Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n ohjaustehostimesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jkurtti
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 92

    E39:n ohjaustehostimesta

    teree...
    auto ois e39, 523ia -96 - - - ohjaustehostimen alta lähtevä putki "hikoilee", niin ajattelin kokeilla ensin vaihtaa pelkän, kenties väsähtäneen liittimen - -

    onko ko. homma sellainen, että siitä selviää ilman itse putken irroittamista säiliön alaosasta?

    pitää varmaan puhdistaa kunnolla myös korkin huohotin aukko - - tuppaa menemään niiiiin helposti tukkoon..

    ja mitäs semmoiset liittimet maksaa? ja entäs letku jos se kovin hapertuneeksi ilmenee...:think

    kitoosh...
    Last edited by Leka; 27-04-2009, 14:49. Reason: Otsikko
    Sotilaat eivät kuole, vaan vetäytyvät helvettiin ja ryhmittyvät uudelleen
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by jkurtti View Post
    teree...
    auto ois e39, 523ia -96 - - - ohjaustehostimen alta lähtevä putki "hikoilee", niin ajattelin kokeilla ensin vaihtaa pelkän, kenties väsähtäneen liittimen - -

    onko ko. homma sellainen, että siitä selviää ilman itse putken irroittamista säiliön alaosasta?

    pitää varmaan puhdistaa kunnolla myös korkin huohotin aukko - - tuppaa menemään niiiiin helposti tukkoon..

    ja mitäs semmoiset liittimet maksaa? ja entäs letku jos se kovin hapertuneeksi ilmenee...:think

    kitoosh...
    Tosta voipi saada jotain osviittaa osakokonaisuuksista ja hinnoista
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Tyypillinen ongelma tuo hikoilu. Niitä alkuperäisiä puristusliittimiä voi puristaa asianmukaisilla pihdeillä taikka varovasti sivareilla lisää mutta yleensä ongelma on siinä että alkuperäset letkut ovat kovettuneet senverran ettei enään pidä.
      Eikä tosiaan auta paljoakaan vaikka uudet kiristimet laittaa. Letkut saattavat alkaa myös vuotamaan liitoskohdistaa mistä muuttuu metalliputkeksi.
      Jos haluaa päästä eroon vuodoista halvalla niin melkeempä järkevin vaihtoehto on viedä putket hydrauliliikkeeseen jossa prässäävät putkeen uuden letkun.
      Toinen vaihtoehto on tilata marmoritiskiltä uudet mutta maksaa todennäköisesti enemmän.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • AIN-1
        Bimmer Rookie
        • Nov 2002
        • 103
        • Kemi

        #4
        Originally posted by Supa View Post
        Tyypillinen ongelma tuo hikoilu. Niitä alkuperäisiä puristusliittimiä voi puristaa asianmukaisilla pihdeillä taikka varovasti sivareilla lisää mutta yleensä ongelma on siinä että alkuperäset letkut ovat kovettuneet senverran ettei enään pidä.
        Eikä tosiaan auta paljoakaan vaikka uudet kiristimet laittaa. Letkut saattavat alkaa myös vuotamaan liitoskohdistaa mistä muuttuu metalliputkeksi.
        Jos haluaa päästä eroon vuodoista halvalla niin melkeempä järkevin vaihtoehto on viedä putket hydrauliliikkeeseen jossa prässäävät putkeen uuden letkun.
        Toinen vaihtoehto on tilata marmoritiskiltä uudet mutta maksaa todennäköisesti enemmän.
        yhdessä letkussa on semmonen kuristin putken sisällä(olisko ollu paluuletku), en tiedä miten se sitten toimii, jos sen letkun teettää ilman kuristinta, kai silläkin jokin tarkoitus on. Letkut tais olla marmoritiskillä n.20-30€ kpl.

        -Hannu
        E39 520 Touring -01
        E30 320 Touring Turbo -89(ei enää palveluksessani)

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Niistä paineettomista letkuista voi rälläkällä vetäistä sen puristusholkin halki, jonka jälkeen alta paljastuu normi letkukara. Letkua metritavarana ja normiklemmarit siihen nin vuodot loppuu eikä hinta päätä huimaa

          Se ainoa paineletku on yleensä tehty eri tavalla, eikä siten vuoda oikeastaan koskaan. Purkaa sitä ei samoin voi.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jkurtti
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 92

            #6
            pittääpä puhdistaa ensin koko härveli ja letkut, niin näkee mistä se kana pissii...
            Sotilaat eivät kuole, vaan vetäytyvät helvettiin ja ryhmittyvät uudelleen

            Comment

            • jkurtti
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 92

              #7
              ja kuinkahan työläs on vaihtaa kuvassa näkyvät osat 1 ja/tai 14?:think

              http://www.realoem.com/bmw/showparts...23&hg=32&fg=20
              Sotilaat eivät kuole, vaan vetäytyvät helvettiin ja ryhmittyvät uudelleen

              Comment

              • AIN-1
                Bimmer Rookie
                • Nov 2002
                • 103
                • Kemi

                #8
                Originally posted by jkurtti View Post
                ja kuinkahan työläs on vaihtaa kuvassa näkyvät osat 1 ja/tai 14?:think

                http://www.realoem.com/bmw/showparts...23&hg=32&fg=20
                Aika helppohan ne on vaihtaa, tuossa letkussa 14 on se kuristin vähän ennen säiliötä, siinä on semmonen ylimääräinen klemmari putken päällä. Tietääkö joku kuinka tarpeellinen se on?

                -Hannu
                E39 520 Touring -01
                E30 320 Touring Turbo -89(ei enää palveluksessani)

                Comment

                • aae30
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 2716
                  • .fi

                  #9
                  itseäkin mietityttää tuo paluuletkun kuristin(? en o vielä letkua avannu), että onko semmoinen
                  syytä letkusta tavalla, tai toisella löytyä?:think
                  Sorry I'm Not Sorry
                  E34 540iA 93 sedan
                  E34 540iA 93 sedan
                  E39 530iA 00 touring

                  Comment

                  • slaissi_
                    Newbiemmer
                    • Nov 2017
                    • 26
                    • Sievi

                    #10
                    Samaa kuristinholkkia oon itekki ihmetelly että mikä virka sillä on.
                    Otin sen pois niin ei kyllä mikään muuttunut ja ohjaus edelleen jäykkä tyhjäkäynnillä niin kuin aina

                    Tilasin juuri uuden pumpun niin ajattelin laittaa sen takaisin samalla kerran se sinne on tarkoitettu.

                    Rajottaakohan se öljyn menoa ettei pumppu rasitu liikaa? :think

                    Osaisko joku tosiaan kertoa mikä virka sillä on?
                    E39 528ia Touring -97 käyttis
                    E39 520i Touring -98 luisurässi
                    E39 530da Touring -02 romu
                    E46 316i Sedan -99 romu

                    Comment

                    • naikou
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 1749
                      • vihti

                      #11
                      Itellä ei varmastikaan
                      (tai sitten en ole huomannut sitä)ole tuota holkkia paikallaan ja ohjaus käyttäytyy keskialueella niin että jos 60km/h vauhdissa käännän rattia 1/4 kierrosta ja päästän ratista irti niin se jää siihen paikalleen eli ei keskitä yhtään. Autossa on ollu uus tehostimenpumppu 40tkm, ohjaus on kevyt kääntää parkkiksella vaikka ei servotronicia ookaan ja 245 eturenkaat
                      E39 523i Turbo

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3834
                        • Finnland

                        #12
                        Eikö servotronic juuri vähennä tehoa vauhdissa = parempi tuntuma?
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • aae30
                          BTCF Member
                          • May 2010
                          • 2716
                          • .fi

                          #13
                          Originally posted by slaissi_ View Post
                          Samaa kuristinholkkia oon itekki ihmetelly että mikä virka sillä on.
                          Otin sen pois niin ei kyllä mikään muuttunut ja ohjaus edelleen jäykkä tyhjäkäynnillä niin kuin aina

                          Tilasin juuri uuden pumpun niin ajattelin laittaa sen takaisin samalla kerran se sinne on tarkoitettu.

                          Rajottaakohan se öljyn menoa ettei pumppu rasitu liikaa? :think

                          Osaisko joku tosiaan kertoa mikä virka sillä on?
                          niin, kiinnostaisi vielä itseänikin. tulin nyt avanneeksi vanhan e39:sin letkun, ja silmällä arvioituna
                          on n.3mm reikä siinä eikä muuta. ennen aukaisua vielä vähän toivoin, että sieltä löytyiskin joku
                          takaiskuventtiili estämään vain säiliön tyhjentämistä sitä kautta tms..
                          eiköhän tuolla nyt joku funktio ole, jonka aion yrittää omaani(diy/custom letkut) takaisin lisätä.
                          menin ajattelematta katkaisemaan vanhan ehjän letkun suht suoraan holkin vierestä, niin on nyt
                          vähän siinä ja siinä saanko tuon pätkän vielä helposti pelkällä letkukaralla käyttöön säiliön paluuseen.
                          Originally posted by Jarger View Post
                          Eikö servotronic juuri vähennä tehoa vauhdissa = parempi tuntuma?
                          taitaa olla niin, että turvallisuuden takia on virrattomana vähemmän tehostusta(ei riskiä ylitehostaa),
                          eli servotronic siis lisää tehostusta venttiiliä sulkemalla hitaissa nopeuksissa:think. en ole varma, mutta
                          epäilisin noin päin olevan. ei se kuitenkaan niin jäykkä ole, etteikö tehostinta vielä huomais.
                          Sorry I'm Not Sorry
                          E34 540iA 93 sedan
                          E34 540iA 93 sedan
                          E39 530iA 00 touring

                          Comment

                          • slaissi_
                            Newbiemmer
                            • Nov 2017
                            • 26
                            • Sievi

                            #14
                            Originally posted by aae30 View Post
                            niin, kiinnostaisi vielä itseänikin. tulin nyt avanneeksi vanhan e39:sin letkun, ja silmällä arvioituna
                            on n.3mm reikä siinä eikä muuta. ennen aukaisua vielä vähän toivoin, että sieltä löytyiskin joku
                            takaiskuventtiili estämään vain säiliön tyhjentämistä sitä kautta tms..
                            eiköhän tuolla nyt joku funktio ole, jonka aion yrittää omaani(diy/custom letkut) takaisin lisätä.
                            menin ajattelematta katkaisemaan vanhan ehjän letkun suht suoraan holkin vierestä, niin on nyt
                            vähän siinä ja siinä saanko tuon pätkän vielä helposti pelkällä letkukaralla käyttöön säiliön paluuseen.
                            Palaten tähän niin sama 3mm kuristinholkki mullaki oli.
                            Pistin uuden tehostimen ja holkin myös takas niin tehostus pelaa ku unelma nyt.
                            En kyllä keksi muuta selitystä kuristimelle ku että rajoittaa öljyn menoa pumppuun ettei ylikuormitu liiasta öljystä korkeammilla kierroksilla ja näin ollen pidentää käyttöikää. :think
                            E39 528ia Touring -97 käyttis
                            E39 520i Touring -98 luisurässi
                            E39 530da Touring -02 romu
                            E46 316i Sedan -99 romu

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1749
                              • vihti

                              #15
                              Tarkennukseksi, mistä kohtaa tuon kuristimen kuuluisi löytyä? Varmaan tuntee tehostimen letkuja rutistelemalla purkamatta mitään jos sellainen olisi paikallaan

                              E: ekalta sivulta selvisikin jo, eli eihä tuossa minun autossa ole koko kuristinta ja säiliön alla olevat klemmaritkin on vaihtuneet rautakaupan ruuvimalleihin jo jonkun edellisen omistajan aikoina. Kuristusholkin puuttuminen voisi selittää sen miksi ohjaus aavistuksen takertelee moottoritienopeuksissa vaikka muuten tehostus toimii hyvin
                              Last edited by naikou; 24-07-2022, 01:53.
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎