Eikös viallinen ilmamäärämittari aiheuta muutoksia bensankulutuksessa?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 ongelmia apuja please..
Collapse
X
-
minullakin bemarin huoltomies sanoi että ilmamittari vastaa hyvin kaasunpaineluun ja sillätavoin auto ei kiukuttele kun ilmamassa tekisi..
kierrokset pysyy hyvin. imuvuotoa etsinyt edelleenkin.. ei vaan löydy. kun ei enää oikein keksi minne tuota suihketta suihkisi.. ei kyl mitään huomattavaa muutosta käynnissä vaikka kuinka suihkuttelisi.!
no vielä on viimeinen keino jonka itse keksin. on alkuperäinen purkuosa pakoputki autossa sisällä. pitäisi ainakin takaosaa kokeilla että onko se nyt sitten tukossa tuo loppuputki vaiko ei. epäilen koska ei reikien teko putkeen auttanut mitään.!
mutta mitä sitä sitten.. suuttimia vaihdoin päittäin.! vika pysyy edelleenkin samalla puolella. eli ei ole suuttimet likaiset, koska kone korjaa edelleenkin vain 1 puoliskoa.
tuntuisi että tuo söisi myös öljyä, ainakin jonkinverran, koska kyllä tuota on nyt saanut lisäillä aina silloin tällöin.!
ei sitä mihinkään vuoda mutta putkesta se työntää hiukan sinertävää savua kun polkasee. näkyy kunnolla vain paikallaan ollessa, et niinpaljoa se ei savuta että ajaessa näkyisi sinistä savua.
ei tässä taida olla kohta muuta mahdollisuutta kun viedä tuo bemarille katsottavaksi. :S
prkl.. ei nyt ole kauhean "hyvä" fiilis tästä suht korkeahintaisesta autosta.
Comment
-
-
Olisiko mahdollista että pakosarja vuotaa hieman ja antaa lambdalle hieman ylimääräistä happea, seurauksena että seokset ihan metässä kolmella sylinterillä.
Tuossahan taitaa olla peltipakosarja? Jostain muistelen että niissä olisi ollut saumojen pettämisiä ja sen myötä myös outoja käyntiääniä yms. härdelliä.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostOlisiko mahdollista että pakosarja vuotaa hieman ja antaa lambdalle hieman ylimääräistä happea, seurauksena että seokset ihan metässä kolmella sylinterillä.
Tuossahan taitaa olla peltipakosarja? Jostain muistelen että niissä olisi ollut saumojen pettämisiä ja sen myötä myös outoja käyntiääniä yms. härdelliä.
Tuohan voisi täsmätä oireisiin. Josko se pakosarja antautui kun putki oli tukossa ja nyt vuoto on sitten pahentunut? Ei se tukkoisella putkella ajo ainakaan hyvää voi koneelle tehdä :thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
tuota ei ole tullut ajateltuakaan.! periaatteessa voisi ollakkin koska mikään temppu ei vaihda puolta.
mutta millä testaan tuon tiiveyden.? noita ei voi päittäin vaihtaa
tuo flekti tuossa edessä estää oikein tunnustelemasta tuota. ja herkästi se ainakin päästää pihinää koska korjaus tulee jo ihan tyhjäkäynnillä. eikä vain kovalla rasituksella..
olisko jollain kikkaa testata pakosarjan tiiveyttä.?
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View Postpakosarjan varmasti kuulee mikäli vuotaa..
ja asiasta lisää http://www.btcf.fi/forum/showthread....akosarja+halkiLast edited by Jürgen_; 14-08-2009, 12:24.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
hitsin vaikee tuota on kyl paikantaa jos olisi rikki.!
putki kuumenee tosi nopsaan ettei paljoa kämmenselällä tunnustella että onko ilmavirtausta.!
pitäisi ottaa koko 1-3 mäntien pakosatsi irti.. :S
mutta ajoäänet hiljeni kivasti kun löytyi putkesta sellainen pikkurillin mentävä reikä.!
on muuten aika "keksintö" tuo perän kohdalla oleva pakoputken haaroitun juttu. siihen kun tässä mallissa ainakin jakautuu se yksi putki silleen hiukan v muotoon niin siellä on yläpuolella sellainen koko johon menee melkein desi vettä ja voi vaan seistä siinä ja syövyttää putkea rikki.!
hei kertokaa tyhmälle nyt että missä tuon mun laatikon öljyn TÄYTTÖ ruuvi oikein on.
kun piti vilkaista että onko laatikossa tarpeeksi öljyä kun vaihtaminen on varsin selvästi huomattavissa. mutta ei vaan löydä sellaista optimaalista pulttia josta sitä tulisi.
laatikon "perästä" eli kardaanin puolelta yläkulmasta löytyi pyöreä kuusiolla oleva "pultti" mutta sen kuin avasi (laatikon lämmöt 42. kaikki vaihteeti köyty läpi, ilmastointi päällä ja vaihde p.llä niin ei sieltä mitään ainakaan ulos tullut. ja kun auto sammuksissa kokeilin sitä niin ei sinne kyl mitään saa laitettuakaan. heti pultin jälkeen siellä on metallia vastassa.
eli olisiko jollain kuvaa tai kertomusta tarkalleen miten sen öljyn määrän saan varmistettua. että olisi tarpeeksi siis. + mitä kaluja sen "lisäämiseen" tarvitsen jos tarvitsee lisätä.
monta on tredia mutta kun en löydä tosta lootasta sitä ruuvia josta saisi täyteltyä, tai jos se oli tuo jonka jo löysin niin miten sen öljyn saa sinne laatikkoon+ miten se muka voi sieltä valua pois jos sen tunkemiseen tarvitsee työkaluja.?
Comment
-
-
yksi onneton liittyy joukkoon...
kattelin just inpalla vähän livedataa omasta vessasta, kun on ruennut soppa maistumaan pikkuhiljaa enempi ja enempi. Vikakooodeja ei tule muita kun jokin pwm pulssi ilmastoinnin kompuralle puuttuu. tolla ny ei varmaan oo paskan virkaa kulutukseen. Kuitenkin tähän samaiseen ketjuun liittyen engine load arvo tyhjäkäynnillä pitäisi olla 0-7 välillä, ja mulla toi huitoi 155 kieppeillä eikä laske edes kierroksia nostamalla. Icv lisäilman määrä pitäisi olla 0-10, se oli mulla tyhjäk.n 15,5...
Moottori käy kaikilla ja muutenkin toimii moitteettomasti jos ei lueta "nuhaisuutta" mukaan..."nuha" on päällä n. 95% ajokilometreistä.joskus persdyno kertoo jotta hummat palasivat muttei sitä lystiä kauan kestä.
Lisäilmaa kone ottaa huimasti tyhjäkäynnillä, enemmän periaatteessa kuuluu "shhhh" ääntä kun itse moottorin ääntä tyhjäkäynnillä. kierroksia kun antaa loppu shhh änni jossain 2krpm kieppeillä.
Olen itte tuuminut että ehkä katti pitäis vaihtaa kun pako äänet on sellaista nuhaista tuhinaa eikä kuten edeltäjä koslan m52 pakoputkituning pärinät.(e36)320 95" hirmu.ei kuitenkaan helise kun koputtelee?? Eihän noi nii kalliita ois jos tilaisi rengas onlinen kautta...n.250€
Jos joku on keksinyt mikä vittu tätä load arvoo kasvattaa, niin puhukoon.
Mulla esim suuttimien korjaus arvot+lambda arvot soutaa rajojen sisällä?
Päästötkin oli keväällä ok. Rupee nyppimään toi tankkaaminen pikkuhiljaa(jotain 11-12l yhdistettyä).
Vessa 523 98" touri
Comment
-
-
Live dataa pitäisi tutkia... ,niin varmaaan..
kerro sieltä mitä parametria ruetaan seuraan, kun kaikki muut tuntuu olevan rajojen sisään paitsi load ja icv käyttö..total airmass flow meter tais mennä överix kun kiekkaa nostaa(eli vetää ilmaa enempi kun tarvii??? ja taas icv tisihee kun tyhjäkäynnillä).....ei nyt het viittis sitä vaihtaa kun ei muillakaan ole ollut apua.
Ittellä ei oo hajuakaan miten moottorin kuormaa mitataan...ja saadaan tälläinen tulos esiin....jos tiedät kaikki parametrit mitkä vaikuttaa....niin kerro.
bensa ja ilma sisään tietyllä suhteellä, nii palamistulos hyvä, jollei ole nii korjataan.....??????
Ilmamassa mittarin kunnon toteaminen?? liitin irti/vai voiko inpalla todeta jotain???? kerro ihmeessä lisää..
Comment
-
-
Originally posted by bayer 320 View PostLive dataa pitäisi tutkia... ,niin varmaaan..
kerro sieltä mitä parametria ruetaan seuraan, kun kaikki muut tuntuu olevan rajojen sisään paitsi load ja icv käyttö..total airmass flow meter tais mennä överix kun kiekkaa nostaa(eli vetää ilmaa enempi kun tarvii??? ja taas icv tisihee kun tyhjäkäynnillä).....ei nyt het viittis sitä vaihtaa kun ei muillakaan ole ollut apua.
Ittellä ei oo hajuakaan miten moottorin kuormaa mitataan...ja saadaan tälläinen tulos esiin....jos tiedät kaikki parametrit mitkä vaikuttaa....niin kerro.
bensa ja ilma sisään tietyllä suhteellä, nii palamistulos hyvä, jollei ole nii korjataan.....??????
Ilmamassa mittarin kunnon toteaminen?? liitin irti/vai voiko inpalla todeta jotain???? kerro ihmeessä lisää..
Mutta tuolla kuormaparametrillä ei manuaalivaihteisessa autossa ole merkitystä, tämä laskennallinen tieto on käsittääkseni tärkeämpi automaatin kanssa.
Mutta ei se sielläkään osaa tyhjäkäynnillä sitä laskea, ajossa lähinnä.
Tehottomuuteen kannattaa ensin katsoa että moottorin jäähdytinnesteen sekä imuilman lämpötilatieto on järkevällä alueella. Sekä että kaasuläpän asentotieto seuraa polkimen asentoa.
Seuraavaksi kannattaa tutkia ilmamassamittarin signaalia. En nyt suoraan muista vertailuarvoja mutta ulostulojännitteen asteikko on 0-5v jotenka tyhjäkäynti pitäisi suunilleen olla joku reilu voltti muistaakseni tuolla koneella. Sitten seurailemaan ajossa vastaako ulostulojännite kierroksien ja kaasuläpän asennon vastaamaa ilmavirtaa. Ja kun meno tuntuu nuhaiselta, miettii onko mittarin jännite tällöin järkevä.
Pääpiirteittän siis näin:
Eli mitä enemmän kaasuläppä auki => kone imee enemmän ilmaa.
Mitä isommat kierrokset => kone imee enemmän ilmaa.
Kun kaasun päästää, läppä menee kiinni ja virtaus vaimenee, vaikka olisi kierroksia. Kannattaa miettiä miten asioiden tulisi toimia ja ymmärtää asia. Helpottaa diagnosointia.
Mitä itse vikaan tulee niin kannattaa tutkia ilmamassamittarilta kaasuläpälle menevä haitariletku kunnolla irtonaisena läpi, on usein syypää imuvuotoihin. Sitten tietysti imusarjan alla olevat lisäilmaventtiilin letkut sekä muut.Last edited by Supa; 07-09-2009, 20:25.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
No joo, myönnän että kirjoitusasu meni ehkä överiksi. En tarkoita vittuilua vaan olisin voinut jatkaa tutkimista omin voimin(kunhan vain tiedän mitä seurata). ei ole kaikkien silmään oikea vastaus edellinenkään...
mutta kuitenkin, yritin rassata haitariputken läpi koneen käydessä, ei vaikutusta ja näyttää hyvältä). Kaikki muut analogiatiedot rajojen sisällä, paitsi em.... En osaa sanoa kumpaanko suuntaan load muuttuu jos menee laihalle..? esim imuvuoto. ei kait se nyt lisää icv:ltä pyydä
Olen jonkun auton moottorinkin sisältä nähnyt ja uskon ettei nyt kys ole mekaaninen vika...kaasuläpän asentoon en oikein usko kun ei tuu mitään häiröitä koneen muuhun käyttäytymiseen. Ehkä voi olla jopa että laatikon pienet vaihtohäiriöt(sori on automaatti) ovat seurausta tästä kys ongelmasta. Luuleepi että on isompi mäki kyseessä kun tod. on.
No mutta itse aiheeseen,
imuilman lämmöt ym olen jo aiemmin tarkkaillut pois...
niskassa on sellainen pieni aavistus: Voisikohan olla pieni vuoto imuilma letkuissa, kun vaihdoin kampuran asennontunnistimen n.1v sitten, se venakopasta lähtevä letku aavistuksen "räksähti" kun liitintä kiinnitin imusarjan alle. Sen jälkeen huomioin ettei jarrutehostajan paineet ollet enää aamuisin tallella??? tosin olin ollut auton omistaja vasta n.viikon enkä voi varmaksi sanoa oliko ne sitä ennen yhtään sen paremmin. Mitään muita oireita en saa yhdistettyä. Motti melkein sammuu kun öljykorkin irroittaa, joten varmaan se suht tiivis on.? voiko se perkele olla noin tarkka vuodoista???
toisaalta tämä kyllä viittaa myös maffiin??? Onko tähän 100% tarkastus keinoa onko maffi rikki...
ja entäs katti?? mikäs sinne putkistoon sen nuhaisuuden tekee??
Antakaa ideoita....
Comment
-
Comment