Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rainekoo
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 294
    • oulainen

    E39 Pyöränkulmat

    Auto E39 535 V8 1996 sedan, normialustalla

    Oisko kellään laittaa esille(sellaiset hyväksi havaitut. Korjaamoarvot on jo tiedossa) lähinnä etupään pyöränkulmien arvot. Huomenna vaihdetaan koko raidetanko ja säädetään renkaat menemään oikeaan suuntaan.

    Auto jo kävi nelipyöräsuuntauksessa, mutta eivät olleet katsastuksessa huomanneet aivan täysin väljää keskitankoa. Ihmettelin kun vaeltaa tienpäällä niin rajusti.

    Jospa vetely loppuu kun vaihtaa sen tangon ja säätää kulmat.
  • maako77
    BTCF Member
    • Apr 2006
    • 234
    • Kotka

    #2
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=135378 tuolla lisää asiasta
    535xd f11 -11
    Ex.
    550iA Touring -06
    -545i A -04
    -535i sedan -88-
    -540i -10/97- 6-speed sedan
    -525i -89-
    -320i -98 4d-
    -535i sedan -88-
    -525tdsa touring -93-

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by rainekoo View Post
      Auto E39 535 V8 1996 sedan, normialustalla

      Oisko kellään laittaa esille(sellaiset hyväksi havaitut. Korjaamoarvot on jo tiedossa) lähinnä etupään pyöränkulmien arvot. Huomenna vaihdetaan koko raidetanko ja säädetään renkaat menemään oikeaan suuntaan.

      Auto jo kävi nelipyöräsuuntauksessa, mutta eivät olleet katsastuksessa huomanneet aivan täysin väljää keskitankoa. Ihmettelin kun vaeltaa tienpäällä niin rajusti.

      Jospa vetely loppuu kun vaihtaa sen tangon ja säätää kulmat.
      Ne ohjearvot tulee kyllä ihan sieltä mittalaitteiston kovalevyltä, mikäli muuten ei ole vaatimuksia normaalikokoisesta poikkeavan rengastuksen vuoksi.
      Eli 15"-16" vannekoolla ohjearvojen suosittamalle keskialueelle.

      Comment

      • rainekoo
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 294
        • oulainen

        #4
        Rengastus 225/40/18

        Ja 8" leveät vanteet

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by rainekoo View Post
          Rengastus 225/40/18

          Ja 8" leveät vanteet
          e39:iin alikokoinen rengastus ja orggishalkaisijaa matalampana tietenkin myös uraherkempi 15"-16" renkaiden alustakulmilla.

          Comment

          • tero_v
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 972
            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

            #6
            Emännän e39 530d -03 m-sport 350tkm. tuli vaihdettua eteen alatukivarret ja sitten pyörien suuntaukseen. Ekassa kuvassa ensimmäinen säätö ja auto todella hakee kaistan vaihdossa ja uudet etuset kului 2kk sisäreunasta sileeksi.

            Toisen kuvan Uusi säätö aika auraus nollaan ja etusien kääntö. Nyt ei renkaat kulu mutta edelleen aivan paska ajaa. Oma vito ja kaverin hiacekin mukavampi ajella. Ohjaus aivan ihmeen tuntuinen ja sairas tärinä 90-110 vaudissa. Renkaat painotettu kahteen kertan nollaan (itse)

            Rengastus 9.5x19 235/35r19 ja 265/30r19

            Järki lähtee emännällå.



            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
            650hp/850nm 1.8bar
            1/4m 11.48s/208km/h
            100-150km/h 2.01s
            100-200km/h 6.99s


            EX jatkeet:
            e39 528 M-Sport -99
            e36 318is "M-sport" -92

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by tero_v View Post
              Emännän e39 530d -03 m-sport 350tkm. tuli vaihdettua eteen alatukivarret ja sitten pyörien suuntaukseen. Ekassa kuvassa ensimmäinen säätö ja auto todella hakee kaistan vaihdossa ja uudet etuset kului 2kk sisäreunasta sileeksi.

              Toisen kuvan Uusi säätö aika auraus nollaan ja etusien kääntö. Nyt ei renkaat kulu mutta edelleen aivan paska ajaa. Oma vito ja kaverin hiacekin mukavampi ajella. Ohjaus aivan ihmeen tuntuinen ja sairas tärinä 90-110 vaudissa. Renkaat painotettu kahteen kertan nollaan (itse)

              Rengastus 9.5x19 235/35r19 ja 265/30r19

              Järki lähtee emännällå.



              Ei ole ihme jos on ”paska ajaa”....veikkaisin lähinnä kaiketi hengenvaarallinen.
              Eli kulmat nyt ovat yksinkertaisesti niin perseellään kuin vain voi leveälle 19” renkaalle olla.
              Aivan pirusti liikaa negatiivista camberia niin edessä kuin takana ja näin koviin camberarvoihin liian vähän aurausta.
              Etupäässä camber PITÄÄ tällä renkaalla saada -0.05-0.20`-asteen haarukkaan ja takaa -1.15-1.25`-asteeseen. Nyt lähes aste liikaa negatiivista niin edessä kuin takanakin tälle rengastukselle ja ajettavuus lähinnä kaiketi kammottavaa (+renkaat kuluu sisäreunastaan todella nopeasti ja märkäpitoa ei juuri lainkaan).

              Comment

              • tero_v
                BTCF Member
                • Sep 2006
                • 972
                • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                #8
                Aina tuossa on tota camperia ollu viimeiset 130tkm. Piisaako tuolla tai onko siellä edes säätöjä sille. Ja miten nuo suuntaus laitteet ei osaa oikeita haarukoita antaa. Mitähän ne etu ja taka auraukset pitäis olla? Vanhakunnon vatupassi ja rullamitta käteen.
                Last edited by tero_v; 02-10-2015, 09:40.
                E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                650hp/850nm 1.8bar
                1/4m 11.48s/208km/h
                100-150km/h 2.01s
                100-200km/h 6.99s


                EX jatkeet:
                e39 528 M-Sport -99
                e36 318is "M-sport" -92

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by tero_v View Post
                  Aina tuossa on tota camperia ollu viimeiset 130tkm. Piisaako tuolla tai onko siellä edes säätöjä sille. Ja miten nuo suuntaus laitteet ei osaa oikeita haarukoita antaa. Mitähän ne etu ja taka auraukset pitäis olla? Vanhakunnon vatupassi ja rullamitta käteen.
                  Onko siinä ollut koko tuon 139tkm:n ajan 19” renkaat ja koko ajan nämä kulmat(muuttuvat auton vanhetessa huonompaan suuntaan puslien väljistyessä)?
                  Eli ei tämä nyt korjaannu vain aurauksia säätämällä, vaan etupään cambereista on lähdettävä ja kun ne on saatu lähelle tuota minkä kerroin, niin takapää sen mukaan n.aste tai 1.10” astetta enemmän.

                  Comment

                  • tero_v
                    BTCF Member
                    • Sep 2006
                    • 972
                    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Onko siinä ollut koko tuon 139tkm:n ajan 19” renkaat ja koko ajan nämä kulmat(muuttuvat auton vanhetessa huonompaan suuntaan puslien väljistyessä)?
                    Eli ei tämä nyt korjaannu vain aurauksia säätämällä, vaan etupään cambereista on lähdettävä ja kun ne on saatu lähelle tuota minkä kerroin, niin takapää sen mukaan n.aste tai 1.10” astetta enemmän.
                    on ollu samat koko ajan. viimesen 50tkm aikana vaihdettu taakse apurungon puslat, etuiskarit, kaikki jarrulevyt, eteen alatukivarret ja kaikki pyöränlaakerit ja nyt tilasin uudet m-sport monroet ku nuo motonettiläiset levis.

                    käyn etsimäs vielä lapun että mitä ne on ollu ku tuo kosla ostettiin jos löytyy vielä hanskalokerosta.

                    edit.joo ei löytyny, mutta ei tossa ole voinu muuttua ku tukivarsien vaihdossa etu camberit, ku vaihdoin varret ja heti kulmien säätöön niin ei tullu sen tarkemmin katottua että mihin ne kiristin.

                    edit2. pitääkös sitä lähtee nyt vinguttelee lisää varoja sinne, että saa pyörät suoraan?
                    Last edited by tero_v; 02-10-2015, 17:39.
                    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                    650hp/850nm 1.8bar
                    1/4m 11.48s/208km/h
                    100-150km/h 2.01s
                    100-200km/h 6.99s


                    EX jatkeet:
                    e39 528 M-Sport -99
                    e36 318is "M-sport" -92

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎