Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525tds tyhjäkäynti nykii lämpimänä... liika öljy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • topsi
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 225
    • Oulu

    E39 525tds tyhjäkäynti nykii lämpimänä... liika öljy?

    Hei,

    Käytin kulkinetta tänää huollossa (huolto 1), jossa vaihdettiin mm. öljyt ja viallinen termostaatti (jolla lämmöt ei noussut tarpeeksi ylös!).

    Korjaamolta lähtiessä en huomannut mitään outoa. Auto toimi normaalisti. Nyt illalla tulin pihaan, ja annoin auton käydä hetken aikaa tyhjäkäyntiä, niin yhtäkkiä kone alkoi "nykimään"... ihan kuin olis käyny vajailla tms... mitä kauemmin oli tyhjäkäynnillä sitä voimakkaampi nykiminen oli... koneesta oli selkeästi kuultavissa jotain "kolinaa" tms...

    No, sammutin, ja ajattelin tarkistaa öljyt, kun ne kerran oli vaihdettu... no, yllätyksekseni öljyä olikin reilusti liikaa, yli 1cm yli ylärajamerkin , ks. kuva.

    No, odottelin vielä hetken että "varmasti on laskeutunut", mutta eipä tilanne ollut mihinkään muuttunut... Öljyä tuohon pitäisi tietääkseni laittaa 6,75l (lähde: http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/product.asp ) Laskussa on kuitenkin veloitettu 7,3 litraa! Eikö nuo öljytilavuudet yleensä ilmoiteta suodattimen kanssa, joten senkään ei pitäisi selittää asiaa...

    Mittailujen jälkeen laitoin koneen taas käyntiin: Sievästi kävi alkuun, kunnes taas alkoi pikkuhiljaa nykimään samalla tavalla... sen verran ilkeältä tuo kuulosti että päätin sammuttaa... mikähän siinä voi olla?????
    Attached Files
    E46 ///M3 -01
    Ex: E39 530d -01 M-sport
    Ex: E39 525tds touring -97
  • topsi
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 225
    • Oulu

    #2
    Ei kellään vinkkiä?

    Sen verran vielä lisäystä, että kävin tuossa äsken pienen testilenkin ja annoin käydä tyhjällä jonkin aikaa, mutta ongelma ei toistunut... :think

    Taidan kuitenkin soittaa korjaamoon että onko liika öljyn laitto yleinenkin tapa kerätä vähä extraa...
    E46 ///M3 -01
    Ex: E39 530d -01 M-sport
    Ex: E39 525tds touring -97

    Comment

    • Laksu89
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 86
      • yka/tampere

      #3
      no kannattaahan tuo viedä takaisin korjaamolle tai sitten itse vähentää öljyä:think jos vika ei tunnu lähtevän öljyn vähentämisellä niin viimeistään ottaa yhteys korjaamolle!! jotkin koneet on melko tarkkoja liiasta öljyn määrästä!!

      Comment

      • topsi
        BTCF Member
        • Mar 2009
        • 225
        • Oulu

        #4
        Ongelma on jatkunut, satunnaisesti käy epätasaisesti, välillä taas nätisti...

        Käytetty korjaamolla uudemman kerran:

        1. Noin vähä liika öljy sinällään EI pitäisi aiheuttaa ainakaan käyntiongelmaa... Tyrmäsivät ajatuksen täysin.
        2. Kun olivat korjaamolla kuunnelleet ja katselleet vähän aikaa, niin keksivät pyytää laittamaan ilmastointia päälle: *snap* käyntihäiriöt loppuivat kuin seinään.

        Eli nyt siis homma menee näin: Kun ilmastointi on päällä, kone käy kuin unelma. On kyllä käynyt aiemmin kyllä aina nätisti... Mutta kun ilmastoinnin ottaa pois, niin pikkuhiljaa alkaa kone nykimään, kunnes käy jatkuvasti epätasaisesti rykien...

        Nyt kaivattaisiin spekulaatiota että miksi ilmastointi pois päältä aiheuttaa rykimistä??? Voiko liittyä siihen että koneella on ilmastoinnista johtuva kuorma, jonka takia moottori käy sievästi. Jotain muuta ehdotusta? :thinkSpekuloivat myös että jos ilmastoinnin ratas ei pyöri tasaisesti silloin kun ilmastointi ei ole päällä...

        No, onneksi nyt on kesä ja tulee pidettyä sitä ilmastointia päällä enemmän jolloin ongelma muistuttelee harvemmin
        E46 ///M3 -01
        Ex: E39 530d -01 M-sport
        Ex: E39 525tds touring -97

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3311
          • Kajjjaani

          #5
          Ettei olis suuttimissa vikaa. :think
          Otappa Clavuun yhteyttä ja käytä piuhoissa niin selviää jotain.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • penariM5
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 62

            #6
            yks mikä tuli mieleen tosta niin jostain syystä käy matalaa tyhjäkäyntiä:think
            ja kun ilmastoinnin laittaa päälle niin nostaa hivenen kierroksia ja auto käy
            sievästi.

            Comment

            • topsi
              BTCF Member
              • Mar 2009
              • 225
              • Oulu

              #7
              Ongelma tarkentui tämän illan aikana hieman...

              1. Moottori pätkii / rykii / nykii / tärisee / rynkyttää LÄMPIMÄNÄ tyhjäkäynnillä. Ei nyt fataalisti mutta niin että kokemattomampikin kyllä huomaa kun alkaa rykimään... varsinkin takapuolessa

              2. Mikä tahansa pienikin kuorma moottorilla saa rykimisen loppumaan, vaikka kierrokset ei käytännössä (korvakuulolla) nouse!
              Testattu:
              - Ilmastointi päälle -> käy sievästi
              - Sähkölaitteet päälle (pitkät, takalasinlämppäri, penkinlämmittimet) -> käy sievästi
              - vaihde päällä nostaa kytkintä niin että ottaa hieman kiinni -> käy sievästi

              Kun ilmastoinnin tms ottaa pois päältä, käy kone ensin vähän aikaa sievästi kunnes alkaa pikkuhiljaa rykimään pahemmin ja pahemmin kunnes se rynkyttää jatkuvasti...

              Syy miksi en ole huomannut ennen huoltoa, voi olla termostaatissa, joka oli aiemmin rikki eikä se päästänyt konetta lämpenemään tarpeeksi... Ettei vain olis tarkotuksella hieman modifioitu termostaattia... :think

              Ettei vain olisi se surullisen kuuluisa ruiskutuspumppu menossa...

              Pitää laittaa piuhan nokkaan auto niin jospa sitten oltaisiin hieman viisaampia...
              E46 ///M3 -01
              Ex: E39 530d -01 M-sport
              Ex: E39 525tds touring -97

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 923
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Paljonko sulla on se tyhjäkäynti?

                Asia ratkennee lähes satavarmasti liikuttamalla (Ns. Hammermode)ruiskupumpun kantta hitusen. Luulisin että nyt sun uudella termarilla kone tiputtaa tyhjäkäyntiä enemmän kuin aiemmin, koska kone lämpenee normaalilämpöiseksi, ja menee hiukka liian alas kierrokset niin se alkaa korjata sitä jotta ei sammu ja tulee tommonen rynkytys. Lisäkuormalla se nostaa kiekkoja hitusen ja taas toimii.

                Tietysti tuokin on merkki kuluneesta ruiskupumpusta, mutta pumpun kannen säädöllä parannus löytynee ainakin joksikin aikaa. Jos ei itsellä kokemusta sen kannen säädöstä niin homma menee huomattavasti helpommin jossain dieselpumppuhuollossa, koska sen kannen säätäminen on varmaan tarkoituksella tehty aivan mielettömän herkäksi. Kantta ei tarvitse liikuttaa silmillä nähtävää määrää niin vaikutus on jo selvä.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • salsal
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2007
                  • 38
                  • Lahti

                  #9
                  Laitetaan tähän aihetta sivuava tarina omasta autosta, jos siitä olisi hyötyä.

                  Omassa E34 525td:ssä oli taannoin vastaavan kaltaista vikaa. Ongelmana oli tyhjäkäynnin satunnainen pätkiminen/nykiminen käyntilämpöisellä koneella (koko auto heilahti/tärähti). Käynti kuulosti samalta, kuin olisi bensamoottorissa jäänyt satunnaisesti jokin kipinä iskemättä. Ongelman yhteydestä sähkölaitteisiin tai ilmastointiin en osaa sanoa, mutta katosi aina kierroksia edes hieman nostamalla. Kyseessä ei siis ollut kuluneesta pumpusta johtuva ns. "humppaaminen" eli käynnin "rytmikäs" aaltoilu.

                  Ongelma katosi "vahingossa", ja ainut minkä olen keksinyt siihen voineen vaikuttaa, on sähköisen polttoainepumpun liittimen irtikäyttäminen muiden töiden ohessa. Eli tässä tapauksessa oli todennäköisesti vain hieman heikko kontakti kyseisessä pistokkeessa ja tämä aiheutti tyhjäkäyntiongelmat.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎