Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 m5 tärisee tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ntk78
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 8
    • Helsinki

    E39 m5 tärisee tyhjäkäynnillä

    Vika tuli muutama viikko sitten. Tyhjäkäynnillä auto tärisee kylmänä ja lämpimänä niin, että se tuntuu perseeseen asti. Alavääntö on kateissa ja auto alkaa nykiin, jos ajaa tasasta vauhtia <2000 kierroksilla, mutta yli 2500 kierroksilla auto pelaa ihan normaalisti. Ensimmäisellä korjaamo reissulla luettiin vikakoodit ja sillon se herjas kolmee puolaa(5,7,8) ja tietenkin sytytyskatkoksia niissä sylintereissä. No, eipä siinä muuta ku tulpat(NGK Platina BKR6EQUP)ja kaikki puolat uusiks. Eipä vika hävinnykkään mihkään, yllätys! Uudestaan vikakoodeja lukeen ja sitten se herjas imunokan asentoanturia B2. No, tulipa haettua Laakkoselta anturi ja sitten korjaamolle laittaan sitä paikalle. Sen jälkeen tyhjennettiin vikamuisti ja äkkiä kokeileen joko auto pelais! Ei se perkele pelannu vieläkään! Taas vikakoodien luku, josta löyty seuraavat viat:

    Imunokka-akselin aikaistuksen säätö (B2) Katkos/oikosulku

    Imunokka-akselin myöhäistyksen säätö (B2) Katkos/oikosulku

    Nokka-akselin säätö (B2) imupuoli Mittausarvo liian pieni

    Koodit katottiin OBD pistokkeen kautta boschin testerillä.

    Auto on pari kertaa pelannu täysin käynnistäessä ja koko ajomatkan, mutta ku sammuttaa ja käynnistää seuraavan kerran uudestaan, niin tärinä ja nykiminen alkaa! Kokeiltiin ottaa anturin johto irti ja käynnistää auto, niin käynti ei muuttunut mihkään siitä. Aloin itse epäileen johtosarjaa tai ainaki toivon, että sieltä löytyis vika. Pitää varmaan alkaa selvittään mistäpäin boxia ne piuhat lähtee. Pääsis mittaan onko kaikki johtimet ehjiä ja ettei mikään oo keskenään oikosulus. Otan mielellään vastaan vinkkejä ja neuvoja, jos jollain olis jotain tietoo, kokemusta tai ideoita!
    Ainiin ja autolla ajettu 170tkm ja vm -99
    Last edited by ntk78; 17-07-2009, 17:37.
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Originally posted by ntk78 View Post
    Vika tuli muutama viikko sitten. Tyhjäkäynnillä auto tärisee kylmänä ja lämpimänä niin, että se tuntuu perseeseen asti. Alavääntö on kateissa ja auto alkaa nykiin, jos ajaa tasasta vauhtia <2000 kierroksilla, mutta yli 2500 kierroksilla auto pelaa ihan normaalisti. Ensimmäisellä korjaamo reissulla luettiin vikakoodit ja sillon se herjas kolmee puolaa(5,7,8) ja tietenkin sytytyskatkoksia niissä sylintereissä. No, eipä siinä muuta ku tulpat(NGK Platina BKR6EQUP)ja kaikki puolat uusiks. Eipä vika hävinnykkään mihkään, yllätys! Uudestaan vikakoodeja lukeen ja sitten se herjas imunokan asentoanturia B2. No, tulipa haettua Laakkoselta anturi ja sitten korjaamolle laittaan sitä paikalle. Sen jälkeen tyhjennettiin vikamuisti ja äkkiä kokeileen joko auto pelais! Ei se perkele pelannu vieläkään! Taas vikakoodien luku, josta löyty seuraavat viat:

    Imunokka-akselin aikaistuksen säätö (B2) Katkos/oikosulku

    Imunokka-akselin myöhäistyksen säätö (B2) Katkos/oikosulku

    Nokka-akselin säätö (B2) imupuoli Mittausarvo liian pieni

    Koodit katottiin OBD pistokkeen kautta boschin testerillä.

    Auto on pari kertaa pelannu täysin käynnistäessä ja koko ajomatkan, mutta ku sammuttaa ja käynnistää seuraavan kerran uudestaan, niin tärinä ja nykiminen alkaa! Kokeiltiin ottaa anturin johto irti ja käynnistää auto, niin käynti ei muuttunut mihkään siitä. Aloin itse epäileen johtosarjaa tai ainaki toivon, että sieltä löytyis vika. Pitää varmaan alkaa selvittään mistäpäin boxia ne piuhat lähtee. Pääsis mittaan onko kaikki johtimet ehjiä ja ettei mikään oo keskenään oikosulus. Otan mielellään vastaan vinkkejä ja neuvoja, jos jollain olis jotain tietoo, kokemusta tai ideoita!
    Ainiin ja autolla ajettu 170tkm ja vm -99

    tuolta online wds:stä voit katsoa kytkentä kaavion


    sillonkun täristää niin kone ei käy niillä pytyillä missä on sytytyskatkoksia. Moottorinohjaus katkaiseen polttoaineen syötön heti niiltä pytyiltä missä sytyskatkoksia esiintyy tarpeeksi, jotta palamaton bensa ei huuhtelisi öljyä sylinterin seinämiltä pois ja mäntä liikkuisi "kuivana" hiomassa sylinteriä.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Ja paikkakunta oli:think
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Janne69
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 41
        • Satakunta

        #4
        Oma 540 teki vähän samoja juttuja, paitsi nyki kiihdyttäessä ihan järjettömästi. Katko kans sytytystä ja vikakoodi näytti, misfiring cylinder 4 ja totall cutout. Vika löyty tukkeutuneesta suuttimesta. Tosin mun ei missään vaiheessa herjannu asentotunnistimista.
        - e39 540i 6v. manual farkku -97

        Comment

        • ntk78
          Newbiemmer
          • Aug 2008
          • 8
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Dunky View Post
          Ja paikkakunta oli:think
          Helsinki


          Pitää varmaan ihan ensimmäisenä nypätä sen anturin pistoke irti ja kattoo yleismittarilla, että tuleeko 1. napaan sähkö ja maadottaako 3. napa, ennen ku alkaa mittaan boxin päästä. Jos ei löydy vikaa niistä, niin sitten vois käyttää Laakkosella autoo piuhan päässä. Jos se vaikka kertois enemmän ja tarkemmin, ku boschin testeri.

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Samantyylisiin vikoihin M5:ssa on monesti ollut syypää PA-pumppu.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • ntk78
              Newbiemmer
              • Aug 2008
              • 8
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Rahu View Post
              Samantyylisiin vikoihin M5:ssa on monesti ollut syypää PA-pumppu.
              PA-pumppu vaihdettiin syksyllä ja sillon oireet oli ihan erilaiset.
              Käytin tänään autoa Laakkosella piuhan päässä. Tässä vikakoodit:

              75 Inlet VANOS, bank 2, retard valve. Type of fault at the occurrence: Open circuit or short circuit.

              113 Function, inlet Vanos, bank 2

              Ja tietenkin edellä mainittujen syystä sytyskatkoksia sylintereissä 5-8.

              Marmoritiskillä oltiin tietenkin sitä mieltä, että uusi venttiili pitää vaihtaa.
              Kokeilin irrottaa kyseisen vanoksen liittimen, niin moottorin käynti ei muuttunut siitä mihkään. Voikohan tälle tehdä mitään toimenpiteitä vai pitääkö tyytyä 460€:n venttiiliin?

              Comment

              • Luntti
                2Wheel Driver
                • Jul 2003
                • 5021
                • Yka

                #8

                Mulla kans oli suuttimet jumissa.

                Comment

                • ntk78
                  Newbiemmer
                  • Aug 2008
                  • 8
                  • Helsinki

                  #9
                  Nyt vika on saatu kuntoon. Puhdistelin vanoksen solenoidin venttiilit/männät, jotka olivat tosi paskaset. Hain Laakkoselta uudet o-renkaat. Auto alkoi pelittään ja hintaa tuli 28€!

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎