Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 vetoakseli irti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsr85
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1375
    • Oulainen

    e39 vetoakseli irti

    Eilen illalla ajelin autolla ja risteyksessä kiihdyttäessa vaihdoin kakkosen päälle, no veto loppui kuin seinään. Vaihteet menee normaalisti päälle ja kytkin pelaa ihan normaalisti.
    Vedettiin auto kotiin ja aloin tutkimaan valoisalla tuota voimansiirtoa, vika löytyikin. Osa nro. 15 oli noin 3cm ulkona perästä, ei siis ollut tippunut mut kuitenkin tullut ulospäin. Miten ihmeessä se on voinut tulla? Onkohan sieltä lukitus rengas irronnut?

    Perä pitää ilmeisesti puottaa alas et saa jotain tehtyä?

    Löytyykö 530d.n perästä purkukuvaa, vai onko samalainen kuin e34 dieselissä johon on kuvat?
    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10001
    • KVLA

    #2
    Irroita vetoakseli laipasta ja vedä koko akselin tumppi pois perästä.Kannattaa merkitä laippojen paikka toisiinsa nähden.Tarkasta sitten onko lukitusrengas (osa 19) vielä paikoillaan.Jos ei ole,niin perää auki ja poistat renkulan ennen isompaa tuhoa.Jos lukitusrengas on kuitenkin akselintumpissa paikoillaan.Niin sitten ei muuta kuin (varmuudeksi) uusi tilalle ja akseli paikoilleen.Saattaa pysyä vanhallakin,mutta itse vaihtaisin uuden,kun jo kerran tullut "läpi".
    Last edited by Heguli 31; 04-03-2011, 00:21.

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1375
      • Oulainen

      #3
      Ok, tarkastelin akselin tumpin kiinnitystä perään sen verran et ilmeisesti bmw.n perässä nuo on kiinni niinkuin etvetoisissa autoissa, kun taas esim. mersussa em. tumpit lukitaan perän sisäpuolelta. Käytin myös toisen puolen tumppia irti joka lähti suhteellisen kevyellä väännöllä irti.

      Täytyy viel "katkaista" vetari tuosta pulttikarvista ja irroittaa tumppi ja stefa kokonaan ja tarkastaa ettei ole boorista lähtenyt palasia jotka menisi laakeriin.

      Kiitokset vastauksesta.
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • jjv
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 92
        • Oulu

        #4
        e39 vetoakselit irtos

        Kappas tätähän on liikkeellä kuin konsanaan sikainfluenssaa nimittäin päivällä tupsahti sama homma päälle ja vieläpä molemmilta puolilta yhtäaikaa.
        Akselit meni takaisin paikoilleen helposti naputtamalla mutta kun luin tuota niin varmaan pitää käyttää vielä uudestaan pukilla ja aukoa paikat - nimittäin luotto tuota nopeaa korjausta kohtaa on liki 0.
        Pitäiskö tuosta tuntua/kuulua napsahdus tms. kun lukitus menee kohdalleen?
        Autona e39/525d aj. 235tkm.
        Last edited by jjv; 17-10-2009, 22:18.

        Comment

        • jsr85
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1375
          • Oulainen

          #5
          Originally posted by jjv View Post
          Kappas tätähän on liikkeellä kuin konsanaan sikainfluenssaa nimittäin päivällä tupsahti sama homma päälle ja vieläpä molemmilta puolilta yhtäaikaa.
          Akselit meni takaisin paikoilleen helposti naputtamalla mutta kun luin tuota niin varmaan pitää käyttää vielä uudestaan pukilla ja aukoa paikat - nimittäin luotto tuota nopeaa korjausta kohtaa on liki 0.
          Pitäiskö tuosta tuntua/kuulua napsahdus tms. kun lukitus menee kohdalleen?
          Autona e39/525d aj. 235tkm.
          Kyllä sen pitäis kestää ihan tuollaisenaankin koska se on suunniteltu painettavaksi paikoilleen, ainoastaa jousirengas pitää sen paikoillaan.

          Ite katkaisin akselin siitä perän puolimmaisessa nivelessä olevasta pulttikarvista, ja otin vetoakselin sisäpään pois paikoiltaan. Tarkoitus oli laittaa uudet jousirenkaat mut siihen hätään en saanut mistään uusia ni päätin vaan "vääntää" jousiin lisä voimaa jotta pysyis paremmin paikoillaan. Sen jälkeen menty taas ongelmitta.

          Tosiaan mistään ei tiennyt onko akseli perillä, mun tapauksessa pystyin kyllä katsomaan toisenpuolen akselista suurinpiirtein oikean syvyyden. Käytännössä niin syvälle ku kohtuudella menee, uloimpien peltisuojien ja perän väliin jäi muutaman millin rako.
          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

          Comment

          • jjv
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 92
            • Oulu

            #6
            Jees aamu on kontattu auton alla. Toinen puoli pysyy paikalla vaikka koitaa koputella/nykiä irti mutta toinen lähtee 'ongelmitta'. Samasta laipasta olen katkonut molemmat. Olihan se lukkorikka vain n. 3/4 kierrosta pitkä eli siitä puuttuu n. varttikierros?
            Rikka näyttää tuolta;
            Attached Files
            Last edited by jjv; 18-10-2009, 15:49.

            Comment

            • jsr85
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 1375
              • Oulainen

              #7
              Originally posted by jjv View Post
              Jees aamu on kontattu auton alla. Toinen puoli pysyy paikalla vaikka koitaa koputella/nykiä irti mutta toinen lähtee 'ongelmitta'. Samasta laipasta olen katkonut molemmat. Olihan se lukkorikka vain n. 3/4 kierrosta pitkä eli siitä puuttuu n. varttikierros?
              Rikka näyttää tuolta;
              Joo, samanlainen lukitus oli mulla. Tuosta käänsin päädyt hieman "jyrkemmiksi" ni ei anää ainakaan kovin kovin helpolla irronnut.
              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

              Comment

              • jjv
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 92
                • Oulu

                #8
                Ok - kiitos. Nyt on sitten sama hoito tehty ja toivottavasti nyt pitää. Pitää vielä käydä hakemassa vähän lisää öljyä perään - tulipahan nekin samalla vaihdettua.

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #9
                  Jaahas, mulle ilmoitteli huoltomies tuossa Insp II:sta maksaessa, että oikean puolen tumppi on lähteny uimaan ulos perästä. Tällä hetkellä on n. 10 mm ulkona. Onneksi muistin tämän ketjun. Kävin tilaamassa äsken uuden lukkorengas + stefa -paketin (avauspostaukseen linkitetystä kuvasta osa #18). Huoltomies nimittäin suositteli vaihtamaan stefan samalla.

                  Mitä avaimia/työkaluja tartten tuohon korjaukseen? Tarkoitus on siis avata vetarin liitos samasta kohtaa kuin jrs85. Kuinka paljon on öljytilavuus perässä? Tietäs ostaa oikean määrän, nimittäin merkkiliikkeestä saa omaan astiaan litrahinnalla eikä se hinta yllättäin ollu paha.
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • jsr85
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 1375
                    • Oulainen

                    #10
                    Originally posted by Ha2 View Post
                    Jaahas, mulle ilmoitteli huoltomies tuossa Insp II:sta maksaessa, että oikean puolen tumppi on lähteny uimaan ulos perästä. Tällä hetkellä on n. 10 mm ulkona. Onneksi muistin tämän ketjun. Kävin tilaamassa äsken uuden lukkorengas + stefa -paketin (avauspostaukseen linkitetystä kuvasta osa #18). Huoltomies nimittäin suositteli vaihtamaan stefan samalla.

                    Mitä avaimia/työkaluja tartten tuohon korjaukseen? Tarkoitus on siis avata vetarin liitos samasta kohtaa kuin jrs85. Kuinka paljon on öljytilavuus perässä? Tietäs ostaa oikean määrän, nimittäin merkkiliikkeestä saa omaan astiaan litrahinnalla eikä se hinta yllättäin ollu paha.

                    Tarvit E12 hylsyn(naaraspuolinen torx), räikän ja vasaran(mielellään muovinen)

                    Peräöljyä menee 1.1L ja roppuun tarvitset muistaakseni 14mm kuusiokolo-avaimen.

                    -Janne
                    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                    Comment

                    • Ha2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1786
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by jsr85 View Post
                      Tarvit E12 hylsyn(naaraspuolinen torx), räikän ja vasaran(mielellään muovinen)

                      Peräöljyä menee 1.1L ja roppuun tarvitset muistaakseni 14mm kuusiokolo-avaimen.

                      -Janne
                      Mahtavaa, kiitos tiedoista. Ajattelin ostaa varalta 1,5 litraa sitä öljyä.

                      Edit: käskin huoltomiehen katsoa vakionopeusniveltä tähän liittyen, mutta ratkaisu tuohon tumpsahdukseen taitaakin olla tässä. Huoltomies ei nimittäin puhunut mitään, että vakionopeusnivel pykisi mitenkään.
                      Last edited by Ha2; 04-11-2009, 10:35.
                      E61 525d LCI

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        #12
                        Öö siis tuo lukkorengas laitetaan paikalleen perän sisältä, kun tumppi on ensin naputeltu pohjaan asti? Vai meneekö se muka niin, että se laitetaan tumpin akselissa olevaan uraan ennen perään asentamista ja naputellaan vain tumppi takaisin sisään tarpeeksi syvälle?

                        Edit: tässä ohjeessa laitetaan lukkorengas ensin paikalleen perään. Mitenkäs te teitte jsr85 ja jjv?
                        Edit2: toinenki ohje löyty joskin E34:seen, mutta eiköhän idea ole sama.
                        Last edited by Ha2; 03-11-2009, 10:01.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1375
                          • Oulainen

                          #13
                          Eli katkaiset sen akselin siitä nivelen yläpuolella olevasta liitoksesta, jonka jälkee koputtelet tumpin pois perästä, ei tarvitse avata perää.

                          edit. Eli laitat sen lukitusrenkaan siihen akselin uraan ennen perään työntämistä. Nämä ohjeet pätee ainakin 530d.hen, en tiedä onko sama perä kuin pensa mallissa.
                          Last edited by jsr85; 03-11-2009, 15:08.
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by jsr85 View Post
                            Eli katkaiset sen akselin siitä nivelen yläpuolella olevasta liitoksesta, jonka jälkee koputtelet tumpin pois perästä, ei tarvitse avata perää.

                            edit. Eli laitat sen lukitusrenkaan siihen akselin uraan ennen perään työntämistä. Nämä ohjeet pätee ainakin 530d.hen, en tiedä onko sama perä kuin pensa mallissa.
                            Joo katotaan, onko lukorengas enää paikallaan. Jos ei ole, niin kyllä se sillon perän aukasuttaa ja pakko se on sieltä katella pois. Toivottavasti se on paikallaan siinä tumpissa vielä. Nuissa ohjeissa se lukkorengas laitetaan aina ensin paikalleen perään ja sen jälkeen vaan työnnetään tumppi sinne, kunnes kuuluu lukittumisen ääni. Mulla on vähän vuotanut perä öljyä, joten ajattelin vaihtaa kokonaan uudet öljyt.

                            Mutta kiitos jälleen, eiköhän tämä näillä eväillä onnistu.
                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • jpr-79
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2009
                              • 59
                              • Saloinen

                              #15
                              Originally posted by jsr85 View Post
                              Eilen illalla ajelin autolla ja risteyksessä kiihdyttäessa vaihdoin kakkosen päälle, no veto loppui kuin seinään. Vaihteet menee normaalisti päälle ja kytkin pelaa ihan normaalisti.
                              Vedettiin auto kotiin ja aloin tutkimaan valoisalla tuota voimansiirtoa, vika löytyikin. Osa nro. 15 oli noin 3cm ulkona perästä, ei siis ollut tippunut mut kuitenkin tullut ulospäin. Miten ihmeessä se on voinut tulla? Onkohan sieltä lukitus rengas irronnut?

                              Perä pitää ilmeisesti puottaa alas et saa jotain tehtyä?

                              Löytyykö 530d.n perästä purkukuvaa, vai onko samalainen kuin e34 dieselissä johon on kuvat?
                              Nyt se Janne on meillä vissiin sama homma,
                              Vaimo lähti ostaan kanamunia, niin yhtäkkiä mäessä veto loppu, eikai siinä muuta ko takaperin liukumalla kunnes valotolppa pysäytti vauhdin. onneksi oli lähellä kotia ja kotona oli aina toimiva auto (M-B) kävin hinaan potilaan kotia ja mamma mesellä kauppaan... käytin tunkin päällä autoa ja tuntu et kuskinpuolen vetari ois n.30mm ulompana kuin hanttarin puolen.
                              Janne onko sulla sitä torxia? Jos on nii lainaatko?
                              puskuria en ole vielä viittiny kattoa, pitää sairastaa kuumeet ensin pois...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎