E39 530D sammui - CS vikakoodi hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MFreek
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 12

    E39 530D sammui - CS vikakoodi hukassa

    Ajelin kotiopäin motaria pitkin, kun yht'äkkiä härveli sammui kesken ajon eikä lähtenyt enää käyntiin. Siinä tuli just ennen sammumista aika kova sadekuuro. Liekö mitään tekemistä probleeman kanssa.

    No kotipihalla lukaisin koodit ja Carsoft herjaa tämmöstä:
    1E45 Codensator tension 1 for Cylinder 1, 2, 3

    Mitähän toi mahtaa tarkoittaa?
    Live dataa kun lukee, niin Condensator tension 1 näyttää max 8 V arvoa ja tension 2 70-100 V arvoja. Eli joku konkka lienee sökö. Pitänee alkaa lukemaan sähkökaavioita. Ideat otetaan mielellään vastaan.

    Rail pressuret näyttäisi olevan ihan terveellä tasolla. Myös moottorin ohjauksen sulakkeet ja johtosarjat ovat ok.
    325iA e90
  • MFreek
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 12

    #2
    Koko päivän katiskaa ronkalttuani näyttää siltä, että moottorinohjaus on sökö.

    Aukaisin dde boksin suoritin muutaman mittauksen. Kaikki kuusi suutinten drainia
    ohjaavaa fetiä vaikuttais olevan kunnossa. Sen sijaan kahden sylinteriryhmän (1-3 ja 4-6) plus puolen jännitteet eroavat huomattavasti toisistaan, aivan kuten Carsoft ilmoittikin. Noita jännitteitä ohjataan kahdella fetillä, joiden terminaalien väliltä mitatut resistanssit heittivät aika paljon toisistaan.

    Ilman dde:n skemaa on vähän hankala tutkia tarkemmin. Täytynee ryhtyä etsimään uutta boksia jostain
    Mistähän noita mahtais löytää... ja vaatiiko boksin vaihto jotain koodauksia tms.?
    325iA e90

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      #3
      Vaatii koodauksen ja helpoimmalla pääset kun ostat ihan uuden... Jos eri autosta (oltava tietysti täysin samoin numeroin) alkaa väsäämään niin ei mene kuin hermot, aikaa ja ...

      Mistä päin kirjoittelet?
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • MFreek
        Newbiemmer
        • Oct 2006
        • 12

        #4
        Meinaan vielä pioneerihengessä huomenna vaihtaa ton yhden todennäköisesti kärvähtäneen FETin. Miljoonalaatikosta löytyi pari sopivaa, jotka voin kytkeä rinnan...
        Katotaan miten käy.

        Luin koodit myös INPA:lla ja se antoi saman vikakoodin. Ei vain tunnu internjetistä löytyvän mitään vastaavaa tapausta referenssiksi.

        Niin Dunky, paikkakunta on Hyvinkää
        325iA e90

        Comment

        • MFreek
          Newbiemmer
          • Oct 2006
          • 12

          #5
          Dodii, DIY-miehen uurastus palkittiin!!!
          Vika ei lopulta ollutkaan ohjausfeteissä, vaan yhdessä niiden häiriönpoistokonkista, joka oli oikarissa. Tämä lamautti koko ykkösryhmän eli sylinterit 1-3.
          Vaihdoin viallisen 47 nF konkan ja avot, alkoi taas toimimaan ja livedata-arvotkin näyttivät oikeilta.

          Kannattava remontti, ajatellen ettei maksanut mitään (muuta kuin aikaa) ja vältti yhden marmoritiskikeikan.
          325iA e90

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Mielenkiinnolla tätä sinun yksintaistelua seurannut. 10 pistettä suorituksesta! Nyt jos vielä saisit laitettua hieman tarkennettua ohjeistusta kuvineen noista DDE:n sisuksista, niin ainakin minulta muutama papukaijamerkki napsahtaisi vielä lisäksi.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by MFreek View Post
              Dodii, DIY-miehen uurastus palkittiin!!!
              Vika ei lopulta ollutkaan ohjausfeteissä, vaan yhdessä niiden häiriönpoistokonkista, joka oli oikarissa. Tämä lamautti koko ykkösryhmän eli sylinterit 1-3.
              Vaihdoin viallisen 47 nF konkan ja avot, alkoi taas toimimaan ja livedata-arvotkin näyttivät oikeilta.

              Kannattava remontti, ajatellen ettei maksanut mitään (muuta kuin aikaa) ja vältti yhden marmoritiskikeikan.
              Oikein velho taas asialla. Kumpa itsekin ymmärtäis jotain elektroniikan päälle...

              Tosiaan jotain tekstein höystettyä kuvitusta tuosta operaatiosta olis poikaa.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • MFreek
                Newbiemmer
                • Oct 2006
                • 12

                #8
                Onneksi satuin nappaseen yhden kuvan ennen kuin latoin boksin nippuun. Kuvasta ei näy koko piirikorttia, mutta oleelliset asiat kylläkin.

                Itse olen ihan harrastelija näissä elektroniikkahommissa ja tämäkin ongelma selvisi pelkän yleismittarin avulla. Ja kolvausjälkikin on aika karua, mutta ei kait sillä tyylillä niin väliä.

                Moottorinohjausboksi löytyy apukuskin puoleisen raitisilmakotelon alta. Sieltä missä on osa sulakkeista ja releistä.

                - Eli ekaks raitisilmakotelo veke.
                - DDE boksin liittimet irti.
                - Boksia ei ole sinetöity, vaan se aukeaa poistamalla kuusi torx ruuvia.
                - Merkkasin oheiseen kuvaan oleellisia komponentteja.
                • Punaisella merkatut fetit ohjaavat yksittäiset suuttimet maihin.
                • Sinisellä nuolella osoitetut kaksi fetiä ohjaavat plus-jännitettä 1-3 ja 4-6 sylintereille vuorotellen.
                • Keltaisella soikiolla rajatut konkat ovat suutinten häiriönpoistokonkkia ja niistä siis tuo vasemmanpuoleisin, joka on merkattu keltaisella nuolella, oli oikarissa. Kuvassa se on jo poistettu.
                • Tuo epämääräisen näköinen fetikasa on turha, mutta kun aluksi luulin että yksi feteistä on kaput, niin ehdin jo sen viritellä.
                • Häiriönpoistokonkkien arvot ovat 47 nF ja niillä pitää olla riittävästi jännitteenkestoa (>100V?), koska jännitepiikit voivat olla ilmeisen suuria.
                  Nähtävästi minun tapauksessa konkan oli polttanut suuttimeen indusoitunut jännite.

                - Konkkien toiminnan voi siis helposti testata mittaamalla niiden yli olevan resistanssin, jonka pitäisi olla about ääretön.
                - Transistoreita on vähän hankalampi mittailla, mutta yksi keino on mitata resistansseja eri terminaalien yli ja vertailla niitä muiden transistoreiden arvoihin. Näin saattaa löytää viallisen yksilön.
                - Sitten vain kolvaa uuden osan vanhan tilalle.

                Kasaamisessa ei erityistä. Mitään nollaamisia tms. asioita ei tarvita.

                Ainiin, täältä löytyy hyvin sähkökaaviot:
                Attached Files
                325iA e90

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Hyvä hyvä!
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4927
                      • Kotka

                      #11
                      Tämä on sitä paljon puhuttua pioneeri työtä
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • MFreek
                        Newbiemmer
                        • Oct 2006
                        • 12

                        #12
                        Tarina jatkuu...

                        Yllättäen, ensimmäisten kunnon pakkasten saavuttua ei auto enää lähtenytkään käyntiin ja vikakoodeissa oli taas sama condensator-virhe.

                        Boksi irti ja mittailemaan. Mitään varsinaista syytä ei löytynyt, mutta nähtävästi se aikaisempi turha fetiviritys oli kärähtänyt, nyt kun suuttimet tarvitsivat kylmänä enemmän virtaa (-> FETeissä pitää siis olla kunnolla virtakestoa).

                        Vika ei korjaantunut pelkällä FETin vaihdolla ja pari päivää vierähti kun mittailin skoopilla suutinten outoja käppyröitä. Joku kytkennässä mätti pahasti. Vian syyllinen alkoi epäilyttävästi olemaan se häiriönpoistokonkka, jonka vaihdoin viimeksi.

                        Tarpeeksi internjetin syövereitä tongittuani löysin oheisen yleisesti diesel suutinten ohjaukseen käytetyn kytkentäkaavion. WTF. Ei ne "häriönpoistokonkat" mitään konkkia olletkaan, vaan diodeja! Vaihdoin siis konkan nopeaan ja riittävän kestävään diodiin ja taas vehje toimii nätisti. Ja skoopilla mitatut käppyrätkin näyttää nyt järkeviltä.

                        Tämä päivitys siis sen takia, ettei joku vaan tee samoja virheitä kuin minä.

                        P.S. Täysin ei selvinnyt miksi se on tähän saakka toiminut em. kytkennällä, mutta kukas näistä nyt muutenkaan mitään tajuais.
                        Attached Files
                        325iA e90

                        Comment

                        Working...
                        X