Announcement

Collapse
No announcement yet.

Outoa kuumenemista E39 523 iA Touring vm. -97

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saarine
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 48
    • Valkeakoski

    Outoa kuumenemista E39 523 iA Touring vm. -97

    Hei!

    Ajattelin kysyä täältä, että mikähän mahtaisi olla vikana kun otsikonmukainen auto temppuilee. Ensin vähän pohjatietoja: Auto teki 2kk sitten sellaista että kuumeni moottorin lämpömittarin mukaan lähelle punaista aluetta ja sitten hetken päästä palasi takaisin normaaliin lämpötilaan mittarin mukaan. Autoon vaihdettiin vesipumppu ja termostaatti. Sitten lämpeni taas ja meni hermot ja ajoin sitä vain motarilla kunnes alkoi nakuttaa ja kansitiiviste paloi.

    Sitten auto hinattiin huoltoon ja siihen vaihdettiin uusi moottori joka oli hyvässä kunnossa. Samanlainen auto oli kyseessä ajettu vain 184tkm. Nyt auto toimi hyvin yli 2 000km mutta sitten kun ajoin Drive-inissä ja menin parkkiin odottamaan auto heitti taas lämpömittarissa lämmöt lähelle punaista ja sammutin auton. Sitten lähdin 3min päästä ajamaan lämmöt hieman korkealla mutta n. 10s kuluttua lämmöt laskivat taas normaaliin ja ajelin 30km kotiin ilman ongelmia ja valoissakaan ei lämpömittari huonoon suuntaan värähtänyt. Mistä tämä siis johtuu, luulen että alkaa taas tehdä samaa kun nyt aloitti moottorin vaihdon jälkeen. Olisiko kenties jäähdytin vai mikä siellä sitä kuumentaa tuollain aina sillon tällön?
    Nykyiset: F01 730d

    Entiset: F10 M5, F11 535d, E92 M3, E92 335CiA, F30 318d, F10 535i, e92 335i M-Sport, e92 320xd, e90 318d touring, e39 523iA
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Kuluuko jäähdytinnestettä?

    Tommoset lämpöilmiöt johtunevat ilmoista järjestelmässä jos siis jo tähänkin uuteen moottoriin oli vaihdettu uusi termari ja vesipumppu. Myös paisuntasäiliön korkki kannattaisi varmuuden vuoksi vaihtaa uuteen.
    Jos on niin tuoksahteleeko sisällä välillä jäähdytysneste lämmityslaitteesta. Jos tuoksahtelee niin kenno vuotaa ja ainakin e34:ssa aiheutti jo hyvin pienellä vuodolla ilmoja järjestelmään ja sitä myötä lämpöongelmia.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • AnttiHi
      Bimmer Rookie
      • Dec 2007
      • 90

      #3
      Edellesessä autossani (523i) oli katalysaattorin sisustat irronneet ja kuumeni sen takia jo lyhyen ajon jälkeen lähelle punaista. Tarvikekatti tilalle ja homma tuli kuntoon.

      Comment

      • Saarine
        Bimmer Rookie
        • Apr 2009
        • 48
        • Valkeakoski

        #4
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Kuluuko jäähdytinnestettä?

        Tommoset lämpöilmiöt johtunevat ilmoista järjestelmässä jos siis jo tähänkin uuteen moottoriin oli vaihdettu uusi termari ja vesipumppu. Myös paisuntasäiliön korkki kannattaisi varmuuden vuoksi vaihtaa uuteen.
        Jos on niin tuoksahteleeko sisällä välillä jäähdytysneste lämmityslaitteesta. Jos tuoksahtelee niin kenno vuotaa ja ainakin e34:ssa aiheutti jo hyvin pienellä vuodolla ilmoja järjestelmään ja sitä myötä lämpöongelmia.
        Kiitoksia vastauksestasi!

        Olin työreissulla joten vastaus tulee pienellä viiveellä omalta osaltani. Autosta alkoi itseasiassa taas tänään sama ongelma mutta nyt jatkuvasti ramppasi kuumaa ja normaalia lämpötilaa. Jäähdytysnesteet olivat melkein loppu joten voisi olla vika varmaan jäähdyttimessä kun ei näkynyt putkissa olevan reikiä tai valumia äkkiseltään. Voisiko siis olla jäähdytin rikki? Lämmin ilma tulee nyt vaihtelevasti eli aina ei tule kuumaa ja hetken päästä tulikuumaa.
        Nykyiset: F01 730d

        Entiset: F10 M5, F11 535d, E92 M3, E92 335CiA, F30 318d, F10 535i, e92 335i M-Sport, e92 320xd, e90 318d touring, e39 523iA

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎