e39 m-sport vs. normi

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• jani
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Ylä-lautasen hajoaminen ei ole läheskään niin paha asia kun ala-lautasen.
    Samaa mieltä.

Ootko yhtään perehtynyt tuoho yläpään rakenteeseen?
    Kyllä olen.

Suurempi todennäköisyys kuitenkin on, että rengas puhkeaa kuin että lautaset hajoaa.
    Kyllä.

Ja hitsattu yläjousilautanen on turvallisempi ja lujempi kuin hitsaamaton? Ja hajotessaan pahimillaan aiheuttaa vain jäykistyneen ohjauksen?

Leave a comment:

• Thuppu
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Mielestäni vastasin kysymykseen mitä voi tapahtua kun jousilautanen hajoaa. Mielestäni yläjousilautasen hajoaminen aikaisemmin mainitussa tilanteessa voi aiheuttaa pahimmmillaan muutakin kuin pelkän ohjauksen jäykistymisen.

Tuollainen tekemäsi viritelmä varmasti ketsää, mikäli hitsari osaa asiansa. Mutta tälläkin foorumilla on hyvin paljon sellaista väkeä, jotka eivät osaa hitsata ( vaikka niin kenties luulevat ). Ja toisaalta onko tuo hitsaaminen niin kustannustehokasta, etteikö kannata tilata suoraan valmiita?

Mutta ilmeisen arkaan kohtaan osui minun aikaisempi viesti? Tuskin muuten olisit alkanut veikkailee minun varaosa ostoksia tai sitä mitenkä suhtaudun pelleilyyn liikenteessä. Sen verran voin kertoa, että molemmat veikkaukset kohdaltasi menivät metsään.
    Mitä se sitten aiheuttaa? Ylä-lautasen hajoaminen ei ole läheskään niin paha asia kun ala-lautasen. Ootko yhtään perehtynyt tuoho yläpään rakenteeseen? Suurempi todennäköisyys kuitenkin on, että rengas puhkeaa kuin että lautaset hajoaa.

Leave a comment:

• jani
    replied
    Herra jestas tätä tekopyhää turvallisuuspolitiikkaa mikä tälläkin foorumilla joskus nostaa päätään. Tämä samainen jani-jamppa sit varmaan pulttaa "made in China" osia autoonsa täysin tyytyväisenä ja vailla minkäänlaista huolta turvallisuudesta. Yhtään ei valitella kun joku puristaa 600hv jostain E30:stä ja laitetaan videoo jossa burnataan keskellä liikennettä, mutta maailma kaatuu välittömästi jos joku hitsaa jousikuppia. Saanen vielä huomauttaa, että joihinkin vehkeisiin myydään noita alalautasia ihan irrallisina korjaus-osina jotka on tarkoitus hitsata tolppaan kiinni iha ite.
    Mielestäni vastasin kysymykseen mitä voi tapahtua kun jousilautanen hajoaa. Mielestäni yläjousilautasen hajoaminen aikaisemmin mainitussa tilanteessa voi aiheuttaa pahimmmillaan muutakin kuin pelkän ohjauksen jäykistymisen.

Tuollainen tekemäsi viritelmä varmasti ketsää, mikäli hitsari osaa asiansa. Mutta tälläkin foorumilla on hyvin paljon sellaista väkeä, jotka eivät osaa hitsata ( vaikka niin kenties luulevat ). Ja toisaalta onko tuo hitsaaminen niin kustannustehokasta, etteikö kannata tilata suoraan valmiita?

Mutta ilmeisen arkaan kohtaan osui minun aikaisempi viesti? Tuskin muuten olisit alkanut veikkailee minun varaosa ostoksia tai sitä mitenkä suhtaudun pelleilyyn liikenteessä. Sen verran voin kertoa, että molemmat veikkaukset kohdaltasi menivät metsään.
    Last edited by jani; 01-06-2009, 13:29.

Leave a comment:

• Martti
    replied
    noiden lautasten hintaan muutama kymppi (20-30e) lisää niin ollaan jo H&R -40mm etujousien hinnassa (29791-2 oli numero niille muistaakseni). ne puottaa sen 10-15mm m-sport jousiin verrattuna (asennettu n. 140tkm rullattuun 530iT), joten oisko niiden hankinta harkittavissa?

Mut jos ei halua kikkailla, niin K.A.W. on oikea vaihtoehto.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by djtimse View Post
    ... tuohan jää vielä hiukan keulimaan noilla m-sport jousilla..
    Ei aikanaan mun auto keuli vakio-msport jousilla yhtään, helmasta tarkasteltuna perä on ylempänä kuin keula. Lokasuojan kaarista napaan mitatut lukemat ei kerro mitään siitä keuliiko vai ei koska lokasuojan muoto on takana eri kuin edessä.

Leave a comment:

• djtimse
    replied
    juu elikkä syy siihen miksi tulossa m-sport jouset laskemaan autoa + eteen vielä 10mm madaltavat lautaset on se, että tuohan jää vielä hiukan keulimaan noilla m-sport jousilla..ja enempätä ei tohtisi laskea koska auto on kuitenkin päivittäisessä ajossa eli mukavuus on säilyttävä ja hiukan sitä näköäkin saatava ja juurikin tuolta oli tarkoitus tilata ne lautaset:

ja pitäähän sitä sen verta kunnioittaa bmw:n omia tekeleitä että niitä suosii toki tämä on vasta suunnitelu vaiheessa..

vai että alalautasta hitsailtu itse paikoilleen paremmin :think mönkijään jouduin tuon operaation tekemään kun hypyssä prkl lävähti alakuppi irti autoon en välttämättä menisi tekemään samaa.

noh onhan niitä kaikenlaisia virityksiä nähty..oli meinaan aikoinaan tuossa 1.8i gt golfissa kunnon madallusjouset kun sen ostin ja vaihdoin siihen sitten sokkasäätöiset iskarit niin oli sitten joku insinööri betonilla valanut jouset kiinni ala lautaseen ettei jousi hölsky siellä oli mukava hakata sitä betonimöykkyä paskaks.

Leave a comment:

• peltone
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    kappas, löytyyhän niitä. mutta hinta...
    [OT]Siinähän on kysymysmerkki perässä...[/OT]

Leave a comment:

• Thuppu
    replied
    Originally posted by jani View Post
    En menisi tuota allekirjoittamaan esim. ohitustilanteessa tai moottoritienopeudessa. Muistat varmaan kertoa sitten joskus tulevaisuudessa kertoa auton mahdolliselle uudelle omistajalle, että etujousissa on sellainen pieni itse tehty viritelmä.. epäilen !
    Sit vielä, että suhteellisuudentaju säilyy niin kuva normi etutolpasta jossa on HITSATTU alalautanen. Näitä löytyy melko paljon liikenteestä.

Herra jestas tätä tekopyhää turvallisuuspolitiikkaa mikä tälläkin foorumilla joskus nostaa päätään. Tämä samainen jani-jamppa sit varmaan pulttaa "made in China" osia autoonsa täysin tyytyväisenä ja vailla minkäänlaista huolta turvallisuudesta. Yhtään ei valitella kun joku puristaa 600hv jostain E30:stä ja laitetaan videoo jossa burnataan keskellä liikennettä, mutta maailma kaatuu välittömästi jos joku hitsaa jousikuppia. Saanen vielä huomauttaa, että joihinkin vehkeisiin myydään noita alalautasia ihan irrallisina korjaus-osina jotka on tarkoitus hitsata tolppaan kiinni iha ite.

Leave a comment:

• Juhis
    replied
    Ainahan ne ei madalla luvattua.
    Eipä ole ollut K.A.W sarjojen kanssa sitä murhetta, ettei olisi autosta tullut etupäästä tarpeeksi matala..

Leave a comment:

• jani
    replied
    Jep, on tosi kyseenalaista touhua. Kauhuskenaario mitä käy jos ylälautanen ratkee: Etupään toinen nurkka tipahtaa ~5-10mm ja ohjattavuus jäykistyy kun jousi ei enää vastaa laakeriin. Ei siis mitään hengenvaarallista.
    En menisi tuota allekirjoittamaan esim. ohitustilanteessa tai moottoritienopeudessa. Muistat varmaan kertoa sitten joskus tulevaisuudessa kertoa auton mahdolliselle uudelle omistajalle, että etujousissa on sellainen pieni itse tehty viritelmä.. epäilen !

Leave a comment:

• bemu2000
    replied
    Jep, on tosi kyseenalaista touhua. Kauhuskenaario mitä käy jos ylälautanen ratkee: Etupään toinen nurkka tipahtaa ~5-10mm ja ohjattavuus jäykistyy kun jousi ei enää vastaa laakeriin. Ei siis mitään hengenvaarallista.

Sitten joku voi kertoa miten tollasen saa pritkahtamaan.

Niin ja jos ei uskalla itse tehdä, niin voi tilata 10mm madaltavat tuolta: http://www.tocar.fi/madaltavat-jousi...0mm-p-546.html

kappas, löytyyhän niitä. mutta hinta...

Leave a comment:

• Thuppu
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    joo ei taida saada E39:iin madaltavia jousilautasia kuin itse tekemällä ja sekin aika kyseenalaista puuhaa... :think

Sitten joku voi kertoa miten tollasen saa pritkahtamaan.

Niin ja jos ei uskalla itse tehdä, niin voi tilata 10mm madaltavat tuolta: http://www.tocar.fi/madaltavat-jousi...0mm-p-546.html
    Last edited by Thuppu; 01-06-2009, 08:28.

Leave a comment:

• Makee28
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Miksei osta kerralla madallusjousia, jotka madaltavat tarpeeksi ilman kikkailua jousilautasten kanssa?
    Siinäpä se.

Leave a comment:

• Thuppu
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Miksei osta kerralla madallusjousia, jotka madaltavat tarpeeksi ilman kikkailua jousilautasten kanssa?

Leave a comment:

• Juhis
    replied
    Originally posted by Makee28 View Post
    Esim. jos on juuri ostanut uudet ja laadukkaat madallusjouset, mutta madallus ei miellytä ja haluaa 10mm pudotusta lisää? :think

Leave a comment:

Working...