Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D:n viskon toiminta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 323
    • Hml

    E39 530D:n viskon toiminta?

    Pidemmän aikaa on ihmetyttänyt viskon toiminta autossa. Auto kuulostaa vanhalta volvolta aina kun sillä lähtee liikkeelle oli kone kylmä tai kuuma. Visko rauhoittuu kyllä viileämmällä kelillä kun kone saa ensimmäisen kerran kierroksia, mutta ärsyttää lähteä kotiphasta kun ekassa kiihdytyksessä visko huutaa vaikka olis pakasta -20. Lämpimällä kelilläkin visko tuntuu tarttuvan liian helposti kiinni. Viimekesänä kun oli noin +20 lämmintä visko tuntui huutavan melkein kokoajan. Moottorin lämmöt mittarin mukaan kokoajan normaalit. Lämpöisen auton kun sammuttaa vaikka 10 minuutiksia ja lähtee liikkeelle niin visko huutaa taas pitkän pätkän. Onko tämä normaalia toimintaa viskolle 530d:ssä?

    Voisko autossa olla ongelmia jäähdytys puolelle esim. termostaatti tai jähhdytin tukossa ulkopuolelta? Lämmöt pysyy kyllä mittariston mittarin mukaan aina siinä keskellä. Visko on vaihdettu KL-varaosien ilmeisesti johonkin tarvike osaan aikoinaan kun vanhassa oli väljää. Vanha visko tuntui muuten olevan kunnossa ja se ei kyllä ilmoittanut olemassa olostaan näin.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"
  • MakeH
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1170
    • Vantaa

    #2
    Taitaa olla sähkötuuletin mykkänä, jolloin visko joutuu hommiin.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by MakeH View Post
      Taitaa olla sähkötuuletin mykkänä, jolloin visko joutuu hommiin.
      Niin siis sähkötuuletin on siis ilmastoinnin kennon jäähdytin. Kun kerta visko pyörii täysillä mukana jo heti kun auton käynnistää ja lähtee ajamaan niin silloin todennäköisesti on viskossa vika. Kone on silloin vielä melko kylmä joten kummankaan flektin ei tule huutaa siinä vaiheessa.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        #4
        Kannattas vissiin lukea ajatuksella ennenkuin alkaa diagnosoimaan!

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2017
          • Kangasala

          #5
          Originally posted by MakeJ View Post
          Pidemmän aikaa on ihmetyttänyt viskon toiminta autossa. Auto kuulostaa vanhalta volvolta aina kun sillä lähtee liikkeelle oli kone kylmä tai kuuma. Visko rauhoittuu kyllä viileämmällä kelillä kun kone saa ensimmäisen kerran kierroksia, mutta ärsyttää lähteä kotiphasta kun ekassa kiihdytyksessä visko huutaa vaikka olis pakasta -20. Lämpimällä kelilläkin visko tuntuu tarttuvan liian helposti kiinni. Viimekesänä kun oli noin +20 lämmintä visko tuntui huutavan melkein kokoajan. Moottorin lämmöt mittarin mukaan kokoajan normaalit. Lämpöisen auton kun sammuttaa vaikka 10 minuutiksia ja lähtee liikkeelle niin visko huutaa taas pitkän pätkän. Onko tämä normaalia toimintaa viskolle 530d:ssä?

          Voisko autossa olla ongelmia jäähdytys puolelle esim. termostaatti tai jähhdytin tukossa ulkopuolelta? Lämmöt pysyy kyllä mittariston mittarin mukaan aina siinä keskellä. Visko on vaihdettu KL-varaosien ilmeisesti johonkin tarvike osaan aikoinaan kun vanhassa oli väljää. Vanha visko tuntui muuten olevan kunnossa ja se ei kyllä ilmoittanut olemassa olostaan näin.
          Joo, ei siis ole normaalia viskokytkimen toimintaa tuollainen! Se visko on toimiessaan täysin äänetön, hajuton ja mukava
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • MakeJ
            BTCF Member
            • Jun 2005
            • 323
            • Hml

            #6
            Originally posted by schwarze View Post
            Joo, ei siis ole normaalia viskokytkimen toimintaa tuollainen! Se visko on toimiessaan täysin äänetön, hajuton ja mukava
            No niin nyt on ollu uusi visko (Hellan tekele) paikallaan viikon verran. Nyt visko toimii niinkuin pitääkin ei mitää ylimääräistä huutoa kun kylmällä autolla lähtee liikkeelle. Se vanha paska on ilmeisesti puhissut sielä turhaan yli vuoden saa..na!! Eli visko oli paska jo ostettaessa. Saapa nähdä vaikuttaako polttoaineen kulutukseen.
            E60 535dA LCI -07 M-sport
            E39 530dAT -99 "M-sport"

            Comment

            • pere
              Bimmer Rookie
              • May 2009
              • 172
              • Berlin

              #7
              Originally posted by schwarze View Post
              Joo, ei siis ole normaalia viskokytkimen toimintaa tuollainen! Se visko on toimiessaan täysin äänetön, hajuton ja mukava
              Ihmettelin tuossa jo edellisilla lämpöisillä, kun yhtäkkiä alkoi kuulua kierrosten mukaan nouseva kovaääninen vonkuna koneesta. Luulin äänen ensin tulevan ruuhkassa vieressä seisovasta kuorma-autosta Mutta viskohan se siellä alkoi puhista lämmön noustessa tarpeeksi.

              Nyt tänään taas auto seisoi paikallaan tyhjäkäynnillä vähän pidempään, niin liikkeellelähtiessä sama ääni kuului. Lakkasi toki heti kun ajoviima alkoi vähänkin viilentää, eikä kuulunut enää uudelleen pysähdyttäessä, mutta aloin nyt miettiä, että onko tuo kuitenkaan ihan normaalia? Eli kuuluisiko sen viskon olla oikein toimiessaan tosiaankin täysin äänetön (ja hajuton ja mauton), vaikka lämpöä olisi vähän enemmänkin? Vai olisiko syytä alkaa katselemaan uutta tilalle?
              e61 535dAT -08

              ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

              Comment

              • 530D M-Sport
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 110
                • Tampere

                #8
                Tarkoitatteko sitä kierrosten mukaan menevää "ulinaa"? Muistuttaa ehkä ujosti teinivuosien poppivirityksiä kun laturin äänet kuului läpi..? Tai ehkä jotain hihnaa? Tosiaan itelläkin se kuuluu varsinkin läpösenä, italiassa oli juuri +39,5 lämpöä moottoritiellä, voi juku sitä ääntä, tosin siellä nousi jo lämmötkin pari kertaa ruuhkassa, mutta kuuluu se täällä suomessakin, tosin tuntuu että se on viime aikoina koventunu. Kaikki hihnat on kireällä ja ääni kuuluu oli ilmastointi päällä tai ei...

                Comment

                • pere
                  Bimmer Rookie
                  • May 2009
                  • 172
                  • Berlin

                  #9
                  Minusta tuo kuulostaa samalta kuin vanhat Volvot, tai ainakin 740:n turbottoman bensakoneen muistan kuulostaneen tuollaiselta ihan normaalistikin. Ehkä se voi vähän maadoitusulinaltakin kuulostaa, mutta jotenkin paksumpi ääni, eikä niin terävä Ja nimenomaan kierrosten mukana vaihteleva.
                  e61 535dAT -08

                  ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

                  Comment

                  • antsajtp
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 107
                    • Lahti

                    #10
                    Originally posted by MakeJ View Post
                    No niin nyt on ollu uusi visko (Hellan tekele) paikallaan viikon verran. Nyt visko toimii niinkuin pitääkin ei mitää ylimääräistä huutoa kun kylmällä autolla lähtee liikkeelle. Se vanha paska on ilmeisesti puhissut sielä turhaan yli vuoden saa..na!! Eli visko oli paska jo ostettaessa. Saapa nähdä vaikuttaako polttoaineen kulutukseen.
                    Mistä ostit ja paljon maksoi?
                    Itsellä on täsmälleen samat oireet omassa bensavehkeessä; tarvikevisko (motonetista) paikallaan, ja tuntuu olevan alkuperäistä huomattavasti herkempi. Jos lämpötila on yli 15astetta, niin puhisee melkein aina kaupunkiajossa. Samoin ensimmäiset 10s kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle. Mainittakoon vielä että ilmastoinnin sähköflekti on aikanaan vaihdettu ja kunnossa.
                    Myynnissä E39/E36-osia
                    ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Jäähdyttimen muovien puuttuminen muuten sekoittaa viskon toiminnan myös, 535:ssä sai viskon puhisemaan lähes jatkuvasti kun otti syylarin ilmanohjainmuovin pois koneen puolelta.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • baku
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 347
                        • Kausala

                        #12
                        Originally posted by antsajtp View Post
                        Mistä ostit ja paljon maksoi?
                        Itsellä on täsmälleen samat oireet omassa bensavehkeessä; tarvikevisko (motonetista) paikallaan, ja tuntuu olevan alkuperäistä huomattavasti herkempi. Jos lämpötila on yli 15astetta, niin puhisee melkein aina kaupunkiajossa. Samoin ensimmäiset 10s kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle. Mainittakoon vielä että ilmastoinnin sähköflekti on aikanaan vaihdettu ja kunnossa.
                        Taitaa olla Motonetin viskon ominaisuus. Itselläni ainakin tekee Motonet- visko aika lailla samaa M30 koneessa. Sillä erolla, että viheltää aina ensimmäiset parisataa metriä, jonka jälkeen rauhottuu. Tilanne siis aivan sama lähteekö kylmällä vai kuumalla, vähän aikaa seisoneella koneella liikkeelle. En ole tosin havainnut, että tuo menisi lukkoon vaikka lämpöä on 25 astetta ja konetta käyttää paikallaan pitempään. Eli alkuvihellyksiä lukuunottamatta tarvikeversio toimii ainakin minulla moittettaa.

                        Motonetin viskossa on bimetalli kierukalla ja kierukka kiertää keskellä olevaa akselia, kun taas tapaamani orkkikset on suoralla bimetallilla ja liikuttavat keskellä olevaa tappia ulos/sisään.
                        F20 116d
                        E63 645
                        E28 528
                        F30 320d x-drive
                        F31 335d x-drive

                        ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                        KTM 1290 Super Adventure
                        K1200S
                        ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                        Comment

                        • Aslakki
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2008
                          • 359
                          • Kuusamo

                          #13
                          Olisikohan se visko menny ku näillä pakkasilla alkaa jo startista pyörimään ku kurkkaa pellin alle... Mistä porukat on viskoja ostellu? Jostain lukenu että suositellut merkit on: BEHR, SACHS ja HELLA? Kommentteja otettaisiin vastaan.
                          E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                          Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            #14
                            Originally posted by Aslakki View Post
                            Olisikohan se visko menny ku näillä pakkasilla alkaa jo startista pyörimään ku kurkkaa pellin alle... Mistä porukat on viskoja ostellu? Jostain lukenu että suositellut merkit on: BEHR, SACHS ja HELLA? Kommentteja otettaisiin vastaan.
                            Juu, kyllä se tuolla mukana pyörii kelissä kuin kelissä. Epänormaalia on se, että siitä kuuluu huminaa pakkasella tai laakerissa on paljon välystä. BEHR siinä pitää lukea, vaikka HELLA:n paketissa olisikin
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • Aslakki
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 359
                              • Kuusamo

                              #15
                              Originally posted by schwarze View Post
                              Juu, kyllä se tuolla mukana pyörii kelissä kuin kelissä. Epänormaalia on se, että siitä kuuluu huminaa pakkasella tai laakerissa on paljon välystä. BEHR siinä pitää lukea, vaikka HELLA:n paketissa olisikin
                              Ai kuuluu normaalisti pyöriä näilläkin pakkasilla ja heti startista?? Ei tuo tosiaan humisemalla vielä pyöri, ihan pystyy sormella varovasti pysäyttää. Onko tosiaan normaalia toimintaa?
                              E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                              Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎