Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 farkku tasonsäätö/jousitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nikki
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 85
    • Lappeenranta

    e39 farkku tasonsäätö/jousitus

    Eli farkussa on pelkääjänpuoli edestä n.1cm alempana kuin kuskin puoli ja takana pelkääjän puolella n.1-2cm matalampana kuin kuskin puoli. tasonsäätö täs on ni tuli mieleen et vuotaisko toinen ilma palje?:think mittaristos ei pala mikään häiriö valo, enkä pamahdusta ole kuullut mitä yleensä tapahtuu kun palje hajoaa. paljon toi perä yleensä laskee jos palje hajalla? vai oiskos samalta puolellta menny iskarit yhtäaikaan.
    Volvo V70 2.4T
    EX BMW e39 520i Touring
    EX BMW e36 320i Touring
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    #2
    Originally posted by Nikki View Post
    Eli farkussa on pelkääjänpuoli edestä n.1cm alempana kuin kuskin puoli ja takana pelkääjän puolella n.1-2cm matalampana kuin kuskin puoli. tasonsäätö täs on ni tuli mieleen et vuotaisko toinen ilma palje?:think mittaristos ei pala mikään häiriö valo, enkä pamahdusta ole kuullut mitä yleensä tapahtuu kun palje hajoaa. paljon toi perä yleensä laskee jos palje hajalla? vai oiskos samalta puolellta menny iskarit yhtäaikaan.

    Tasonsäätö ei vaikuta etuakselistoon joka on toteutettu kierrejousilla.

    -tasonsäätö pitää ajokorkeuden taka-akselistolla kuormasta riippumatta vakiona.

    -usemmissa e39:seissä tai ainakin aika monessa näkemässäni yksilössä apukuskin puoleinen nurkka hiukan alempana mitä kuskin. (omassa autossa näin kanssa on)

    -jos mittaristossasi ei ole mitään herjaa tai valoa palamassa niin ei sinulla taida siellä tasonsäädössä mitään vikaa olla?
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

    Comment

    • janne1974
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 405
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Nikki View Post
      Eli farkussa on pelkääjänpuoli edestä n.1cm alempana kuin kuskin puoli ja takana pelkääjän puolella n.1-2cm matalampana kuin kuskin puoli. tasonsäätö täs on ni tuli mieleen et vuotaisko toinen ilma palje?:think mittaristos ei pala mikään häiriö valo, enkä pamahdusta ole kuullut mitä yleensä tapahtuu kun palje hajoaa. paljon toi perä yleensä laskee jos palje hajalla? vai oiskos samalta puolellta menny iskarit yhtäaikaan.
      Jos palje menee rikki niin perä tipahtaa melkein maahan asti ja äänestä et voi erehtyä kun se tapahtuu. Mun autosta meni kuskinpuolen palje rikki, mutta pudotti molemmat puolet alas. Pelkääjänpuolen jousi ei jaksanut ollenkan pitää perää ylhäällä. Molemmat palkeet olikin aivan lopussa, venyneet tosi paljon ja pykimiä jokapuolella. Palkeitten vaihdon jälkeen auto on pysynyt suorassa ja peräpään tuntuma on nyt paljon parempi.

      -Janne-
      -Janne-

      F10 535iX sedan -11
      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
      ex. E39 528i touring -99
      ex. E36 325ia coupe -93

      Comment

      • Nikki
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 85
        • Lappeenranta

        #4
        Originally posted by janne1974 View Post
        Jos palje menee rikki niin perä tipahtaa melkein maahan asti ja äänestä et voi erehtyä kun se tapahtuu. Mun autosta meni kuskinpuolen palje rikki, mutta pudotti molemmat puolet alas. Pelkääjänpuolen jousi ei jaksanut ollenkan pitää perää ylhäällä. Molemmat palkeet olikin aivan lopussa, venyneet tosi paljon ja pykimiä jokapuolella. Palkeitten vaihdon jälkeen auto on pysynyt suorassa ja peräpään tuntuma on nyt paljon parempi.

        -Janne-
        Jaa no ei sieltä sit varmaan palje oon hajalla...tai varmaa olla iskari lopussa?:think
        Volvo V70 2.4T
        EX BMW e39 520i Touring
        EX BMW e36 320i Touring

        Comment

        • Kähmy
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 422
          • Kempele

          #5
          Jos takaa toinen puoli on selvästi alempana, sitä voi säätää tuolla tasonsäädöllä, siitä löytyy täältä kyllä juttua, kun pistää tasonsäätöä hakusanaksi. Eli niitä tasonsäädön "antureita" voi säätää jolloin tasonsäätö korjaa toista puolta. Periaatteessa molempien puolien pitäisi olla kyllä tasoissa, ellei noihin antureihin ole koskettu. Virheilmoitus on mittaristossa "self lvl susp inact" tms jos siinä olis jotain vikaa. Tuo voi tulla joskus ilmankin, että vikaa on...varsinkin talvella kun putkissa oleva kosteus jäätyy.

          Etupää menee iskarien piikkiin...

          -Kähmy
          e46 325xi
          Yamaha FZR 1000 EXUP
          ex-e39 530i Touring

          Comment

          • Nikki
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 85
            • Lappeenranta

            #6
            Ei lue tekstiä ku siin on pienempi ajotietokone, mut ei mulla mittaristossa pala tasonsäädön häiriö valoa.
            Volvo V70 2.4T
            EX BMW e39 520i Touring
            EX BMW e36 320i Touring

            Comment

            • Nikki
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 85
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by Kähmy View Post
              Jos takaa toinen puoli on selvästi alempana, sitä voi säätää tuolla tasonsäädöllä, siitä löytyy täältä kyllä juttua, kun pistää tasonsäätöä hakusanaksi. Eli niitä tasonsäädön "antureita" voi säätää jolloin tasonsäätö korjaa toista puolta. Periaatteessa molempien puolien pitäisi olla kyllä tasoissa, ellei noihin antureihin ole koskettu. Virheilmoitus on mittaristossa "self lvl susp inact" tms jos siinä olis jotain vikaa. Tuo voi tulla joskus ilmankin, että vikaa on...varsinkin talvella kun putkissa oleva kosteus jäätyy.

              Etupää menee iskarien piikkiin...

              -Kähmy
              Oiskohan toi toisen puolen anturi mitenkään päässyt liikahtamaan väärään asentoon?:think
              Volvo V70 2.4T
              EX BMW e39 520i Touring
              EX BMW e36 320i Touring

              Comment

              • janne1974
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 405
                • Kuopio

                #8
                En ole vielä nähnyt sellaista autoa jossa vain joku yksittäinen kulma olisi painunut alas tai noussut ylös ( tasaisella alustalla ). Tai sitten korin ja rungon täytyy olla todella pehmeässä kunnossa Oon vahvasti sitä mieltä että korkeuden "heittoa" täytyy olla myös takana. Omassa etupää könötti kallellaan vaikka oli uudet jouset ja iskarit. Nyt jousipussien vaihdon jälkeen en ole ainakaan huomannut moista.
                Mutta enhän voi tietenkään väittää että vika olisi sama kuin omassa oli. Vanhoja ja uusia jousipusseja verratessa huomasin ettei vanhat ole voineet enää toimia samoin kuin uudet, venymää kumeissa oli paljon. Siis silloin kun ne ei vielä olleet räjähtäneet.
                Tasonsäätöä en lähtisi muuttelemaan vanhoilla jousilla ollenkaan, juuri tuon kumin venymisen takia.

                -Janne-
                -Janne-

                F10 535iX sedan -11
                ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                ex. E39 528i touring -99
                ex. E36 325ia coupe -93

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Auton kallistustahan voi säätää tuolla tasonsäädöllä. Nostaa tai laskee vain toiselta puolelta sopivasti. Simple as that. Ei kai tuota nyt joku ala jousilla korjaamaan?

                  Joo olihan tämä mainittu jo tuossa ylempänä...
                  Last edited by Thuppu; 12-05-2009, 09:29.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • janne1974
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 405
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Auton kallistustahan voi säätää tuolla tasonsäädöllä. Nostaa tai laskee vain toiselta puolelta sopivasti. Simple as that. Ei kai tuota nyt joku ala jousilla korjaamaan?

                    Joo olihan tämä mainittu jo tuossa ylempänä...
                    No kukin tavallaan... Itse vaan ihmettelin vuoden ajan miksi auto oli vinossa ja nyt kun takajouset on vaihdettu niin autokin on pysynyt suorassa. Siis tekemättä mitään ohjelmallista muutosta. Ja tarkoitin että kannattanee tarkistaa jousien kunto ennen kuin menee ruuvaamaan tasonsäätöä. Jos ne on samassa kunnossa kuin omassa oli niin paineen nostaminen saa ne takuulla räjähtämään. Eli vaihtoon ne menee sitten ainakin.

                    -Janne-
                    -Janne-

                    F10 535iX sedan -11
                    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                    ex. E39 528i touring -99
                    ex. E36 325ia coupe -93

                    Comment

                    • ss900
                      BTCF Member
                      • Mar 2006
                      • 104

                      #11
                      Vaikka INPAlla...

                      ...voi säätää erikseen vasen/oikea palkeen ilmamäärää. On hiukan kätevämpää kuin jousien vaihtelu. Oletan että autossa on säätö vain taka-akselilla?
                      Tokihan, jos vaikka oikea takakulma on alempana, niin se aiheuttaa painoa enemmän oikealle eteenkin. Ja siitä palkeiden paineesta(joka pysyy muuten vakiona korkeudesta riippumatta. Vain akselilla oleva paino vaikuttaa), se saavuttaa maksimiarvonsa terävissä töyssyissä ja täytyyhän niiden kestää normaalia käyttöä. Todella harvinaista, että palkeet vuotaisivat pikkuhiljaa, tällöin vuoto on todennäköisesti muualla.

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3019
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by janne1974 View Post
                        Jos palje menee rikki niin perä tipahtaa melkein maahan asti ja äänestä et voi erehtyä kun se tapahtuu. Mun autosta meni kuskinpuolen palje rikki, mutta pudotti molemmat puolet alas. Pelkääjänpuolen jousi ei jaksanut ollenkan pitää perää ylhäällä. Molemmat palkeet olikin aivan lopussa, venyneet tosi paljon ja pykimiä jokapuolella. Palkeitten vaihdon jälkeen auto on pysynyt suorassa ja peräpään tuntuma on nyt paljon parempi.

                        -Janne-
                        Mistä kohdasta sulla oli palje revennyt? Ainakin luulisi alaosan olevan kovimmalla rasituksella kun rullautuu sisään.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • janne1974
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 405
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Mistä kohdasta sulla oli palje revennyt? Ainakin luulisi alaosan olevan kovimmalla rasituksella kun rullautuu sisään.
                          Juuri siitä kohti mistä kumi taittuu. Kumin vahvike kuidut oli näkyvillä jo molemmista jousista. Eli kumin pinta oli kuin olisi sänki kasvanut kaljuun päähän. Joskus mulla laski oikea puoli alas kun tunkkasi vasempaa ylös, oon ollu siinä uskossa että jousi vuoti pikkuhiljaa kun paine kasvoi tarpeeksi. Voihan se vika olla muuallakin, ei ole vielä ainakaan oireillut. Tutkimisen alla on ne paineakut, jotka on siellä jossain vittumaisessa paikassa. Suhinoita en koskaan sattunut kuulemaan. Kuulostaa noi sun oireet kovin samanlaisilta kuin omassakin.

                          -Janne-
                          -Janne-

                          F10 535iX sedan -11
                          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                          ex. E39 528i touring -99
                          ex. E36 325ia coupe -93

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3019
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by janne1974 View Post
                            Juuri siitä kohti mistä kumi taittuu. Kumin vahvike kuidut oli näkyvillä jo molemmista jousista. Eli kumin pinta oli kuin olisi sänki kasvanut kaljuun päähän. Joskus mulla laski oikea puoli alas kun tunkkasi vasempaa ylös, oon ollu siinä uskossa että jousi vuoti pikkuhiljaa kun paine kasvoi tarpeeksi. Voihan se vika olla muuallakin, ei ole vielä ainakaan oireillut. Tutkimisen alla on ne paineakut, jotka on siellä jossain vittumaisessa paikassa. Suhinoita en koskaan sattunut kuulemaan. Kuulostaa noi sun oireet kovin samanlaisilta kuin omassakin.

                            -Janne-
                            Eilen tuossa tutkin jousien kuntoa ja juuri tuo alapää oli kuin uusi. Näyttää siltä, että nuo palkeet olisi joskus vaihdettu. Yläpään kuntoa on vaikeampi nähdä, mutta sieltä se tuskin ensimmäisenä rikkoutuu. Painesäiliöiden kunto ei näyttänyt ihan virheettömältä, mutta eipä nuokaan tunnu suhisevan. Jotenkin epäilyt kääntyy kompuran venttiileihin kun ei tuo koskaan omia aikojaan päästä paineita ulos.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • janne1974
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 405
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by markok View Post
                              Eilen tuossa tutkin jousien kuntoa ja juuri tuo alapää oli kuin uusi. Näyttää siltä, että nuo palkeet olisi joskus vaihdettu. Yläpään kuntoa on vaikeampi nähdä, mutta sieltä se tuskin ensimmäisenä rikkoutuu. Painesäiliöiden kunto ei näyttänyt ihan virheettömältä, mutta eipä nuokaan tunnu suhisevan. Jotenkin epäilyt kääntyy kompuran venttiileihin kun ei tuo koskaan omia aikojaan päästä paineita ulos.
                              Kyselin tuossa kaverilta näistä ilmajousista, ja sanoi että ainakin raskaassa kalustossa palkeen kumi voi pettää juuri sieltä yläpään laipan juuresta. Voihan se olla että niissä palkeet käyttäytyykin eritavalla kuin hlöautossa. Onko kellään tarkempaa tietoa noista paineakkujen sisuksista??? Jos jollain ois sellainen ylimääräinen niin mulla ois kiinnostusta tutkia sitä tarkemmin..

                              -Janne-
                              -Janne-

                              F10 535iX sedan -11
                              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                              ex. E39 528i touring -99
                              ex. E36 325ia coupe -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎