Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 kilahtelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SJHP44
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 86
    • PKS

    e39 kilahtelu

    Tervehdys

    Uusi einari ilmoittautuu joukkoon ja heti kättelyssä ongelma ratkottavaksi.

    Auton (530iA -00/01) takapäästä kuuluu laatikon kerättyä painetta vaihteen silmään laittamisen jälkeen muutama "kilahdusta" muistuttava ääni.
    Eli jos hinkkaan vaihdekeppiä R ja D asennoista toiseen, ja odotan sen sekunnin, että laatikko saa paineet kerättyä, niin jostakin katalysaattorin ja taka-akselin välille jäävältä alueelta kuulu tuo em. kilahtelu. Ääntä en ole ajossa, edes kävelyvauhdissa, havainnut.

    Kaveri kuvaili ääntä vähän "lehmän kelloa" muistuttavaksi, tosin selvästi korkeammaksi ääneksi.

    Koitin searchilla etsiä sopivaa ongelmaa ja diagnoosia, ja hetken jo ajattelin tuon cv-nivelen sopivan kuvaan, mutta kaikki oireet eivät täsmää (esim. ajon aikana ei minkäänlaisia ääniä havaittavissa).

    Ideoita? (pakari, kardaani, laatikko?????)
    Last edited by SJHP44; 05-09-2009, 13:22.
    e39 530iA M-Sport -00 Titansilber
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Perässä pieni välys tai juurin tuossa cv-nivelessä :think
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • SJHP44
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 86
      • PKS

      #3
      Pienenä tarkennuksena tuohon ääneen.... Kuten ekassa viestissä kirjoitin, ääni muistuttaa kilahtelua, mutta sitä voisi joku kuvailla myös särähtelyksi ja sitäkautta resonanssiksi jostakin (esim. pakoputkesta). Muistelen lukeneeni tältä foorumilta jonkun kärsineen vastaavanlaisesta kilahtelevasta äänestä ja vaivana oli ilmeisesti pakoputki/katalysaattori, joka resonoi laatikosta/kardaanista ( Voi olla, että olen myös nähnyt unta )
      e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Tarkista pohjan muovit/panssarit ettei ole irti tai roiku.
        Tarkista lämpösuojat putken päältä, sama homma, voi roikkua...

        Comment

        • SJHP44
          Bimmer Rookie
          • Apr 2009
          • 86
          • PKS

          #5
          Pientä päivitystä

          Eli kardaanista tuo ääni sitten ilmeisesti tulee, ja etunivelestään (rätti) tarkemmin sanottuna. Diagnosoitiin nosturilla toisen pällistellessä auton alla. Sormella kokeilemalla äänen kuulemma "tuntee" nivelestä laatikon välittäessä vedon akselille.

          Vaihtoon menee... kellään tietoa kustannuksista ja tarviiko/kannattaako kardaania tasapainottaa vaihdon jälkeen?
          e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

          Comment

          • casino
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 663
            • Keski-Suomi

            #6
            Originally posted by SJHP44 View Post
            Pientä päivitystä

            Eli kardaanista tuo ääni sitten ilmeisesti tulee, ja etunivelestään (rätti) tarkemmin sanottuna. Diagnosoitiin nosturilla toisen pällistellessä auton alla. Sormella kokeilemalla äänen kuulemma "tuntee" nivelestä laatikon välittäessä vedon akselille.

            Vaihtoon menee... kellään tietoa kustannuksista ja tarviiko/kannattaako kardaania tasapainottaa vaihdon jälkeen?

            Ei tarvitse tasapainottaa kardaania. Rätti maksaa vähän paikasta riippuen euroja yli 100 euroa taitaa nyt kumminkin mennä.... ei ole paha vaihtaa jos on käytettävissä nosturi / monttu ja osaavat kädet
            Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
            Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
            http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

            e39 -530d touring 11/1999
            ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

            Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              #7
              Mulla omassa aikoinaan kardaani toisinaan jäi soimaan kun rumppasi vaihdevalitsinta edes takaisin.
              Ehjät oli rättinivelet ja vakkarinivelet...

              Comment

              • reekoon
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 3426
                • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                #8
                "kulkuseni kilahtaa, kil kil..."

                Ja takaisin studioon...

                Tosiaan auton alla kun pällistelin kaverin istuessa autossa sisällä vaihdevipua ronklaamassa, niin pidin kädellä kiinni kardaanista siitä etummaisen nivelen kohdalta ja tunti ihan sormella, että kardaani "resonoi" samaan tahtiin kuin kilahtelu kuului. Elikäs meneekö vikat tuomiot tuolle etummaiselle nivelelle?
                E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                E36 316i Compact Hellrot

                Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by reekoon View Post
                  "kulkuseni kilahtaa, kil kil..."

                  Ja takaisin studioon...

                  Tosiaan auton alla kun pällistelin kaverin istuessa autossa sisällä vaihdevipua ronklaamassa, niin pidin kädellä kiinni kardaanista siitä etummaisen nivelen kohdalta ja tunti ihan sormella, että kardaani "resonoi" samaan tahtiin kuin kilahtelu kuului. Elikäs meneekö vikat tuomiot tuolle etummaiselle nivelelle?
                  Voipi olla. Tosin omassa juurikin CV tarttuili kiinni ja aiheuti sen että kilahteli todella voimakkaasti ja sen tunsi ihan selvästi takapuolessakin. Itse asiassa se jytyytti niin voimakkaasti ettei autolla uskaltanut ajaa... Jotenki tuntuu ettei ton etummaisen nivelen rakenne mahdollistaisi samanlaista takertelua(mutua). Oma villi veikkaukseni menee CV:lle, mutta vika varmaan selviää kun ottaa kardaanin irti ja tarkistaa noiden nivelien liikkuvuuden ja CV:n rasvat.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Rubu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 809
                    • Kuopio

                    #10
                    Jos se on sitä klink-klink-klink ääntä niin CV:n rasvat on kuivat todennäköisesti.

                    Comment

                    • reekoon
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 3426
                      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                      #11
                      Mites sites, pitääkö ottaa kummastakin päästä auki ja lattialle koko moska vai saako sinne väliin tungettua kunnolla rasvaa jos kokeilis ekaksi ihan rasvoittamalla poistaa ääntä. Eli etupäästä auki ja taipuuko se yhtään alaspäin?
                      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                      E36 316i Compact Hellrot

                      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by reekoon View Post
                        Mites sites, pitääkö ottaa kummastakin päästä auki ja lattialle koko moska vai saako sinne väliin tungettua kunnolla rasvaa jos kokeilis ekaksi ihan rasvoittamalla poistaa ääntä. Eli etupäästä auki ja taipuuko se yhtään alaspäin?
                        Tukilaakerin irroittaminen auttaa kummasti että saa nuo nivelet näkyviin. Tosin en tiedä mihin siinä etunivelessä saa rasvaa tungettua..? CV:ssähän sitten on se suojakumi ja sielä rasvat sisällä. Jos on orkkisnivel niin rasvat todennäköisesti muistuttavat näkkileipää. Jos tosta CV:stä hyvän haluaa, niin kunnon liotushoito ja uudet rasvat voivat sen pelastaa(siis jos siinä vika?).
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • SJHP44
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 86
                          • PKS

                          #13
                          Ja palataas asiaan....


                          Tänään kohtalaisen vittumaisen reippailun ja täydellisen hermojen menetyksen jälkeen uusi CV kardaanissa ja testille... Kilahtelu jatkuu.

                          Voitte uskoa, että pari kirosanaa liikkui mielessä tanakelelauta

                          Eli: Jos jollakulla on kardaanista / perästä ja niiden nivelistä kokemusta, sekä uskoisi pystyvänsä paikantamaan tuon kilahtelun, niin meikäläinen tarvii kohtuu epätoivosena apua.

                          Kilahtelua on auton nosturilla ollessa käynyt pällistelemässä yks sun toinen ukko, eikä sen varsinaista syntyä vain tahdo pystyä paikallistamaan. Pätevänä pitämäni korjaajakin laukoi tuomion CV:lle, ja tämän johdosta uuden tilasin ja vaihdoin.

                          Kilahtelu kuuluu siis vedon tullessa laatikolta kardaanille ja liikkeelle lähdettäessä... Saattaa kuulua mistä tahansa kardaanista tai perästä.

                          Kaikki apu tervetullutta...

                          Ja niin... Hyväkuntoinen CV nivel myytävänä sopuhintaan..
                          e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                          Comment

                          • SJHP44
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2009
                            • 86
                            • PKS

                            #14
                            Ja aiheen nosto... Eikö todellakaan kukaan ole kärsinyt millään mallilla vastaavasta ongelmasta...???

                            Jos yritän vielä hieman tarkemmin kuvailla ääntä ja sen syntyä:

                            Kun moottori on käynnissä ja heität vaihteen joko D tai R asentoon, niin hetikohta laatikon kerättyä paineet kuuluu auton alta (kardaani tai perä) ikäänkuin jousen kiristymistä muistuttava ja / tai kilahteleva ääni. Ja se kuuluu selvästi.

                            Sama toistuu auton asennosta, lämpötilasta, kuunkierrosta tai muusta ulkoisesta muuttujasta riippumatta. CV-nivel ei ollut ongelman aiheuttaja, eikä auto tutise tai käyttäydy muuten sopimattomasti. Voisiko esim. tukilaakeri (mikä siinä) aiheuttaa moisen äänen.. Entä jokin perässä???

                            Pieni kilahdus saattaa kuulua myös silloin, kun istun autoon ( ilman että moottori on edes käynnissä ) ja käytännössä aina liikkeelle lähdettäessä.
                            e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                            Comment

                            • Rise
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 213
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by SJHP44 View Post
                              Ja aiheen nosto... Eikö todellakaan kukaan ole kärsinyt millään mallilla vastaavasta ongelmasta...???

                              Jos yritän vielä hieman tarkemmin kuvailla ääntä ja sen syntyä:

                              Kun moottori on käynnissä ja heität vaihteen joko D tai R asentoon, niin hetikohta laatikon kerättyä paineet kuuluu auton alta (kardaani tai perä) ikäänkuin jousen kiristymistä muistuttava ja / tai kilahteleva ääni. Ja se kuuluu selvästi.

                              Sama toistuu auton asennosta, lämpötilasta, kuunkierrosta tai muusta ulkoisesta muuttujasta riippumatta. CV-nivel ei ollut ongelman aiheuttaja, eikä auto tutise tai käyttäydy muuten sopimattomasti. Voisiko esim. tukilaakeri (mikä siinä) aiheuttaa moisen äänen.. Entä jokin perässä???

                              Pieni kilahdus saattaa kuulua myös silloin, kun istun autoon ( ilman että moottori on edes käynnissä ) ja käytännössä aina liikkeelle lähdettäessä.
                              Minulla aivan samalta kuulostava ongelma v. 2000 e39 523:lla. Ylämaalla käytin tsekkauksessa niin kardaanin vaihtamalla pitäis tulla kuntoon. Itellä vielä harkinnassa tuo korjaus kun mihinkään ominaisuuksiin ei kuitenkaan tunnu vika vaikuttavan, ainoastaan ääni on ärsyttävä :think
                              Ex
                              F11 530d m-sport
                              E46 325i cabriolet m-sport
                              E39 540iA m-sport
                              E39 523iA
                              E46 316i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎