Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 etupyöränlaakerin vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko83
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 222
    • Raahe

    #16
    Itellä täysin samat oireet. Ja aluksi veikkasin vasenta laakeria, mutta kun nostin keulan ilmaan ja pyörittelin renkaita, niin oikea laakeri tuntui olevan sökö.

    Kannattaa olla tarkkana noiden motohelvetin laakerien kanssa, nimittäin itse tilasin sieltä laakerin jossa jo uutena tuntui pyöritettäessä "pykälä"

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by marko83 View Post
      Itellä täysin samat oireet. Ja aluksi veikkasin vasenta laakeria, mutta kun nostin keulan ilmaan ja pyörittelin renkaita, niin oikea laakeri tuntui olevan sökö.

      Kannattaa olla tarkkana noiden motohelvetin laakerien kanssa, nimittäin itse tilasin sieltä laakerin jossa jo uutena tuntui pyöritettäessä "pykälä"
      Tulipahan tänää vaihdatettua laakeri, suuret kiitokset Bullittille...ja oikea etupyörän laakerihan se oli joka äänti niinkun uumoilin...eli sillä ei näytä olevan merkitystä että kumpaan suuntaan kääntäessä ääntää, voi siis olla sen puoleinen mihin kääntää tai sitten toisen puolen
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        #18
        Originally posted by Havis View Post
        Ja eikös tässä E39:n etupyörän laakerissa ole niin, että vika voi olla muukin kuin kuluneet laakerirullat? itsellä ainakin meni yksi laakeri semmoseksi, että muuta ääntä ei kuulunut, mutta semmonen säännöllinen napse, oliko joku kehä mennyt poikki tms.

        Mutta nostettua pyörää pyöritellessä napsutus kuului kyllä selvästi, ja laakerin vaihdolla loppui.
        Mulla sama juttu E39:ssä! Parkkihallissa ajaessa aina kuului napse niinkuin olisi kivi ollut renkaassa. Vasta vuoden (20tkm) kuluttua alkoi jollottaa. Kehä luultavasti poikki.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #19
          Originally posted by MakeH View Post
          Mulla sama juttu E39:ssä! Parkkihallissa ajaessa aina kuului napse niinkuin olisi kivi ollut renkaassa. Vasta vuoden (20tkm) kuluttua alkoi jollottaa. Kehä luultavasti poikki.
          Tuohan on ihan pikainen vian korjaus (yksi vuosi)! Itsellä meni 4 vuotta ennen kuin selvis, että sähkönen flekti on rikki. Hitsi kun ei heti tiedä miten kaikkien laitteiden tulisi toimia kunnossa ollessaan...
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • -Mika-
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 35
            • Tuusula

            #20
            Originally posted by MakeH View Post
            Mulla sama juttu E39:ssä! Parkkihallissa ajaessa aina kuului napse niinkuin olisi kivi ollut renkaassa. Vasta vuoden (20tkm) kuluttua alkoi jollottaa. Kehä luultavasti poikki.
            Sama vika, mutta meni vaihtoon kummankin puolen etulaakeri, kun toiselta puolelta kuului napse ja toinen puoli rahisi.
            E60

            Comment

            • EOL
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 175
              • Kankaanpää, Finland

              #21
              Kysymys voipi olla hyvin tyhmä mutta kun ei kauheesti ole auto remppoja tullut tehtyä niin kysyn kuitenki.
              Elikkä pientä neuvoa kaivattas autohan on E39 540 ja tarvis kuskin puolen etunapa vaihtaa, mutta mitäs kaikkea tarvii aukasta et pääsen käsiksi siihen alimpaan pulttiin joka on tolpan takana eli mitä kaikkea täytyy ottaa auki et saan iskaria nouseen hieman??
              Sitä mutteria löysäsin jo millä tolppa on puristettu kiinni mutta eihän se siitä mihinkään hievahda.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #22
                Näillä ohjeilla jos ei onnistu on tekijässä vika
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jukkae
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3506
                  • 70800

                  #23
                  Originally posted by EOL View Post
                  Kysymys voipi olla hyvin tyhmä mutta kun ei kauheesti ole auto remppoja tullut tehtyä niin kysyn kuitenki.
                  Elikkä pientä neuvoa kaivattas autohan on E39 540 ja tarvis kuskin puolen etunapa vaihtaa, mutta mitäs kaikkea tarvii aukasta et pääsen käsiksi siihen alimpaan pulttiin joka on tolpan takana eli mitä kaikkea täytyy ottaa auki et saan iskaria nouseen hieman??
                  Sitä mutteria löysäsin jo millä tolppa on puristettu kiinni mutta eihän se siitä mihinkään hievahda.
                  Ite löysäsin sen mutterin ja sitten koiranluu irti niin johan pompsahtaa iskari ylös.

                  Comment

                  • EOL
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 175
                    • Kankaanpää, Finland

                    #24
                    No nyt on koiranluu irti ja pulttikin pois mikä menee sen kiristimen läpi jolla tolppa pidetään paikalla mut ei se tolppa vaan liiku mihkään siitä. :think
                    Ja koitin kyl tuon kuvanki mukaan katsoa et kaikki pitäs olla nyt auki kyl se nyt vastustaa oikeen urakalla.
                    Niin eikö tota jousta tarvii puristaa kasaan ensin saadakseen ton iskarin nousemaan vai kuinka on?
                    Last edited by EOL; 25-07-2012, 15:17.

                    Comment

                    • ///THe
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2009
                      • 841
                      • Espoo

                      #25
                      Originally posted by EOL View Post
                      No nyt on koiranluu irti ja pulttikin pois mikä menee sen kiristimen läpi jolla tolppa pidetään paikalla mut ei se tolppa vaan liiku mihkään siitä. :think
                      Ja koitin kyl tuon kuvanki mukaan katsoa et kaikki pitäs olla nyt auki kyl se nyt vastustaa oikeen urakalla.
                      Niin eikö tota jousta tarvii puristaa kasaan ensin saadakseen ton iskarin nousemaan vai kuinka on?
                      Kun saat sen iskarin alapään kiinnityspultin kokonaan irti, niin isket sopivan tampin tai ison tasapäämeisselin siihen pultin kiinnityskohdassa olevaan loveen. Näin saat levitettyä sitä iskarin "koloa" ja kappas, iskari nousee ilman pullisteluja.
                      X5 F15 ///Msport
                      CRX 2gen +25psi

                      Comment

                      • EOL
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 175
                        • Kankaanpää, Finland

                        #26
                        Originally posted by ///THe View Post
                        Kun saat sen iskarin alapään kiinnityspultin kokonaan irti, niin isket sopivan tampin tai ison tasapäämeisselin siihen pultin kiinnityskohdassa olevaan loveen. Näin saat levitettyä sitä iskarin "koloa" ja kappas, iskari nousee ilman pullisteluja.
                        No niin homma alkoi toimimaan itsekkin tuota mietein ja kokeilinkin ruuvarilla vääntää mut tarvittiin järeempii vehkeitä. Kiitos vinkistä.

                        Comment

                        • Jaanis
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2012
                          • 50
                          • Vanda

                          #27
                          Itellä oli vaihdettu eteen pamput ja tulivat melko alas, ei pystynyt edes alempaa pulttia kääntämään kuin sivusta. Koitin sitten foorumin ohjeiden mukaan nostella iskaria ja vähän se nousikin, mutta ei tarpeeksi. Seuraavaksi tuli sitten kaveri apuun jatkamaan remppaa.

                          Yhdessä laitettiin jousi puristukseen, ja iskari nousikin vähän lisää -ei kuitenkaan tarpeeksi. Sitten sahattiin sopivan mittainen lankun pätkä ja alettiin nostaa tunkilla jousi-iskari-pakettia jousen alapäästä ylöspäin. Samalla painettiin napaa alaspäin ihan kauramoottorin voimin. Näin saatiinkin tolppaa tarpeeksi ylös. Seuraavaksi ihmeteltiin, kun ei ruuvit liiku. Annettiin vähän lämpöä ja samalla käänneltiin pulttia. Lopulta kun ensimmäinen saatiin ulos, huomattiin siinä olevan kierrelukitetta. Liekö ollut alkuperäisasennus? (Lossilla menty 220 tkm)

                          Mikäli muuten käyttää kaikkien työturvallisuusviranomaisten suosittelemaa lankku-tunkki-patenttia, niin ei kannata tunkea sormia sinne iskarin ja tukivarren väliin. Voi veri lentää ja ehkäpä pari sormeakin irrota. No, täytyy koputtaa puuta ettei näin käynyt. Tämä neuvo siis omalla vastuulla.

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #28
                            Saahan sen vaihdettua koskematta iskariin ollenkaan. Ainakin Sachs super touring iskareilla, ja nehän tulee kanssa ales. Toisen alemman pultin auki saamiseksi pitää vähän ohentaa sellasta lenkkiavainta, mikä tekee sen mutkan päässä.

                            Mulla oli orkkis Koyon laakeri kun vaihdoin sen, vajaa 400tkm oli mittarissa. Loput vielä alkuperäisiä (462tkm), tosin oikee taka ois tarkoitus vaihtaa kun ääntää aika ikävästi.
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • Bertram
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2010
                              • 120
                              • Tuusula

                              #29
                              Suurin osa olennaisista ohjeista on tässä ketjussa jo postattu aiemmin, mutta pari lisähuomiota omiin kokemuksiini (sigun auto) perustuen:
                              • Tärkeimmät työkalut onnistumisen kannalta ovat laakeripesän pultteja varten tarvittavat väännin ("breaker bar") ja mahdollisimman hoikka hylsy (taisi olla 18 mm). Lisäksi tarvitsee sopivan pituisen jatkovarren. Itse käytin 3/4'' väännintä, jolla kohtuullisen hyvin pääsi hankalimpaan pulttiin kiinni.
                              • Pulteissa on tehtaalta kierrelukitetta, joten voimaa joutuu käyttämään vaikka kuinka pulteille antaisi lämpöä.
                              • Kolme pultteista on suurin piirtein esteettä käsillä. Neljäs jää iskarin alapään taakse piiloon. Kun iskarin alapää on saatu vapautettua, tulee napaa painaa mahdollisimman alas. Tein nostoliinasta lenkin navan ympäri ja kaveri painoi jalalla siitä napaa alaspäin.
                              • Kannattaa nimenomaan ottaa ekat kolme "helppoa" ensin irti, siten neljännen kanta pysyy kierrettäessä paikallaan eikä se ala nousemaan tuota iskarin alapäätä kohti.
                              Laakerisarjojen mukana tulee nuo uudet pultit. Lisäksi kannattaa harkita samalla jarrukilpien vaihtoa, koska ne ovat tuon laakerin alla "lukossa". Tässä yhteydessä vaihto onnistuu suoraan heittämällä ja ilman rautasahaa.

                              Takaisin asennettaessa erityistä huolta kaikkien pintojen puhtauteen.
                              == e61 530d aut. Touring 05 ==
                              == e61 525i man. Touring 06 ==
                              == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1838
                                • Kotona/Poissa

                                #30
                                Originally posted by Bertram View Post
                                [*]Kolme pultteista on suurin piirtein esteettä käsillä. Neljäs jää iskarin alapään taakse piiloon. Kun iskarin alapää on saatu vapautettua, tulee napaa painaa mahdollisimman alas. Tein nostoliinasta lenkin navan ympäri ja kaveri painoi jalalla siitä napaa alaspäin.
                                Eikös tuolla rasita turhaan raidetangon päätä, se kai on syytä irroittaa myös ennen navan väkisin alaspainamista, ettei tee "satasen säästöllä viidensadan lisäremppaa"?
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎