Eli farkussa on pelkääjänpuoli edestä n.1cm alempana kuin kuskin puoli ja takana pelkääjän puolella n.1-2cm matalampana kuin kuskin puoli. tasonsäätö täs on ni tuli mieleen et vuotaisko toinen ilma palje?:think mittaristos ei pala mikään häiriö valo, enkä pamahdusta ole kuullut mitä yleensä tapahtuu kun palje hajoaa. paljon toi perä yleensä laskee jos palje hajalla? vai oiskos samalta puolellta menny iskarit yhtäaikaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 farkku tasonsäätö/jousitus
Collapse
X
-
Originally posted by Nikki View PostEli farkussa on pelkääjänpuoli edestä n.1cm alempana kuin kuskin puoli ja takana pelkääjän puolella n.1-2cm matalampana kuin kuskin puoli. tasonsäätö täs on ni tuli mieleen et vuotaisko toinen ilma palje?:think mittaristos ei pala mikään häiriö valo, enkä pamahdusta ole kuullut mitä yleensä tapahtuu kun palje hajoaa. paljon toi perä yleensä laskee jos palje hajalla? vai oiskos samalta puolellta menny iskarit yhtäaikaan.
Tasonsäätö ei vaikuta etuakselistoon joka on toteutettu kierrejousilla.
-tasonsäätö pitää ajokorkeuden taka-akselistolla kuormasta riippumatta vakiona.
-usemmissa e39:seissä tai ainakin aika monessa näkemässäni yksilössä apukuskin puoleinen nurkka hiukan alempana mitä kuskin. (omassa autossa näin kanssa on)
-jos mittaristossasi ei ole mitään herjaa tai valoa palamassa niin ei sinulla taida siellä tasonsäädössä mitään vikaa olla?Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3
e39 -530d touring 11/1999
ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979
Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto
-
-
Originally posted by Nikki View PostEli farkussa on pelkääjänpuoli edestä n.1cm alempana kuin kuskin puoli ja takana pelkääjän puolella n.1-2cm matalampana kuin kuskin puoli. tasonsäätö täs on ni tuli mieleen et vuotaisko toinen ilma palje?:think mittaristos ei pala mikään häiriö valo, enkä pamahdusta ole kuullut mitä yleensä tapahtuu kun palje hajoaa. paljon toi perä yleensä laskee jos palje hajalla? vai oiskos samalta puolellta menny iskarit yhtäaikaan.
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by janne1974 View PostJos palje menee rikki niin perä tipahtaa melkein maahan asti ja äänestä et voi erehtyä kun se tapahtuu. Mun autosta meni kuskinpuolen palje rikki, mutta pudotti molemmat puolet alas. Pelkääjänpuolen jousi ei jaksanut ollenkan pitää perää ylhäällä. Molemmat palkeet olikin aivan lopussa, venyneet tosi paljon ja pykimiä jokapuolella. Palkeitten vaihdon jälkeen auto on pysynyt suorassa ja peräpään tuntuma on nyt paljon parempi.
-Janne-Volvo V70 2.4T
EX BMW e39 520i Touring
EX BMW e36 320i Touring
Comment
-
-
Jos takaa toinen puoli on selvästi alempana, sitä voi säätää tuolla tasonsäädöllä, siitä löytyy täältä kyllä juttua, kun pistää tasonsäätöä hakusanaksi. Eli niitä tasonsäädön "antureita" voi säätää jolloin tasonsäätö korjaa toista puolta. Periaatteessa molempien puolien pitäisi olla kyllä tasoissa, ellei noihin antureihin ole koskettu. Virheilmoitus on mittaristossa "self lvl susp inact" tms jos siinä olis jotain vikaa. Tuo voi tulla joskus ilmankin, että vikaa on...varsinkin talvella kun putkissa oleva kosteus jäätyy.
Etupää menee iskarien piikkiin...
-Kähmye46 325xi
Yamaha FZR 1000 EXUP
ex-e39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by Kähmy View PostJos takaa toinen puoli on selvästi alempana, sitä voi säätää tuolla tasonsäädöllä, siitä löytyy täältä kyllä juttua, kun pistää tasonsäätöä hakusanaksi. Eli niitä tasonsäädön "antureita" voi säätää jolloin tasonsäätö korjaa toista puolta. Periaatteessa molempien puolien pitäisi olla kyllä tasoissa, ellei noihin antureihin ole koskettu. Virheilmoitus on mittaristossa "self lvl susp inact" tms jos siinä olis jotain vikaa. Tuo voi tulla joskus ilmankin, että vikaa on...varsinkin talvella kun putkissa oleva kosteus jäätyy.
Etupää menee iskarien piikkiin...
-KähmyVolvo V70 2.4T
EX BMW e39 520i Touring
EX BMW e36 320i Touring
Comment
-
-
En ole vielä nähnyt sellaista autoa jossa vain joku yksittäinen kulma olisi painunut alas tai noussut ylös ( tasaisella alustalla ). Tai sitten korin ja rungon täytyy olla todella pehmeässä kunnossa Oon vahvasti sitä mieltä että korkeuden "heittoa" täytyy olla myös takana. Omassa etupää könötti kallellaan vaikka oli uudet jouset ja iskarit. Nyt jousipussien vaihdon jälkeen en ole ainakaan huomannut moista.
Mutta enhän voi tietenkään väittää että vika olisi sama kuin omassa oli. Vanhoja ja uusia jousipusseja verratessa huomasin ettei vanhat ole voineet enää toimia samoin kuin uudet, venymää kumeissa oli paljon. Siis silloin kun ne ei vielä olleet räjähtäneet.
Tasonsäätöä en lähtisi muuttelemaan vanhoilla jousilla ollenkaan, juuri tuon kumin venymisen takia.
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Auton kallistustahan voi säätää tuolla tasonsäädöllä. Nostaa tai laskee vain toiselta puolelta sopivasti. Simple as that. Ei kai tuota nyt joku ala jousilla korjaamaan?
Joo olihan tämä mainittu jo tuossa ylempänä...Last edited by Thuppu; 12-05-2009, 09:29.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostAuton kallistustahan voi säätää tuolla tasonsäädöllä. Nostaa tai laskee vain toiselta puolelta sopivasti. Simple as that. Ei kai tuota nyt joku ala jousilla korjaamaan?
Joo olihan tämä mainittu jo tuossa ylempänä...
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Vaikka INPAlla...
...voi säätää erikseen vasen/oikea palkeen ilmamäärää. On hiukan kätevämpää kuin jousien vaihtelu. Oletan että autossa on säätö vain taka-akselilla?
Tokihan, jos vaikka oikea takakulma on alempana, niin se aiheuttaa painoa enemmän oikealle eteenkin. Ja siitä palkeiden paineesta(joka pysyy muuten vakiona korkeudesta riippumatta. Vain akselilla oleva paino vaikuttaa), se saavuttaa maksimiarvonsa terävissä töyssyissä ja täytyyhän niiden kestää normaalia käyttöä. Todella harvinaista, että palkeet vuotaisivat pikkuhiljaa, tällöin vuoto on todennäköisesti muualla.
Comment
-
-
Originally posted by janne1974 View PostJos palje menee rikki niin perä tipahtaa melkein maahan asti ja äänestä et voi erehtyä kun se tapahtuu. Mun autosta meni kuskinpuolen palje rikki, mutta pudotti molemmat puolet alas. Pelkääjänpuolen jousi ei jaksanut ollenkan pitää perää ylhäällä. Molemmat palkeet olikin aivan lopussa, venyneet tosi paljon ja pykimiä jokapuolella. Palkeitten vaihdon jälkeen auto on pysynyt suorassa ja peräpään tuntuma on nyt paljon parempi.
-Janne-BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostMistä kohdasta sulla oli palje revennyt? Ainakin luulisi alaosan olevan kovimmalla rasituksella kun rullautuu sisään.
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by janne1974 View PostJuuri siitä kohti mistä kumi taittuu. Kumin vahvike kuidut oli näkyvillä jo molemmista jousista. Eli kumin pinta oli kuin olisi sänki kasvanut kaljuun päähän. Joskus mulla laski oikea puoli alas kun tunkkasi vasempaa ylös, oon ollu siinä uskossa että jousi vuoti pikkuhiljaa kun paine kasvoi tarpeeksi. Voihan se vika olla muuallakin, ei ole vielä ainakaan oireillut. Tutkimisen alla on ne paineakut, jotka on siellä jossain vittumaisessa paikassa. Suhinoita en koskaan sattunut kuulemaan. Kuulostaa noi sun oireet kovin samanlaisilta kuin omassakin.
-Janne-BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostEilen tuossa tutkin jousien kuntoa ja juuri tuo alapää oli kuin uusi. Näyttää siltä, että nuo palkeet olisi joskus vaihdettu. Yläpään kuntoa on vaikeampi nähdä, mutta sieltä se tuskin ensimmäisenä rikkoutuu. Painesäiliöiden kunto ei näyttänyt ihan virheettömältä, mutta eipä nuokaan tunnu suhisevan. Jotenkin epäilyt kääntyy kompuran venttiileihin kun ei tuo koskaan omia aikojaan päästä paineita ulos.
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
Comment