Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 värinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    #16
    [QUOTE=Valkman;1590407]
    Ja tosiaan kaikki moottorisähköjen signaalit tarkistettu kunnon skoopilla siten, ettei ainakaan CPS:t ole rikki/vajavaisia. Imuvuotoja ei ole, polttoainepaine ok, päästöt kunnossa.
    QUOTE]

    Ihan mielenkiinosta, millaisia jännite arvoja ilmamassamittarit lähetti ohjainlaiteelle päin tuossa 3000rpm tärinäkohdalla, ja oliko poikkeavuutta keskenään???
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      #17
      [QUOTE=jani1632;1591970]
      Originally posted by Valkman View Post
      Ja tosiaan kaikki moottorisähköjen signaalit tarkistettu kunnon skoopilla siten, ettei ainakaan CPS:t ole rikki/vajavaisia. Imuvuotoja ei ole, polttoainepaine ok, päästöt kunnossa.
      QUOTE]

      Ihan mielenkiinosta, millaisia jännite arvoja ilmamassamittarit lähetti ohjainlaiteelle päin tuossa 3000rpm tärinäkohdalla, ja oliko poikkeavuutta keskenään???
      Kaikkia signaaleja ei katsottu juuri tuossa pahimmassa kohdassa, mutta lähinnä vertailtiin niiden arvoja keskenään. Poikkeavuuksia ei juuri ollut ja tämä värinä kun on säännöllistä eikä sattumanvaraista... Silloin voi melkein poissulkea anturiviat... Muutenkin vika tuntuu niin mekaaniselta kuin olla ja voi.

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by 325tds View Post
        Olen mukana jos tilaatte nuita vanoksen solenoidien tiivistesarjoja.

        Ei kai niissä mitään vikaa vielä ole mutta kaikenvaralle.
        Samainen tohtori tarjoaa 250 taalaan Vanoksen hammastetun akselin koneistuksen ja uudet o-renkaat, joilla pitäisi hävitä se traktorimainen ääni. Homma vaatii vain niiden purun ensimmäisenä ja lähetyksen jenkkeihin, mutta esim. testerillä Laakkoselta ei purkuun pitäisi mennä kauaa. Pystyy tekemään kotitallissakin, mutta homma isonee äkkiä.

        Comment

        • roadmovie
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 73

          #19
          Voisihan sen purkamisen teettää jollakin taholla sarjatyönä ja lähettää läjän vanoksia sille laitettavaksi. Olen ollut heppuun yhteydessä sähköpostitse ja tulisi varmaan vastaan hinnoissa, jos lähettäisi vaikkapa viiden auton vanokset kerralla laitettavaksi. Itseäni ainakin kiinnostaisi.

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #20
            Kiinostusta löytyy, mutta mihin aikatauluun tuollainen keissi sitten mahtaisi mennä jos ottaa huomioon lähetykset ym. ja kenellä on resursseja purkaa 5 autoa ja säilyttää niitä muutama viikko hallissa..:think
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • roadmovie
              Bimmer Rookie
              • Jan 2007
              • 73

              #21
              Lähetin Chris / Dr Vanosille kyselyn toimitusajasta ja hinnoittelusta hypoteettiselle viidelle setille.

              Toinen asia, joka kannattaa ottaa huomioon, on rahdin vakuuttaminen. Ei olisi kiva kuulla, että paketti on kadonnut ja vakuutus korvaa vaikkapa satasen.

              BTW: sorry tämän threadin kaappaaminen. Kun saan vastauksen tähän asiaan, teen siitä uuden threadin.

              Comment

              • 325tds
                BTCF Member
                • Aug 2004
                • 293

                #22
                [quote=Valkman;1592014]
                Originally posted by jani1632 View Post

                Kaikkia signaaleja ei katsottu juuri tuossa pahimmassa kohdassa, mutta lähinnä vertailtiin niiden arvoja keskenään. Poikkeavuuksia ei juuri ollut ja tämä värinä kun on säännöllistä eikä sattumanvaraista... Silloin voi melkein poissulkea anturiviat... Muutenkin vika tuntuu niin mekaaniselta kuin olla ja voi.

                Kurkistapa sinne moottorintyynyjen alle onko ne märkänä minun käsityksen mukaan ne moottorintyynyt on öljy täytteiset elikkä kun öljyt vuotaa ulos niin se moottori tavallaan makaa suoraan rungon päällä.
                En ole varma asiasta mutta vastatkaapa viisaammat.:think
                E93 vaimon
                ex
                E70 3.0 SD
                E46x2
                M5 E39
                325tds E36
                M535i E28
                323i E30
                323 E21




                BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by Stone View Post
                  Kiinostusta löytyy, mutta mihin aikatauluun tuollainen keissi sitten mahtaisi mennä jos ottaa huomioon lähetykset ym. ja kenellä on resursseja purkaa 5 autoa ja säilyttää niitä muutama viikko hallissa..:think
                  Kyllä täältä ainakin lähtee Vanokset matkaan, jos sovitaan... tai itseasiassa riittää se hammastettu akseli, joka ei kovin iso ole.

                  Keneltä löytyy bemarin työaikaohjelma? Siitä tuo irroitusaika selvinnee... ehkä Laakkonen tulisi tässä asiassa vastaan (pk-seudulla)... nimittäin se irroitus ei ole kovin vaikeata, jos vaan testeri löytyy. Ja muutenkin... voi olla, että noita satseja saa kerätä ympäri suomea, jos ei pk-seudulta löydy tarpeeksi halukkaita.

                  Ja vakuutus aika tärkeä tuossa vaiheessa...äkkiä on 20000 euron "arvosta" tavaraa paketissa... ts. jos jokainen joutuu uudet Vanokset hankkimaan.

                  Comment

                  • Heguli
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 815
                    • www.e30m3.fi

                    #24
                    Täältä ollaan tulossa myös kimppaan jos sellainen järjestetään.
                    Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                    Comment

                    • Valkman
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 712
                      • Helsinki

                      #25
                      [QUOTE=325tds;1592822]
                      Originally posted by Valkman View Post


                      Kurkistapa sinne moottorintyynyjen alle onko ne märkänä minun käsityksen mukaan ne moottorintyynyt on öljy täytteiset elikkä kun öljyt vuotaa ulos niin se moottori tavallaan makaa suoraan rungon päällä.
                      En ole varma asiasta mutta vastatkaapa viisaammat.:think
                      Öljytäytteiset ovat hyvinkin. Tuo tuli jo eräältä tyypiltä kokeiltua jenkeissä, mutta värinä väheni aavistuksen, mutta pysyy edelleen esillä.

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by Valkman View Post
                        Keneltä löytyy bemarin työaikaohjelma? Siitä tuo irroitusaika selvinnee... ehkä Laakkonen tulisi tässä asiassa vastaan (pk-seudulla)... nimittäin se irroitus ei ole kovin vaikeata, jos vaan testeri löytyy. Ja muutenkin... voi olla, että noita satseja saa kerätä ympäri suomea, jos ei pk-seudulta löydy tarpeeksi halukkaita.
                        Löytyyhän noita jos todella tätä asiaa aletaan ajamaan eli se ei minun mielestäni ole ongelma eikä mikään. Mistä tekijä työlle niin itse tiedän asentajan jolta tuo homma hoituu luotettavasti ja ainakin oman kuljettimen uskallan antaa hänen käsiin, eri juttu onko sitten aikaa jne. jne., mutta se on sopimus asia.

                        Nyt kun viestejä katsoo niin onhan tässä jo neljä tapausta joten eiköhän tältä pohjalta voisi lähteä liikkelle eli kysyä tarjousta ym..?

                        Käsittääkseni työnä vanoksen purku ja kasaus ei ole mikään ihan pieni ja se on ehdottomasti se suurin kustannus tässä. Uskon, että puhutaan 1000+ määrä euroja kokonaiskustannuksissa eli ei mikään ihan pikku juttu, mutta itse todella voin harkita asiaa vakavasti jos nyt saisi vielä selvyyttä minkälainen tämä tekijä siellä meren toisella puolella on, nimittäin se on mielestäni aika olellinen juttu tässä.

                        Originally posted by Valkman View Post
                        Ja vakuutus aika tärkeä tuossa vaiheessa...äkkiä on 20000 euron "arvosta" tavaraa paketissa... ts. jos jokainen joutuu uudet Vanokset hankkimaan.
                        Vakuutus toki ja tärkein pointti mielestäni on, että kuka ottaa vastuun eli toimittaa ja vastaanottaa jne., koska itsellä ei yksinkertaisesti ole aikaa sellaiseen.


                        nimim. Raksutukseen kyllästynyt......
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • Valkman
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 712
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by Stone View Post
                          Löytyyhän noita jos todella tätä asiaa aletaan ajamaan eli se ei minun mielestäni ole ongelma eikä mikään. Mistä tekijä työlle niin itse tiedän asentajan jolta tuo homma hoituu luotettavasti ja ainakin oman kuljettimen uskallan antaa hänen käsiin, eri juttu onko sitten aikaa jne. jne., mutta se on sopimus asia.

                          Nyt kun viestejä katsoo niin onhan tässä jo neljä tapausta joten eiköhän tältä pohjalta voisi lähteä liikkelle eli kysyä tarjousta ym..?

                          Käsittääkseni työnä vanoksen purku ja kasaus ei ole mikään ihan pieni ja se on ehdottomasti se suurin kustannus tässä. Uskon, että puhutaan 1000+ määrä euroja kokonaiskustannuksissa eli ei mikään ihan pikku juttu, mutta itse todella voin harkita asiaa vakavasti jos nyt saisi vielä selvyyttä minkälainen tämä tekijä siellä meren toisella puolella on, nimittäin se on mielestäni aika olellinen juttu tässä.



                          Vakuutus toki ja tärkein pointti mielestäni on, että kuka ottaa vastuun eli toimittaa ja vastaanottaa jne., koska itsellä ei yksinkertaisesti ole aikaa sellaiseen.


                          nimim. Raksutukseen kyllästynyt......
                          Eräs tyyppi oli purkanut itse nuo Vanokset säpäleiksi ja totesi, ettei todellakaan ollut vaikeasta hommasta kyse. Itseasiassa testeri tarvitaan, jotta Vanokset voidaan irroittaa paikoiltaan ilman, että venttiilikopat puretaan ja nokkia käännellään eri asentoihin.

                          Luotettavan tekijän voi varmaan itsekukin hoitaa, ellei haluta käyttää samaa paikkaa.. ja eihän noissa kuluissa tulisi kovin suurta kustannusta, jos jokainen erikseen laittaisikin ne menemään. Ainakin vastuu on sitten itsekullakin. Varmasti tämä sopii myös Chrisille. Olen ilmeisen luottavainen, ettei kuitenkaan ole kyse mistään huuhaatyypistä... siis saatujen kommenteiden ja kuulumisten mukaan. Voisin jopa itse laittaa menemään oman satsin ensimmäisenä ja tehdä sitten jonkinlaista raporttia tänne, että mitä oikeastaan saatiin aikaseksi. Näin kenties saadaan jonkinlaista pohjaa myöhemmille rempoille.

                          Työ kestää tyypiltä päivän kaksi muiden hommien mukaan... Raksutuksen syy on siis hänen mukaan akselissa, eikä niinkään vanoskoneistossa. Parannetut o-renkaat puolestaan kestävät hänen mukaan paremmin kuin orkkikset.

                          Aiheesta on hiukan eksytty , mutta etsintä jatkuu..

                          Comment

                          • Spud
                            BTCF Member
                            • Mar 2003
                            • 810
                            • Helsinki

                            #28
                            Eksytään vielä senverran, pahoittelut, että onko kukaan viskannut noita parannettuja o-renkaita paikalleen? Onko auttanut? Oma ei vielä raksuta kuin korva lähellä vanoksia ja tilailen just kaverin luo Dallasiin tavaraa oottamaan. Meen kohta hakemaan ne sieltä ja näköjään 60$:llä sais renkaatkin samaan matkalaukkuun. Jos on ees jotain hyötyä niin pystyis halvalla ja vähällä vaivalla siirtämään raksutuksen alkamista / häivyttämään tuota orastava.. :think
                            Bad whiskey is better than wine
                            ---------------------

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Vanos on maailman yksinkertaisin systeemi:

                              Työvoimana on öljynpaine. Solenoidi säätää hydrauliventtiiliä, joka päästää jommalle kummalle puolelle mäntää painetta, tai sitten molemmille puolille säädetyssä suhteessa. Mäntä on pelkkä metallilevy jossa on tiivisteenä iso rengas ulkokehällä. Männässä on kiinni painelaakerilla (tai miksi sanookaan, aksiaalikuormia paremmin sietävä laakeri kuitenkin) vanoksen akseli. Tuo akseli on ulkokehältään hammastettu ja ottaa kiinni rattaan sisäkehällä olevaan hammastukseen. Samaisessa akselissa on myös sisäkehällä hammastus, joka ottaa kiinni nokka-akseliin pultattuun rattaaseen. Kaikki voima siirtyy siis tuon vanoksen akselin sisä- ja ulkohammastuksen kautta.

                              Ajan kanssa edestakainen kilkutus hakkaa hammastuksia jolloin siihen tulee väljää ja se alkaa kilisemään. Jos hammastukseen tulee jälkiä, se voi alkaa jumittamaan jolloin öljynpaine ei enää riitä säätämään vanosta normaalisti. Yleensä se jää tuohon pelkkään ääneen kutosissa eikä siitä ole muuta haittaa, M5:ssä ilmeisesti alkaa myös tuo jumitus. Yhtenä ratkaisuna täyttöhitsata se vanoksen akseli ja koneistaa uudet hammastukset siihen kuluneiden tilalle, muitakin ratkaisuja varmasti on.

                              Minkäännäköistä rakettitiedettä tuo ei ole, esim. M5x moteissa vanoksessa on solenoidi/venttiili osuuden lisäksi KOLME irtonaista osaa. Vanos on itsessään hemmetin yksinkertainen keksintö, ja ennenkaikkea toimiva kun vertaa muutaman muun valmistajan monimutkaisiin virityksiin.

                              Nuo päivitetyt tiivistesarjat ovat yleensä paremmin lämpöä kestävää kumiseosta, esim. vitonia, muistaakseni teflontiivisteitä ei ole käytetty. Ongelmathan alkavat yleensä siitä, kun kuuma öljy vanhentaa kumista o-rengasta ja kovetuttuaan se alkaa vuotaa säätämiseen käytettävää öljyä -> säätö lakkaa toimimasta öljynpaineen puuttuessa. Raksutuksiin tiivisteet eivät vaikuta, se tulee hammasvälyksistä.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • soldia
                                Banned
                                • Feb 2006
                                • 725
                                • Planet X

                                #30
                                Vähän kyllä ihmetyttää miten tuollainen kohtuu viritetty moottori ei käy tasaisesti. Tuollaisilla tehoilla ja puristuksilla luulisi että kehrää kuin kissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎