Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ajovalojen automaattisen korkeudensäädön käsisäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tcdoe
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 393
    • Helsinki

    E39 ajovalojen automaattisen korkeudensäädön käsisäätö

    Potilaana on E39 missä on prefacelift xenonumpiot automaattisella korkeudensäädöllä. Katsastuksessa huomattiin, että korkeudensäädön lähtökohta on pielessä ja valot osoittavat liian alas. Korkeudensäätö toimii kyllä, eli kun laittaa valot päälle niin valot liikkuvat ylös ja alas. Kokeilin vääntää umpioissa olevia säätönuppeja, mutta ne eivät vaikuttaneet mihinkään. Kuuluisiko niiden tehdä jotain myös automaattisäädöllä varustetuissa autoissa? Täytynee sitten säätää lähtökohtaa auton alta antureista?
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3310
    • Kajjjaani

    #2
    Kyllä sen perus säädön onnistuu tekemään niistä säätö ruuveista, ei kai ole ne säätö tapit poikki? :think
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #3
      Jos kummatkin valot osoittaa alas, niin silloin edessä oikealla akselianturi on sökö.
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • heijani
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 220
        • Turku

        #4
        Originally posted by Tcdoe View Post
        Potilaana on E39 missä on prefacelift xenonumpiot automaattisella korkeudensäädöllä. Katsastuksessa huomattiin, että korkeudensäädön lähtökohta on pielessä ja valot osoittavat liian alas. Korkeudensäätö toimii kyllä, eli kun laittaa valot päälle niin valot liikkuvat ylös ja alas. Kokeilin vääntää umpioissa olevia säätönuppeja, mutta ne eivät vaikuttaneet mihinkään. Kuuluisiko niiden tehdä jotain myös automaattisäädöllä varustetuissa autoissa? Täytynee sitten säätää lähtökohtaa auton alta antureista?
        Todennäköisesti sulla on ne säätötapit poikki, etenkin jos niistä saatötapeista ei tapahdu mitään. Heiluuko valokuvion korkeus esim. kuopissa? Itsellä oli katsastuksessa sama homma, tosin ainoastaan vasen näytti selkeästi liias alas ja säätötappihan siellä oli poikki.
        BMW e61 525dA 2006
        ex BMW e39 530dT 2000
        ex Volvo V70 2.4T AWD :think
        ex BMW e39 540iA sedan 1999
        ex BMW e28 520i Bavaria 1987
        ex BMW e46 316i sedan 2000

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by buksin-1 View Post
          Jos kummatkin valot osoittaa alas, niin silloin edessä oikealla akselianturi on sökö.
          Juu mutta jos säätöruuvien kääntely ei vaikuta valojen suuntaukseen, ei vika voi olla antureissa, vaan säätötanko taitaa tosiaan olla poikki. Ihan normaali E39:n tyyppivika.

          Kokeile varovasti siitä ajovalopolttimon kannasta heiluttamalla antaako umpion heijastinosa periks. Jos tangot on kunnossa, umpio on jämäkän tuntuinen, ja jos tanko on poikki, niin se umpion sisus antaa vähän periks siitä lampun kannasta heiluttelemalla.

          Luulen muuten että noi tangot menee poikki siksi kun polttimon vaihdossa tulee painettua sitä polttimoa liian voimakkaasti siihen umpioon päin, tiukka kun vähän on. Ja naps, muovitanko ei kestä toistuvaa voimankäyttöä loputtomasti.
          Last edited by Havis; 21-05-2009, 20:55.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Tontsa
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 201
            • Uusimaa

            #6
            Taitavat mennä pakkasella montuissa poikki, itsellä molemmin puolin sivusäädöt sökönä.

            Oli umpio ja pleksi kädessä, mutta en tajunnu miten pääsen käsiksi niihin tappeihin(olen maalta), nyt joku guru vois osoittaa jostain kuvasta mikä ruuvi pitää vielä aukaista.
            Audi S3 -07

            Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
            Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
            Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
            BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
            BMW 530dA -00, Audi S3 -07

            Comment

            • Tcdoe
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 393
              • Helsinki

              #7
              Kiitos vastauksista, säätötapithan sieltä varmasti sitten ovat poikki. Valot tosiaan tärähtävät hieman töyssyissä. Sinänsä jännää, että valot kuitenkin liikkuvat alas ja ylös siinä testissä kun sytyttää valot.

              Comment

              • Tcdoe
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 393
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Tontsa View Post
                Taitavat mennä pakkasella montuissa poikki, itsellä molemmin puolin sivusäädöt sökönä.

                Oli umpio ja pleksi kädessä, mutta en tajunnu miten pääsen käsiksi niihin tappeihin(olen maalta), nyt joku guru vois osoittaa jostain kuvasta mikä ruuvi pitää vielä aukaista.
                Tuossa ohjeet kuvien kera: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/494750

                Comment

                • Tontsa
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2003
                  • 201
                  • Uusimaa

                  #9
                  Kiitosta.
                  Tuo heijastinpintojen irrotus vaan hirvitti liikaa.
                  Audi S3 -07

                  Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                  Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                  Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                  BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                  BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1203
                    • GrassLake

                    #10
                    Originally posted by Tcdoe View Post
                    Kiitos vastauksista, säätötapithan sieltä varmasti sitten ovat poikki. Valot tosiaan tärähtävät hieman töyssyissä. Sinänsä jännää, että valot kuitenkin liikkuvat alas ja ylös siinä testissä kun sytyttää valot.

                    Moottorin säätötanko on eri kuin käsisäädön tanko (+vielä sivuttaissäätö, eli 3 tangon varassa yhteensä)...

                    ...eli sulla on automaattisäädön tanko vielä ehjä!

                    Comment

                    • Tcdoe
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2003
                      • 393
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Risto113 View Post
                      Moottorin säätötanko on eri kuin käsisäädön tanko (+vielä sivuttaissäätö, eli 3 tangon varassa yhteensä)...

                      ...eli sulla on automaattisäädön tanko vielä ehjä!
                      Okei, tätä epäilinkin. Sittenhän tuo anturikin on sökö kerta ei säädä moottoreita. Yllättävän halpa tuo anturi, ovh vain 81€. Ilmeisesti sen verran tyhmä järjestelmä, ettei tuosta anturin hajoamisesta tule mitään vikakoodia, tai sitten Carsoft ei vaan osannut lukea sitä.

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3310
                        • Kajjjaani

                        #12
                        Originally posted by Tcdoe View Post
                        Okei, tätä epäilinkin. Sittenhän tuo anturikin on sökö kerta ei säädä moottoreita. Yllättävän halpa tuo anturi, ovh vain 81€. Ilmeisesti sen verran tyhmä järjestelmä, ettei tuosta anturin hajoamisesta tule mitään vikakoodia, tai sitten Carsoft ei vaan osannut lukea sitä.
                        Mahdollista myös, että osat tai toinen 6 ja 13 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ontrol_sensor/
                        on irti.
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Tcdoe View Post
                          Okei, tätä epäilinkin. Sittenhän tuo anturikin on sökö kerta ei säädä moottoreita. Yllättävän halpa tuo anturi, ovh vain 81€. Ilmeisesti sen verran tyhmä järjestelmä, ettei tuosta anturin hajoamisesta tule mitään vikakoodia, tai sitten Carsoft ei vaan osannut lukea sitä.
                          Valojen korkeussäädön anturit ovat apukuskin puolella edessä ja takana. Jos anturi on sökö, tekee alussa sen kalibrointiliikkeen, mutta jää alimpaan asentoon. Carsoftilla ei LWR-yksikön vikoja näe. Esim. INPA:lla saa valojen säätöä ajettua, niin homma tulee varmasti testattua.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Tcdoe
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 393
                            • Helsinki

                            #14
                            Purin umpiot ja vaihdoin uudet säätöpalat ja nyt valot toimivat taas hyvin. Olinkin ihmetellyt tärisevää valokuviota, eikä ihme sillä heijastimet olivat vain säätömoottoreilla kiinni umpioissa! Kummassakin umpiossa oli siis 2/3 kiinnityspisteistä rikki. Luin INPAlla koodit LWR:stä eikä mitään löytynyt ja kokeilin myös säätöjä, jotka toimivat normaalisti. Halvalla pääsi tällä kertaa, kaksi umpion korjaussarjaa teki yhteensä vähän vajaa 40€.

                            Comment

                            • Tontsa
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2003
                              • 201
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Tcdoe View Post
                              Purin umpiot ja vaihdoin uudet säätöpalat ja nyt valot toimivat taas hyvin. Olinkin ihmetellyt tärisevää valokuviota, eikä ihme sillä heijastimet olivat vain säätömoottoreilla kiinni umpioissa! Kummassakin umpiossa oli siis 2/3 kiinnityspisteistä rikki. Luin INPAlla koodit LWR:stä eikä mitään löytynyt ja kokeilin myös säätöjä, jotka toimivat normaalisti. Halvalla pääsi tällä kertaa, kaksi umpion korjaussarjaa teki yhteensä vähän vajaa 40€.
                              Oliko uudetkin muovia ?
                              Audi S3 -07

                              Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                              Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                              Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                              BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                              BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎