Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 vetoakseli irti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #16
    Vielä tuli mieleen kysyä, että mikä on kätevin keino/väline saada peräöljy kaadettua perään? Ilmeisesti auton pitäsi olla suhta vaakassa, kun öljy lisätään perään, jotta öljyä tulisi oikea määrä. Käsittääkseni auton alla on vaikea saada mitään pulloa kovin pystyyn sinne ja kuin iso se täyttöreikäkään on?
    E61 525d LCI

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9143
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Ha2 View Post
      Vielä tuli mieleen kysyä, että mikä on kätevin keino/väline saada peräöljy kaadettua perään? Ilmeisesti auton pitäsi olla suhta vaakassa, kun öljy lisätään perään, jotta öljyä tulisi oikea määrä. Käsittääkseni auton alla on vaikea saada mitään pulloa kovin pystyyn sinne ja kuin iso se täyttöreikäkään on?
      Ainakin Castrolin (perä)öljypurkissa on korkin jatkeena 20 cm putki, jolla liemet saa ohjattua suoraan sisään. Pullo vaakatasoon ja puristelua. Täyttöreikä on sisähalkaisijaltaan ~20 mm. Perän (apparin puoli) voi nostaa reilusti ilmaan. Täytön jälkeen jättää tulpan vielä auki ja laskee auton vaateriin, niin ylimääräiset lirahtavat ulos. Sitten perä uudestaan ilmaan ja tulppa paikalleen. Kannattaisi muuten hommata uudet prikat niihin tulppiin tai kokonaan uudet tulpat (uudemmassa mallissa o-rengas). Ne tiivisteprikat hapertuvat todella tehokkaasti, ilmeisesti sähkökemiallisen korroosion seurauksena.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • jjv
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 92
        • Oulu

        #18
        Wetterillä se öljy oli aika hinnakasta 140e/l pullokaupassa mutta jos ostat huollon yhteydessä niin otetaan isommasta laarista hintaan 25e/l joten en vaihtanut itse kun olis maksanu siis 280e... siis vaihdatin Wetterillä.
        No en kysynyt edes että myyvätkö omaan purkkiin siitä pumpun nokasta - varmaan.
        Omasta ei ollut tullut öljyä ulos juuri ollenkaan vaikka molemmat akselit oli löysällä ja toisen käytin täysin irti kun kerran lähti vielä seuraavana päivänä. Rikat makso sen 1.10e pari + öljyt joten ei päätä huimannut.

        Comment

        • GARFFi
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 5541
          • Kankaanpää

          #19
          Originally posted by Ha2 View Post
          Vielä tuli mieleen kysyä, että mikä on kätevin keino/väline saada peräöljy kaadettua perään? Ilmeisesti auton pitäsi olla suhta vaakassa, kun öljy lisätään perään, jotta öljyä tulisi oikea määrä. Käsittääkseni auton alla on vaikea saada mitään pulloa kovin pystyyn sinne ja kuin iso se täyttöreikäkään on?
          Tollasen tyylisellä ne korjaamolla ainakin laittaa. Mutta tuo se ei ole, tuo on rasvapumppu. Kuitenkin kohtuu lähellä pumppua, jolla öljyä lisättiin meikän ex-kampen perään.
          MB E220 CDI -10
          Ex.VW T5.1 -11
          Ex. Ford Transit Custom -14
          Ex. VW Passat 2.0FSI -06
          Ex. VW Golf+ -06
          Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
          Ex. Honda CBR900RR -96
          Ex. E36 325i Coupé -94
          Ex. LADA 2105 1200S -89
          Ex. LADA 2107 1300S -87
          Ex. E36 320i -91

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #20
            Originally posted by jjv View Post
            Wetterillä se öljy oli aika hinnakasta 140e/l pullokaupassa mutta jos ostat huollon yhteydessä niin otetaan isommasta laarista hintaan 25e/l joten en vaihtanut itse kun olis maksanu siis 280e... siis vaihdatin Wetterillä.
            No en kysynyt edes että myyvätkö omaan purkkiin siitä pumpun nokasta - varmaan.
            Omasta ei ollut tullut öljyä ulos juuri ollenkaan vaikka molemmat akselit oli löysällä ja toisen käytin täysin irti kun kerran lähti vielä seuraavana päivänä. Rikat makso sen 1.10e pari + öljyt joten ei päätä huimannut.
            Jaa kato mulle se esitteli varaosamyyjä suoraan, että litrahinnalla saa ostaa omaan astiaan sitä öljyä. Kärkkäisellä se Castrollin SAF-XJ 75W-140 lukkoperäöljy, mitä mulle suositeltiin Wetteriltä, maksaa ~25 euroa litran pänikkä. Ja Wetterillä omaan astiaan 25 e/l miinus BMW Club Finnland -alennukset.

            Pitääpä muistaa kysyä, niitä prikkoja. Kohta lähen hakeen välineet ja remontoimaan. Wish me luck.
            E61 525d LCI

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #21
              Noni, onnistu.

              Oli vaan pirun ahdasta, kun vetoakseli halusi olla koko ajan jotenkin edessä. Mulla on tässä tasonsäätöperä, niin ilmapussi ja air resevoir (#5) oli pahasti edessä. No saatiin se vetarin tumppi sieltä ulos ja takaisinkin puljattua kikkailemalla. Vanha lukkorengas oli ihan kuoleentunut ja uusi ja vanha olivat jo selvästi erimuotoisia. Painoin ulostyöntyneen tumpin ensin takaisin sisään ja se meni ihan helposti käsillä laittamalla, ja lähti yhtä helposti uloskin, kun pikkusen ruuvarilla auttoi. Lukkorenkaasta ei kuulunut edes lukittumisen ääntä.

              Vaihdoin tosiaan samalla tiivisteen (#18). Entinen oli aika pirun lujassa mutta uusi meni paikalleen nätisti. Entinen tiiviste oli myös selvästi väljempi kuin uusi. Olihan siihen jo paskaa päässyt, koska en tiedä kuinka kauan tuo tumppi oli mulla ollut ulostyöntyneenä.

              Kun asensin vetarin tumpin takaisin uuden lukkorenkaan kanssa, niin kuului kyllä selvä naksahdus, kun lukkorengas lukittui uraansa perässä. Laitoin siis lukkorenkaan vetarin tumpin uraan ennen asennusta. Öljyjen kanssa ei sitten mennytkään ihan niinkuin suunnittelin. Wetteriltä ei sitten mistään nurkista yhtäkkiä löytynytkään sitä kanisteria, josta saa omaan astiaan peräöljyä. Sitä öljyä ei ollut koko firmassa. Hain sitten Kärkkäiseltä litran pullon ja tyydyin täyttämään sen, mitä ajossa ja remontin aikana oli päässyt ulos, eli n. 2 dl. Pitää myöhemmin ostaa vaikka toinen litran purkki ja vaihtaa öljyt kokonaisuudessaan ja uusia tyhjennys- ja täyttöproppujen tiivisteet tai koko proput. Nyt vaan alko ilta painaan päälle niin, että ei enää jaksanut. Kai tuolla nuinkin voi huoletta ajella.

              Tuossa ylempänä linkkasin omaan ongelmakuvaukseeni nykäisystä/tumpsauksesta juuri ennen pysähtymistä. Laatikosta se ei johdu, se selvisi eilen lopullisesti. Kardaaninin vakionopeusnivel oli sylkenyt rasvaa ulos, joten on aika selvää, että se siellä pykii. Mutta tökkäisy/tumpsaus hidastaessa vaimeni/väheni/pieneni huimasti tämän remontin myötä. Ilmeisesti tumpsaus pääsi kertautumaan, kun ensin tökkää vakionopeusnivel, josta se nykäys siirtyy irti olevaan vetoakseliin. Vetoakseli pääsi varmaan liikkumaan perän päästä sisään/ulos -suunnassa tuon tumpsauksen seurauksena, koska lukkorengas oli löysännyt. Tai jopa hieman päittäinkin. Pitää vaihtaa joskus tuo vakionopeusnivelkin.
              Last edited by Ha2; 06-11-2009, 11:57.
              E61 525d LCI

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10001
                • KVLA

                #22
                Originally posted by Ha2 View Post
                Vaihdoin tosiaan samalla tiivisteen (#18). Entinen oli aika pirun lujassa mutta uusi meni paikalleen nätisti. Entinen tiiviste oli myös selvästi väljempi kuin uusi. Olihan siihen jo paskaa päässyt, koska en tiedä kuinka kauan tuo tyumppi oli mulla ollut ulostyöntyneenä.
                Kyllähän se tiiviste väljenee,jos pyörimisen lisäksi akseli seilaa myös pitkittäisliikettä vieden aina vähän hiovaa kuravetta mennessään sisäänpäin.Joten ei varmaan huono idea vaihtaa perään kokonaan uudet öljyt.

                Comment

                • jjv
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 92
                  • Oulu

                  #23
                  >> Öljyjen kanssa ei sitten mennytkään ihan niinkuin suunnittelin. Wetteriltä ei sitten mistään nurkista yhtäkkiä löytynytkään sitä kanisteria, josta saa omaan astiaan peräöljyä. Sitä öljyä ei ollut koko firmassa.


                  ;-) taisi käydä niin että purkki tyhjeni kun mulle vaihdettiin.

                  Comment

                  • nut
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1613
                    • Vaasa/Kauhajoki

                    #24
                    Originally posted by jjv View Post
                    Wetterillä se öljy oli aika hinnakasta 140e/l pullokaupassa mutta jos ostat huollon yhteydessä niin otetaan isommasta laarista hintaan 25e/l joten en vaihtanut itse kun olis maksanu siis 280e... siis vaihdatin Wetterillä.
                    No en kysynyt edes että myyvätkö omaan purkkiin siitä pumpun nokasta - varmaan.
                    Vähän off-topik, mutta pitääkö tuo tosiaan paikkansa, että kehtaavat pyytää 140 euroa / litra ? Peräöljyn täyttöön suosittelen samaa kuin Garffi, tarkemmin ottaen siis tämmönen vekotin:

                    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                    Comment

                    • Ha2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1786
                      • Oulu

                      #25
                      Mulle ne sano, että tuo 140 e/l peräöljy on Jaguarin öljyä. Sanoi, että sekin käy bemarinperään ja sitä me voidaan myydä. Jäi ostamatta.
                      E61 525d LCI

                      Comment

                      • jpr-79
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2009
                        • 59
                        • Saloinen

                        #26
                        Monikohan näistä joilla on nyt vetari irronnut on vaihtanut vasta "narinahelat", ajattelin vaan kun sen pitkän alatukivarren pultin irrottaa niin siinähän periaatteessa voi vetää sitä vetaria vahingossa jos ei ole tarpeeksi huolellinen sen kanssa... itsellä ainakin taisi juuri tuon takia irrota..

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by jpr-79 View Post
                          Monikohan näistä joilla on nyt vetari irronnut on vaihtanut vasta "narinahelat", ajattelin vaan kun sen pitkän alatukivarren pultin irrottaa niin siinähän periaatteessa voi vetää sitä vetaria vahingossa jos ei ole tarpeeksi huolellinen sen kanssa... itsellä ainakin taisi juuri tuon takia irrota..
                          Oiskohan kuukausi sitten ku vaihoin...
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          • jjv
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 92
                            • Oulu

                            #28
                            Liikkeessä 4 kk sitten.

                            Comment

                            • janne1974
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 405
                              • Kuopio

                              #29
                              Jaahas, nyt se päivä osui omalle kohdalle... Vetari päätti sitten irrota perästä. Ja sen verran sain tutkittua että pultit, joilla laippa on vetarissa kiinni, ovat pehmenneet sen verran että ei taida saada enää avatuksi.. Saakohan tuon laipan takaisin paikoilleen perään purkamatta laippaa irti??
                              Ja toinen juttu että se lukkorengas on hävinnyt urastaan. Perä ei ole ääntänyt ollenkaan eikä irrotessaankaan sanonut mitään.. Nyt oletan että se lukkorengas on perän sisällä.. KIVA! Kysyisin että miten vaikea homma on avata perän takalevy auki?? Tai onko muuta konstia tarkistaa perän puhtaus?? Nosturille en saa autoa, joten tallinlattia asennukseksi menee... Kyseessähän on e39 528 touring -99.

                              -Janne-
                              -Janne-

                              F10 535iX sedan -11
                              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                              ex. E39 528i touring -99
                              ex. E36 325ia coupe -93

                              Comment

                              • jjv
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2004
                                • 92
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by janne1974 View Post
                                Jaahas, nyt se päivä osui omalle kohdalle... Vetari päätti sitten irrota perästä. Ja sen verran sain tutkittua että pultit, joilla laippa on vetarissa kiinni, ovat pehmenneet sen verran että ei taida saada enää avatuksi.. Saakohan tuon laipan takaisin paikoilleen perään purkamatta laippaa irti??
                                Ja toinen juttu että se lukkorengas on hävinnyt urastaan. Perä ei ole ääntänyt ollenkaan eikä irrotessaankaan sanonut mitään.. Nyt oletan että se lukkorengas on perän sisällä.. KIVA! Kysyisin että miten vaikea homma on avata perän takalevy auki?? Tai onko muuta konstia tarkistaa perän puhtaus?? Nosturille en saa autoa, joten tallinlattia asennukseksi menee... Kyseessähän on e39 528 touring -99.

                                -Janne-
                                Siis mitä nyt kysyt?

                                "Saakohan tuon laipan takaisin paikoilleen perään purkamatta laippaa irti?? "

                                Eli koko akselin irroitus ei tainnut onnistua helposti vaan piti pätkiä juurikin tuosta laipasta - korjatkaa muut jos muistatte jotain muuta.

                                Tuo jälkinmäinen onkin sitten pahempi rasti...
                                Miten olisi jos pudotat loputkin öljyt pois perästä ja jollain magneettipäällä koittaa onkia rikkaa pois... tai sitten täyttö reiästä ölyjen seasta samalla meiningillä? Ei tule varmaan reiästä läpi mutta on 'tallessa' ja voi vaikka pätkiä palasiksi ja saada siten talteen - uusi maksoi muuten huikeat 55c

                                Joo eiku lumitöihin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎