Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring ilmajousi poksahti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aslakki
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 359
    • Kuusamo

    #16
    Originally posted by rasvapeukalo View Post
    Pussit tuli vaihdettua, eikä ollut paha homma. En vaan ymmärtänyt miten paineilmaliittimen muoviset "sokat" ois saanut ehjänä irti. Laitoin sit nippusidettä ja sheringrengasta varmistukseks ja on toistaiseks pysyny paikoillaan. Ilm. Orkkisjouset ja kesti 260tkm ja oli selkeitä halkeemia molemmin puolin. Repsikan puoli jäi viel hätävaraks hyllyyn.
    Jos tarkotat sitä paineilmaputken liitintä mikä on pussissa kiinni niin eihän se sokka irti lähdekkään, vaan sitä ainoastaan puristetaan hyvin kevyesti yhteen ja vedetään samanaikaisesti putki/liitin pois pussista. Itsellä irtos ainakin todella helposti. Takasin se liitin menee vain painamalla, yhteen ei tarvii kiinnittäessä sitä tuon ---> Ω näköistä klipsua puristaa.

    Mulla muuten samanverran kilometrejä takana (260 tkm) ja kuskin puoli losahti täälläkin:think. Orkkispussit nääs
    E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

    Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

    Comment

    • rasvapeukalo
      Newbiemmer
      • Oct 2010
      • 22
      • Siuro, Nokia

      #17
      No aika tarkkaan on menny km-kestävyys. Vois melki suositella vaihtoo etukäteen, jos alkaa 250tkm mittarissa oleen ja pusseissa näkyy halkeemia.

      Sössin sitte "sokkien" kans, eikä niitä tietty ehjänä pois saanut.

      Toivottavasti täältä löytyy seuraavalla jousen vaihtajalle avut, niinkuin on itellekin löytyny vinkit jo moneen vaivaan.
      528i Touring steptr. 1997 270tkm

      Comment

      • Aslakki
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 359
        • Kuusamo

        #18
        Originally posted by rasvapeukalo View Post
        No aika tarkkaan on menny km-kestävyys. Vois melki suositella vaihtoo etukäteen, jos alkaa 250tkm mittarissa oleen ja pusseissa näkyy halkeemia.

        Sössin sitte "sokkien" kans, eikä niitä tietty ehjänä pois saanut.

        Toivottavasti täältä löytyy seuraavalla jousen vaihtajalle avut, niinkuin on itellekin löytyny vinkit jo moneen vaivaan.
        Juuri näin! Euroja on säästetty paljon kun täältä on saatujen kokemusten perusteella vikojen paikallistaminen nopeutuu.
        E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

        Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #19
          Oon itekki joutunu puljaamaan tuo tasonsäädön kanssa. Molemmat ilmasäiliöt on pitäny vaihtaa ja toiselle puolelle ilmapussi. Tässä mun kirjoittamassa ilmasäiliönvaihtoohjeessa olen kuvaillut myös ilmaletkun irroittamista ilmapussin yläpäästä.


          Eli sitä sitä muovista lukitussokkaa ei irroteta vaan painetaan vain yhteen sen verran kun se kohtuudella menee. Paras työkalu on taivutetut kärkipihdit. Sen jälkeen ilmaletku vedetään irti. Monesti jumittaa sen verran, että on hyvä nostaa/vääntää ylös sitä liitintä varovasti vaikka tasapäämeisselillä. Takaisin laittaessa riittää kun painaa liittimen vaan paikalleen, niin että sokka lukittuu.

          Itse jousipussihan on yläpässtä kahdella metallisella sokalla kiinni ja alapäästä yhdellä 10 mutterilla. Pussi kannattaa painaa läjään, ennen kuin vetää se ulos tukivarsiviidakosta. Se menee tosi lyhyeksi. Takaisin laittaessa sen voi myös painaa maata vasten ihan läjään ja sitten siellä asemassaan oikoa pidemmäksi.
          E61 525d LCI

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4854
            • Espoo

            #20
            Minulla tuo oikean puolen ilmajousi alkoi pikkuisen vuotaa. Eli aamuisin oli madaltunut noin puolen siitä kuinka paljon tuo painui kasaan uudella paineettomalla pussilla. Jaksoi kumminkin nostaa heti takas oikealle tasolle.

            Siispä uusi jousi alle, löytyi suoraan Laakkoselta. Mutta tuo liitos oli joskus kasattu väärin: koko klipsu oli ulkopuolella, ihme että yleensäkin on pysynyt kiinni (lähti muuten tosi helposti irti). Ja nyt ei pysy tietenkään enää kiinni oikein laitettuna, kun se on löystynyt. Liitos auksei heti kun sai paineet sisään ja hiukan laski tunkilla autoa ja auto tärähti. Ilmeisesti nuo tulee tuon ilmasäiliön (numero 6: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...and_ctrl_unit/) mukana ja erikseen ei saa?

            Toisella puolella toinen puristuskohta on poikki, mutta muuten se on oikein kasattu ja nyt vielä pysyy kiinni. Tekisi mieli vaihtaa sekin kunnolliseen kiinnitykseen...
            Last edited by O.K.; 29-11-2011, 19:29.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            • MasaTDS
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1606
              • Tampere

              #21
              Originally posted by O.K. View Post
              Minulla tuo oikean puolen ilmajousi alkoi pikkuisen vuotaa. Eli aamuisin oli madaltunut noin puolen siitä kuinka paljon tuo painui kasaan uudella paineettomalla pussilla. Jaksoi kumminkin nostaa heti takas oikealle tasolle.

              Siispä uusi jousi alle, löytyi suoraan Laakkoselta. Mutta tuo liitos oli joskus kasattu väärin: koko klipsu oli ulkopuolella, ihme että yleensäkin on pysynyt kiinni (lähti muuten tosi helposti irti). Ja nyt ei pysy tietenkään enää kiinni oikein laitettuna, kun se on löystynyt. Liitos auksei heti kun sai paineet sisään ja hiukan laski tunkilla autoa ja auto tärähti. Ilmeisesti nuo tulee tuon ilmasäiliön (numero 6: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...and_ctrl_unit/) mukana ja erikseen ei saa?

              Toisella puolella toinen puristuskohta on poikki, mutta muuten se on oikein kasattu ja nyt vielä pysyy kiinni. Tekisi mieli vaihtaa sekin kunnolliseen kiinnitykseen...
              Ei saa enää erikseen noita letkuja/liittimiä,molemmat alunperin onkin vallan perseestä.Jos hieman viitsii panostaa ja aikaa seisottaa autoa,niin normaalit paineilmaletkut tilalle ja keksii liittimiksi jotkin muut pikakiinnitteiset,itse ratkaisin saman liitinongelman nakkaamalla koko ilmajousituksen menee ja laitoin normijouset tilalle.
              E24 635csi
              M-B W140
              Citroen c4 coupe
              H-D sportster chopper

              Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
              Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
              Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
              www.mpanet.fi

              Comment

              • Jaska.T
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1535
                • TaNpere

                #22
                Joo ehkä vähän vanha topic nostetaan mutta vanha autokin kyseessä 😉


                E39 Touring, ilmapussien tilalle rautajouset. Mitä joutuu hankkimaan jousien asennusta varten?
                Osat 12, 13? http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_0523

                G30 530e Msport
                -------------------------------------------------
                F30 330e Msport
                E60 525d Msport LCI
                E39 530d Touring
                Ex E46 320i coupé
                Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                Ex ALPINA B6
                Ex E34 525i Touring
                Ex E36 328i Coupe
                Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                Never Drive Faster Than
                Your GuardianAngel Can Fly

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2017
                  • Kangasala

                  #23
                  Originally posted by Jaska.T View Post
                  Joo ehkä vähän vanha topic nostetaan mutta vanha autokin kyseessä 😉


                  E39 Touring, ilmapussien tilalle rautajouset. Mitä joutuu hankkimaan jousien asennusta varten?
                  Osat 12, 13? http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_0523
                  Jep, eikä haittais vaikka olis vieterikin kumien välissä
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • ChilileipÄ
                    BTCF Member
                    • Mar 2007
                    • 2014
                    • jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Jaska.T View Post
                    Joo ehkä vähän vanha topic nostetaan mutta vanha autokin kyseessä 😉


                    E39 Touring, ilmapussien tilalle rautajouset. Mitä joutuu hankkimaan jousien asennusta varten?
                    Osat 12, 13? http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_0523
                    Ja tuo 14 pitää ylemmän kumin paikallaan.
                    F11 530D M-Sport ’11
                    E39 525iA touring M-Sport '02
                    ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 559
                      • Espoo

                      #25
                      Tai näin ainakin epäilen...

                      Juuri ennen kotiin pääsyä tuli check controliin vikailmo ja perä alkoi päästää töyssyjä läpi. Varovasti kotipihaan jossa joutui toteamaan, että vasen puoli alhaalla. Kompressori ei edes surise.

                      Eikai tässä muuta vikaa voi olla, kuin se itse palje = ilmajousi rikki?

                      Ajankohta on mahdollisimman huono, koska ensi perjantaina olisi reissu edessä. Mistä saisi nopeimmin osan, vinkkejä tähän? Voisi vaihtaa oikeankin, koska molemmat ovat alkuperäisiä (v. -02, 340 tkm).

                      Kyseessä siis sport suspension + madallus, eli S227A, joten varaosanumerot ovat 37121095081 ja ....082.
                      Last edited by hietase; 15-05-2022, 20:48.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by hietase View Post
                        Tai näin ainakin epäilen...

                        Juuri ennen kotiin pääsyä tuli check controliin vikailmo ja perä alkoi päästää töyssyjä läpi. Varovasti kotipihaan jossa joutui toteamaan, että vasen puoli alhaalla. Kompressori ei edes surise.

                        Eikai tässä muuta vikaa voi olla, kuin se itse palje = ilmajousi rikki?

                        Ajankohta on mahdollisimman huono, koska ensi perjantaina olisi reissu edessä. Mistä saisi nopeimmin osan, vinkkejä tähän? Voisi vaihtaa oikeankin, koska molemmat ovat alkuperäisiä (v. -02, 340 tkm).

                        Kyseessä siis sport suspension + madallus, eli S227A, joten varaosanumerot ovat 37121095081 ja ....082.
                        Jos et vielä ole hankkinut, niin esim. bemariosilla näkyy olevan varastossa, joten sieltä saisi kyllä melko nopeasti pussit.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • hietase
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 559
                          • Espoo

                          #27
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Jos et vielä ole hankkinut, niin esim. bemariosilla näkyy olevan varastossa, joten sieltä saisi kyllä melko nopeasti pussit.
                          Kiitos vinkistä, niinhän siellä sanotaan.

                          Se mikä herättää pientä ihmetystä, on että osan varaosanumeroksi annetaan sekä normialusta että sport. Realoemin mukaan madalletussa sportalustassa on eri varaosanumeron osa kuin normialustassa. Voiko siis yksi ja sama pussi sopia molempiin?

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8262
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #28
                            Originally posted by hietase View Post
                            Kiitos vinkistä, niinhän siellä sanotaan.

                            Se mikä herättää pientä ihmetystä, on että osan varaosanumeroksi annetaan sekä normialusta että sport. Realoemin mukaan madalletussa sportalustassa on eri varaosanumeron osa kuin normialustassa. Voiko siis yksi ja sama pussi sopia molempiin?
                            Ne on tosiaan eri numerolla mutta sopivat paikoilleen molemmat ja korkeus säätyy paineella. Liekkö sporttiversio sitten vahvempaa kumia en tiedä. :think
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #29
                              Originally posted by hietase View Post
                              Kiitos vinkistä, niinhän siellä sanotaan.

                              Se mikä herättää pientä ihmetystä, on että osan varaosanumeroksi annetaan sekä normialusta että sport. Realoemin mukaan madalletussa sportalustassa on eri varaosanumeron osa kuin normialustassa. Voiko siis yksi ja sama pussi sopia molempiin?
                              Eiköhän tässä ole kyse samasta kuin orkkisjousien vs tarvikejousien kanssa. Eli BMW on tehnyt eriversioita riippuen varusteista, mutta tarvikkeena se sama käy sitten moneen.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • hietase
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2012
                                • 559
                                • Espoo

                                #30
                                Hommasin lopulta Arnottin tuotteet. Tehty Alankomaissa ja ihan laadukkailta vaikuttavat.

                                Oli tarkoitus vaihtaa molemmat, mutta heti tuli ongelmia. Takakontin lattian etupalan kuormansidontalenkin toinen kuusiokolo oli täysin nuljaantunut. Ei toivoakaan, että lähtisi auki. Olisiko vinkkejä joilla tuo olisi avattavissa? En siis saanut oikeaa puolta vaihdettua, kun en lattiaa saanut kokonaan irti.

                                Vasemman, eli sen rikkinäisen, sain vaihdettua kun lattia kääntyi sen verran sivuun, että pääsi sinne yläpäähän käsiksi.

                                Itse vaihto oli ihan suoraviivainen homma, mutta ongelmat alkoivat, kun laitoin akun takaisin kiinni. Liitin ei pysynyt kiinni vaan kun kompura laittoi riittävästi painetta, se paukahti irti.

                                Luulin ensin olleeni huolimaton ja jättäneeni liittimen liian ylös, mutta toistin homman ja varmistin, että se muovinen "circlip" menee sen kauluksen alle. Sama juttu, paukahti irti. Kokeilin sekä alkuperäisellä, että Arnottin mukana tulleella muovirinkulalla, ne kun ovat vähän erilaisia. Ei vaikutusta.

                                Lopulta tein niin, että laitoin liittimen paikoilleen ja ennen akun kytkemistä myös sen lattiapalan paikoilleen siihen päälle. Nyt pysyi paikoillaan, vaikka kompura nosti auton suoraan.

                                Mutta eikai tuon lattiapalan ole tarkoitus toimia ilmajousien liittimien "varmistimena"? Ei tämä nyt oikein herätä luottamusta, hankala laittaa kamat konttiin ja lähteä perjantaina reissuun... Onko muilla käynyt näin?

                                Lisäksi check control herjaa edelleen tasonsäädön vikaa. Pitääkö se poistaa vikakoodinlukijalla, vai onko systeemissä yhä joku vika?
                                Last edited by hietase; 17-05-2022, 17:55.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎