Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring ilmajousi poksahti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 559
    • Espoo

    #31
    Mainittakoon vielä, että liitin aukesi hyvin helposti ja meni myös paikoilleen ilman isompaa voimaa.

    Comment

    • hietase
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 559
      • Espoo

      #32
      Originally posted by hietase View Post
      Hommasin lopulta Arnottin tuotteet. Tehty Alankomaissa ja ihan laadukkailta vaikuttavat.

      Oli tarkoitus vaihtaa molemmat, mutta heti tuli ongelmia. Takakontin lattian etupalan kuormansidontalenkin toinen kuusiokolo oli täysin nuljaantunut. Ei toivoakaan, että lähtisi auki. Olisiko vinkkejä joilla tuo olisi avattavissa? En siis saanut oikeaa puolta vaihdettua, kun en lattiaa saanut kokonaan irti.

      Vasemman, eli sen rikkinäisen, sain vaihdettua kun lattia kääntyi sen verran sivuun, että pääsi sinne yläpäähän käsiksi.

      Itse vaihto oli ihan suoraviivainen homma, mutta ongelmat alkoivat, kun laitoin akun takaisin kiinni. Liitin ei pysynyt kiinni vaan kun kompura laittoi riittävästi painetta, se paukahti irti.

      Luulin ensin olleeni huolimaton ja jättäneeni liittimen liian ylös, mutta toistin homman ja varmistin, että se muovinen "circlip" menee sen kauluksen alle. Sama juttu, paukahti irti. Kokeilin sekä alkuperäisellä, että Arnottin mukana tulleella muovirinkulalla, ne kun ovat vähän erilaisia. Ei vaikutusta.

      Lopulta tein niin, että laitoin liittimen paikoilleen ja ennen akun kytkemistä myös sen lattiapalan paikoilleen siihen päälle. Nyt pysyi paikoillaan, vaikka kompura nosti auton suoraan.

      Mutta eikai tuon lattiapalan ole tarkoitus toimia ilmajousien liittimien "varmistimena"? Ei tämä nyt oikein herätä luottamusta, hankala laittaa kamat konttiin ja lähteä perjantaina reissuun... Onko muilla käynyt näin?

      Lisäksi check control herjaa edelleen tasonsäädön vikaa. Pitääkö se poistaa vikakoodinlukijalla, vai onko systeemissä yhä joku vika?
      Sen verran päivitystä tilanteeseen, että uskaltauduin päivällisen syötyäni koeajolle. Perä tuntui aivan normaalilta. Ajelin ensin hissutellen ja tasaisia teitä, sitten hieman tahallani kuoppiinkin. Toimi normaalisti, mutta check control vilkutti koko ajan herjaa tasonsäädöstä. Sekin häipyi, kun polkaisin kick downilla rampista 40 km/h ... 140 km/h motarille.

      Comment

      • Stitch
        Bimmer Rookie
        • May 2013
        • 104
        • e-suomi

        #33
        Originally posted by hietase View Post
        Hommasin lopulta Arnottin tuotteet. Tehty Alankomaissa ja ihan laadukkailta vaikuttavat.

        Oli tarkoitus vaihtaa molemmat, mutta heti tuli ongelmia. Takakontin lattian etupalan kuormansidontalenkin toinen kuusiokolo oli täysin nuljaantunut. Ei toivoakaan, että lähtisi auki. Olisiko vinkkejä joilla tuo olisi avattavissa? En siis saanut oikeaa puolta vaihdettua, kun en lattiaa saanut kokonaan irti.

        Vasemman, eli sen rikkinäisen, sain vaihdettua kun lattia kääntyi sen verran sivuun, että pääsi sinne yläpäähän käsiksi.

        Itse vaihto oli ihan suoraviivainen homma, mutta ongelmat alkoivat, kun laitoin akun takaisin kiinni. Liitin ei pysynyt kiinni vaan kun kompura laittoi riittävästi painetta, se paukahti irti.

        Luulin ensin olleeni huolimaton ja jättäneeni liittimen liian ylös, mutta toistin homman ja varmistin, että se muovinen "circlip" menee sen kauluksen alle. Sama juttu, paukahti irti. Kokeilin sekä alkuperäisellä, että Arnottin mukana tulleella muovirinkulalla, ne kun ovat vähän erilaisia. Ei vaikutusta.

        Lopulta tein niin, että laitoin liittimen paikoilleen ja ennen akun kytkemistä myös sen lattiapalan paikoilleen siihen päälle. Nyt pysyi paikoillaan, vaikka kompura nosti auton suoraan.

        Mutta eikai tuon lattiapalan ole tarkoitus toimia ilmajousien liittimien "varmistimena"? Ei tämä nyt oikein herätä luottamusta, hankala laittaa kamat konttiin ja lähteä perjantaina reissuun... Onko muilla käynyt näin?

        Lisäksi check control herjaa edelleen tasonsäädön vikaa. Pitääkö se poistaa vikakoodinlukijalla, vai onko systeemissä yhä joku vika?
        Siinä pultissa on ollut sekä torx että kuusiokulmaa käytössä. Eli lyö siihen torx kiinni ja käännä auki. Toimii hyvin nuljaantuneiden kuusikulmien kanssa. Jos ei tämäkään toimi, niin poraa kanta pois.

        Aerosus pusseihin meni liittimet helposti, jonkun muun merkkisen kanssa oli tuo sama ongelma. Poksahti irti vaikka luulin pohjaan painaneeni.
        O-renkaita ei saa voidella, mutta sylkeä ei kielletä. Eli kastelin pussin renkaat, otin sopivan puukapulan, ja painoin. Klipsistä kuuluu selvä ääni kun menee oikein uraan. Sitä ei siis tarvi pitää auki esim pihdeillä kuten jotkut ovat tehneet. Lattialevy ei todella ole osa liittimen kiinnitystä

        Kompressori ei välttämättä yhdellä käyntikerralla (olisiko ollut 20-30s) saa pusseja täyteen, ja check level-valo saattaa palaa kunnes kompressori/ohjaus saa pussit oikeaan korkeuteen. Etköhän tuon aamulla huomaa menikö liitin kiinni, onko perse maassa tai alempana.

        Comment

        • hietase
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 559
          • Espoo

          #34
          500 km reissu tuli heitettyä ilman murheita.

          Tänään ennätin vaihtaa alkuperäisen, yhä ehjän oikean puolen jousen tilalle uuden. Siinä oli samoja kommervenkkejä.

          Ensimmäisellä täytöllä liitin pullahti irti. Laitoin alkuperäisellä pyöreällä lukitussokalla. Meni kevyesti pohjalle ja sokka lukittui uraan. Silti lensi ylös.

          Uusi yritys ja sama juttu. Kolmas yritys ja tällä kertaa liitin irtosi vasemmalta puolelta, siis se joka oli jo 500 km lenkin pysynyt paikoillaan.

          Vaihdoin tuon vasemman pussin sokaksi myös alkuperäisen, otin Arnottin mukana tulleen pois. Vihdoin neljäs täyttöyritys johti siihen, että liittimet pysyivät kiinni.

          Voikohan sille täydelle puolelle tulla hetkellisesti liikaa painetta, kun kompura surruuttaa täysin tyhjää täyteen? Onko vasemman ja oikean puolen välillä joku yhteys? Se voisi selittää, miksi liitin ei tahdo pysyä täyttövaiheessa paikoillaan.

          Comment

          • Stitch
            Bimmer Rookie
            • May 2013
            • 104
            • e-suomi

            #35
            Originally posted by hietase View Post
            500 km reissu tuli heitettyä ilman murheita.

            Tänään ennätin vaihtaa alkuperäisen, yhä ehjän oikean puolen jousen tilalle uuden. Siinä oli samoja kommervenkkejä.

            Ensimmäisellä täytöllä liitin pullahti irti. Laitoin alkuperäisellä pyöreällä lukitussokalla. Meni kevyesti pohjalle ja sokka lukittui uraan. Silti lensi ylös.

            Uusi yritys ja sama juttu. Kolmas yritys ja tällä kertaa liitin irtosi vasemmalta puolelta, siis se joka oli jo 500 km lenkin pysynyt paikoillaan.

            Vaihdoin tuon vasemman pussin sokaksi myös alkuperäisen, otin Arnottin mukana tulleen pois. Vihdoin neljäs täyttöyritys johti siihen, että liittimet pysyivät kiinni.

            Voikohan sille täydelle puolelle tulla hetkellisesti liikaa painetta, kun kompura surruuttaa täysin tyhjää täyteen? Onko vasemman ja oikean puolen välillä joku yhteys? Se voisi selittää, miksi liitin ei tahdo pysyä täyttövaiheessa paikoillaan.
            En usko että tuosta kiinni. Kompuralta paine menee keskimmäiselle solenoidiventtiilille, josta jakautuu tarpeen mukaan oikealle ja vasemmalle.

            Ennemmin katsoisin onko niissä pussien liittimissä pituuseroa alkuperäiseen. Eli kompuran liitin menisi juuri ja juuri naftisti paikalleen, mutta saattaa laueta irti satunnaisesti.

            Yhdestä olen itse joutunut sipaisemaan hyvin vähän pois, että sain venttiilin paikalleen ja pysymään paikallaan. Hetki meni miettiessä kunnes huomasin että letkuliitin pohjasi sinne pussin liittimen pohjaan eikä lukittunut kunnolla.

            Edit: tarkasta myös että ne o-renkaat on samankokoiset kuin vanhassa pussissa. Osui sekin kerran kohdalle, että ne uudet oli isommat kuin alkuperäiset, ja rullautuivat liitintä painaessa uristaan pois kanittamaan
            Last edited by Stitch; 24-05-2022, 03:50. Reason: Lisäys

            Comment

            • hietase
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 559
              • Espoo

              #36
              Kiitos vinkistä. Pitää ottaa ja mitata.

              O-renkaat näyttivät ihan saman paksuisilta.

              Toistaiseksi on perä pysynyt ylhäällä ja kyyti tuntuu hyvältä.

              Comment

              • hietase
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 559
                • Espoo

                #37
                Jatkoa edelliseen. Kun oli vähän enemmän kuormaa päällä, alkoi toinen nurkka hieman laskea. Ei siis pitänyt kunnolla.

                Laitoin molemmat liittimet nyt BMW:n alkuperäisillä muovisokilla siten, että varmistin ne nippusiteillä. Ne eivät pääse enää liukumaan taaksepäin, joten irtoavat vain, jos sokka murtuu rikki.

                Comment

                • *PexU*
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 1989
                  • Vantaa

                  #38
                  Kannan korteni kekoon minäkin tähän ilmapussi caseen.

                  Mulla perä laskee hyvin hitaasti ihan tonttiin (4-5h että on pohjassa). Luulin ensin että on pussin vika, hommasin uuden (tarvikkeen), samalla huomattiin että se prkleen lukitussokka on poikki, joten ebaysta sokat paikoilleen. Edelleen sama homma, kuskin puoli laskee tonttiin, apparin puoli ei, molemmilla puolilla uudet pussit. Mistähän tuo voisi vuotaa, jakotukin luota ei kuulu pienintäkään suhinaa, eikä varmaan tuolla vauhdilla kuuluisi muutenkaan:think

                  Liittimet ovat kunnolla paikallaan sekä kaikki liitokset ja ruuvit kiinni kyllä.
                  Autona siis 530d touring -03
                  AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                  E61 530xd M-Sport Touring -07
                  Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                  Duunissa: F11 520d x-drive -17

                  Comment

                  • JiiVee92
                    BTCF Member
                    • Mar 2017
                    • 929
                    • Kouvola/Myllykoski

                    #39
                    Saippuavesi paljastaa armotta pienimmätkin vuodot.
                    EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                    NYT: E61 530xd -08 käyttis
                    Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                    Comment

                    • *PexU*
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 1989
                      • Vantaa

                      #40
                      Originally posted by JiiVee92 View Post
                      Saippuavesi paljastaa armotta pienimmätkin vuodot.
                      Jep, totta, täytyypä lähteä sillä liikenteeseen vkonloppuna, voiko kompura itsessään vuotaa vain toispuoleisesti ilmat pihalle:think
                      AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                      E61 530xd M-Sport Touring -07
                      Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                      Duunissa: F11 520d x-drive -17

                      Comment

                      • Stitch
                        Bimmer Rookie
                        • May 2013
                        • 104
                        • e-suomi

                        #41
                        Originally posted by *PexU* View Post
                        Jep, totta, täytyypä lähteä sillä liikenteeseen vkonloppuna, voiko kompura itsessään vuotaa vain toispuoleisesti ilmat pihalle:think
                        Käsittääkseni voi jos venttiilipaketin solenoidit vuotaa. Muuten ei itse kompura imo.

                        Comment

                        • toho
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2002
                          • 155
                          • Kymenlaakso

                          #42
                          Omaan vaihdettiin palkeet ja paineakut, niin vielä perä laski. Lopulta vuotokohta löytyi solenoidipaketin perästä sieltä päästä, missä on ne sähköliittimet. Sinne kun ruikki vuodonilmaisijaa, niin johan kupli. Solenoidipaketti vielä uusiksi, niin alkoi perä pysymään ylhäällä. Samalla kun niitä osia vaihtelee, niin kannattaa kuivata ne ilmankuivaimen ryynit.

                          Comment

                          • Stitch
                            Bimmer Rookie
                            • May 2013
                            • 104
                            • e-suomi

                            #43
                            Originally posted by toho View Post
                            Omaan vaihdettiin palkeet ja paineakut, niin vielä perä laski. Lopulta vuotokohta löytyi solenoidipaketin perästä sieltä päästä, missä on ne sähköliittimet. Sinne kun ruikki vuodonilmaisijaa, niin johan kupli. Solenoidipaketti vielä uusiksi, niin alkoi perä pysymään ylhäällä. Samalla kun niitä osia vaihtelee, niin kannattaa kuivata ne ilmankuivaimen ryynit.
                            Joo ryynit aina kun sen möykyn esiin ottaa. Itselle vaihdoin myös solenoidipaketin. Eiköhän tuo uusi kestä kauemmin kuin kori ympärillä.

                            Fairyvesi kertoo paljon.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎