e39 farkku tasonsäätö/jousitus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nikki
    replied
    Etupää kyl menee iskarin piikkiin, mut voiko toi palje vanhuuttaan kulahtaneena jättää toisen puolen vähän alemmas? vai mist löytyis ongelma?? vai marssinko suoraan marmoritiskille ostamaan uuden palkeen...pistää vaa nii häiritsevästi silmään

Leave a comment:

• Makee28
    replied
    Jep, eli siellä on solenoid valve molemmille puolille, ja tuo maintenance valve tunnistaa sen paineen.
    Jos toinen palje menee puhki, toinen puoli kestää kyllä paineistettuna jos tuo solenoid valve ja relief valve ei vuoda. Itselläni auto seisoi vasta vajaan vkon toinen pussi rikkonaisena, ja ehjä puoli kesti kyllä ilmassa.

Leave a comment:

• jMh
    replied
    Tuolta kun napsauttaa x5selflevel-dokumentin, niin löytyy hyvin selvitystä järjestelmän toimintaperiaatteesta:

Leave a comment:

• BMWFW24
    replied
    Siinä teille:
    Click image for larger version

Name:	BMWEHC_1.jpg
Views:	1
Size:	34.1 KB
ID:	4817948

Name:	BMWEHC_2.jpg
Size:	71.8 KB
ID:	4817949

Name:	BMWEHC_3.jpg
Size:	52.8 KB
ID:	4817950

Name:	BMWEHC_4.jpg
Size:	36.4 KB
ID:	4817951
    Last edited by BMWFW24; 17-05-2009, 18:10.

Leave a comment:

• Yltti
    replied
    Originally posted by Makee28 View Post
    Mitäs paineita ne siellä tunnistelee ja miksi?
    Jos vaikka syötetään suoraan virtaa kompuralle, ei perä nouse mihinkään, jos ei samalla syötä virtaa myös noille venttiileille. Jos taas syötetään virtaa toiselle venttiilille, nousee ainoastaan toinen puoli.
    Lisäksi väitteeni tukena on myös se, että jos INPA:lla antaa käskyn nostaa esim. vasenta puolta ylöspäin ja oikeeta alaspäin, näin myös tapahtuu. :think hyvin jännä ilmiö jos siellä ei siis olekaan mitään erillistä piiriä oikealle ja vasemmalle puolelle?

Nämä olen siis itse kokeillut, en tekniikan maailmasta lukenut.
    Tekniikan mailmaa lähinnä pelle pelottomien lehtenä pidän minäkin. Tunnistelee oikean ja vasemman puolen painetta. Tämän tiedon otin kun selvitin paljonko olisi maksanut uusi konpura. Tehtaan sivuilta selvisi kompuran osien merkitys. Tuoltahan sen voi tarkista.
    http://www.wabco-auto.com/
    ps.maksaa tarvikkeena se kompura 400€ tiskillä xxxx€ wabcoa toimittaa www.orum.fi

Riippuen tietysti onko teillä nuihin tunnuksia itse tilaan ja käytän sivuja päivittäin työssäni
    Last edited by Yltti; 17-05-2009, 18:22.

Leave a comment:

• Makee28
    replied
    Originally posted by Yltti View Post
    Itselläni kun vuoto oli niin kyllä kumpikin puoli laski alas kuitenkin niin että se puoli vuosi ensin tyhjäksi missä vuoto oli suurempi. itse tuli sitä kompuraa zoomailtua enemmänkin ja en kyllä ymmärrä missä siinä on 1 ja 2 piiri. Venttiilit joita luulen mitä tarkoitat on mielestäni painetunnistimia kummallekkin puolelle. Saatan tietysti olla väärässkäkin, mutta epäilen.
    Mitäs paineita ne siellä tunnistelee ja miksi?
    Jos vaikka syötetään suoraan virtaa kompuralle, ei perä nouse mihinkään, jos ei samalla syötä virtaa myös noille venttiileille. Jos taas syötetään virtaa toiselle venttiilille, nousee ainoastaan toinen puoli.
    Lisäksi väitteeni tukena on myös se, että jos INPA:lla antaa käskyn nostaa esim. vasenta puolta ylöspäin ja oikeeta alaspäin, näin myös tapahtuu. :think hyvin jännä ilmiö jos siellä ei siis olekaan mitään erillistä piiriä oikealle ja vasemmalle puolelle?

Nämä olen siis itse kokeillut, en tekniikan maailmasta lukenut.

Leave a comment:

• Yltti
    replied
    Itselläni kun vuoto oli niin kyllä kumpikin puoli laski alas kuitenkin niin että se puoli vuosi ensin tyhjäksi missä vuoto oli suurempi. itse tuli sitä kompuraa zoomailtua enemmänkin ja en kyllä ymmärrä missä siinä on 1 ja 2 piiri. Venttiilit joita luulen mitä tarkoitat on mielestäni painetunnistimia kummallekkin puolelle. Saatan tietysti olla väärässkäkin, mutta epäilen.

Leave a comment:

• Rahu
    replied
    Mulla on noin 2 viikkoa vuotanut hiljakseen niin että kun päivän kaks auto seisoo niin perä on laskenut tasaisesti, palkeet tuskin vuotaa just yhtä paljon vaan vika varmaankin löytyy jostain yhteisestä tekijästä, eli varmaan kompurasta tai venttiileistä, pitänee tutkia joskus kun löytyy siihen aikaa.

Jos jollain on vastaavia kokemuksia ja/tai oikotietä vikaan niin voi ilmottaa niin ei tarvitse alkaa keksimään pyörää enää uudelleen?

Leave a comment:

• Makee28
    replied
    Originally posted by Yltti View Post
    Kompurassa ei ole erillistä piiriä oikean ja vasemman puolen jousitukselle.
    Kyllä siellä kompuran kupeessa on kummallekin puolelle omat venttiilit, jotka aukeaa sen mukaan kummalle puolelle tarvitaan ilmaa.
    Itseltä on hajonnut pari ilmajousituksen paljetta. Molemmat samasta kohtaa, eli siitä ala-osasta mistä se alkaa rullautumaan.

Leave a comment:

• Yltti
    replied
    10 vuotta raskaan korjaamoilla työskenneellä palje yleensä räjähtää tai lähtee ylä tai alapään vulganoinnista irti. Jousisto paine kuorma-autoissa sekä perävaunuissa on merkistä riippuen 9-14 kiloa. Jarrupaine on 8 kiloa. Kuorma-autoissa on 2 eripiiriä 1.piiri hoitaa jarrut ja 2.piiri jousiston, kytkin tehostimen,ilmajousitetut penkit ym ym..

Bemarissa vuotavan ilmajousituksen puolen huomaa kun auto nostetaan ylös. Sen puolen pussi vuotaa jonka rengas vetäytyy ylös eli nostaa kinttuaan ihan kuin uros koira. Vaikka pussi näyttää ehjältä niin se voi vuotaa juuri yläpään lautasesta "vulganoinnista". Jos kumpuralta vuotaisi niin kummatkin puolet "nostaisi kinttua". Kompurassa ei ole erillistä piiriä oikean ja vasemman puolen jousitukselle.

1 "paineakun"= paineilmasäiliön purkaneena sisällä ei ole mitään erikoista vain tyhjä säiliö.

Kannattaa tarkastaa myös jousen yläpään ilmaliittimet. On tehty todella vanhan aikaisesti eli ihan samalla tavalla kuin vanhat vesijohtoliitokset. Siellä on tukiliitin,helmi ja mutteri. Ajan kanssa tukihelmi joka tulee putken sisään painuu kasaan ja vuotaa välistä.

Leave a comment:

• janne1974
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Eilen tuossa tutkin jousien kuntoa ja juuri tuo alapää oli kuin uusi. Näyttää siltä, että nuo palkeet olisi joskus vaihdettu. Yläpään kuntoa on vaikeampi nähdä, mutta sieltä se tuskin ensimmäisenä rikkoutuu. Painesäiliöiden kunto ei näyttänyt ihan virheettömältä, mutta eipä nuokaan tunnu suhisevan. Jotenkin epäilyt kääntyy kompuran venttiileihin kun ei tuo koskaan omia aikojaan päästä paineita ulos.
    Kyselin tuossa kaverilta näistä ilmajousista, ja sanoi että ainakin raskaassa kalustossa palkeen kumi voi pettää juuri sieltä yläpään laipan juuresta. Voihan se olla että niissä palkeet käyttäytyykin eritavalla kuin hlöautossa. Onko kellään tarkempaa tietoa noista paineakkujen sisuksista??? Jos jollain ois sellainen ylimääräinen niin mulla ois kiinnostusta tutkia sitä tarkemmin..

-Janne-

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    Juuri siitä kohti mistä kumi taittuu. Kumin vahvike kuidut oli näkyvillä jo molemmista jousista. Eli kumin pinta oli kuin olisi sänki kasvanut kaljuun päähän. Joskus mulla laski oikea puoli alas kun tunkkasi vasempaa ylös, oon ollu siinä uskossa että jousi vuoti pikkuhiljaa kun paine kasvoi tarpeeksi. Voihan se vika olla muuallakin, ei ole vielä ainakaan oireillut. Tutkimisen alla on ne paineakut, jotka on siellä jossain vittumaisessa paikassa. Suhinoita en koskaan sattunut kuulemaan. Kuulostaa noi sun oireet kovin samanlaisilta kuin omassakin.

-Janne-
    Eilen tuossa tutkin jousien kuntoa ja juuri tuo alapää oli kuin uusi. Näyttää siltä, että nuo palkeet olisi joskus vaihdettu. Yläpään kuntoa on vaikeampi nähdä, mutta sieltä se tuskin ensimmäisenä rikkoutuu. Painesäiliöiden kunto ei näyttänyt ihan virheettömältä, mutta eipä nuokaan tunnu suhisevan. Jotenkin epäilyt kääntyy kompuran venttiileihin kun ei tuo koskaan omia aikojaan päästä paineita ulos.

Leave a comment:

• janne1974
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Mistä kohdasta sulla oli palje revennyt? Ainakin luulisi alaosan olevan kovimmalla rasituksella kun rullautuu sisään.
    Juuri siitä kohti mistä kumi taittuu. Kumin vahvike kuidut oli näkyvillä jo molemmista jousista. Eli kumin pinta oli kuin olisi sänki kasvanut kaljuun päähän. Joskus mulla laski oikea puoli alas kun tunkkasi vasempaa ylös, oon ollu siinä uskossa että jousi vuoti pikkuhiljaa kun paine kasvoi tarpeeksi. Voihan se vika olla muuallakin, ei ole vielä ainakaan oireillut. Tutkimisen alla on ne paineakut, jotka on siellä jossain vittumaisessa paikassa. Suhinoita en koskaan sattunut kuulemaan. Kuulostaa noi sun oireet kovin samanlaisilta kuin omassakin.

-Janne-

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    Jos palje menee rikki niin perä tipahtaa melkein maahan asti ja äänestä et voi erehtyä kun se tapahtuu. Mun autosta meni kuskinpuolen palje rikki, mutta pudotti molemmat puolet alas. Pelkääjänpuolen jousi ei jaksanut ollenkan pitää perää ylhäällä. Molemmat palkeet olikin aivan lopussa, venyneet tosi paljon ja pykimiä jokapuolella. Palkeitten vaihdon jälkeen auto on pysynyt suorassa ja peräpään tuntuma on nyt paljon parempi.

-Janne-
    Mistä kohdasta sulla oli palje revennyt? Ainakin luulisi alaosan olevan kovimmalla rasituksella kun rullautuu sisään.

Leave a comment:

• ss900
    replied
    Vaikka INPAlla...

...voi säätää erikseen vasen/oikea palkeen ilmamäärää. On hiukan kätevämpää kuin jousien vaihtelu. Oletan että autossa on säätö vain taka-akselilla?
    Tokihan, jos vaikka oikea takakulma on alempana, niin se aiheuttaa painoa enemmän oikealle eteenkin. Ja siitä palkeiden paineesta(joka pysyy muuten vakiona korkeudesta riippumatta. Vain akselilla oleva paino vaikuttaa), se saavuttaa maksimiarvonsa terävissä töyssyissä ja täytyyhän niiden kestää normaalia käyttöä. Todella harvinaista, että palkeet vuotaisivat pikkuhiljaa, tällöin vuoto on todennäköisesti muualla.

Leave a comment:

Working...
X