Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d -99 normiratti -> monitoimiratti = airbag-valo palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jore-80
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 12
    • Nokia

    E39 530d -99 normiratti -> monitoimiratti = airbag-valo palaa

    Vaihdoin siis "normaalin" 4-puolaisen ratin keskiön sellaiseksi, missä on radion ja vakkarin nappulat. Todella yksinkertainen homma, mutta jostain syystä tässä uudessa keskiössä oli joko vääränlainen liitin piuhoissa tai sitten yksi liitin+piuhat puuttui.

    Ne jotka ovat vastaavan homman joskus tehneet tai muuten poistaneet keskiön, tietävät, että ratissa on periaatteessa kaksi paikkaa keskiöstä lähteville piuhoille.

    En äkkiseltään huomannut uudessa keskiössä mitään paikkaa, mistä olisi puuttunu piuhat tai, että vanhasta keskiöstä olisi ollut mahdollista irroittaa piuhoja.

    Vanhassa keskiössä oli leveämpi liitin ja tässä uudessa kapeampi.
    Tämä uuden keskiön liitin sopi sen paikan oikealle puolelle, missä vanhan keskiön liitin oli kiinni.

    Radion säätö ja vakkari toimii juuri niin kuin pitää, mutta äänimerkki ei ja airbag-valo palaa koko ajan.

    Epäilen, että noilla toisilla piuhoilla kulkee tuo äänimerkki ja Airbagin hässäkät??

    Periaatteessa tuolla ei ole merkitystä, koska ei se valo niinkään sielä haittaa, mutta katsastettaessa on taas vaihdettava vanha keskiö takaisin ja käytävä nollaamassa vikakoodit.

    Osaisiko asiantuntijat kertoa, miten saisin homman saatettuaa loppuun?
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Eikös uudessa bägissä, jossa nuo MF:t ole kaksi johtosarjaa 2 liittimellä? Jos vain se yksi eli MF:n, niin onko airbagin liitin katkaistu?Kertomuksesi mukaan et ole laittanut airbagin liitintä ollenkaan..., silloin airbag valo syttyy ja äänitorvi ei toimi. Lisäksi autosi airbag järjestelmä ei toimi myöskään.

    Ovatko vanha ja uusi airbag takaa muuten samannäköisiä? Mikä on autosi kk/vv?
    Last edited by buksin-1; 09-05-2009, 18:41.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • Jore-80
      Newbiemmer
      • Apr 2009
      • 12
      • Nokia

      #3
      Ei kyllä näkynyt mitään piuhan päitä eikä mitään liitintä. Vaikuttaisi kuitenkin, että pitäisi olla niinkuin sanoit, että kahdet liittimet, toiset äänitorvelle/bagille ja toinen mf:lle.

      Olisikohan kenelläkään hajua, mistä toisen piuhan saisi ja mihin kytkeä...?

      Huonompi homma tuo, jos airbagit ei tällä hetkellä toimi ollenkaan.

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Jore-80 View Post
        Ei kyllä näkynyt mitään piuhan päitä eikä mitään liitintä. Vaikuttaisi kuitenkin, että pitäisi olla niinkuin sanoit, että kahdet liittimet, toiset äänitorvelle/bagille ja toinen mf:lle.

        Olisikohan kenelläkään hajua, mistä toisen piuhan saisi ja mihin kytkeä...?

        Huonompi homma tuo, jos airbagit ei tällä hetkellä toimi ollenkaan.
        Ovatko vanha ja uusi airbag takaa muuten samannäköisiä? Onko vanhassa itse bägissä keskellä vain yksi liitin? Mikä on autosi kk/vv?
        Soita niin kerron lisää 040-7404242.
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • Jore-80
          Newbiemmer
          • Apr 2009
          • 12
          • Nokia

          #5
          Jahas... vois tähän heittää loppukaneetin. Ostin monitoimiratin, jossa oli kaksivaiheinen bägi ja kävin nollauttamassa vikakoodit.

          Se oli siinä.

          Kiitos Buksinille vinkeistä.

          Comment

          • jjv
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 92
            • Oulu

            #6
            Siis häh.

            Pelkän ratin vaihdolla (+ hälyjen nollauksella) saa vakkarin yms. toiminnot autoon jossa niitä ei nyt ole? Ei mitään lisäjohtosarjoja tms. tarvitse asentaa?

            Jos noin niin mistä hankit uuden/käytetyn perus 4-puolaisen ratin, hinta?

            Auto on e39 525d 7/00.

            Thx
            J
            Last edited by jjv; 30-09-2009, 13:29.

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by jjv View Post
              Siis häh.

              Pelkän ratin vaihdolla (+ hälyjen nollauksella) saa vakkarin yms. toiminnot autoon jossa niitä ei nyt ole? Ei mitään lisäjohtosarjoja tms. tarvitse asentaa?

              Jos noin niin mistä hankit uuden/käytetyn perus 4-puolaisen ratin, hinta?

              Auto on e39 525d 7/00.

              Thx
              J
              Kyllä sinne tarvii auton puolellekin johtosarja asentaa.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

                #8
                Ja sellainen johtosarja löytyisi yksi satsi
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

                Comment

                • espi70
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 78

                  #9
                  Täältä voisi piakkoin löytyä tuollainen perusmallia (nelipuolainen) oleva monitoimiratti kun itsellä on ajatusta vaihtaa M-rattiin. Auto on 530d 3/99.

                  Comment

                  • jjv
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 92
                    • Oulu

                    #10
                    Johan alkoi helpottamaan - ei ollutkaan plug-and-play juttu ;-)

                    Mutta laittakaapa hintapyyntöä vaikka privana ja mitä muuta pitää tehdä jos ensin nuo osat saa paikalle? Softan päivitystä, 'aktivoida' vakkari tms?

                    Ja käykö 100 varmasti tuo 3/99 ratti 7/00 tilalle - tuossa yllä puhutaan Air-bagien eroista...

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by jjv View Post
                      Ja käykö 100 varmasti tuo 3/99 ratti 7/00 tilalle - tuossa yllä puhutaan Air-bagien eroista...
                      juuri 3/99 vaihtuu järjestelmä kaksivaiheiseksi, eli käy mikäli tuo on 100% varmuudella 3/99, eikä esim.2/99?

                      Comment

                      • Kähmy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 422
                        • Kempele

                        #12


                        Tommoinen löytyy heti tuosta vierestä...tarjouksia kuunnellaan.

                        -kähmy
                        e46 325xi
                        Yamaha FZR 1000 EXUP
                        ex-e39 530i Touring

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎