Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tds jarrutehostin ei toimi --> vikatila stage 2 + ilmastoinnin paineanturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ioni
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 125
    • Viiala

    e39 tds jarrutehostin ei toimi --> vikatila stage 2 + ilmastoinnin paineanturi

    moro,
    Eilissäpäivänä ajelin muutaman sata kilometriä ja pistäydyin kaupassa. Siitä lähtiessä yhtäkkkiä jarrupoljin pirun kova - siis tehostin putosi pois pelistä. No mikäs siinä, ajeleehan hetken ilmankin jos pakko on. Kuitenkin ensimmäinen kysymys koskee tuota - mistä voisi olla letku irti tai jokin pettänyt? Oireilisiko noin jos tehostimen kalvo olisi pettänyt? Lui muiden kertomuksia tehostimen jäätymisestä, muttei oikein kuulostanut oikealta tuli kuitenkin lämpimäksi ajetulla autolla 10min pysähdyksen aikana.
    No toinen vika ilmeni hetkeä myöhemmin kun jatkoin matkaa - kone hyppäsi stage2 vikatilaan eli tehoja ei juuri nimeksikään. Voiko auto olla niin fiksu että heittäisi jarrujen takia tehot pois vai sattuiko vain muuten heti perään erillinen vika? Vikakoodeista näkyy 6 eli egr (ei tulpattu) ja 67 ajoittainen häiriö. Joku kirjoitti tuon egr-vikakoodin kohdalla että ilmamassamittari olisi mahdollisesti paskana - ilmeisestihän maf-tieto ohjailee egr:ää? Mistähän tuon mafin löytäisin ja pystynkö jotenkin testaamaan/putsaamaan vai tarviiko katsella varaosaa?
    Vielä viimeisenä vikana noita koodeja kelatessa tuli ilmastoinnin koodi 15 paineentunnistin oikosulku negatiiviseen. Onko ideoita/ohjeita, mistä vikaa lähtisi hakemaan? Hiukan kuvailevammin kuin "paineensäätimestä" - on tuo ilmastointi vieras kapistus aiemmista pulkista.

    Kiitokset jo etukäteen,
    Joni
    Last edited by ioni; 20-04-2009, 07:00. Reason: otsikon täsmennys
    --
    ioni

    "What's red and bad for your teeth?

    A brick.
    "
  • spiidi10
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 78
    • Tampere

    #2
    Originally posted by ioni View Post
    moro,
    Eilissäpäivänä ajelin muutaman sata kilometriä ja pistäydyin kaupassa. Siitä lähtiessä yhtäkkkiä jarrupoljin pirun kova - siis tehostin putosi pois pelistä. No mikäs siinä, ajeleehan hetken ilmankin jos pakko on. Kuitenkin ensimmäinen kysymys koskee tuota - mistä voisi olla letku irti tai jokin pettänyt? Oireilisiko noin jos tehostimen kalvo olisi pettänyt? Lui muiden kertomuksia tehostimen jäätymisestä, muttei oikein kuulostanut oikealta tuli kuitenkin lämpimäksi ajetulla autolla 10min pysähdyksen aikana.
    No toinen vika ilmeni hetkeä myöhemmin kun jatkoin matkaa - kone hyppäsi stage2 vikatilaan eli tehoja ei juuri nimeksikään. Voiko auto olla niin fiksu että heittäisi jarrujen takia tehot pois vai sattuiko vain muuten heti perään erillinen vika? Vikakoodeista näkyy 6 eli egr (ei tulpattu) ja 67 ajoittainen häiriö. Joku kirjoitti tuon egr-vikakoodin kohdalla että ilmamassamittari olisi mahdollisesti paskana - ilmeisestihän maf-tieto ohjailee egr:ää? Mistähän tuon mafin löytäisin ja pystynkö jotenkin testaamaan/putsaamaan vai tarviiko katsella varaosaa?
    Vielä viimeisenä vikana noita koodeja kelatessa tuli ilmastoinnin koodi 15 paineentunnistin oikosulku negatiiviseen. Onko ideoita/ohjeita, mistä vikaa lähtisi hakemaan? Hiukan kuvailevammin kuin "paineensäätimestä" - on tuo ilmastointi vieras kapistus aiemmista pulkista.

    Kiitokset jo etukäteen,
    Joni
    no just eilen törmäsin samaan vikaan. 28:n imusarjan ja jarrutehostimen välinen letku on liian löysä ja painuu kasaan. ei anna enää ilmaa ja tehostin putoo pelistä pois. sillon jarrupoljin muuttuu kovaks,välissä on takaiskuventtiili, valkonen muovihäkkyrä, voi olla rikki eikä enää päästä alipainetta läpi. Vitonen ja pk niin saat uudet. Tai ei se vitonenkaan ole niin tärkee...
    0400- 239 238 tai 0400- 512 904
    [email protected]

    En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Jarrutehostin käyttää samaa alipainetta kuin esim. egr:n ohjaus ym., laita alipaineongelma kuntoon niin luultavasti homma toimii taas.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • ioni
        Bimmer Rookie
        • Aug 2007
        • 125
        • Viiala

        #4
        alipaine

        ......
        Last edited by ioni; 21-04-2009, 14:46. Reason: tupla
        --
        ioni

        "What's red and bad for your teeth?

        A brick.
        "

        Comment

        • ioni
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 125
          • Viiala

          #5
          alipaine

          Originally posted by Cell View Post
          Jarrutehostin käyttää samaa alipainetta kuin esim. egr:n ohjaus ym., laita alipaineongelma kuntoon niin luultavasti homma toimii taas.
          Kuulostaisi järkevältä - mistäs tuota lähtisi hakemaan? Katsoin letkut eikä ruttuja tai mitään takaiskuventtiiliä näkänyt vaan putki menee suoraan tehostimesta koneen keulilla olevaan mokkulaan, joka lie alipainepumppu. Pitäisikö sen surrata koko ajan kun auto käynnissä? Hmmmm....karmea ajatus hiipii mieleen - onkohan tuolle pumpulle sulake? Ettei vain olisi käynyt vanhanaikainen ja sulakevika.


          EDIT: ei nyt sentään sillä selvinnyt...
          Last edited by ioni; 20-04-2009, 17:52. Reason: check
          --
          ioni

          "What's red and bad for your teeth?

          A brick.
          "

          Comment

          • ioni
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 125
            • Viiala

            #6
            alipaine

            Originally posted by Cell View Post
            Jarrutehostin käyttää samaa alipainetta kuin esim. egr:n ohjaus ym., laita alipaineongelma kuntoon niin luultavasti homma toimii taas.
            Kuulostaisi järkevältä - mistäs tuota lähtisi hakemaan? Katsoin letkut eikä ruttuja tai mitään takaiskuventtiiliä näkänyt vaan putki menee suoraan tehostimesta koneen keulilla olevaan mokkulaan, joka lie alipainepumppu. Pitäisikö sen surrata koko ajan kun auto käynnissä? Hmmmm....karmea ajatus hiipii mieleen - onkohan tuolle pumpulle sulake? Ettei vain olisi käynyt vanhanaikainen ja sulakevika.

            EDIT: ei nyt sentään sulakkeella selvitty...
            Last edited by ioni; 20-04-2009, 17:56. Reason: checked
            --
            ioni

            "What's red and bad for your teeth?

            A brick.
            "

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Se alipainepumppu on mekaaninen..Ota putki pois siitä, nappaa auto käymään ja kokeile imeekö..Jos ei ime niin pumppu entinen.
              Se on pultattu koneeseen muistaakseni kolmella pultilla kiinni ja niiden irroituksen jälkeen irtoaa nykäisemällä..Älä kuitenkaan irroita pumppua heti auton käyttämisen jälkeen tai öljyä on yltympäriinsä..Koneen öljyt siis sitäkin voitelee.

              Pumppuja tiedän olevan ainakin kahta mallia, käyvät ristiin..Purkaakin voi koittaa ja kääntää "alipaineläppiä" toisinpäin mutta tuskin auttaa.

              Mitä stage 2:seen tulee, niin kunhan jarrut ovat taas kunnossa, ota Maf:sta piuha irti ja mene ajelulle..jos toimii niin vikasi löytyi. Auto toimii myös ok ilman ko. kampetta, käyttää tehtaan laskennallisia arvoja.
              Saksasta uusi kampe maksaa 250-500e..riippuen paikasta, Suomesta varmaan tuplat.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • ioni
                Bimmer Rookie
                • Aug 2007
                • 125
                • Viiala

                #8
                vika löytyi...varmaankin

                nyppäsin sen takaiskuventtiilin irti ja kokeilin - hyvin pelaa. Sen sijaan siitä letkun päästä ei kyllä ime yhtään, eli diagnoosiksi muodostumassa pumpun hajoaminen.
                Onko mitään kokemusta moisen hinnasta?
                --
                ioni

                "What's red and bad for your teeth?

                A brick.
                "

                Comment

                • Yltti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2792
                  • Kuopio suamen texas

                  #9
                  Tarvikkeena 300€ koivunen toimittaa ja varmaan paikallisesta ad ketjusta löytyypi.
                  1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                  F10 525d Xdrive comfort sitte
                  Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                  www.rotator.fi

                  Comment

                  • ioni
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2007
                    • 125
                    • Viiala

                    #10
                    Korjattu

                    eli siis tuo pumppu sieltä oli pettänyt ja kiitos palstalaisten, uusi löytyi läheltä ja sopivaan hintaan. Sekä jarrut että vikatila nyt ok.

                    kiitokset kaikille apuansa antaneille.

                    Joni
                    --
                    ioni

                    "What's red and bad for your teeth?

                    A brick.
                    "

                    Comment

                    • Taski
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2009
                      • 380
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by spiidi10 View Post
                      no just eilen törmäsin samaan vikaan. 28:n imusarjan ja jarrutehostimen välinen letku on liian löysä ja painuu kasaan. ei anna enää ilmaa ja tehostin putoo pelistä pois. sillon jarrupoljin muuttuu kovaks,välissä on takaiskuventtiili, valkonen muovihäkkyrä, voi olla rikki eikä enää päästä alipainetta läpi. Vitonen ja pk niin saat uudet. Tai ei se vitonenkaan ole niin tärkee...
                      Voiko tuo sama häkkyrä vaikuttaa käyntiinlähtiessä niin että joutuu starttaamaan moneen kertaan ellei anna hieman kaasua startatessa?
                      Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎