Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tehostin/ohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arpuC
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1377

    e39 tehostin/ohjaus

    Monet triidit koluttu läpi, mutta ei täyttä varmuutta....

    Tuossa jokin aika sitten oli nuo -24c pakkaset ja, kun lähdin töistä alkoi ohjaus pitää kummaa ääntä joka jatkuu edelleen satunnaisesti. Jos lämpötila pyörii näin aamuisin siinä 0c tietämissä, niin ohjaus pitää ruksuttavaa ääntä käännettäessä ja paikallaankin pienestäkin ratin liikkeestä. Tämä ääni/ilmiö poistuu kokonaan, kun kone hieman lämpenee, tällöin ohjaus pitää kissan :think naukumisen kaltaista ulinaa... Tarkistin konehuoneen, mutta Karvista ei näkynyt missään . Myös kone kylmänä, lämpimillä keleillä tehostin pitää kokoajan naukuvaa ulinaa.

    Noiden pakkasten aikoihin tehostimen öljyt olivat hiukan hikoilleet pois, mutta lisäsin tuohon ylimpään viivaan... Öljykin oli ruskeanpunaista, joten huuhteluun menee lähiaikoina Mobilin Atf:llä.

    Toinen juttu mitä häikkää tuossa on se, että välillä ohjaustehostin? laittaa hieman vastaan tai ehkä lähinnä putoaa pelistä pois. Esimerkkinä tänään lähdin kiihdyttämään loivaa moottoritien ramppia, jolloinka kaksin käsin sai rattia kääntää, mutta hetkessä tehostus palautui ennalleen, eikä 200km:n aikana tehnyt vastaavaa.

    Eli fiksummat vastatkoon:

    - Olisko siellä nyt rullat/hihnat vaihtotarpeessa sekä nuo öljyjen kierrättäminen? Samalla varmaan kannattanee vaihtaaa vesipumppu uuteen?
    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
    En löydä enää sun luo
    Teitkö sä tän tahallaan?
    Nyt kaikki palaa.
  • Kähmy
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 422
    • Kempele

    #2
    Originally posted by arpuC View Post
    Monet triidit koluttu läpi, mutta ei täyttä varmuutta....

    Tuossa jokin aika sitten oli nuo -24c pakkaset ja, kun lähdin töistä alkoi ohjaus pitää kummaa ääntä joka jatkuu edelleen satunnaisesti. Jos lämpötila pyörii näin aamuisin siinä 0c tietämissä, niin ohjaus pitää ruksuttavaa ääntä käännettäessä ja paikallaankin pienestäkin ratin liikkeestä. Tämä ääni/ilmiö poistuu kokonaan, kun kone hieman lämpenee, tällöin ohjaus pitää kissan :think naukumisen kaltaista ulinaa... Tarkistin konehuoneen, mutta Karvista ei näkynyt missään . Myös kone kylmänä, lämpimillä keleillä tehostin pitää kokoajan naukuvaa ulinaa.

    Noiden pakkasten aikoihin tehostimen öljyt olivat hiukan hikoilleet pois, mutta lisäsin tuohon ylimpään viivaan... Öljykin oli ruskeanpunaista, joten huuhteluun menee lähiaikoina Mobilin Atf:llä.

    Toinen juttu mitä häikkää tuossa on se, että välillä ohjaustehostin? laittaa hieman vastaan tai ehkä lähinnä putoaa pelistä pois. Esimerkkinä tänään lähdin kiihdyttämään loivaa moottoritien ramppia, jolloinka kaksin käsin sai rattia kääntää, mutta hetkessä tehostus palautui ennalleen, eikä 200km:n aikana tehnyt vastaavaa.

    Eli fiksummat vastatkoon:

    - Olisko siellä nyt rullat/hihnat vaihtotarpeessa sekä nuo öljyjen kierrättäminen? Samalla varmaan kannattanee vaihtaaa vesipumppu uuteen?
    Samanlaiset oireet 2002 uudessa asti mulla olleessa 520iAT:ssä (liisari, olisko tuolloin ajettu >30tkm). Mourus ja ulisi kun käänteli ja joskus tehostus väheni (ei tosin lähtenyt muistaakseni kokonaan pois). Meni koko tehostin vaihtoon (takuuseen, sanoivat että "valuvika raidetangossa" tms). Olin todella ihmeissäni, koska tuo osa menee yleensä autosta viimeisenä, mulla ekana. Mulla tosin homma alkoi kesällä ja korjattiin parin viikon päästä siitä. Alkoi muistaakseni siten, että ensin mourus vain ääriasennoissa, lopussa about aina kun käänsi.

    Ei ainakaan mulla auttanut litkujen lisäys vaan vekotin oli förbi.

    -Kähmy
    e46 325xi
    Yamaha FZR 1000 EXUP
    ex-e39 530i Touring

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Aika monessa alle 100tkm ajetussa e46:ssa tehostaja on mennyt vaihtoon. Eiköhän se ole sama e39:kin.

      Comment

      • arpuC
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 1377

        #4
        Aika heikolta vaikuttaa laatu jos noin useasti joutuu vaihtelemaan....

        Hmm, noh tuossa on nyt kuitenkin vajaa 5l Mobil ATF220 öljyä, joten kokeillaan nyt ensimmäiseksi kierrättää järjestelmä puhtaaksi ja uudet öljyt sisään. Ei nyt suurta taloudellista tappiota tule vaikka ei auttaisi mitään
        Miks sä sytytit Bemarin palaa?
        En löydä enää sun luo
        Teitkö sä tän tahallaan?
        Nyt kaikki palaa.

        Comment

        • arpuC
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 1377

          #5
          Noniin, päivitystä hieman... Öljyjen myötä ylimääräiset äänet pääsääntöisesti hävinneet ja ohjaus muuttui paremmaksi, mutta todella kuumalla ilmalla esiintyy ohjauksen jumiutumista ja nimenomaan, kun ajaa mutkaan veto päällä, niin ohjaus kampeaa hanakammin vastaan, kuin rullaamalla.

          Tänään oli sitten +20c ja erittäin kostea ilma, niin ohjaus rupesi taas pistämään hanttiin. Kaikista pahin oli, kun yritin kaupungissa taskuparkkeerata, mutta se näytti lähinnä naisen parkkeeraukselta.... Eli renkaat, kun koitti kääntää linkkuun, niin tuli totaalinen stoppi enkä uskaltanut voimalla vääntää vastaan, joten piti peruutella ja ajella eteenpäin sillä kääntövaralla mitä ohjaus antoi myöden Jumitteli muistaakseni molempiin suuntiin.... jännä sinänsä, että keli vaikuttaa tuohon ohjaukseen merkittävästi.

          Veikkauksia? :think
          Miks sä sytytit Bemarin palaa?
          En löydä enää sun luo
          Teitkö sä tän tahallaan?
          Nyt kaikki palaa.

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #6
            Sitä 220 ATF:ää ei saa laittaa vaan...11S:sää

            Originally posted by arpuC View Post
            Aika heikolta vaikuttaa laatu jos noin useasti joutuu vaihtelemaan....

            Hmm, noh tuossa on nyt kuitenkin vajaa 5l Mobil ATF220 öljyä, joten kokeillaan nyt ensimmäiseksi kierrättää järjestelmä puhtaaksi ja uudet öljyt sisään. Ei nyt suurta taloudellista tappiota tule vaikka ei auttaisi mitään
            Sitä 220 ATF:ää ei sa laitta se on liian paksua ja varsinkin talvella voi rikkoa tehostimen kaikki osat tulla hammastangon stefoista ulos tai muuta vastaavaa...
            Se esim kaverilla aiheutti ääntä kun soitti asentaneensa E36:seen toisen hammastangon ja paikallinen varaosamyyjä oli antanut pöljänä 220 ATF:ää joten syy oli heti selvä tehostimen jurinaan kun käänteli ohjausta ja samanlainen jurina tulee jos nestettä on myöskin liian vähän...

            Esim. E39:ssä on tehostimen jurinaan monesti syy vuotava Ohjaustehostimen jäähdytysputki/putken liitos stefa (jotka ei vielä ulospäin vielä paljon näkyisikään kuin pelkkänä hikoiluna) joka antaa ilmaa järjestelmään ja tästä voi olla syy ja vaurio että, tehostin käy ilman nesteitä (pumppu saa voitelunsa ohjaustehostimen nesteestä) ja käy ns. kuivana ja laakeri vaurio on mitä todennäköisin mikäli sillä ajellaan pitkään.

            Alku kysymykseen vastaten:
            Sinne pitää laittaa BMW:n omaa alkuperäistä öljyä HUOM. joka on "Täyssynteettistä" (tehty pohjoisen olosuhteisiin) joka on neliskanttisessa peltipurkissa (1-L) ja se on ns. 11S:sää
            joka lukee purkissa maksaa marmorilla n. 14-16€/1-L.
            Last edited by 325E; 27-05-2009, 18:44.

            Comment

            • Jukkis30
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 377
              • Oulu

              #7
              Ohjekirjassa kyllä mainitaan atf-öljy tehostimessa käytettäväksi...

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by 325E View Post
                Sitä 220 ATF:ää ei sa laitta se on liian paksua ja varsinkin talvella voi rikkoa tehostimen kaikki osat tulla hammastangon stefoista ulos tai muuta vastaavaa...
                Se esim kaverilla aiheutti ääntä kun soitti asentaneensa E36:seen toisen hammastangon ja paikallinen varaosamyyjä oli antanut pöljänä 220 ATF:ää joten syy oli heti selvä tehostimen jurinaan kun käänteli ohjausta ja samanlainen jurina tulee jos nestettä on myöskin liian vähän...

                Esim. E39:ssä on tehostimen jurinaan monesti syy vuotava Ohjaustehostimen jäähdytysputki/putken liitos stefa (jotka ei vielä ulospäin vielä paljon näkyisikään kuin pelkkänä hikoiluna) joka antaa ilmaa järjestelmään ja tästä voi olla syy ja vaurio että, tehostin käy ilman nesteitä (pumppu saa voitelunsa ohjaustehostimen nesteestä) ja käy ns. kuivana ja laakeri vaurio on mitä todennäköisin mikäli sillä ajellaan pitkään.

                Alku kysymykseen vastaten:
                Sinne pitää laittaa BMW:n omaa alkuperäistä öljyä HUOM. joka on "Täyssynteettistä" (tehty pohjoisen olosuhteisiin) joka on neliskanttisessa peltipurkissa (1-L) ja se on ns. 11S:sää
                joka lukee purkissa maksaa marmorilla n. 14-16€/1-L.
                No nyt tulee ihan hölynpölyä. Bmw on käyttänyt ohjaustehostimissa niin ATF öljyä kuin CHF öljyä. CHF toimii kylmässä paremmin ja tuo CHF leima löytyykin yleensä autoista jotka on tarkoitettu myytäväksi kylmempiin maihin. Mutta mm. hydraulisesti toimiva peränsäätö vaatii yleensä CHF:ää myös.
                ATF220 käy hyvin mikäli säiliössä on ATF:ää alunperin. ATF ja CHF nesteitä ei tule sekoittaa keskenään.
                Jos haluaa käyttää parempaa ATF nestettä, 320 on tähän sopiva vaihtoehto. Toimii paremmin kylmillä keleillä myös.

                Ja aika epätodennäköistä että järjestelmään pääsee hikoilevista letkuista ilmaa ja kyllä se ilma sieltä nesteitä vaihdettaessakin tulee pois parin ratin käännön vaikutuksesta!
                Last edited by Supa; 27-05-2009, 19:27.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • arpuC
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 1377

                  #9
                  Ihan yhtälailla se 220 Atf:kin (Dexron 2) käy jos korkissa lukee Atf-only (kuulemma). No kuitenkin ne öljyt ovat olleet sisässä jo jokusen aikaa ja paremmin on toiminut nyt, kuin vanhoilla alkuperäisillä ruskeilla öljyillä. Vaivat alkoivat vanhoilla öljyillä -25c pakkasilla... uusien öljyjen myötä on parannusta tapahtunut ja äänetkin ovat hävinneet.

                  Ongelmia on nykyisellään ainoastaan, kun moottori on lämmin ja ilma erittäin kuuma ja kostea (alle 20c normaalilla ilmankosteudella, ei ongelmia), tällöin saa veto päällä mutkiin ajaa kaksin käsin ja näköjään parkkiin veivatessa myös tapahtuu jumiutumista.

                  Varmaankin kannattaa vain suosiolla ostaa ohjaustehostimen pumppu, rullat, hihnat, vesipumppu, termostaatti jne. Kaippa noista osista jokin korjaa vian.
                  Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                  En löydä enää sun luo
                  Teitkö sä tän tahallaan?
                  Nyt kaikki palaa.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by arpuC View Post
                    Ihan yhtälailla se 220 Atf:kin (Dexron 2) käy jos korkissa lukee Atf-only (kuulemma). No kuitenkin ne öljyt ovat olleet sisässä jo jokusen aikaa ja paremmin on toiminut nyt, kuin vanhoilla alkuperäisillä ruskeilla öljyillä. Vaivat alkoivat vanhoilla öljyillä -25c pakkasilla... uusien öljyjen myötä on parannusta tapahtunut ja äänetkin ovat hävinneet.

                    Ongelmia on nykyisellään ainoastaan, kun moottori on lämmin ja ilma erittäin kuuma ja kostea (alle 20c normaalilla ilmankosteudella, ei ongelmia), tällöin saa veto päällä mutkiin ajaa kaksin käsin ja näköjään parkkiin veivatessa myös tapahtuu jumiutumista.

                    Varmaankin kannattaa vain suosiolla ostaa ohjaustehostimen pumppu, rullat, hihnat, vesipumppu, termostaatti jne. Kaippa noista osista jokin korjaa vian.
                    Sulla luistaa hihna.

                    Edit. Siis siinä autossa.
                    Last edited by WSE1; 27-05-2009, 20:39.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Sulla luistaa hihna.

                      Edit. Siis siinä autossa.
                      Aivan...täsmennys ettei jää epäselväksi
                      Offtopic:
                      Last edited by Supa; 27-05-2009, 20:44.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • arpuC
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 1377

                        #12
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Sulla luistaa hihna.

                        Edit. Siis siinä autossa.
                        Niinhän me silloin epäiltiin. Mikäs sen tekee, kun tasaisesti ajaessa mutkaan ohjaus toimii hyvin, mutta heti, kun painaa kaasua ja kääntää, niin samantien jumahtaa ohjaus. Kaasua keventämällä pääsee taas mutkan turvallisesti.
                        Last edited by arpuC; 25-06-2009, 14:14.
                        Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                        En löydä enää sun luo
                        Teitkö sä tän tahallaan?
                        Nyt kaikki palaa.

                        Comment

                        • arpuC
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 1377

                          #13
                          Tätäkin nyt vähän ylös....

                          Nyt on kaikki hihnat ja hihnankiristäjät vaihdettu uusiin. Ei se vika mihinkään kadonnut, ohjaus ehkä tuntuu nyt pikkaisen jämäkämmälle. :think

                          Eli tuo jumiutuminen on suoraan verrannollinen kierrosten määrään käännyttäessä, niin mikä siellä nyt mahtaa pistää hanttiin jos kerran hihnatkin ovat uusia?
                          Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                          En löydä enää sun luo
                          Teitkö sä tän tahallaan?
                          Nyt kaikki palaa.

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #14
                            Originally posted by arpuC View Post
                            Tätäkin nyt vähän ylös....

                            Nyt on kaikki hihnat ja hihnankiristäjät vaihdettu uusiin. Ei se vika mihinkään kadonnut, ohjaus ehkä tuntuu nyt pikkaisen jämäkämmälle. :think

                            Eli tuo jumiutuminen on suoraan verrannollinen kierrosten määrään käännyttäessä, niin mikä siellä nyt mahtaa pistää hanttiin jos kerran hihnatkin ovat uusia?
                            Onko vika jo selvinnyt? Mulla rupes ratapäivillä tekee samalla tavalla, ja tänään n. +30c helteessä tapahtui sama kun vähän rivakammin lähti ramppia taittamaan. On se jännä fiilis ku huoletta lähet taittaa mutkaa ja sit ei ratti tahdo kääntyäkkään...
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • jsr85
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 1375
                              • Oulainen

                              #15
                              Noniin, tänään alkoi tehostimesta kuuluun ihmeellistä mouruamista, kierroksilla paikoillaankin kun kääntelee niin kuuluu selvä ääni koko-ajan, tyhjäkäynnillä ainoastaan oikealle käännettäessä ääriasennossa. Ohjaus muuttuu aavistuksen jäykemmäksi kun ääni kuuluu. Kun käskin kaverin kääntämään rattia ja katsoin öljyn täyttöaukosta niin ääri asennossa tulee kupla pintaan.

                              -Janne
                              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎