Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 tutisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko83
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 222
    • Raahe

    #16
    Joo itellä tutisee e39 kans, ja nimen omaan tutisee. Niin ja tutisee vaikka ilmastointi ei oo päällä vaikka ei niin pahasti. Itse epäilen, että kone käy viidellä tai ei ainakaan aivan täysin kaikilla.

    Vaihdoin tuossa venttiili kopan tiivisteen, koska se vuoti tulpan reikiin ja samalla tulpat. Nyt ei tutise niin usein eikä niin paljon, mutta tutisee kuitenkin. Eli voiskohan olla sytkä puolen vika, puola menossa?

    Vikakoodien lukuun pitäs viedä, ku kerkiää.

    Niin ja auto on 523i -96

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #17
      Originally posted by marko83 View Post
      Joo itellä tutisee e39 kans, ja nimen omaan tutisee. Niin ja tutisee vaikka ilmastointi ei oo päällä vaikka ei niin pahasti. Itse epäilen, että kone käy viidellä tai ei ainakaan aivan täysin kaikilla.

      Vaihdoin tuossa venttiili kopan tiivisteen, koska se vuoti tulpan reikiin ja samalla tulpat. Nyt ei tutise niin usein eikä niin paljon, mutta tutisee kuitenkin. Eli voiskohan olla sytkä puolen vika, puola menossa?

      Vikakoodien lukuun pitäs viedä, ku kerkiää.

      Niin ja auto on 523i -96
      Jos tulpat on uinut öljyssä, kannattaa ne puolaan kiinitetyt "tulpanhatut" putsata kontaktispraylla taikka rasvanpoistajalla kunnolla ja myös kuivata kunnolla.
      Sinne voi jäädä öljyä tai muuta kosteutta joka aiheuttaa vielä pätkimistä. Myös pätkivä puola voi aiheuttaa tuollaista vikaa. Yleensä tässä tapauksessa ajossakin pitäisi huomata puutumista taikka nykimistä pahimmassa tapauksessa. Jos ajossa on jollain kierrosalueella havaittavaa nykimistä, kannattaa ajella nykivällä alueella ennen vikakoodienlukua.
      Yleensä satunnaiset sytytyshäiriöt ei jää muistiin mutta jos nykimistä tapahtuu pitempään, moottorinohjaus osaa havaita missä pytyssä sytytyskatkos tapahtuu ja tästä jää vikakoodi muistiin.
      Last edited by Supa; 04-07-2009, 14:51.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • marko83
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 222
        • Raahe

        #18
        Originally posted by Supa View Post
        Jos tulpat on uinut öljyssä, kannattaa ne puolaan kiinitetyt "tulpanhatut" putsata kontaktispraylla taikka rasvanpoistajalla kunnolla ja myös kuivata kunnolla.
        Sinne voi jäädä öljyä tai muuta kosteutta joka aiheuttaa vielä pätkimistä. Myös pätkivä puola voi aiheuttaa tuollaista vikaa. Yleensä tässä tapauksessa ajossakin pitäisi huomata puutumista taikka nykimistä pahimmassa tapauksessa. Jos ajossa on jollain kierrosalueella havaittavaa nykimistä, kannattaa ajella nykivällä alueella ennen vikakoodienlukua.
        Yleensä satunnaiset sytytyshäiriöt ei jää muistiin mutta jos nykimistä tapahtuu pitempään, moottorinohjaus osaa havaita missä pytyssä sytytyskatkos tapahtuu ja tästä jää vikakoodi muistiin.
        Okei, en kyllä oo huomannu ajossa ainakaan nykimistä. Puutumisesta en oikeestaan oo varma. Välillä tuntuu kuin tehoja puuttus alemmilla kierroksilla.
        Ei ne tulpat kerenny kunnolla "uida" vielä, mutta pitää tarkastaa vielä ne hatut. Muistaakseni niitä oli jossain myytävänäkin. Eli oisko ne vaihdettavat? Hatuista puuttu sieltä täältä palasiakin, oiskohan sillä mitään vaikutusta asiaan?

        Comment

        • jukilpi
          Newbiemmer
          • Jul 2009
          • 4
          • Vantaa

          #19
          Ilmavuoto

          Originally posted by Haju69 View Post
          alan myös kallistua tuohon suutin vikaan.. Koska ei tätä tutinaa aina ole... Mitä maksaa suuttimet ja onkohan iso homma vaihtaa? Eipä ole milloinkaan tullut vaihdettua.
          Itselläni 523iA E39:ssä M52 koneessa, tuollaisen tätinän aiheutti viallinen huohotusventtiili. kone tutisi aluksi vain kun ilmastointi oli päällä. myöhemmin tutinaa ilmeni myös ilman ilmastointia. Ongelma oli tietämättäni päällä useita vuosia, kunnes alkoi ilmetä käynnistysongelmia. piti aina painaa kevyesti kaasua startatessa, muuten kone sammui heti käynnistyttyään.

          loppuvaiheessa ilmeni myös vikakoodeja: "Oxygen sensor control limit", ts lamda säätö ei enää kyennyt korjaamaan laihaa seosta, sillä ilmavuoto oli liian suuri.





          vaihdoin osat 1, 2 ja 6. myös öljytikun putki pitää irroittaa ja sen o-rengas uusia. Se putki oli minulla täysin tukossa ja täynnä pxxkaa (öljytikulle on oma putki, jonka ympärillä on toinen putki huohotus kaasuista erottuneelle öljylle).

          Näitä osia vaihtaessa imusarjaa ei tarvitse irroittaa, riittää kun irroittaa ilmanputsarin kotelon, MAFFIN sekä läppärungon ja maffin välissä olevan haitarikumin. Itse uusin myös tuon haitarikumin, niissä ilmenee ikäviä halkeamia. hintaa osille kertyi noin satanen.

          osat vaihdettuani kone käy nätisti tyhjäkäyntiä ilman ilmastointia. ja starttaa ilman kaasuun koskemista. Ilmastointi päällä se hieman tutisee, lieneekö syynä, loppuun ajettu kompressori joka helisee ja kolisee niin keleesti.

          Suuttimet voivat toki olla syypäitä, ne saattavat alkaa tiputtamaan. eli vuotavat itsekseen ja tekevät pisaran ennen aukeamistaan. Ne maksavat jotakin satasen nurkilla kappale. tuon tiputuksen pystyy testaamaan irroittamalla suuttimet ja bensalinja. sitten paine päällä tutkitaan tilannetta. Itse en ole tätä viitsinyt tehdä, sillä en usko ongelman olevan suuttimissa. omalla rassillani on ajettu jo lähes 330000 km eikä suuttimille ole tarvinnut tehdä mitään. bensansuodatin kannattaa vaihtaa jopa kerran vuodessa vaika sitä ei huolto-ohjelmassa mainitakkaan.
          t: Jussi

          Comment

          • Voidi
            Newbiemmer
            • Jun 2009
            • 4
            • Kerava

            #20
            Ilmoittaudun kerhoon!

            Oma e39 tutisee myös. Sekä ravistaa rattia hennosti 80-100km/h.
            520 -98 ja löysällä vakioalustalla. Joskus montussa tuntuu että perä heilahtaisi sivusuunnassa Auto myöskin nykii pienillä kierroksilla epäilyttävästi.

            Viime viikolla vaihdettiin autoon laturi, ja nähtävästi nyt pääsee parkkipaikalla könyämään hieman pidempään

            Comment

            • jukilpi
              Newbiemmer
              • Jul 2009
              • 4
              • Vantaa

              #21
              perän heilahtelu

              Originally posted by Voidi View Post
              Ilmoittaudun kerhoon!

              Oma e39 tutisee myös. Sekä ravistaa rattia hennosti 80-100km/h.
              520 -98 ja löysällä vakioalustalla. Joskus montussa tuntuu että perä heilahtaisi sivusuunnassa Auto myöskin nykii pienillä kierroksilla epäilyttävästi.

              Viime viikolla vaihdettiin autoon laturi, ja nähtävästi nyt pääsee parkkipaikalla könyämään hieman pidempään
              E39:ssä on takana alatukivarsissa erikoiset pallonivelet, jotka ovat kulutustavaraa. Vakioalustalla niitä saa vaihtaa 50000 km välein. Oire ilmenee etenkin silloin, kun ohittaessa siirtyy kaistalta toiselle, tie on erilailla kallellaan vastaantulijoiden puolella, perä tuntuu silloin heilahtavan hieman puolelta toiselle.

              Ihme kyllä vaihdettuani M sport paketin jouset, kallistuksenvaimentimet ja keltaiset konit alkuperäisten tilalle, en ole joutunut enää kertaakaan vaihtamaan noita niveliä. Olen ajanut sen jälkeen 150000 km.

              Pallonivelten tila ei selviä pelkästään rynkyttämällä takapyöriä tunkin varassa, vaan auton ollessa nosturilla, toinen asentaja vääntelee takapyörää ja toinen kokeilee sormella, onko nivelessä väljää.



              kyseessä on osanumero 2.
              Vaihto vaatii erikoistyökalun, joka maksaa muutaman satasaen. Marmoritiskillä homma on suht edullinen eikä kestä kauaa.

              takimmaiset ylätukivarret ovat myös usein vaihdettavia, eli numero 18.
              t: Jussi

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                #22
                Originally posted by jukilpi View Post
                E39:ssä on takana alatukivarsissa erikoiset pallonivelet, jotka ovat kulutustavaraa. Vakioalustalla niitä saa vaihtaa 50000 km välein. Oire ilmenee etenkin silloin, kun ohittaessa siirtyy kaistalta toiselle, tie on erilailla kallellaan vastaantulijoiden puolella, perä tuntuu silloin heilahtavan hieman puolelta toiselle.

                Ihme kyllä vaihdettuani M sport paketin jouset, kallistuksenvaimentimet ja keltaiset konit alkuperäisten tilalle, en ole joutunut enää kertaakaan vaihtamaan noita niveliä. Olen ajanut sen jälkeen 150000 km.

                Pallonivelten tila ei selviä pelkästään rynkyttämällä takapyöriä tunkin varassa, vaan auton ollessa nosturilla, toinen asentaja vääntelee takapyörää ja toinen kokeilee sormella, onko nivelessä väljää.



                kyseessä on osanumero 2.
                Vaihto vaatii erikoistyökalun, joka maksaa muutaman satasaen. Marmoritiskillä homma on suht edullinen eikä kestä kauaa.

                takimmaiset ylätukivarret ovat myös usein vaihdettavia, eli numero 18.
                t: Jussi
                Kyllä noi narinahelat vakioalustassakin toki kauemmin kun 50000km kestää, yleensä, mielumminkin 100000km, vähintään, jossei kauemminkin...
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16344
                  • Leppävirta

                  #23
                  Kyllä meni taas vaihteeks vaikeeks oikean osan saaminen...

                  Onko monellakin E39 528:ssa flektin siivet kiinni 3 ruuvilla viskossa?
                  Tarjosivat sellaista joka 4 ruuvilla kiinnitetään ja on yleisin mutta mullapa oli tämä vamppi visko.

                  Saksasta asti tulee... On perkele. No kunhan nyt joku päivä tulis oikee osa niin sais selville loppuuko se tutina.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • marko83
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 222
                    • Raahe

                    #24
                    Joo onko porukka saanu tutinat loppumaan? Itellä oli niinkin yksinkertainen vika, että flektitistä puuttu yks siipi. Tänään sain vaihdettua ja siihen loppu tutinat

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16344
                      • Leppävirta

                      #25
                      Originally posted by marko83 View Post
                      Joo onko porukka saanu tutinat loppumaan? Itellä oli niinkin yksinkertainen vika, että flektitistä puuttu yks siipi. Tänään sain vaihdettua ja siihen loppu tutinat
                      odottelen sitä vidun siipeä..... ihan vituiks menee nyt kaikki mitä oon tilannu lähimmältä "orkkisosa myymälästä"... Noh aina ei voi voittaa... Kai se joku päivä sieltä Saksan maalta tulee.
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • Dinssi
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2009
                        • 46
                        • Pirkkala

                        #26
                        Originally posted by Haju69 View Post
                        Tuo sigun E39 on kyseessä. Mistähän johtuu. Että silloin tällöin ihan normi käytössä rupee tyhjäkäynnilla tutisemaan/vapisemaan/tärisemään auto(itse käytän tutista termiä kun siltä se tuntuu)? Ei siis tyhjäkäynti hummaa vaan rupee auto tutisemaan. Ikäänkuin kone ravistaisi sitä... Onko jokin anturi tiensä päässä taas vai mikä lie? Onko kokemuksia?
                        BMWllä minulle kerrottiin että kone tukeutuu runkoon jonkun alipaine järjestelmän avulla ja pienillä kierroksilla tämä järjestelmä ei välttämättä tuota tarpeeksi painetta imaistakseen koneen kiinni. Mulle sanottiin että oire ei kuulemma ole haitallinen. Kait tuo oire jotenkin korjattavissakin on. Itselläni tuntuu paikallaan n 1500rpm kohdalla hyvin lievää tutinaa koneesta.
                        __________________
                        -F10 528iA 2011
                        EX Bimmers
                        -E61 535DA touring 2005
                        -E39 530DA touring 2001
                        -E46 325i 2001
                        -E46 320i 1999
                        -E21 316 1981

                        Comment

                        • Ceet
                          Newbiemmer
                          • Jul 2009
                          • 27
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Dinssi View Post
                          Itselläni tuntuu paikallaan n 1500rpm kohdalla hyvin lievää tutinaa koneesta.
                          Vastaavan tutinan olen huomannut itsekkin. Paikallaan nostaa kierroksia jonnekkin 2500-3000 rpm paikkeille ja lähtee siitä sitten tiputtamaan alas pikkuhiljaa niin noin 1500 rpm paikkeila moottori tutisee. Ajaessa ilmiö ei tunnu...
                          2022 G21 330e LCI

                          Comment

                          • marko83
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 222
                            • Raahe

                            #28
                            Originally posted by Haju69 View Post
                            odottelen sitä vidun siipeä..... ihan vituiks menee nyt kaikki mitä oon tilannu lähimmältä "orkkisosa myymälästä"... Noh aina ei voi voittaa... Kai se joku päivä sieltä Saksan maalta tulee.
                            Ite tilasin KL-varaosasta flektin ja oli seuraavana aamuna paikallisessa matkahuollossa
                            Itellä oli kans flekti kolmella kiinni.

                            Comment

                            • Haju69
                              Administrator
                              • Nov 2005
                              • 16344
                              • Leppävirta

                              #29
                              Originally posted by marko83 View Post
                              Ite tilasin KL-varaosasta flektin ja oli seuraavana aamuna paikallisessa matkahuollossa
                              Itellä oli kans flekti kolmella kiinni.
                              tuuria... tai mulla vaan vitun huonoa tuuria.. Mulle väittivät että semmonen 3-ruuvinen on niissä Afrikan malleissa, että yleensä 4-ruuvisia laitetaan. Saksasta ne tilas sen, siis KL-Varaosan myynti pisteestä... Paljonko maksoit? Ihan mielenkiinnosta..
                              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                              Comment

                              • marko83
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 222
                                • Raahe

                                #30
                                Originally posted by Haju69 View Post
                                tuuria... tai mulla vaan vitun huonoa tuuria.. Mulle väittivät että semmonen 3-ruuvinen on niissä Afrikan malleissa, että yleensä 4-ruuvisia laitetaan. Saksasta ne tilas sen, siis KL-Varaosan myynti pisteestä... Paljonko maksoit? Ihan mielenkiinnosta..
                                Flekti makso noin 50€. Jyväskylän kl:stä ite tilasin. Kl:n nettisivuillakin on joko 3 ruuvista ja 4 ruuvista mallia tarjolla, että tuskin on mitään kovin erikoisia malleja noi 3 ruuviset.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎