Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka paljon parempi on E60 vs E39?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tontsa80
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 271
    • pori

    #76
    Omat kokemukset e39 530d vs e60 535d

    E60 malliin on sentään saatu jo jarrut, nopeampi ohjaus sekä myös pakkasesta lähtiessä laatikko ja moottori toimii kuin olisi lämmin. Eikä taida märäntyäkkään kuin e39.
    Hiljaisuus taitaa olla samaa luokkaa. Aika vaan mennyt kolmeysistä ohi... vaikka hyvä peli olikin silloin... 200000 sillä tuli veivattua.
    Parempaa kun kokeilee, niin huomaa eron.
    E60 sisusta ei ehkä ole kaunein, ja laatuvaikutelma on kyllä ainakin varusteltua 39 huonompi... selvästi halvemmat valokatkaisiat jne... mutta enpä silti enää takaisin 39 vaihtaisi mistään hinnasta. Nämä kokemukset pätee vain dieseleihin, bensoja ei ole ollut.
    Vikakoodien lukua porin suunnalla

    Comment

    • -TSM-
      Bimmer Rookie
      • Jan 2016
      • 90
      • Pirkanmaa

      #77
      Kiitos kommenteista! Näiden innoittamana taidankin lähiaikoina pistää e39 myyntikuntoon ja suunnata katseen e60 suuntaan.
      Kyseisessä e60 tosiaan on perusvarusteiden lisäksi vain laajempi automaatti-ilmastointi, puolinahat, navi, pysäköintitutkat ja joku kevyt "hifi"-paketti, mutta varmaan näilläkin pärjää.

      Comment

      • rizzo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2007
        • 5418
        • Oulu

        #78
        Originally posted by -TSM- View Post
        Kiitos kommenteista! Näiden innoittamana taidankin lähiaikoina pistää e39 myyntikuntoon ja suunnata katseen e60 suuntaan.
        Kyseisessä e60 tosiaan on perusvarusteiden lisäksi vain laajempi automaatti-ilmastointi, puolinahat, navi, pysäköintitutkat ja joku kevyt "hifi"-paketti, mutta varmaan näilläkin pärjää.
        Hyvältä kuulostaa.

        Itseasiassa nuo hifit soi todella hyvin, tulet yllättymään.

        Comment

        • E39Fin
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2013
          • 1761
          • HKI/Orimattila

          #79
          Joku joka on vaihtamassa E60 vanhan uskollisen. Myykää E39 mulle, jos on koriltaan kohtuullinen ja tekniikaltaan ok. :think
          Jaguar XF Sportbrake R-sport.
          E39 523iA Oxfordgreen

          Comment

          • -TSM-
            Bimmer Rookie
            • Jan 2016
            • 90
            • Pirkanmaa

            #80
            Nyt on jokunen päivä tullut taiteltua e60 520i -03:lla, kun e39 528i -97 siirtyi uudelle omistajalle.

            Kuuskympeillä on aiemminkin tullut ajettua aika paljon, mutta tässä ensifiiliksiä sellaisen ensimmäistä kertaa omistavana:

            - ajolleen on ensituntumalta hyvin samankaltainen kuin e39. Kuitenkin auto tuntuu selvästi isommalta kuin edeltäjänsä, jopa hieman laiva. E39 oli jollain tapaa tiukempi ja luisut paremmin ennakoitavissa (voi kyllä johtua siitä, että e39 oli paljon matalampi ja jäykempi ja tuo e60 taitaa olla ihan vakioalustalla). Ajonvakautus tosin hoitaa hommansa paljon hienostuneemmin kuin e39:ssä ollut pelkkä luistonesto.
            - Kovemmissa vauhdeissa e60 on vakaampi ja ainakin omaan korvaan vähän hiljaisempi.
            - M54 moottori vääntää tuplavanoksen ansiosta alhaalta paremmin, mutta isommista vauhdeista kiihdyttäessä 2.2 on luonnollisesti vähän laiskempi kuin m52b28 oli.
            - Sisustamuovit oli e39:ssä laadukkaamman oloiset. Tosin ei tuo e60 kyllä nitise tai natise mistään, joten ehkä enemmänkin makuasioita.
            - Vakiopenkit oli myös paremmat e39:ssä.
            - E39 vakiokaiuttimet oli aika onnettomat. E60:ssä joku pieni tehtaan hifi-homma ja soivat ihan riittävän hyvin.
            - e60:ssä selvästi uudemman ja turvallisemman auton tuntu ja kaupunkiajossa aavistuksen kevyempi käsitellä.
            - e60:stä en ruostetta onnistunut kiillotuksen yhteydessä löytämään mistään, joten siinä asiassa kehitystä on tapahtunut. Vaikka omassa e39:ssäkään sitä ei ollut kuin alkavana parissa kohdassa, mutta iso osa tuntuu olevan aika happamia.
            - ulkonäkö on sitten ihan makuasia. Itse olen aina tykännyt e39 klassisesta muotoilusta ja on edelleenkin kaunis auto etenkin sivuprofiililta. E60 on myös aina omalla tavallaan miellyttänyt silmää ja tulee muotoilun ansiosta varmaan näyttämään vielä pitkään melko tuoreelta autolta.

            Suurin osa näistä pohdinnoista varmaan aika selkeitä juttuja, kun kyseessä kuitenkin uusi malli.
            Ehkä yhteenvetona voisi todeta, että e39 oli erittäin hyvä auto ja erot seuraajassa ei ole kovin suuria. Joitain asioita e39:stä jäin kaipaamaan (esim.ne penkit), mutta fiilis e60 ratissa on ollut kuitenkin sen verran hyvä ja auto tuntunut mieluisalta, että takaisin en enää mielelläni vaihtaisi, vaikka e39:stä luopuminen tuntuikin aluksi hankalalta.

            Ja mitään kiillotustoimia ei e60 osalta pitänyt tehdä. Kuitenkin otettuani auton tallin valoihin, pyörteet veivät yöunet ja kiillotuskone piti ottaa käteen. Aika ja kärsivällisyys oli kortilla, joten täysin naarmuttomaksi en tuota jaksanut ainakaan tällä erää hieroa, mutta tuli onneksi lähtötilannetta parempi

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #81
              Originally posted by -TSM- View Post
              - Kovemmissa vauhdeissa e60 on vakaampi ja ainakin omaan korvaan vähän hiljaisempi.
              Mitkä renkaat/mikä rengaskoko oli E39:ssä ja mitkä on tuossa E60:ssä?
              Oliko E39:ssä Servotronic/onko tuossa E60:ssä?
              E39 528iA

              Comment

              • -TSM-
                Bimmer Rookie
                • Jan 2016
                • 90
                • Pirkanmaa

                #82
                Originally posted by TJJ View Post
                Mitkä renkaat/mikä rengaskoko oli E39:ssä ja mitkä on tuossa E60:ssä?
                Oliko E39:ssä Servotronic/onko tuossa E60:ssä?
                Talvella e39 oli 205/65-15 Hakkapeliitta 7 ja kesällä edessä 235/35-19 ja takana 245/30-19 (voi olla että muistan väärin koot, oikea koko pitäisi olla kuitenkin). E60 on näköjään hieman alikokoiset Contin talvirenkaat 205/55-16. Kesäksi ajattelin laittaa nuo e39:n vanhat vanteet.
                E39 oli servotronic, mutta e60 ei.

                Voi olla, että e60 puslat ym.alustan osat ovat vain hieman paremmassa kunnossa, josta tuo johtuisi. Tai sitten ero tulee vain renkaista. Ero näiden välillä on kuitenkin melko pieni.
                Last edited by -TSM-; 25-12-2017, 12:23.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Originally posted by -TSM- View Post
                  Talvella e39 oli 205/65-15 Hakkapeliitta 7 ja kesällä edessä 235/35-19 ja takana 245/30-19 (voi olla että muistan väärin koot, oikea koko pitäisi olla kuitenkin). E60 on näköjään hieman alikokoiset Contin talvirenkaat 205/55-16. Kesäksi ajattelin laittaa nuo e39:n vanhat vanteet.
                  E39 oli servotronic, mutta e60 ei.

                  Voi olla, että e60 puslat ym.alustan osat ovat vain hieman paremmassa kunnossa, josta tuo johtuisi. Tai sitten ero tulee vain renkaista. Ero näiden välillä on kuitenkin melko pieni.
                  Renkaiden koko/valmistaja tekee jo paljon. E39 on tuollaisilla talvirenkailla aika pelottava ajaa suuremmissa nopeuksissa. Jäinen tie, sopiva sivutuuli ja tuollaiset 15" renkaat, niin teki mieli ajaa pysäkille ja soittaa taksi...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1835
                    • Kotona/Poissa

                    #84
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Renkaiden koko/valmistaja tekee jo paljon. E39 on tuollaisilla talvirenkailla aika pelottava ajaa suuremmissa nopeuksissa. Jäinen tie, sopiva sivutuuli ja tuollaiset 15" renkaat, niin teki mieli ajaa pysäkille ja soittaa taksi...
                    Ei pidä paikkaansa. Jos E39:n alusta on kunnossa, 15" riittää hyvin suomen nopeuksiin.

                    Tosin samassa kokoluokassa renkaissa on eroja, ja huonojakin löytyy. Mutta ei edes muutaman tonnin autoa pidä pilata paskoilla renkailla.

                    Jäisestä tiestä tuumakoon kasvattaminen ei kesäkeliä tee.

                    Alustavikaisia ei pidä ottaa mukaan arviointeihin.

                    Rata-ajo on sitten asia erikseen. Sitä kuitenkaan tuskin kukaan harrastaa ainakaan talvirenkailla.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #85
                      Originally posted by Havis View Post
                      Ei pidä paikkaansa. Jos E39:n alusta on kunnossa, 15" riittää hyvin suomen nopeuksiin.

                      Tosin samassa kokoluokassa renkaissa on eroja, ja huonojakin löytyy. Mutta ei edes muutaman tonnin autoa pidä pilata paskoilla renkailla.

                      Jäisestä tiestä tuumakoon kasvattaminen ei kesäkeliä tee.

                      Alustavikaisia ei pidä ottaa mukaan arviointeihin.

                      Rata-ajo on sitten asia erikseen. Sitä kuitenkaan tuskin kukaan harrastaa ainakaan talvirenkailla.
                      Alustaan oli jo tuolloin uusittu osia aikamoisella rahasummalla, joten turha selittää alustavioista tässä yhteydessä. Kyllähän 15" 205/65 Conti ja Nokia olivat molemmat käsittämättömän surkeita E39:n alla.

                      Puuskittaisella sivutuulella et tiennyt heiluuko auto jäisen tien takia vai pelkän tuulen. Sitten kun tie oikeasti oli jäinen ja oli sivutuuli, niin kylläpä oli "hauskaa". Noiden 15" renkaiden pehmeys kävi hyvin ilmi kun katsoi katsastuksen alustatestissä miten hurjasti ne taipui sivuttain heilutuksen aikana.

                      17" renkailla ei mitään ongelmaa. Tuosta tuli täysin erilainen talviauto niillä ja tuntuma jäiselläkin tiellä on hyvä.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • MikkoÄr
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 170
                        • Nokia

                        #86
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Alustaan oli jo tuolloin uusittu osia aikamoisella rahasummalla, joten turha selittää alustavioista tässä yhteydessä. Kyllähän 15" 205/65 Conti ja Nokia olivat molemmat käsittämättömän surkeita E39:n alla.

                        Puuskittaisella sivutuulella et tiennyt heiluuko auto jäisen tien takia vai pelkän tuulen. Sitten kun tie oikeasti oli jäinen ja oli sivutuuli, niin kylläpä oli "hauskaa". Noiden 15" renkaiden pehmeys kävi hyvin ilmi kun katsoi katsastuksen alustatestissä miten hurjasti ne taipui sivuttain heilutuksen aikana.

                        17" renkailla ei mitään ongelmaa. Tuosta tuli täysin erilainen talviauto niillä ja tuntuma jäiselläkin tiellä on hyvä.
                        Itsellä on aivan samat havainnot 15" renkaista E39 alla. Alusta on autoissa ollut aina kunnossa. Nykyiseen tuli vaihdettua alustaan _kaikki_ kuluvat osat ja 225/55-16 on mielestäni hyvä kompromissirengastus mukavuuden ja ajettavuuden väliltä. Kesäpyörissä tosin tässä koossa saapi olla vähän jäykemmän sorttiset renkaat.
                        2ZR-FXE

                        Comment

                        • -TSM-
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2016
                          • 90
                          • Pirkanmaa

                          #87
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Alustaan oli jo tuolloin uusittu osia aikamoisella rahasummalla, joten turha selittää alustavioista tässä yhteydessä. Kyllähän 15" 205/65 Conti ja Nokia olivat molemmat käsittämättömän surkeita E39:n alla.

                          Puuskittaisella sivutuulella et tiennyt heiluuko auto jäisen tien takia vai pelkän tuulen. Sitten kun tie oikeasti oli jäinen ja oli sivutuuli, niin kylläpä oli "hauskaa". Noiden 15" renkaiden pehmeys kävi hyvin ilmi kun katsoi katsastuksen alustatestissä miten hurjasti ne taipui sivuttain heilutuksen aikana.

                          17" renkailla ei mitään ongelmaa. Tuosta tuli täysin erilainen talviauto niillä ja tuntuma jäiselläkin tiellä on hyvä.
                          Itse en kanssa vakuuttunut ainakaan noista Nokialaisista yhtään Samankaltainen fiilis oli liukkaalla ajaessa. Tuolla e60 ei ole vielä kokemusta samanlaisissa olosuhteissa. Muissa autoissa Contit, Michelinit ym.on ainakin olleet paljon parempia kuin Nokiat.

                          Comment

                          • TeeKoo
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 84
                            • Merikarvia

                            #88
                            Oon tässä auton vaihdon kynnyksellä, ja tällainen asia mietityttää. Mites e39 vs e61 sisätilat eroaa. Lähinnä e39 ahdisti etu ja takapenkin väli. Tällänen +190 cm kuski, onko jollain vertailutuntumaa onko e61 yhtä ahdas vai tilavampi. Ei meinaa lapsen, joka istuu korokkeella, jalat mahtua penkkien väliin ainakaan e39:ssä. (Koska eivät ylety lattialle asti)

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #89
                              Originally posted by TeeKoo View Post
                              Oon tässä auton vaihdon kynnyksellä, ja tällainen asia mietityttää. Mites e39 vs e61 sisätilat eroaa. Lähinnä e39 ahdisti etu ja takapenkin väli. Tällänen +190 cm kuski, onko jollain vertailutuntumaa onko e61 yhtä ahdas vai tilavampi. Ei meinaa lapsen, joka istuu korokkeella, jalat mahtua penkkien väliin ainakaan e39:ssä. (Koska eivät ylety lattialle asti)
                              Sedaneissa jollaisia minulla molemmat on, ei ole eroa tilojen suhteen. 60 Lci on kaikin puolin modernimpi sisältä kuin 39.

                              Koska tämmönen säije on niin oma mielipide on että 60 on valovuosia edellä kaikessa 39 mallia. Vähän sama verrata museoajoneuvoa kuurakettiin. Ei 39 huono ole mutta 60 vaan on niin paljon edellä ja parempi, kaikessa.

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                #90
                                Noissa sigun autoissa jos säädän itselle (190cm) mieleisen ajoasennon, e39 takana ei istu kukaan, e61 taas muutama viikko sitten + 180cm jannu matkusti selän takana ongelmitta omien sanojensa mukaan. Onhan e39 paremmin tehty vanhan liiton auto, klassikko. Jos e39 ois neliveto ja siihen sais yhtä hyvät penkit kuin e61 Comfortit, e61 ois lähtenyt pihasta ajat sitten. Nyt kahden auton loukussa
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎