Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kytkinpoljin tärisee kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpelä
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 50
    • Vantaa -Finland

    E39 kytkinpoljin tärisee kylmänä

    E39 525tds ja ongelmana on et kylmänä kun painaa kytkimen pohjaan alkaa polkimessa tuntumaan selkeä tärinä ja ulkopuolelle kuuluu rutinaa. Vika lievenee ja häviää lopulta kun kone lämpenee.

    Puolilämpimänä vian saa tulemaan kun survoo kytkintä lattiiaa kohti oikeen urakalla ja kylmänäkään tärinää/rutinaa ei tule jos ei paina pedaalia ihan pohjaan saakka. Kytkin on aika jäykkä vaikka PITÄISI olla uusittu keväällä, mutta ei tuo oikeen uudelta kytkimeltä tunnu. Yli 10v aikana autokorjaamoissa työskkennelleenä rikkinäisen painelaakerin oireet tuli kyllä tutuiksi, vaikka ei tosin bemarissa, mutta ei toi jotenkin tunnu painelaakerin vialta. :think

    Tuntuu kuin kytkinhaarukka ottaisi asetelmaan tai johonkin pyörivään kiinni, mutta en ole kyllä hahmottanu miten se ois mahdollista ja vielä kun vika häviää lämpimänä.

    Pakkohan toi on jossain vaiheessa ottaa auki, kun tietäis vaan mihin varautua kytkinpaketin lisäksi. Vauhtipyörään viittaavia kolinoita ei ole kuulunut.

    Jollain ollut vastaavia ongelmia?
    UZS190 Lexus GS430 - käyttis
    MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti
  • hohtava
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 86
    • lappeenranta

    #2
    itselläni oli samanlaisia jyrinöitä tosin toisen merkkisessä autossa.
    aluksi vain kylmällä koneella ja sitten myöhemmin myös lämpimällä..
    painelaakeri se oli.. lopulta kun se jumahti niin rikkoi myös asetelman..
    kannattaisi aukaista nopeasti jos vaikka kaikki muu on uutta paitsi painelaakeri..
    e39
    e28

    Comment

    • Kilpelä
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 50
      • Vantaa -Finland

      #3
      Originally posted by hohtava View Post
      itselläni oli samanlaisia jyrinöitä tosin toisen merkkisessä autossa.
      aluksi vain kylmällä koneella ja sitten myöhemmin myös lämpimällä..
      painelaakeri se oli.. lopulta kun se jumahti niin rikkoi myös asetelman..
      kannattaisi aukaista nopeasti jos vaikka kaikki muu on uutta paitsi painelaakeri..
      Jotenkin epäilen et jos sinne on jotain tehty, niin on laitettu vaan uusi levy ja loput vanhaa...tuotu halpana kytkinvikasena Suomeen ja laitettu jobbarin toimesta vaan pakollinen et saatu pitämään?
      Last edited by Kilpelä; 16-10-2009, 22:15.
      UZS190 Lexus GS430 - käyttis
      MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

      Comment

      • Jusu^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 1442
        • Seinäjoki

        #4
        itellä kuuluu samanlaisia ääniä painettaessa kytkin poljinta pohjaan! painelaakeria epäilly viaksi mutta tiedä sitten.. kerkeis ottaa laatikon joskus pois niin olis viisaampi! vinkkejä otetaan tietty vastaan jos joku on vastaavan vian korjannut!

        F11 M550d -13
        F15 X5 30d -14 M-Sport
        E46 M3 Cabrio -03
        E92 Drifter
        ex: E91 ///M3D -07
        ex: E90 M335D -08
        ex: E46 M3 Cabrio -01
        ex: E38 L7 -98

        Comment

        • Tomson
          Bimmer Fanatic
          • May 2010
          • 251
          • Finland

          #5
          Nostellaanpa tätäkin ylös.. itsellä nyt samat oireet. Kylmänä jos painaa kytkimen pohjaan niin alkaa raksutus, ei tosin joka kerta. Lämpimänä saattaa tehdä satunnaisesti samaa, mutta eipä tule koskaan painettua kytkintä niin pohjaan, että ääntä edes kuuluisi. Painelaakeri?kö? osana ei kallis, mutta mites vaihtaminen? joutuuko koko laatikon irroittamaan vai löytyykö jotain huoltoluukkua? onko edes järkeä vaihtaa pelkästään painelaakeria? (opiskelijabudjettia ajatellen tosin kyllä:think)

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            #6
            Ääni painelaakerille, itsell meni LUK:in valmistama painelaakeri avossa kahdessa kesässä, oireina juurikin tärinä polkimessa ja hankaava ääni.
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • Tomson
              Bimmer Fanatic
              • May 2010
              • 251
              • Finland

              #7
              Hmm okei. Ei varmaan huoltoluukkua taida löytyä moiseen operaatioon? eli parempi vaan alkaa säästämään viimeisiä pennejä ja vaihtaa koko kytkinpaketti sitten kerralla. Mietin myös noita vaihteiston öljyjä pitäisikö vaihdella.. toki tuskin tähän vaivaan vaikuttavat millään tavalla.
              Last edited by Tomson; 24-02-2016, 20:19.

              Comment

              • tansju
                Bimmer Rookie
                • Apr 2015
                • 96
                • Nokian perämettällä

                #8
                Jos itse saa vaihdettua ja tietää levyn/paineasetelman olen hyvässä kunnossa, niin toki pelkän painelaakerinkin voi vaihtaa. Pajalle vietäessä työt muodostavat sen verran suuren osan kuluista että kannattaa pistää kaikki uusiksi

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎