Paljon ollut puhetta tuolla m5boardin puolella, mutta miten monelta löytyy tuota ongelmaa? Eli liikkeessä tai paikallaollessa, niin värisee pahiten jossain 3200 rpm nurkilla. Sen jälkeen loppuu kuin seinään. Tuntuu parhaiten istuimessa tai vaihdekepistä. Eli tulee moottorista...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 M5 värinä
Collapse
X
-
Moikka,
Ei havaintoja vastaavasta omassa kiesissä. Onko mitään vikakoodeja?
Yksi m5boardilta mieleenjäänyt juttu, joka ei takuulla aiheuta mitään vikakoodia,
on kaasuläppien synkronointi. Jos sylinteririvien välillä kaasuläpät aukeavat
eri tavalla, tulee varmaan jossain vaiheessa ylimääräisiä värinöitä tms.
Toinen pohtimisen arvoinen kohta voisi olla ruiskusuuttimet. Merkkihuolto
sanoo, että ei tarvitse puhdistaa. Miten sen nyt sitten ottaa.
Milloin tulpat on vaihdettu ja onko NGK:ta?
-
-
Originally posted by roadmovie View PostMoikka,
Ei havaintoja vastaavasta omassa kiesissä. Onko mitään vikakoodeja?
Yksi m5boardilta mieleenjäänyt juttu, joka ei takuulla aiheuta mitään vikakoodia,
on kaasuläppien synkronointi. Jos sylinteririvien välillä kaasuläpät aukeavat
eri tavalla, tulee varmaan jossain vaiheessa ylimääräisiä värinöitä tms.
Toinen pohtimisen arvoinen kohta voisi olla ruiskusuuttimet. Merkkihuolto
sanoo, että ei tarvitse puhdistaa. Miten sen nyt sitten ottaa.
Milloin tulpat on vaihdettu ja onko NGK:ta?
Tuo synkkaus on käynyt mielessä, mutta hommana aikamoinen tarkistaa ja ainut mikä laittaa miettimään siinä on se, että täyskaasukiihdytyksessä se hiuksenhieno ero ei pitäisi vaikuttaa läheskään niin paljoa. Läpät kun ovat levällään.
Ja tämä "vika" kun ei ole satunnaista vaan saadaan esille aina. Itse olen vaihtanut jo vauhtipyörän ja käyttänyt konetta pakoputki irroitettuna korista, mutta millään ei ole mitään vaikutusta... Täriseekö muuten koneet tyhjäkäynnillä automallin omistajilla? Nimittäin kaikissa E39 kasikoneissa ja kutoskoneissa kolikkokin pysyy moottorikopan päällä pystyssä, mutta tässä ei toivoakaan. Silti tyhjäkäynti täysin tasainen.
Comment
-
-
Veikkaisin omien V8-kokemusten perusteella ilmamassamittaria, niitä on kuitenkin noista m5:stä vaihdettu ihan järjestään ja aiheuttaa hyvät tärinät vaikkei kierrokset heittelisi laisinkaan, kun menee hieman seokset pieleen. Jos saa lainamaffit jostain niin hyvä, mutta oli tuohon testaamiseen joku toinenkin tapa kehitetty m5:ssä, olisikohan ollut täyskaasulla kulutusmittarin seuraaminen salavalikon kautta.
edit: missään nimessä ei kannata vaihtaa uusia testaamatta, veikkailut on aina veikkailuita mutta mafista on hyvä aloittaa tutkiminen.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Tulpat toki voi tuollaista tehdä, mutta M5 karstoittaa tulppia aika huolellisesti eli en lähtisi ainakaan tulpan ulkonäön perusteella tekemään johtopäätöksiä.
MAF on kulutus tavaraa samoin kuin CPS aturit. Anturit maksaa huntin luokkaa, mutta antavat vikakoodin kun taas MAF voi toimia vajaasti antamatta vikakoodia ja maksaa useamman satasen/kpl. Multa löytyy ylimääräiset toimivat MAFit jos haluat tulla kokeilemaan..
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostTulpat toki voi tuollaista tehdä, mutta M5 karstoittaa tulppia aika huolellisesti eli en lähtisi ainakaan tulpan ulkonäön perusteella tekemään johtopäätöksiä.
MAF on kulutus tavaraa samoin kuin CPS aturit. Anturit maksaa huntin luokkaa, mutta antavat vikakoodin kun taas MAF voi toimia vajaasti antamatta vikakoodia ja maksaa useamman satasen/kpl. Multa löytyy ylimääräiset toimivat MAFit jos haluat tulla kokeilemaan..
- Tulpat
- Etummaiset lambdat
- Vauhtipyörä
- Kytkinasetelma
- Vanoksen molemmat solenoidit
- Ilmamäärämittarit
- Polttoainesuodatin- ja pumppu
Ja tosiaan kaikki moottorisähköjen signaalit tarkistettu kunnon skoopilla siten, ettei ainakaan CPS:t ole rikki/vajavaisia. Imuvuotoja ei ole, polttoainepaine ok, päästöt kunnossa.
Mikäs tuo karstoittamisen tahtoo aiheuttaa juuri näissä koneissa? Ja pysyykö se kolikko siinä hiilikuituämmän päällä?Last edited by Valkman; 15-04-2009, 22:51.
Comment
-
-
Syötön katkaisussa on kyllä yleensä viive, sen lisäksi että se tapahtuu vain yli tietyn kierrosrajan, jolloin sitä ei pääse tapahtumaan paikalla kaasutellessa. Mutta jos tuollaisessa kaasuttelussakin tuntuu, niin voisi kuulostaa jo moottorin tukikumeilta...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Laatikko on käynyt alhaalla pariin otteeseen ja värinän luonteessa ei ole ollut mitään erikoista. Jenkeissä samaa vikaa poteva uusi jo kertaalleen moottorikumit ja totesi värinän vähentyneen, mutta olleen edelleen piilossa "tiukempien" kumien taustalla.
Tuolla värinällä syötönkatkaisun aikana tarkoitin lähinnä tilannetta, jolloin kokeilumielessä lasketaan motarilla kaasu ylös ja tullaan kierrosaluetta alaspäin. Juuri kolmen tonnin jälkeen tulee ensimmäinen terävä kohta jolloin värisee ja toinen pienempi tulee joskus kahden tonnin jälkeen. Olen samalla tarkistanut polttoainekulutuksen salavalikosta ja siinä vaiheessa se on jo ehtinyt tippua nolliin.
Comment
-
-
Moikka taas,
Tuo tulppien karstoituskommentti oli aika mielenkiintoinen.
Omastani vaihdettiin tulpat kuukausi sitten. Vaihdetut tulpat
olivat olleet paikallaan ehkä 50 000 km ja olivat oikein hyvän
näköiset. Ne eivät olleet ollenkaan karstaiset.
Nyt parin huollon jälkeen olen huomannut polttoaineen kulutuksen
laskeneen n. 0,5 l/100 km ja veikkaan lähinnä tulppien osuutta asiaan.
Moottorin kiinnityskumit voisivat olla yksi paikka, joka ei tuota
oiretta ehkä aiheuta mutta löysät kumit voivat sitä vahvistaa.
DrVanosilla tuli muuten vastikään vanoksen solenoidien tiivistesarja
myyntiin. Maksaa 60 taalaa. Tilattaisiinko porukalla muutama satsi?
Yksi mitä voisin suositella on WSE1:n livedatan loggaus ajon aikana.
Jos se värinä tulee moottorista niin ei voi olla kuin kolme lähdettä: sytytys,
polttoaineen syöttö tai pyörivät massat. Livedatan loggauksella
voisi saada nuo sytytys- ja polttoainepuolet kartoitettua helposti
ja kohtuuvaivalla. Kyseessä on siis ElektroMeka Lohjalla. Erittäin
ammattitaitoinen firma.
Jos ongelma ei löydy sytytyksestä tai polttoaineen syötöstä ja kytkin
ja vauhtipyörä on vaihdettu niin miten moottorin etupuolella olevat
hihnapyörät ja apulaitteet? Tämä tuntuu kyllä aika hakuammunnalta
mutta ainakin ne on suht helppo tarkistaa, että kaikki on kunnolla
kiinni. Erityisesti tuulettimen rupeli ja viskokytkin kannattaisi poisulkea
irrottamalla ne paikaltaan ja tekemällä koeajo ilman viskoa.
Kerro ihmeessä, kun saat selville, missä vika on.
Last edited by roadmovie; 16-04-2009, 13:27.
Comment
-
-
Tuli tilattua jenkeistä jo laite, jolla tuo dataloggaus onnistuu. Erittäin pätevä vehje, mutta toistaseksi odottaa tullissa paperihommia.
Jenkeissä tuota ongelmaa löytyy jopa 40 tuhatta kilsaa ajetuissa autoissa, joten tässä ei tunnu mittarilukema olevan ratkaiseva. Tällä on ajettu about 190 tkm.
Olin lähes 100 prossaa varma, että vikana oli kaksmassavauhtipyörä, kunnes se vaihdettiin tuliterään. Värinä ei vähentynyt lainkaan. Viskokin on ollut poissa käynnin aikana. Ainut mikä on vielä epäselvää, on värinävaimennin ja sen vulkanoinnin kunto.
Saattaa olla, että aftermarket vauhtiksilla tuo resonointi / luonnollinen resonanssitaajuus muuttuu siten, että tuota ongelmaa ei enää esiinny.
Comment
-
-
Originally posted by roadmovie View PostMoikka taas,
Tuo tulppien karstoituskommentti oli aika mielenkiintoinen.
Omastani vaihdettiin tulpat kuukausi sitten. Vaihdetut tulpat
olivat olleet paikallaan ehkä 50 000 km ja olivat oikein hyvän
näköiset. Ne eivät olleet ollenkaan karstaiset.
Nyt parin huollon jälkeen olen huomannut polttoaineen kulutuksen
laskeneen n. 0,5 l/100 km ja veikkaan lähinnä tulppien osuutta asiaan.
Moottorin kiinnityskumit voisivat olla yksi paikka, joka ei tuota
oiretta ehkä aiheuta mutta löysät kumit voivat sitä vahvistaa.
DrVanosilla tuli muuten vastikään vanoksen solenoidien tiivistesarja
myyntiin. Maksaa 60 taalaa. Tilattaisiinko porukalla muutama satsi?
Yksi mitä voisin suositella on WSE1:n livedatan loggaus ajon aikana.
Jos se värinä tulee moottorista niin ei voi olla kuin kolme lähdettä: sytytys,
polttoaineen syöttö tai pyörivät massat. Livedatan loggauksella
voisi saada nuo sytytys- ja polttoainepuolet kartoitettua helposti
ja kohtuuvaivalla. Kyseessä on siis ElektroMeka Lohjalla. Erittäin
ammattitaitoinen firma.
Jos ongelma ei löydy sytytyksestä tai polttoaineen syötöstä ja kytkin
ja vauhtipyörä on vaihdettu niin miten moottorin etupuolella olevat
hihnapyörät ja apulaitteet? Tämä tuntuu kyllä aika hakuammunnalta
mutta ainakin ne on suht helppo tarkistaa, että kaikki on kunnolla
kiinni. Erityisesti tuulettimen rupeli ja viskokytkin kannattaisi poisulkea
irrottamalla ne paikaltaan ja tekemällä koeajo ilman viskoa.
Kerro ihmeessä, kun saat selville, missä vika on.
Olen mukana jos tilaatte nuita vanoksen solenoidien tiivistesarjoja.
Ei kai niissä mitään vikaa vielä ole mutta kaikenvaralle.E93 vaimon
ex
E70 3.0 SD
E46x2
M5 E39
325tds E36
M535i E28
323i E30
323 E21
BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa
Comment
-
Comment