin E39 farkkuna alkaa olla jo niin historiallisen näköinen, että siihen en lapasiani laittaisi. E60 farkku on taas muuten vain mauttoman näköinen lulla. Itselläni oli E39 528iA ja 540iAT. Ja kävin juuri henkisen painin itseni kanssa, että onko seuraava auto loppupään E39 530iA vai E91 320dA. Päädyin silkasta uteliaisuudesta jälkimmäiseen.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • 530D M-Sport
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 110
                  • Tampere

                  #9
                  Mulla oli toi sama ongelma kun ostin e39:ni n. puolitoista vuotta sitten, tosin hinta haitari oli silloin 30.000-35.000, mutta periaatteessa sama tilanne.
                  Tulin kumminkin siihen tulokseen edellisten autojeni perusteella ja itseni tuntien että mielluummin ostin varusteita täyteen pakatun e39 m-sportin kolmenlitran dieles pannulla kun e60 520-525d:n karvalakkiversiona, eikä nuo e60 ja e61 oikeen näytä miltään ilman tuota m-sport pakettia, tietysti nämä nyt on vain minun mielipiteitäni...
                  Kuten muutaman entisen auton kohdalla on käynyt kun on ollut pienellä koneella tai muuten huonoilla varusteilla, mitä ei jälkikäteen kannata ruveta hankkimaan, niin jossain vaiheessa aina alkaa tekeen mieli tehdä jotain pientä autoon, sitten vaan pähkäilee että kannattaako se...
                  Ja ainahan sitten jollain on kyseinen malli paremmilla herkuilla, eli siis mieluummin ajan pykälää vanhemmalla korimalilla johon olen tyytyväinen, huom. itse = )
                  Ja ainahan bemari on bemari, ei niitä monikaan paisti erota vuosimalliltaan vaikka olisi vuosituhannen alkupäästä kun vain on siistissä kunnossa...

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6324
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    Hyvät vertailukohdat.
                    Tosiaan samalla rahalla kun saa varustellun ja isompikoneisen E39.
                    Kannattaa käydä molempia ajamassa ,molemmat kun on huippuautoja kun ovat kunnossa
                    E60 on mielestäni kaikin puolin uudemman oloinen kuin E39 toki joitan ominaisuuksia on vanhemmassa mielestäni parempaa kuin uudemmassa esim ilmastoinin toiminta sekä vakionopeussäädin.
                    Toki uudemmassa on vaihteiston toiminta parempaa (steptronic) sekä muotoilu yleensäkin yms..

                    Pakko kommentoida sisustaa..kun omistin E39 (528\530d) niin E60 kojelauta tuntui futuristiselta nyt kun tuota on vuoden katsonut niin sehän on varsin tyylikäs paketti
                    Last edited by veku; 14-04-2009, 22:20. Reason: sisusta
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      #11
                      Tuostahan on teknikensvärldin vertailu jossa vastakkain 39 ja 60. Saattaapi löytyä haulla tai sitten Petri Kekkonen voi pistää uudestaan sen (muistaakseni Petri sen laittoi).

                      Kuitenkin se jäi mieleen että e60 on ketterämpi ja kevyemmän oloinen ajettavuudeltaan viakka oikeasti paino taitaa olla aika tasoissa. Taisi uudempi olla hiukan hiljaisempikin.

                      Nyt sitten kun e60 on ollut jo 6vuotta markkinoilla (?) niin mielipiteet on muuttunut ulkonäön suhteen. Useimpien mielestä se alkaa olla jo upea kun taas uutena sehän sai järkyttävät määrät haukkuja. e60 mustana tai valkoisena on kyllä todella upea, mutta harmaana ei omasta mieelstäni. Sisustakin on jees jos vaan on oikeet varusteet ja exstrat.
                      Last edited by Vanquish; 14-04-2009, 22:25.

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Nyt näyttäis saavan tosiaan aika paljon autoa n.15Ke jos on ostamassa suoralla kaupalla. Eli sillä saanee hyvän e39 530d:n hyvillä varusteilla. Itse kiertäisin karvalakki versiot kaukaa niin e39 kun e60 kohdalla. Hintaero noilla hyvin varustelluilla on kuitenkin n. 15-20ke niin sitä täytyy jokaisen itse miettiä kannattaako siitä uudemmasta kopasta maksaa niin paljon.
                        Itellä on ollut e39 525tds ja nyt e60 530d, noissa ero oli aika merkittävä mutta mallisarjan loppupään e39 on kuitenkin aikalailla parempi kun alkupään mallit. Omalla kohdalla välirahassa ei vain suurta eroa ollut olisko tuon vanhan vaihtanut uudempaan e39 vai tuohon e60 koppaiseen=)
                        Itse olen tykästynyt aktiivi-ohjaukseen ja dynamic driveen, uskomattoman ketteräksi saatu noin iso auto. Omaan silmään e60 on ainakin paremman näköinen kun e39, niinuin pitääkin olla, onhan e39 jo ~13 vuotta vanha korimalli.
                        Kumpikaan ei ole huono valinta, riippuu vähän paljonko on rahaa käytettävissä. N. 15Ke tuntuis nyt irtoavan ihan ok e39 ja varustellut e60 alkaen n.30ke. Tietysti kannattaa myös miettiä josko sen e60 hommais suomen ulkopuolelta, silloin olis varusteita riittämiin ja tarjontaa enempi jne.
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Vanquish View Post
                          Nyt sitten kun e60 on ollut jo 6vuotta markkinoilla (?) niin mielipiteet on muuttunut ulkonäön suhteen. Useimpien mielestä se alkaa olla jo upea kun taas uutena sehän sai järkyttävät määrät haukkuja. e60 mustana tai valkoisena on kyllä todella upea, mutta harmaana ei omasta mieelstäni.
                          E60 on yhä minun mielestäni joistain kuvakulmista ruma. M-sport korisarjahan siinä toki pitää olla jotta sillä kehtaa ajaa valoisaan aikaan
                          Silti, edelleen ihmettelen miten muut valmistajat osaa tehdä autoja joiden ulkonäköön ei tarvitse totutella 6 vuoden ajan...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • bemanderi
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2006
                            • 191
                            • Capital West

                            #14
                            On tässäkin kysymys..

                            Itsellä on ollut melkoinen kasa erilaisia e39:jä ja nyt e61 ja vaikea ymmärtää miksi näitä kahta edes vertaa toisiinsa. Sama kuin joku tänä päivänä kysyisi kumman ostaisi e34:sen vai e39:in.

                            Käytännössä tuo e39 alkaa olemaan melkoisen antiikkinen designiltaan ja monin paikoin myös tekniikaltaan. Musta e39 touring kaipaa vain lippua lokasuojaan niin voisi myydä monttufirmalle keikka-autoksi. Ihan sama onko sportleederiä tai msporttia.

                            Tosin itse en kyllä e6x:ää ostaisi hevillä harmailla kangaspenkeillä ja perusvarusteilla, mutta se nyt on ehkä enemmän mielipidekysymys.

                            Ja hintaero on kyllä lähempänä (tai yli) 10t€, jos ei nyt vertaa jotain nettiauton ylihinnoiteltua e39:iä vs. Inkoon vanhaa taksia.

                            Niin, TJJ:n kanssa samaa mieltä, välillä mietityttää mitä e60:in takapäätä piirrettäessä suunnittelijat ovat oikein käyttäneet. e61 on moninverroin paremman näköinen.
                            BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
                            Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

                            .. plus sitten kaikkea muuta romua.

                            Comment

                            • Mikozu
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 256
                              • Tampere

                              #15
                              Hirveää kokemusta kummastakaan ei ole, mutta molemmista samanverran ja vieläpä viikon sisään molemmista joten tässä olisi ensivaikutelmia molemmista autoista:

                              E39 530dA -00
                              E60 520dA -06

                              Molemmat olivat oman E46 jälkeen vakaita ajaa, ja melutaso hyvin samanlainen. Hyvin samankaltaisia näin pintapuolin raapaistuna. Ulkonäössähän uudempi vie voiton heittämällä, vaikka vertailee m-sport E39 ja perus E60 niin eipä tarvitse paljoa arpoa kumman ottaa. Sisustassa onkin sitten tasaisempaa, ero ei ole suuri toisinkuin ulkonäössä. Aika tasoihin omasta mielestä menee. Tosin onhan uudempi modernimman näköinen jos rinnakkain vertailee, ei siitä pääse mihinkään.

                              Toisaalta onhan moottoreiden tehoissa/voimansiirrossa tullut kehitystä, omasta mielestä tuo E60 520dA liikkui yllättävän pirteästi noin pieneksi koneeksi ja toisaalta E39 530dA olisi odottanut rivakampaa menoa.
                              Eli E60 vs. E39 koneiden puolesta vertailukelpoisia olisivat E60 525d vs E39 530d. Tuon E60 530d:n luulisi olevan jo ihan erikastia..

                              Hinnoista, samanverran ajetut 530d E39 n. -02 maksavat vajaa 15ke, ja E60 reilu 25ke, eli hintaeroksi jää reilun 10ke.

                              Eli hintaero on n. 10ke, sillä saat pari vuotta uudemman, tehokkaamman ja kaikinpuolin modernimman auton. Jos otetaan tehoiltaan vastaavat, niin hintaero pienenee entisestään. Lisäksi luulisi, että 3 vuoden päästä autoa taas vaihdettaessa E60 vs. E39 hintatasossa on eroa vieläkin jonkun verran jolloin hintaeroksi ei jää 10ke, vaan pikemminkin 5ke. Ja mitä uudempi auto niin ainahan se tiputtaa hintaa enemmän/vuosi kuin vanhempi, olkoon sittten E39 taikka E60.

                              Eli oma mielipide on se, että E60 kannattaa nyt kun hinnat ovat tulleet kohisten alas, rahallisesti siinä ei tule takkiin niin paljoa kuin hintojen erotus on ja saapahan ajella uudemmalla tekniikalla!
                              Tesla Model 3 Performance -21
                              MB Sprinter -23

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎