Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39, startin irroitus -APUA TARVITAAN

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sam1
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 25

    E39, startin irroitus -APUA TARVITAAN

    Moi vaan

    Tarkoitus vaihtaa 528sin startti. Olen irroittanut sähköjohdot ja ne kaksi pinnapulttia jotka tulevat kiinni startin ulkokehän kannakkeeseen jossa myös kierteet. Jostain syystä startti ei lähde tulemaan pois päin vaan tuntuu hanittavan vaikka olen sitä varovasti kumivasaralla naputellut.

    Uudesta startista kun kattoo mallian niin , noiden kahden kiinnityspaikan välissä (solenoidin kohdalla) on myös kolmas reikä muttei kierteitä.

    Eli kysymys kuuluukin onko siinä myös joku pultti kiinni? Tätä ei pääse kunnolla alta päin näkemään ja käsikopelolla ei oiken saa selvää. Vai onko tuossa irtiotossa joku kikka mikä pitää tietää?
  • Sam1
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 25

    #2
    Kattelin ohjeita E34seen ja siinä sanottiin automaatin valitsimen oltava N asennossa. Pitääkö tämä paikkansa myös E39seihin, eli onko tuo startti jotenkin lukittu kiinni kun valitsin on P asennossa?

    Comment

    • Sam1
      Newbiemmer
      • Jul 2008
      • 25

      #3
      kun sitä vielä uudelleen tutkistelin , niin vaikuttaisi siltä että se kolmas reikä on jollekin ohjuritapin tapaiselle.

      Eli onko näin ja pitäisikö sen startin sitten lähteä irti esim ruuvarilla startin ja koneen välistä kankeamalla, vai vaatiiko se tosiaan tuon vaihteen valitsimen myös oltava N-llä?

      Comment

      • Rässi66
        Bimmer Rookie
        • Jul 2009
        • 68
        • Wempäälä

        #4
        No koita N-asentoa. Heiluuko se edes kun koitat rynkyttää?

        - - -
        Tarpeeksi voimaa murskata kiviä, tarpeeksi herkkyyttä murskata perhosia.

        Comment

        • Sam1
          Newbiemmer
          • Jul 2008
          • 25

          #5
          kyllä se vähän alhaalta päin heilu mutta tuntu tosiaan enemmän hanittavan kiinni ylhäältä päin. pitää suhuttaa CRCtä siihen kolmanteen reikään jos se tosiaan olisi ohjuri.

          Jotta automaatissa saa valitsimen N-lle niin pitää kone olla käynnissä. Mullakun on startista jo kaikki piuhat irti ja ne pinnapultit, niin en viittis laittaa niitä takaisin ellei ole pakko

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Sam1 View Post
            Jotta automaatissa saa valitsimen N-lle niin pitää kone olla käynnissä.
            Kyllä sen saa N:lle moottori sammutettunakin. Mutta ei sen ohjeen mukaan tarvitse olla N:llä. Startissa on ilmeisesti kolme pulttia, kaksi isompaa ja joku tuki jossa myös pultti/mutteri. Oletko ottanut ilmanputsarin kotelon pois?
            E39 528iA

            Comment

            • tmth
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 2194
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by Sam1 View Post
              Jotta automaatissa saa valitsimen N-lle niin pitää kone olla käynnissä. Mullakun on startista jo kaikki piuhat irti ja ne pinnapultit, niin en viittis laittaa niitä takaisin ellei ole pakko
              No ei kai sentään? Ei mulla E39:ssä ainakaan tarvitse.

              F10 & R55
              ex:
              E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Eipä tuo automaatin asento pitäisi juurikaan vaikuttaa startin irtoamiseen. Vilkaisin TIS:in ohjeita ja kyllä startti on kiinni vain kahdella pultilla jotka siis aukeavat laatikon suunnasta eikä tosiaan laatikon asennosta puhuta mitään. Lopullisen irroitukseen sanotaan: "Pull starter a little forwards and tilt out past engine support". Itsellä olis juuri sama operaatio edessäpäin.
                Last edited by Thuppu; 25-07-2009, 13:55.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Sam1
                  Newbiemmer
                  • Jul 2008
                  • 25

                  #9
                  ok, kiitti tiedoista. Eli kahdella pultilla kiini ja se kolmas on ohjuri tjsp. Kokeillaan näin

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Kantsii suhtautua varauksella tuohon mun ohjeeseen. Kattelin hieman väärän koneen ohjetta... Mikä tän koneen tyyppi on? Pääosin startti on aina kiinni kahdella pultilla, mutta jossain tapauksissa pitää avata ylimääräinen kiinnikerauta/äänieristeen tuki.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Originally posted by thuppu View Post
                      kantsii Suhtautua Varauksella Tuohon Mun Ohjeeseen. Kattelin Hieman Väärän Koneen Ohjetta... Mikä Tän Koneen Tyyppi On? :d
                      m52b28
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • Rässi66
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2009
                        • 68
                        • Wempäälä

                        #12


                        Kahella pultilla kiinni. Koitas vähän rytkäyttää tai kammeta, jos se tappi jumittaa.

                        - - -
                        Tarpeeksi voimaa murskata kiviä, tarpeeksi herkkyyttä murskata perhosia.

                        Comment

                        • Sam1
                          Newbiemmer
                          • Jul 2008
                          • 25

                          #13
                          Vanha lähti pois ja uusi on nyt kiinni, kiitos ohjeista. Eli se oli kahdella läpipultilla kiinni ja kolmas keskimmäinen oli ohjuritappi joka oli vain todella tiukasti kiinni vanhassa startissa. WD-40 öljyllä ja varovaisella kampeamisella se sitten lähtikin nätisti irti.

                          Comment

                          • Administrator
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2009
                            • 76
                            • Tre

                            #14
                            Auton käymättömyyden vuoksi pääsen minäkin osallistumaan tähän samaan jumppaan.

                            Oletteko vaihtaneet startin ylä- vai alakautta?

                            Tänään konehuonetta taivastellessani ajattelin koittaa yläteitse, ilmanputsarikotelo ja raitisilmasuodatin pois tieltä niin uskoisin sen onnistuvan.

                            Comment

                            • Administrator
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2009
                              • 76
                              • Tre

                              #15
                              Originally posted by Administrator View Post
                              Oletteko vaihtaneet startin ylä- vai alakautta?
                              Osaatteko kertoa onko hukkaan heitettyä aikaa alkaa vaihtamaan starttia yläkautta vai onko ainoa oikea tapa irrottaa se alapuolelta?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎