Vika tuli muutama viikko sitten. Tyhjäkäynnillä auto tärisee kylmänä ja lämpimänä niin, että se tuntuu perseeseen asti. Alavääntö on kateissa ja auto alkaa nykiin, jos ajaa tasasta vauhtia <2000 kierroksilla, mutta yli 2500 kierroksilla auto pelaa ihan normaalisti. Ensimmäisellä korjaamo reissulla luettiin vikakoodit ja sillon se herjas kolmee puolaa(5,7,8) ja tietenkin sytytyskatkoksia niissä sylintereissä. No, eipä siinä muuta ku tulpat(NGK Platina BKR6EQUP)ja kaikki puolat uusiks. Eipä vika hävinnykkään mihkään, yllätys! Uudestaan vikakoodeja lukeen ja sitten se herjas imunokan asentoanturia B2. No, tulipa haettua Laakkoselta anturi ja sitten korjaamolle laittaan sitä paikalle. Sen jälkeen tyhjennettiin vikamuisti ja äkkiä kokeileen joko auto pelais! Ei se perkele pelannu vieläkään! Taas vikakoodien luku, josta löyty seuraavat viat:
Imunokka-akselin aikaistuksen säätö (B2) Katkos/oikosulku
Imunokka-akselin myöhäistyksen säätö (B2) Katkos/oikosulku
Nokka-akselin säätö (B2) imupuoli Mittausarvo liian pieni
Koodit katottiin OBD pistokkeen kautta boschin testerillä.
Auto on pari kertaa pelannu täysin käynnistäessä ja koko ajomatkan, mutta ku sammuttaa ja käynnistää seuraavan kerran uudestaan, niin tärinä ja nykiminen alkaa! Kokeiltiin ottaa anturin johto irti ja käynnistää auto, niin käynti ei muuttunut mihkään siitä. Aloin itse epäileen johtosarjaa tai ainaki toivon, että sieltä löytyis vika. Pitää varmaan alkaa selvittään mistäpäin boxia ne piuhat lähtee. Pääsis mittaan onko kaikki johtimet ehjiä ja ettei mikään oo keskenään oikosulus. Otan mielellään vastaan vinkkejä ja neuvoja, jos jollain olis jotain tietoo, kokemusta tai ideoita!
Ainiin ja autolla ajettu 170tkm ja vm -99
Imunokka-akselin aikaistuksen säätö (B2) Katkos/oikosulku
Imunokka-akselin myöhäistyksen säätö (B2) Katkos/oikosulku
Nokka-akselin säätö (B2) imupuoli Mittausarvo liian pieni
Koodit katottiin OBD pistokkeen kautta boschin testerillä.
Auto on pari kertaa pelannu täysin käynnistäessä ja koko ajomatkan, mutta ku sammuttaa ja käynnistää seuraavan kerran uudestaan, niin tärinä ja nykiminen alkaa! Kokeiltiin ottaa anturin johto irti ja käynnistää auto, niin käynti ei muuttunut mihkään siitä. Aloin itse epäileen johtosarjaa tai ainaki toivon, että sieltä löytyis vika. Pitää varmaan alkaa selvittään mistäpäin boxia ne piuhat lähtee. Pääsis mittaan onko kaikki johtimet ehjiä ja ettei mikään oo keskenään oikosulus. Otan mielellään vastaan vinkkejä ja neuvoja, jos jollain olis jotain tietoo, kokemusta tai ideoita!
Ainiin ja autolla ajettu 170tkm ja vm -99
Comment