Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Coil over -jousien jäykkyys/jousivoima?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • The_great_s
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 19

    E39 Coil over -jousien jäykkyys/jousivoima?

    Auto on 540i -99. Tuli halpuuden houkuttelemana tilattua Ebay-ostoksena kynätolppasetti. Luonnollisesti sarja on tod.näk kutoskoneiseen tarkoitettu joten etujouset on aivan liian löysät kasikoneen alle.

    Tolppa on varustettu apujousella ja itse "pääjousen" mitat seuraavat:

    pituus 180mm
    sisähalkaisija 65mm
    langan paksuus n.10mm

    Lautamäki motorsportilta saa tilattua minkälaisen vieterin haluaa, mutta jousivoimat pitäisi olla selvillä ennen tilausta. Nykyisistä saa kyllä vaakan ja pylväsporakoneen avulla lukemat katsottua, mutta mitäs tilalle?

    Eli kysymys kuuluu:
    Lukeeko kenenkään ns "oikeissa" sarjoissa jousen kyljessä jousivoimaa jonka mukaan voisin hahmottaa oikeanlaista jousta tuohon omaan autooni??

    Kasikoneisen auton alla mukavasti toimivasta setistä pääasiallisesti kiinnostaisi kuulla arvoja.

    Anyone?
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Ja nyt kun laitat jotkut jäykemmät jouset niin ei pysy enää iskarit "perässä"
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • The_great_s
      Newbiemmer
      • Jul 2006
      • 19

      #3
      Kaikki muutokset nykyiseen verrattuna on positiiviseen suuntaan

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5174
        • Kuopio

        #4
        Todennäköisesti nuo lautamäen myymät tuumamitan jouset eivät käy millikoon tolppiin johtuen pienemmästä sisämitasta ( 57mm vs. 60mm ) ja tottapuhuen ovat muutenkin aika kelvotonta tavaraa...
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • The_great_s
          Newbiemmer
          • Jul 2006
          • 19

          #5
          Tietysti tähän edelliseen postiin olisi voinut laittaa linkkiä kelvollisiin tuotteisiin tai mahdollista kommenttia jousen jäykkyyksistä?

          Mittojen suhteen olet lienee oikeassa. Noin niinkuin tarkemmin ajatellen/mittaillen.

          Onko muuten niin että tällä foorumilla ei hyväksytä muutakuin +1500€ alustoja tahi sitten vakioita?

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8092
            • Willähde

            #6
            Originally posted by The_great_s View Post
            Onko muuten niin että tällä foorumilla ei hyväksytä muutakuin +1500€ alustoja tahi sitten vakioita?
            On täällä H&R:ää hyväksytty eikä maksa noin paljoa
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • The_great_s
              Newbiemmer
              • Jul 2006
              • 19

              #7
              No perskele. Sehän ostattaa semmoisen sitten.

              Jos oikeen salaa tän nykyisen johonkin vajaamoottoriseen myy niin kiinnostaako koko sarja vaikka 390€. Jos ei kerrota kelleen että tämmöinen tuli hankittua

              Ei vaan, jospa niitä jousivoimia joku tietäisi. Teetetään vaikka vieterit.

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Apua miehelle mäessä: Yritä joltakin valmistajalta kysyä millä spekseillä vietereitä kasi koneisiin tekevät Näppärästi kun kysymyksen muotoilet niin varmasti vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä.
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5174
                  • Kuopio

                  #9
                  Kelvollisia jousia saa H&R merkkisenä esim. Sarlinilta http://www.sarlinraceteam.fi/ ja Eibacheja http://www.eibach.fi/

                  Henkilökohtaista kokemusta löytyy Lautamäen ns. merkittömistä brittijousista sekä H&R jousista. H&R toki maksaa lähes tuplasti, mutta ovat huomattavasti paremmat, säilyttävät mittansa hyvin, toisin kuin halvat jouset. Uskon myös Eibach tuotteiden olevan todella laadukkaita.

                  Toisekseen valmiit kynätolpat voivat olla sen verran suuret halkaisijaltaan, etteivät nuo Lautamäen myymät tuumakoon ( sisämitta 57mm ) mahdu kynätolpan päälle.

                  Muistelen että KW:n kuvastossa olisi jopa mainittuna jousijäykkyyksiä.

                  Loput tarvittavat tiedot varmaan löytää googlella : http://www.google.com
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by The_great_s View Post
                    No perskele. Sehän ostattaa semmoisen sitten.

                    Jos oikeen salaa tän nykyisen johonkin vajaamoottoriseen myy niin kiinnostaako koko sarja vaikka 390€. Jos ei kerrota kelleen että tämmöinen tuli hankittua

                    Ei vaan, jospa niitä jousivoimia joku tietäisi. Teetetään vaikka vieterit.

                    ihan oikeasti, ne iskarit siellä on pehmeät eikä pelkästään jouset... ne tolpat ei todellakaan toimi enää sitäkään vertaa jos laitat tiukemmat vieterit. luultavasti tulee mehut pihalle suht nopeasti.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • The_great_s
                      Newbiemmer
                      • Jul 2006
                      • 19

                      #11
                      OK. Tämähän selevä...

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2046
                        • Riihimäki

                        #12
                        Jousivakio edessä: 8,7kg/mm
                        Jousivakio takana: 7kg/mm



                        Olisko tossa lähtökohtaa. Kokeilemalla se selviää mikä vastaa omia mieltymyksiä?

                        Comment

                        • racing02
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 2046
                          • Riihimäki

                          #13
                          Myöskin KW:llä sama 70kg/cm etujousi. Apujousia näköjään käytetään. H&R setissä näyttäis olevan progressiivinen jousi niin ei tarvii erillistä apujousta.

                          Comment

                          • The_great_s
                            Newbiemmer
                            • Jul 2006
                            • 19

                            #14
                            Samaa katselin itsekin kun osasin oikeilla sanoilla googlea käyttää.
                            Eibachin sivuillako oli peräti niinkin jäykkä jousi 540 alle kuin 10kg/mm?

                            Niin ja siihen iskarin vaikuttamiseen tähän asiaan palatakseni. Kysymyshän on kantavuudesta, ja siinä asiassa iskarilla on melko vähän vaikutusta. Ihan noin niinkuin oikaisuksi. Tietty vaimennusteho röykyissä on eri, mutta eiköhän se asia säädöillä saada kuriin.

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2046
                              • Riihimäki

                              #15
                              Voi ihan hyvin olla sen verran erilaisia arvoja eri seteissä. Ei se kuitenkaan ole kuin 15% jäykempi kuin 87kg/cm. Ja 70 kg/cm taas on parikymmentä prossaa löysempi. Se on sitten sitä säätöä ja omia mieltymyksiä mikä noista on hyvä. Tohon aiemmin mä kirjoitin väärin kun d2:ssa se 70kg/cm olikin takana ja KW:ssä edessä.

                              En minäkään ymmärrä miten jäykempi jousi voisi iskarin rikkoa. Ei muuta kun alle ja kokeilemaan.
                              Last edited by racing02; 02-09-2009, 11:45.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎