Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka paljon parempi on E60 vs E39?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    #46
    Lisätääs nyt vielä että omien lyhkästen E60-koeajojen perusteella ei auton ajettavuudessa ole ollut mitään "pakko saada tämmönen heti itelle" -juttua, mutta varmasti pidemmässä käytössä eroja löytyis enemmänkin.

    Originally posted by Ileee View Post
    Onhan E39:n sisusta ihan eri aikakaudelta. Omasta mielestäni se on edelleen hieno. Auto pystyy olemaan jonkin verran vanhanaikainen ja klassinen mutta samalla moderni. Kuskia päin käännetty keskikonsoli edelleen lämmittää mieltä.
    Hyvin paljon samoilla linjoilla. Eihän E39:n sisusta tuntunut erityisen modernilta edes silloin kun ekan kerran siihen sisään istuin, mikähän vuosi se ois ollut. Silti siinä oli heti jotain joka antoi vaikutelman että nyt on kaikki niinkuin pitääkin olla.

    Originally posted by -Tapi View Post
    Hitaassa nopeudessa ohjaus on niin nopea ettei kättä edes tarvitse irrottaa ratista parkkipaikkaveivauksessa, pyörät kääntyvät melkeinpä molemmat kädet ratissa ollessa laidasta laitaan. Ohjaus on noissa pyörittelyissä myös erityisen kevyt.
    Tuota ois kyllä kiinnostava testailla, en muista onko ollut niissä muutamassa E60 mitä olen ajanut vai ei. Mutta E39 on parkkipaikalla melkoinen pyöriteltävä kun ohjaus on turhan hidas. Raskaus ei niinkään ole minusta ongelma.

    Ilmeisesti E60 ohjaus on kuitenkin jo ilman Active Steering:iä nopeampi ja kevyempi kuin E39:ssä?
    Last edited by Petri.Kekkonen; 16-04-2009, 08:29.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #47
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Ilmeisesti E60 ohjaus on kuitenkin jo ilman Active Steering:iä nopeampi ja kevyempi kuin E39:ssä?
      Enpä menisi hehkuttamaan vakio-ohjausta E60 mallissakaan. Kyllä molemmat E60/E61 ja E39 vaatii vähintään servotronic ohjauksen. Jopa E39 on todella miellyttävä servotronicilla. Vakio-ohjaus on molemmissa melko tahmea pienemmissä nopeuksissa, jos on tottunut ajamaan servotronicilla. E60/E61 mallien aktiiviohjaus on tietysti vielä erikseen ja on keksintönä erinomaisen hyvä.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #48
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Lisätääs nyt vielä että omien lyhkästen E60-koeajojen perusteella ei auton ajettavuudessa ole ollut mitään "pakko saada tämmönen heti itelle" -juttua, mutta varmasti pidemmässä käytössä eroja löytyis enemmänkin.


        Hyvin paljon samoilla linjoilla. Eihän E39:n sisusta tuntunut erityisen modernilta edes silloin kun ekan kerran siihen sisään istuin, mikähän vuosi se ois ollut. Silti siinä oli heti jotain joka antoi vaikutelman että nyt on kaikki niinkuin pitääkin olla.


        Tuota ois kyllä kiinnostava testailla, en muista onko ollut niissä muutamassa E60 mitä olen ajanut vai ei. Mutta E39 on parkkipaikalla melkoinen pyöriteltävä kun ohjaus on turhan hidas. Raskaus ei niinkään ole minusta ongelma.

        Ilmeisesti E60 ohjaus on kuitenkin jo ilman Active Steering:iä nopeampi ja kevyempi kuin E39:ssä?
        Jos ajamissasi autoissa olisi ollut ko varuste ei se olisi todennäköisesti jäänyt huomaamatta.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • opl21
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 320
          • Itävalta

          #49
          Ensiviikolla pitäisi lähteä vaihtamaan tuota loppupään e39siä about samoilla varustella olevaan e60seen...Koeajiolla on nyt tullut käytyä useampaan otteeseen useilla eri yksilöillä ja täytyy kyllä sanoa että
          A./2004 e60 on pienissä nopeuksissa meluisampi sisälle.
          B/e60 lipasto sisällä ei miellytä vieläkään silmää
          C/Vaihteiston toiminta ja tehoreservi oli pienoinen pettymys.(Tempestillä hitaampi kuin tuo sigun vehje)
          D/Kulutti äkkiseltään enemmän ainetta 5,5l/100km ei toteudu edes ajotietokoneen mukaan.
          E/Webastoa ei vakiona -->todella pitkä miinus
          F/Todella paljon karvalakkimalleja liikkeellä verrattuna e39seihin,,,siis kuka vittu ei ota xenoneita ja navigointeja reilusti yli 50ke autoihin?????????????
          sigpic

          F01 730d -09
          Ex
          E70 x5 3.0d-08
          e39 M5-99
          e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
          (Ego)
          e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
          e39 528ia -97 200hp/290nm
          e36 320i -94
          e30 320i -89

          Comment

          • S.P.R
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1009
            • Oulu area

            #50
            Originally posted by Juhis View Post
            Enpä menisi hehkuttamaan vakio-ohjausta E60 mallissakaan. Kyllä molemmat E60/E61 ja E39 vaatii vähintään servotronic ohjauksen. Jopa E39 on todella miellyttävä servotronicilla. Vakio-ohjaus on molemmissa melko tahmea pienemmissä nopeuksissa, jos on tottunut ajamaan servotronicilla. E60/E61 mallien aktiiviohjaus on tietysti vielä erikseen ja on keksintönä erinomaisen hyvä.
            Juhiksen kanssa täysin samaa mieltä. E39 servotroniciin tottuneena E60 vakio-ohjauksella ei miellytä. Ongelma on juuri noilla hitailla nopeuksilla ilmenevä ohjauksen raskaus ja tahmeus. Leveät kumit pahentavat vielä tilannetta.

            Itseä harmittaa E60:ssä ehkä eniten se, että bensamalleista nuo 03,04 ja 05 (noin puoliväliin) vuosimallit on vielä samalla M54 moottorilla kuin E39 on.
            E39 530iA:a pitäisi joskus päivittää uudempaan, mutta harmittaa laittaa 15ke autoon, jossa on sama moottori kuin vanhassa. Eli kulutus ja suorituskyky ei juurikaan muuttuisi uudemman auton myötä. Ja jos valitsee 525:sen M54 padalla niin suorituskyky laskee aika lailla. Itse olenkin tullut siihen lopputulokseen, että jos seuraava auto on bensa niin sen täytyy olla vähintään 525 sillä uudemmalla 218hv padalla, jolloin ainakin kulutus pienenee jonkin verran vanhaan verrattuna ja suorituskyvyn kanssa tulisi ehkä toimeen.
            Paras vaihtoehto olisi 530i 258hv koneella, mutta näitä on suomessa todella vähän ja hinnat sen myötä pilvissä :(

            E60 ehdottomia plussia on mielestäni 6-vaihteinen automaatti heti alusta lähtien. Ajoin pari viikkoa E60 525iA:lla ja olin todella tyytyväinen vaihteiston toimintaan. Reilu parannus E39:n vastaavaan. E60 on suht kattava vakiovarustelu, mutta valitettavasti suuri osa suomessa myytävistä autoista on sitten juurikin tällä perusvarustelulla. Autoa jossa olisi edes xenonit, sähkönahkapenkit ja servotronic samassa on vaikea löytää. Saati sitten muilla herkuilla. Nämä ongelmathan tosin ratkeaisi jos toisi auton ulkomailta..

            Ajettavuudeltaan E39 ja E60 on hyvin samanlaisia. E60 ei ainakaan ole millään osa-aluella huonompi, mutta ei myöskään reilusti parempi. DSC/ESC on kyllä kertaluokkaa kehittyneempi kuin E39:ssä ja paljon joustavamman oloinen.

            E60 perus ilmastoinnilla pitäisi olla ihan käypä kampe. -20 pakkasilla tosin huomasin, että lämmityslaite puhkui koko ajan aika kovasti eikä tuntunut saavan autoa lämpenemään haluttuun lämpöön ja olisi sitten puhaltanut vähän hiljaisemmin kuten E39:ni tekee..? Puhaltimen ääni oli häiritsevän kova ja sitä piti manuaalisesti säätää pienemmälle. Auton lämmöt oli ihan normaalit ja ajomatkaa oli kuitenkin melkein 20km.

            Siinä jotain ajatuksia, pitää kirjoittaa lisää kunhan tulee mieleen

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7397
              • Oulu

              #51
              Originally posted by S.P.R View Post
              Itse olenkin tullut siihen lopputulokseen, että jos seuraava auto on bensa niin sen täytyy olla vähintään 525 sillä uudemmalla 218hv padalla, jolloin ainakin kulutus pienenee jonkin verran vanhaan verrattuna ja suorituskyvyn kanssa tulisi ehkä toimeen.
              Paras vaihtoehto olisi 530i 258hv koneella, mutta näitä on suomessa todella vähän ja hinnat sen myötä pilvissä :(
              Nämäkin ovat kuin suoraan mun ajatuksia. BMW:ssä on tottunut siihen että koneet uudistuu tiuhaan ja siksi tuntuu hassulta jos pitäisi ostaa uudempi auto (mun tapauksessa melkein kun on M52TU) saman sukupolven koneella (no onneksi jo lompakkokin sanoo ettei tartte ). Teoreettisesti pohdittuna juuri tuo uuden N52-koneen 530i kiinnostaisi jos joku E60 yleensä kiinnostaisi, mutta ei sekään kovin paljoa kun eilen osui taas silmään ihan mahtavan näköinen sininen E63. Siinä voisi olla ainesta pitkän tähtäimen haaveiluun.

              Originally posted by S.P.R View Post
              Ajettavuudeltaan E39 ja E60 on hyvin samanlaisia. E60 ei ainakaan ole millään osa-aluella huonompi, mutta ei myöskään reilusti parempi. DSC/ESC on kyllä kertaluokkaa kehittyneempi kuin E39:ssä ja paljon joustavamman oloinen.
              Nämä kuulostaa aika pitkälti siltä mitä tuo Teknikens Värld -lehden E39/E60-testikin sanoi.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 16-04-2009, 12:12.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • suffeli
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 559
                • JKL

                #52
                Originally posted by opl21 View Post
                Ensiviikolla pitäisi lähteä vaihtamaan tuota loppupään e39siä about samoilla varustella olevaan e60seen...Koeajiolla on nyt tullut käytyä useampaan otteeseen useilla eri yksilöillä ja täytyy kyllä sanoa että
                A./2004 e60 on pienissä nopeuksissa meluisampi sisälle.
                B/e60 lipasto sisällä ei miellytä vieläkään silmää
                C/Vaihteiston toiminta ja tehoreservi oli pienoinen pettymys.(Tempestillä hitaampi kuin tuo sigun vehje)
                D/Kulutti äkkiseltään enemmän ainetta 5,5l/100km ei toteudu edes ajotietokoneen mukaan.
                E/Webastoa ei vakiona -->todella pitkä miinus
                F/Todella paljon karvalakkimalleja liikkeellä verrattuna e39seihin,,,siis kuka vittu ei ota xenoneita ja navigointeja reilusti yli 50ke autoihin?????????????
                Mielenkiintoinen tilanne, että listaat heti 6 huonoa asiaa uudessa mallissa mutta silti olet vaihtamassa
                ------
                G31 530d

                Comment

                • tuomkiti81
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 1162
                  • Seinäjoki

                  #53
                  Itsellä aika vähän kokemusta e60:stä, ei oo tullu varmaan ku kahta koeajoyksilöä testattua. Noista ohjauksista ku tossa aiemmin puhuttiin, niin e39 ilman servotronic:ia = ei mitää virkaa...servotronic ihan ehdoton varuste.vielä ku kääntyvyys olis parempi...tarvii lentokentän. Jos vertaa e39:iä esim samanikäseen w210-korimallin mersuun, niin mb:n kääntyvyys on ihan toista luokkaa.

                  Se toinen e60 mitä tuli koeajettua, oli aktiiviohjauksella ja tuntuma oli että "täähän on parasta mitä autossa voi olla"
                  Autoa ajaessa on isonauton-tuntua, mutta "ketteryys" kuin pikkufiiatissa

                  Suomestahan ei löydy hyvin varusteltua e60:iä alle 50000€, eli suomen käytetyt saa unohtaa.Saksastahan tommonen pitäis hakea hyvillä varusteilla, ja kun sitä valinnanvaraa sielä piisaa..
                  Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                  Opel Insignia 2.0 Cdti
                  Scania R560 8x4

                  Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                  Ex. E60 530dA -05
                  Ex. E39 530dA -01
                  Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                  Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                  Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                  Comment

                  • opl21
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 320
                    • Itävalta

                    #54
                    Originally posted by suffeli View Post
                    Mielenkiintoinen tilanne, että listaat heti 6 huonoa asiaa uudessa mallissa mutta silti olet vaihtamassa
                    En muuten olisikaan vielä vaihtamassa mutta ikää on jo sen verran että nuorisobemari ei oikein sovi enää kuvaan.Autohan ei muuten taida parantua laisinkaan, päinvastoin varusteita vähemmän ja reaaliarvo putoaa suhteessa nopeammin.
                    sigpic

                    F01 730d -09
                    Ex
                    E70 x5 3.0d-08
                    e39 M5-99
                    e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                    (Ego)
                    e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                    e39 528ia -97 200hp/290nm
                    e36 320i -94
                    e30 320i -89

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      #55
                      No joo, ei ehkä e39/e60 kääntyvyys ole mersun luokkaa, mutta jos tuntuu että tarvii lentokentän niin suosittelen kokeilemaan s60/s80/v70 jne. volvoja. Ei tarvinnut e39:n jälkeen pitkää koeajoa todetakseen kumpi sopii ahtaisiin tiloihin paremmin. Vulvassa automaatti laajentaa kääntösädettä entisestään, etuveto...

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7518
                        • Jyväshyvä

                        #56
                        Originally posted by tuomkiti81 View Post
                        Suomestahan ei löydy hyvin varusteltua e60:iä alle 50000€, eli suomen käytetyt saa unohtaa.Saksastahan tommonen pitäis hakea hyvillä varusteilla, ja kun sitä valinnanvaraa sielä piisaa..
                        Multa vois löytyä jos E61:nen kelpaa ;-)
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • tuomkiti81
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 1162
                          • Seinäjoki

                          #57
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Multa vois löytyä jos E61:nen kelpaa ;-)
                          Kiitosta vaan, mutta jätän kyllä farmarin väliin. ei oo tarvetta semmoselle...
                          Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                          Opel Insignia 2.0 Cdti
                          Scania R560 8x4

                          Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                          Ex. E60 530dA -05
                          Ex. E39 530dA -01
                          Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                          Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                          Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                          Comment

                          • Ileee
                            BTCF Member
                            • Oct 2005
                            • 1025
                            • Espoo

                            #58
                            Onkohan tuota Servotronicia saatavilla E90 -malliin? Nimittäin tuo auto jota ajelin eilen josta vähän vihjailin tuntui juuri mitä porukka on kuvaillut. Parkkeeratessa ohjaus tuntuu lähes jenkkimäisen löysältä ja kevyeltä mutta samalla mutkatiellä ohjaus oli sellainen kuin pitääkin. Olin ihan ihmeissäni kun autoa ajelin parkista, että tähänkö Bemarin ohjauksessakin ollaan tultu! Mutta tosiaan kyllä se vauhdin myötä korjaantui melko nopeasti.

                            Mikäli tuossa tosiaan oli Servo, olen sen ehdoton kannattaja!
                            __________
                            E92 BMW 335i M-Sport -12

                            "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                            Comment

                            • Tukep
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2007
                              • 75
                              • Oulu

                              #59
                              Originally posted by suffeli View Post
                              Pystytkö selittämään rautalangasta vääntäen, että miten tuo toimii käytännössä ja miksi se niin "must"?
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Hitaassa nopeudessa ohjaus on niin nopea ettei kättä edes tarvitse irrottaa ratista parkkipaikkaveivauksessa, pyörät kääntyvät melkeinpä molemmat kädet ratissa ollessa laidasta laitaan. Ohjaus on noissa pyörittelyissä myös erityisen kevyt. Nopeus kun kasvaa, muuttuu ohjauksen vaste samaa tahtia ja se hidastuu sekä tunnokkuus kasvaa luontevasti jo juoksuvauhdissa. Tekee autosta todella näppärän ja nopean veivata.

                              Yhdessä ajonvakautuksen kanssa se kääntää pyöriä ratin kääntymättä ja oikaisee siten suuntapoikkeamia. Tämän vaikutusta en ole huomannut, kuten ei varmaan kuulukaan huomata.
                              Parin päivän reissu takana nii ei oo tullut kirjoteltua. Tapi tuossa aika tyhjentävästi selitti miten asia on. Maantienopeudessa ei tarvi kokoajan tehdä sitä pientä korjausliikettä mitä monissa muissa malleissa/autoissa pitää. Menee sinne minne ratti näyttää.

                              Comment

                              • azlakki
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2015
                                • 92
                                • Tampere

                                #60
                                Oma kokemukseni perustuu E39 525iA -02 autoon joka on edelleen käytössä ja omistanut 10v.

                                Vuoden päivät mulla oli E60 523iA -07 jossa käytännössä sama moottori kuin E39:ssä.

                                E60 kokeilin useita ennen tuota 07-faceliftiä, en pitänyt yhdestäkään, meluisia ja jotenkin muovisen oloisia, älyttömän herkkiä motarilla ajettaessa tuulelle, koko ajan saa korjata ja jotenkin lussuja.

                                Tuo E60 523i -07 oli kyllä kiva johtuen lisääntyneestä vaihteiden määrästä.
                                Mutta edelleen vähän muovinen vaikka facelift sisustus uudistunut. Kevyt kruisailla, herkkä tuulelle edelleen ja hiljaisuus kaksijakoinen. Edestä moottori hyvin eristetty mutta renkaiden äänet kuuluu liian selkeesti varsinkin nastat erityisesti takarenkaiden äänieristyksessä menty todella huonoon suuntaan.

                                E39 on vaan
                                - käsittämättömän hiljainen joka on paras ominaisuus mulle joka ajaa paljon
                                - jämäkkä ajaa ohjaus/vaste
                                - moottorin luonne on enemmän old school kuin E60, mitä enemmän painat kaasua sen lujempaa mennään. E60 on tyypillinen vähäpäästöinen nykymoottori, kaasussa on kaksi asento On ja Off, aivan sama paljonko survot aina kaikki tehot päällä näin kärjistettynä, ei tykkää

                                E60 on kuitenkin hyvä auto. Joystick vaihteistoon tottuminen otti aika paljon aikaa. Cruisen jarruominaisuus oli kiva.
                                Last edited by azlakki; 24-04-2017, 14:28.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎