Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 2001 525D Ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shabala
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 13

    E39 2001 525D Ilmastointi

    Pari päivää sitten "huollatin" ilmastoinnin ja vaihdoin kuivaimen. Huoltopäivän
    ajan tuli kylmää nätisti ja sähköflekti pyöri nätisti. Nyt onkin tilanne toinen.

    Kompura lähtee pyörimään ja sammuu, kun nappaan paineanturin irti kuivaimen
    kyljestä, eli ainetta on. Tarkastettu myös täyttölaitteella. Flekti ei lähde pyörimään enää lainkaan, kun laittaa ilmastoinnin päälle. Kylmää ei tule
    toivomallakaan. Jomppasin flektinkin pyörimään jatkuvasti -> ei vaikutusta
    kylmän tuloon. Ilmastointi saa olla päällä ajossa tai tyhjäkäynnillä jne.
    vaikka kuinka kauan ja ei vaan tule kylmää eikä flekti pyöri. Kompura
    pyörii silti koko ajan.

    Johtopäätökseni oli, että kompura on paskana vai voiko syynä olla jokin
    muu osa? Paisuntaventtiili?

    Kerkesin jo kiukuissani tilaamaan uuden kompuran sakemanneista, mutta
    nyt alkoi vaan mietityttämään, että voisiko vika olla kuitenkin muualla.
    Vikakoodien lukua/nollausta ja koodausta (INPA/DIS) Laitilan seuduilla.
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Onko järjestelmän paineita mitattu? Siis kompuran imu- ja lähtöpaine. Onko diagnostiikalla katsottu kylmeneekö höyrystin? Oletko varma, että kompuran akseli (eikä vain hihnapyörä) pyörii, siis magnettikytkin toimii?

    Miksi alunperin huollatit tuon, oliko siinä joku vika vai onnistuiko mainosmiehet puhumaan sinut pyörryksiin?
    E39 528iA

    Comment

    • Shabala
      Newbiemmer
      • Sep 2006
      • 13

      #3
      Originally posted by TJJ View Post
      Onko järjestelmän paineita mitattu? Siis kompuran imu- ja lähtöpaine. Onko diagnostiikalla katsottu kylmeneekö höyrystin? Oletko varma, että kompuran akseli (eikä vain hihnapyörä) pyörii, siis magnettikytkin toimii?

      Miksi alunperin huollatit tuon, oliko siinä joku vika vai onnistuiko mainosmiehet puhumaan sinut pyörryksiin?
      Paineita ei ole mitattu, eikä diagnostiikkapiuhan päässä ole ollut. Putkia kun
      käsin kokeilin, niin höyrystimelle menevä putki ei juurikaan tunnu kylmältä.
      Putki joka menee lauhduttimelle on kyllä suhteellisen kuuma.

      Kyllä tuo magneettikytkin ottaa kiinni, lähtee siis akselikin pyörimään hihnapyörän mukana.

      Lähinnä siksi huollatin, ettei ollut edellisestä ajankohdasta tarkkaa tietoa ja
      lomareissut alkaa lähestyä.
      Vikakoodien lukua/nollausta ja koodausta (INPA/DIS) Laitilan seuduilla.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Ei höyrystimelle menevä putki pitäisikään olla kylmä, siis se mikä lähtee kuivaimelta. Hyörystimeltä kompuralle tuleva putki pitäisi olla kylmä.

        Kompuralta lauhduttimelle menevä putki pitäisi olla kuuma, lauhduttimelta kuivaimelle menevä putki pitäisi olla lämmin ja kuivaimelta ohjaamoon höyrystimelle menevä putki pitäisi olla suurinpiirtein yhtä lämmin kuin kuivaimelle tuleva putki. Jos noissa on selvä ero, on kuivaimessa vikaa.

        Vaihdettiinko kuivain tuolla huoltoliikkeessä?
        E39 528iA

        Comment

        • BavariaPower
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 233
          • Jyväskylä

          #5
          Omassa e34:ssa samavika?...eilen huollatin ilmastoinnin kun ei puskenut enää kylmää...järjestelmä putsattiin ja paineistettiin(n.20min) ja täytettiin uudella kylmä aineella jota meni n.1,5 kiloa,hyvin pelitti eilisen päivän mut tänään ei sit kylmää enää tullutkaan...kuivainta ei kyllä vaihdettu eli voisko vika olla siinä?:think
          Käyttikset:


          E61 525D -06

          E60 530ia M-sport -06

          kesä-auto E21 "316" -82

          ex. E21 315 -81 :drive

          ex. E34 540ia -93

          ex. E34 520i -88

          ex. E34 525ia touring -93

          ex. E28 518i Bavaria -87

          Comment

          • Shabala
            Newbiemmer
            • Sep 2006
            • 13

            #6
            Originally posted by TJJ View Post
            Ei höyrystimelle menevä putki pitäisikään olla kylmä, siis se mikä lähtee kuivaimelta. Hyörystimeltä kompuralle tuleva putki pitäisi olla kylmä.

            Kompuralta lauhduttimelle menevä putki pitäisi olla kuuma, lauhduttimelta kuivaimelle menevä putki pitäisi olla lämmin ja kuivaimelta ohjaamoon höyrystimelle menevä putki pitäisi olla suurinpiirtein yhtä lämmin kuin kuivaimelle tuleva putki. Jos noissa on selvä ero, on kuivaimessa vikaa.

            Vaihdettiinko kuivain tuolla huoltoliikkeessä?
            Kävin taas roplaamassa noita ilmastoinnin röörejä ja kyllä ne lämmöt menee
            juurinkin tuolla tavalla miten yllä on kerrottu. Kuivainkin on siis ok, ei juurikaan
            eroja tulevassa ja menevässä putkessa.

            Kuivaimen vaihtoivat siinä meikäläisen vahtivan silmän alla.

            Kojelaudan takaakin kuuluu jääkaappimaisia ääniä, kun laittaa a/c:n päälle,
            en tiedä onko hyvä vai huono merkki (jossain threadissa tais lukea, että
            hyvä).
            Vikakoodien lukua/nollausta ja koodausta (INPA/DIS) Laitilan seuduilla.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Originally posted by Shabala View Post
              Kojelaudan takaakin kuuluu jääkaappimaisia ääniä, kun laittaa a/c:n päälle,
              en tiedä onko hyvä vai huono merkki (jossain threadissa tais lukea, että
              hyvä).
              Aineet vähissä... Ei niitä kannata "huollattaa" jos sieltä tulee kylmää! Rikkovat vain vehkeet nämä "huolto" ukkelit
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                #8
                Mulla on vähän sama ongelma, tosin kylmää tulee suoraan verrattuna moottorin kierroksiin. Eli minkä enemmän kierroksia niin sen kylmempää tulee, tyhjäkäynnillä ei jäähdytä yhtään.

                edit. eli siis E39 528 -97
                Last edited by herja; 27-06-2009, 10:07.
                Retard Member

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Jääkaappimaiset äänet, siis nesteen lorina? Ei niitä E39:ssä juuri pitäisi kuulua.

                  Paljon tuohon laitettiin kylmäainetta? Jos ainettta on oikea määrä niin kyllä siitä pitäisi ne paineet mitata. Flekti ei lähde pyörimään jos kompuran lähtöpaineet on alhaiset, alle 10 bar. Näillä keleillä siellä pitäisi olla kokoajan enemmän. Syynä voi sitten olla liian vähän ainetta, heikko kompura tai tukossa oleva lauhdutin.

                  Onko sinulla yleismittari? Voisit mitata paljon paineanturilta lähtee jännitettä. Sieltä tulee 1-2,5 volttia paineesta riippuen. Siis jos autossa on automaattinen ilmastointi, manuaalisesta en tiedä. Tuo pitäisi mitata johdot kiinni eikä niitä kannattaisi katkoa/puhkoa siitä anturin kohdalta joten pitäisi ottaa ilmastoinnin säätöpaneeli irti ja mitata sen liittimestä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Shabala
                    Newbiemmer
                    • Sep 2006
                    • 13

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Jääkaappimaiset äänet, siis nesteen lorina? Ei niitä E39:ssä juuri pitäisi kuulua.

                    Paljon tuohon laitettiin kylmäainetta? Jos ainettta on oikea määrä niin kyllä siitä pitäisi ne paineet mitata. Flekti ei lähde pyörimään jos kompuran lähtöpaineet on alhaiset, alle 10 bar. Näillä keleillä siellä pitäisi olla kokoajan enemmän. Syynä voi sitten olla liian vähän ainetta, heikko kompura tai tukossa oleva lauhdutin.

                    Onko sinulla yleismittari? Voisit mitata paljon paineanturilta lähtee jännitettä. Sieltä tulee 1-2,5 volttia paineesta riippuen. Siis jos autossa on automaattinen ilmastointi, manuaalisesta en tiedä. Tuo pitäisi mitata johdot kiinni eikä niitä kannattaisi katkoa/puhkoa siitä anturin kohdalta joten pitäisi ottaa ilmastoinnin säätöpaneeli irti ja mitata sen liittimestä.
                    Ei nesteen lorinaa vaan sellaista pientä hiljaista sihinää hetken, kun a/c:n laittaa
                    tulille. Kylmäainetta laitettiin tyyppikilven mukaan + 10g. Oliskohan ollut 740g
                    vai 640g. Jos ainetta olisi liian vähän, niin kompurakaan ei lähtisi pyörimään,
                    eikö? Vuototesti meni läpi kirkkaasti, ei mitään vuotoja. Kompuraa tosiaan
                    itse epäilen, koska tuo flekti ei lähde pyörimään vaikka kompura koittaakin
                    tehdä paineita sinne.

                    Lauhduttimen tukkoisuutta en tullutkaan ajatelleeksi.

                    Sähköistä tajuan valovuosia enemmän, kun näistä ilmastoinneista. Mittailen
                    tuon paineanturin jahka kerkiän, menee varmaan maanantaihin. Tuossa
                    on manuaali-ilmastointi, mutta painesignaalit ovat varmaan samat.
                    Vikakoodien lukua/nollausta ja koodausta (INPA/DIS) Laitilan seuduilla.

                    Comment

                    • jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1375
                      • Oulainen

                      #11
                      Originally posted by herja View Post
                      Mulla on vähän sama ongelma, tosin kylmää tulee suoraan verrattuna moottorin kierroksiin. Eli minkä enemmän kierroksia niin sen kylmempää tulee, tyhjäkäynnillä ei jäähdytä yhtään.

                      edit. eli siis E39 528 -97
                      Olisko se sähköflekti keulasta pimeänä? Oletettavasti johtuu kuitenkin jäähdytyksen/kylmä-aineen puutteesta.
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Onkos tässä e39:ssä se puhallin 2-nopeuksinen, vastuksella ohjatulla pienemmällä nopeudella? Se vastus kun kärähtää niin toimii vaan se täysnopeus joka kytkeytyy vasta melko korkealla kylmäaineen paineella.
                        Toimiiko se lämmönsäätöpaneeli oikein ja ne vesiventtiilit?
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          #13
                          Originally posted by jsr85 View Post
                          Olisko se sähköflekti keulasta pimeänä? Oletettavasti johtuu kuitenkin jäähdytyksen/kylmä-aineen puutteesta.
                          Flekti toimii ja systeemi on juuri täytetty.

                          edit. sehän tässä ihmetyttääkin kun kaikki on muuten kunnossa mutta kylmää ei tule jos moottorissa ei ole kunnolla kierroksia. Siis myös parkissa tulee kylmää jos luukuttaa vaikka 3000rpm.
                          Retard Member

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by herja View Post
                            Flekti toimii ja systeemi on juuri täytetty.

                            edit. sehän tässä ihmetyttääkin kun kaikki on muuten kunnossa mutta kylmää ei tule jos moottorissa ei ole kunnolla kierroksia. Siis myös parkissa tulee kylmää jos luukuttaa vaikka 3000rpm.
                            Kompurassa vikaa, hihna luistaa tai magneettikytkin ei ota kunnolla kiinni.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • herja
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1649

                              #15
                              No on sitten vaihtoehdot aika vähissä kun kytkin näytti pitävän ja hihna on uusi, käyn silti näyttämässä ihan oikeassa kylmälaitehuollossa ennen suurempia ostoksia.
                              Retard Member

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎