Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 M5 ei käy kaikilla mukeilla?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Metsämies
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 87

    e39 M5 ei käy kaikilla mukeilla?

    Eli -99 M5 erään kerran startatessa kävi epätasaista tyhjäkäyntiä ja ei selvästi käy kaikilla pytyillä.

    Vikakoodit:

    Inlet VANOS, bank 2 retard valve

    Inlet VANOS, bank 2 advance valve

    Function, inlet VANOS, bank 2

    Yhtenä päivänä kun starttasin, vika oli poissa ja kävi ihan tasaisesti. Ajoin 10km lenkin ja pelasi ihan hyvin, kunnes seuraavana päivänä taas sama vika.

    Ajaessa auto on sellainen, että kun yrittää ajaa pienillä kierroksilla se nykii aika lailla, mutta kun kiihdyttää niin tuntuu, että kaikki on kunnossa ja auto kiihtyy mielestäni normaalisti

    Tulpat + puolat olen katsonut, että on kiinni, mutta yksi juttu ihmetyttää, sillä kone käy ihan samanlaista käyntiä, oli imusarjan koppa paikallaan tai ei. Eli ilman ilmamassamittareita ja niiden kanssa käynti on samanlaista :think

    Kellään ollut samanlaista oiretta?
  • Metsämies
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 87

    #2
    Tänään vaihdoin vanoksen solenoidin tiivisteet + putsasin ne, niin ensimmäisellä starttauksella M5 kävi normaalisti, kunnes sammutin ja käynnistin uudestaan, niin vika tuli taas! Vanoksista ei kuulu mitään omituista ääntä, eikä ole koskaan rallattanut.

    Apuja kaivataan.

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Originally posted by Metsämies View Post
      Eli ilman ilmamassamittareita ja niiden kanssa käynti on samanlaista :think
      Vaihda maffit.
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Metsämies
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 87

        #4
        Noniin tänään taas tutkailtua selvisi seuraavaa:

        Yhden tulpan reijän ympärillä oli vähän öljyä. Vaihdoin kahden tulpan paikkaa ja 2km ajon jälkeen auto kävi entistä huonommin. Taitaa mennä venttiilikopan tiiviste uusiksi..

        Onko kellään tiedossa kyseistä ongelmaa M5:tosessa? e36:tosessa taitaa olla yleinen ongelma?

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #5
          Vikakoodit viittqisi Vanokseen. Mutta aika paljon noissa on ollut ongelmia nokka-akselien tai kampiakselin asentotunnistimien kanssa. Jos ne on varmasti kunnossa, niin myös tukossa oleva pakoputki tai katalysaattori voi aiheuttaa tuollasia ongelmia.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • 325tds
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 293

            #6
            Bensapumppu aiheuttaa myös tuota nykimis vikaa.

            Pumppu löytyy takapenkin alta oikealta puolelta.
            E93 vaimon
            ex
            E70 3.0 SD
            E46x2
            M5 E39
            325tds E36
            M535i E28
            323i E30
            323 E21




            BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

            Comment

            • Metsämies
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 87

              #7
              Originally posted by 325tds View Post
              Bensapumppu aiheuttaa myös tuota nykimis vikaa.

              Pumppu löytyy takapenkin alta oikealta puolelta.

              Pumpun vaihdoin alle vuosi sitten ja silloin oireet oli ihan erilaisia.. Vaikka eihän sitä ikinä tiedä.

              Ajattelin nyt vaihtaa uudet tulpat ja kokeilla jos vika häviää ---> luultavasti se venttiilinkopan tiiviste joka vuotaa öljyä tulppiin

              Jos pysyy samanlaisena sitten noita antureita vaihtelemaan. :think

              Comment

              • 325tds
                BTCF Member
                • Aug 2004
                • 293

                #8
                Joko vika on löytynyt
                E93 vaimon
                ex
                E70 3.0 SD
                E46x2
                M5 E39
                325tds E36
                M535i E28
                323i E30
                323 E21




                BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                Comment

                • Metsämies
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 87

                  #9
                  Ei ole ei Just äsken vaihdoin tulpat ja ei vaikuttanut mitenkään.. Millä verukkeella auto antaa vanos vikakoodia? Tai mistä se tietää että se on rikki? Jos katsoisin ajoituslampulla nokkapyörää ja vertaisi sitä toisen puolen ajoitukseen?

                  Jotenkin mietityttää jos vika kuitenkin olisi vanoksissa.. asentotunnistimista, kun ei vikakoodeja ollut. Mitäs tällainen toimiva peli tekee jos auton käydessä ottaa ilmamassamittarin johdon irti?

                  Comment

                  • Oldshoes
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2009
                    • 70
                    • Tampere

                    #10
                    Samaa vikaa.

                    Mulla oli samaa vikaa -e34 525ia, vaihdoin bensapumpun, tulpat, virranjakajaan kaiken ja johdot, imm jne. ja vika oli kansipahvi halki vitos ja kutos pytyn väliltä. Kaikki sylinterit tuli mukaan kovilla kierroksilla.

                    :think
                    Mopolla on halvempi ajaa.

                    Das Plastikwerk e36 316i -92

                    ex. Muutama e30, e28 ja e34

                    Comment

                    • EOL
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 175
                      • Kankaanpää, Finland

                      #11
                      Nykimis vikaa oli täälläkin.

                      Itselläni olin kanssa omassa E39 540 nykimis vikaa joka välillä pudotti vedon pois ja sitten se taas palasi ja kiihdytti takaisin normaaliin vauhtiin jos piti kaasun koko ajan samassa asennossa.
                      Ja se auttoi kun muutaman kerran polkaisi vähän kaasua niin toimi hetken aikaa hyvin.
                      Ja vikana siinä oli nokka-askelin asento tunnistin tai ainakin nyt on toiminut ihan hyvin kun se vaihdettiin.

                      Comment

                      • Hammu
                        Moderator
                        • Nov 2006
                        • 3971
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Ja pikku vinkkinä, nokka-akselin asentotunnistin ei välttämättä anna vikakoodia vaikka se rikki / huonokuntoinen olisikin.

                        Comment

                        • Metsämies
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2007
                          • 87

                          #13
                          Noniin jatkoin tutkintoja tänään.. Mittasin vastusarvot vanoksen solenoideilta ja kuskin puolen solenoidissa löytyi aika suuri poikkeama toisen puolen solenoidiin. Kukaan täällä ei varmasti tiedä mitä arvoja sieltä pitäisi tulla?

                          Tällainen asia tuli mieleen, että jos toisen puolen solenoidissa on yksi neljästä viallinen, niin se voisi aiheuttaa minun ongelmat. Koska jos se on jäänyt väärään asentoon tai toimii väärin se säätää tyhjäkäynnillä ajoitukset perseelleen.

                          Eikös tuo vanos sillä lailla toimi, että mitä enemmän kierroksia koneessa on tulee aina seuraava ja seuraava solenoidi mukaan tai avautuu päästämään lisää öljynpainetta vanokseen.

                          Suurilla kierroksilla ja kiihdyttäessä autohan toimii hyvin. Kokeilin tänään pari rajua kiihdytystä ja kyllä auto repii ihan normaalilla tavalla. Ongelmat on pienillä kierroksilla vaan.

                          Tosin voisihan sitä ottaa venttiilikopat pois ja katsoa sillä ajoituslampulla ajoitukset ja vertailla keskenään. Pakkohan tällaisessa on ajoitusmerkit olla nokkapyörissä? Niistäkin voisi vähän tehdä vertailua.

                          Huomenna jatkamaan toivottavasti vika selviää :think

                          Comment

                          • Metsämies
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 87

                            #14
                            Noniin pitkä päivä takana, mutta vika todella suurella todennäköisyydellä ratkesi. Vian selvittäminen tuli maksamaan 5 senttiä. Ei tosin viittä senttiä rahaa vaan viisi senttiä tinalankaa.

                            Eli: Otin uudestaan vanoksen solenoidin irti, tuon oudun mittaustuloksen jälkeen ja tein lisämittauksia siitä piirikortista. Luvut näytti yhdessä solenoidissa oudoilta muihin verrattuna. (kunnossa olevan solenoidin käämin mittausarvo mittausteni mukaan on sitten 3,8-4,3 ohmia)

                            Tinasin kaksi solenoidia irti ja kortista ja laitoin "huonon" solenoidin toiseen "virtapiiriin" Eli kun niitä neljää solenoidia mittaa huomaa, että ohjausyksikkö keskustelee erikseen kahden ja toisen kahden solenoidin kanssa, jotka ei ole yhteydessä toisiinsa.

                            Tinaukset valmiiksi ja vehkeet kasaan ja kas kummaa M5 hyrräsi kuin enkeli. Ei rallattanut vanokset eikä kuulunut muitakaan sivuääniä.

                            Sitten koeajolle ja niinhän siinä kävi kuin ajattelinkin, eli ajoitusten perseelleen säätyminen siirtyi toiselle kierrosalueelle. Nyt huomaa n.2500-3500 kierroksen välissä, kun ajaa, että ei ole vääntöä ja moottorin ääni muuttuu oudon "vanhan jenkkiauton" ääniksi. Vähän vaikea selittää

                            Tässä yksi kuva jos jollain samanlaista projektia edessä:





                            Nyt minun täytyy siis hommata jostain ehjä solenoidi paketti. Ehkä löydän jostain purkuautosta tai jos jollain on ylimääräiset tai rikkoutuneet vanokset, mistä saisi tuollaisen voisin sen ostaa. Uusi taisi maksaa jonkun 500€, mutta jos jostain sattuisi löytymään ehyt käytetty?

                            Tietääkö joku muuten onko muissa bmw malleissa samanlaista osaa? Onko e39 535 ja 540 vanos koneita, kun nopeasti katsottuna en sellaisia varaosakuvissa nähnyt.

                            Tuli muuten mieleen, että monessa tapauksessa, jossa on sama vika, kuin minun autossa ja joku vie sen jonnekkin "perkeleen autosalpaan", niin siellä vaihdetaan koko vanos systeemi autoon. Vikakoodihan näytti minulla vikaa sinne. Vanokset piti kyllä erilaista ääntä, nyt kun vertaa puhtaaseen käyntiin. Sellaista naputusta/rallatusta, eli viallinen solenoidikin voi ilmeisesti aiheuttaa jonkin laista ääntä sinne. :think

                            Onkos kellään foorumilaisella vaihdettu vanoksia M5:toseen? Kiinnostaisi vain onko solenoidit mitattu ja tarkastettu silloin.

                            Onhan vanoksissa mekaanisiakin vikoja varmasti, mutta nyt vinkkinä jollekkin, jos on tällaisia vikakoodeja tai vanos metelöi/toimii huonosti, niin tarkastaa tämän asian.

                            Eli jos jollain on käytettyjä vanoksia, niin postia mulle!

                            Comment

                            • roadmovie
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2007
                              • 73

                              #15
                              Elä hyvä mies ainakaan vaihda koko vanospaketteja. Liian kallista.

                              M5board.com:ista löytyy laajasti tämän aiheen tutkintaa. Jos solenoidi on oikeasti rikki, kannattaa vaihtaa uusi setti tai voit tietysti etsiä hajottamolta kun sinulla näkyy kolvi pysyvän kädessä. Samalla kun puuhaat noiden solenoidien kanssa niin vaihda niiden tiivisteet molemmille puolille. Löytyvät joko marmoritiskiltä tai Chrisiltä (drvanos.com). Kyseessä on pätevä kaveri, jonka kommentteja löytyy myös m5boardista. Drvanosin tiivisteet ovat huomattavasti parempaa laatua kuin BMW originaalit.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎