Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M54B30 öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    #16
    Päivetelläänpäs tilannetta. Öljyjen vaihdolla ei ollut vaikutusta kulutukseen, uusillä öljyillä öljyä edelleen kuluu samaan tahtiin eli noin litra per 5tkm.

    Nyt kun tarkistelin öljyjä niin huomasin, että tikussa vähän kellertävää majoneesia, ja tätä jää mittatikkuun aina kun sen tuikkaa sisään ja ottaa ulos. Eli mittatikun putkeen on tätä jostain syystä kertynyt. Mitenköhän lienee separaattorin ja muiden letkujen laita?:think Oiskohan nyt aika vaihtaa kokonaan tuo huohotin systeemi letkuineen?

    Myös öljyntäyttöaukon korkin sisäpinnalle on kertynyt hieman kellertävää ja juoksevaa töhnää. Määrä on siis todella vähäistä, huomasin vain kun ei ole ennen näkynyt. Miksi sitä tulee?
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1204
      • GrassLake

      #17
      "Kylmäliman" muodostuminen on näille ihan tyypillinen oire, kun alkaa kylmemmät ja kosteat kelit.

      Ajat ilmeisesti pätkä/kaupunkiajoa paljon?
      ...nimittäin pidempi maantielenkki poistaa tuon majoneesin, tosin vain hetkeksi.

      Kannattaa ainakin tarkistella niitä huohotusjärjestelmän letkuja, voivat mennä tukkoon tuosta soosista.
      Kun se pakkasella sitten jäätyy ja konehuone on täynnä öljyä, toivoo että olisi tehnyt jotain sille. Ei yleistä, muttei tosiaankaan ennenkuulumatonta.

      Comment

      • 174000
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2008
        • 1178
        • Tuusula

        #18
        Originally posted by Risto113 View Post
        "Kylmäliman" muodostuminen on näille ihan tyypillinen oire, kun alkaa kylmemmät ja kosteat kelit.

        Ajat ilmeisesti pätkä/kaupunkiajoa paljon?
        ...nimittäin pidempi maantielenkki poistaa tuon majoneesin, tosin vain hetkeksi.

        Kannattaa ainakin tarkistella niitä huohotusjärjestelmän letkuja, voivat mennä tukkoon tuosta soosista.
        Kun se pakkasella sitten jäätyy ja konehuone on täynnä öljyä, toivoo että olisi tehnyt jotain sille. Ei yleistä, muttei tosiaankaan ennenkuulumatonta.
        Maantiepätkää on tullut kyllä viimeaikoina enemmän ajettua, tosin ei mitään puolentunnin siivuja pidempiä.

        Pitää laittaa viimeinkin tilaukseen uudet letkut ja separaattori, josko tuo öljykin pysyisi vähän paremmin sisällä.
        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
        '02 VW Golf 1.4i
        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

        Comment

        • Z3C
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 130
          • Turku

          #19
          Herätellään vähän aihetta.

          Löysitkö syyn öljynkulutukselle? Auttoiko separaattorin vaihto yhtään?
          O_7777

          Comment

          • Haatainen
            BTCF Member
            • Jul 2009
            • 1451
            • Tampere

            #20
            Quote:
            Originally Posted by Haatainen
            Tuo käyttis on ruvennu viemään ihan merkittävää määrää öljyä, ja tuoksahtaa palaneelta välillä. Öljy hupenee ensin hyvinkin rivakasti suurin piirtein alamerkille, ja siitä eteenpäin huomattavasti hitaammin.

            Nyt ehdin hiukan tutkia, ja venttiilikopan sauma on takareunastaan melko märkä -> pudottelee näppärästi suoraan pakosarjalle. Myös kutosen puolan ympäristö on kostea.

            Venttiilikopan tiiviste ja ne pultin rinkulat nyt ainakin vaihtoon, mutta onkos näissä sellaista piirrettä, että huohotus menis tukkoon, ja siksi pullauttaa tuon tiivisteen?

            Moottorina M54B30


            Oli tällaista omaa tarinaa tuola toisaalla. Homma näyttäisi nyt johtuneen siitä, että edelliseltä venttiilikopan raottelijalta oli jäänyt yksi korialuslevy sieltä venttiilikopan kiinnityspultin tiivistetutin päältä pois, ja tuo tutti oli nyt sitten hypännyt pois paikaltaan. Tähän ei todennäköisesti tarvita mitään sen suurempia tukoksia huohotuksessa, joten koppa kiinni ja kovaa ajoa. Katsotaan sitten, josko tuo auttaisi vähän myös öljynkulutukseen, mutta käryn nyt ainakin luulisi poistuvan.

            On muuten btw aika moskainen tuollainen ~300tkm ajettu M54 vakio öljynvaihtoväliä noudatellen, (jollei joku aiemmista omistajista ole tinkinyt sitten öljynvaihdoista)

            Edit: Putsaamisen jälkeen joutui toteamaan, että venttiilikoppa on myös murtunut takaa keskeltä kiinnityspultin vierestä. Koitan nyt vielä kolvilla avata, ja epoksilla liimata tuon, mutta saa myös tarjota ehjää venttiilikoppaa M52TU/M54 -koneeseen ihan tästä tampereen nurkilta.
            Last edited by Haatainen; 26-02-2015, 12:03.
            Alla:
            E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
            E24 635Csi -84 Polaris metallic

            Ennenkin on ollut autoja

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎