e39 M5 ei käy kaikilla mukeilla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325tds
    BTCF Member
    • Aug 2004
    • 293

    #16
    Originally posted by Metsämies View Post
    Noniin pitkä päivä takana, mutta vika todella suurella todennäköisyydellä ratkesi. Vian selvittäminen tuli maksamaan 5 senttiä. Ei tosin viittä senttiä rahaa vaan viisi senttiä tinalankaa.

    Eli: Otin uudestaan vanoksen solenoidin irti, tuon oudun mittaustuloksen jälkeen ja tein lisämittauksia siitä piirikortista. Luvut näytti yhdessä solenoidissa oudoilta muihin verrattuna. (kunnossa olevan solenoidin käämin mittausarvo mittausteni mukaan on sitten 3,8-4,3 ohmia)

    Tinasin kaksi solenoidia irti ja kortista ja laitoin "huonon" solenoidin toiseen "virtapiiriin" Eli kun niitä neljää solenoidia mittaa huomaa, että ohjausyksikkö keskustelee erikseen kahden ja toisen kahden solenoidin kanssa, jotka ei ole yhteydessä toisiinsa.

    Tinaukset valmiiksi ja vehkeet kasaan ja kas kummaa M5 hyrräsi kuin enkeli. Ei rallattanut vanokset eikä kuulunut muitakaan sivuääniä.

    Sitten koeajolle ja niinhän siinä kävi kuin ajattelinkin, eli ajoitusten perseelleen säätyminen siirtyi toiselle kierrosalueelle. Nyt huomaa n.2500-3500 kierroksen välissä, kun ajaa, että ei ole vääntöä ja moottorin ääni muuttuu oudon "vanhan jenkkiauton" ääniksi. Vähän vaikea selittää

    Tässä yksi kuva jos jollain samanlaista projektia edessä:





    Nyt minun täytyy siis hommata jostain ehjä solenoidi paketti. Ehkä löydän jostain purkuautosta tai jos jollain on ylimääräiset tai rikkoutuneet vanokset, mistä saisi tuollaisen voisin sen ostaa. Uusi taisi maksaa jonkun 500€, mutta jos jostain sattuisi löytymään ehyt käytetty?

    Tietääkö joku muuten onko muissa bmw malleissa samanlaista osaa? Onko e39 535 ja 540 vanos koneita, kun nopeasti katsottuna en sellaisia varaosakuvissa nähnyt.

    Tuli muuten mieleen, että monessa tapauksessa, jossa on sama vika, kuin minun autossa ja joku vie sen jonnekkin "perkeleen autosalpaan", niin siellä vaihdetaan koko vanos systeemi autoon. Vikakoodihan näytti minulla vikaa sinne. Vanokset piti kyllä erilaista ääntä, nyt kun vertaa puhtaaseen käyntiin. Sellaista naputusta/rallatusta, eli viallinen solenoidikin voi ilmeisesti aiheuttaa jonkin laista ääntä sinne. :think

    Onkos kellään foorumilaisella vaihdettu vanoksia M5:toseen? Kiinnostaisi vain onko solenoidit mitattu ja tarkastettu silloin.

    Onhan vanoksissa mekaanisiakin vikoja varmasti, mutta nyt vinkkinä jollekkin, jos on tällaisia vikakoodeja tai vanos metelöi/toimii huonosti, niin tarkastaa tämän asian.

    Eli jos jollain on käytettyjä vanoksia, niin postia mulle!


    Löytyispä tuollainen maalaisjärki xxxxxxhuollosta

    Xxxxxxhuollossa tuohon olis vaihdettu vanokset solenoideineen ja lasku
    E93 vaimon
    ex
    E70 3.0 SD
    E46x2
    M5 E39
    325tds E36
    M535i E28
    323i E30
    323 E21




    BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

    Comment

    • Metsämies
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 87

      #17
      Originally posted by roadmovie View Post
      Elä hyvä mies ainakaan vaihda koko vanospaketteja. Liian kallista.

      M5board.com:ista löytyy laajasti tämän aiheen tutkintaa. Jos solenoidi on oikeasti rikki, kannattaa vaihtaa uusi setti tai voit tietysti etsiä hajottamolta kun sinulla näkyy kolvi pysyvän kädessä. Samalla kun puuhaat noiden solenoidien kanssa niin vaihda niiden tiivisteet molemmille puolille. Löytyvät joko marmoritiskiltä tai Chrisiltä (drvanos.com). Kyseessä on pätevä kaveri, jonka kommentteja löytyy myös m5boardista. Drvanosin tiivisteet ovat huomattavasti parempaa laatua kuin BMW originaalit.

      Juu siis en missään nimessä vaihda koko vanoksia Siksi etsinkin nyt käytettyä solenoidia tai sitten ostan uuden.

      Tiivisteet vaihdoin solenoideihin jo viikko sitten, ikävä kyllä bmw originaalit, kun en noista paremmista vaihtoehdoista ollut kuullut, mutta toivottavasti hoitavat hommansa.

      Comment

      • roadmovie
        Bimmer Rookie
        • Jan 2007
        • 73

        #18
        Kaikille E39 M5:n vanoksien solenoidien sielunelämästä kiinnostuneille näistä threadeista löytyy kiinnostavaa luettavaa ja katsottavaa:






        PS: tämä puheenaihe takaa ravintolassa varman flaksin vastakkaisen sukupuolen keskuudessa. Asiantuntemustasi ihaillaan polvet notkuen ja posket punoittaen.

        Comment

        • Würger
          Newbiemmer
          • Oct 2010
          • 8
          • Turku

          #19
          Intake cam vanos advance valve + muuta

          Nostetaas nyt tätä kun liittyy samaan ongelmaan:

          E39 M5 rupesi käymään huonosti tyhjäkäynnillä, sekä kylmänä että lämpimänä, kierroksilla käy hyvin.

          Vikakoodit:

          Intake camshaft vanos advandce valve 5-8cyl
          Intake camshaft vanos retard valve 5-8cyl
          Intake vanos position control 5-8 cyl

          Ehdin jo tilata CPS:n mutta se ei taidakkaan olla syyllinen - voiko viallinen CPS aiheuttaa nuo koodit? Onko tuo position control edes CPS vai joku muu? :think

          Ja jos se on solenoidiongelma niin voiko niitä fixata?

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #20
            Kyllä CPS:t voi aiheuttaa myös noita koodeja, menee toki vähä arpomiseksi, mutta helpoimmalla pääsee kun ne vaihtaa alkuun. Varsinkin jos ei hajua milloin ne on vaihdettu viimeksi?

            Originally posted by Würger View Post
            Ja jos se on solenoidiongelma niin voiko niitä fixata?
            Voi, jos vika on juotoksissa (kuten aika usein on). Yleismittarilla ja kolvilla pääsee aika pitkälle
            Mutta jos vika on itse solenoidissa, joudut ostamaan koko "solenoid boardin" marmorilta, hinta jotain ~500e huiteilla.
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Würger
              Newbiemmer
              • Oct 2010
              • 8
              • Turku

              #21
              Autokeskus

              Originally posted by mailman View Post
              Kyllä CPS:t voi aiheuttaa myös noita koodeja, menee toki vähä arpomiseksi, mutta helpoimmalla pääsee kun ne vaihtaa alkuun. Varsinkin jos ei hajua milloin ne on vaihdettu viimeksi?



              Voi, jos vika on juotoksissa (kuten aika usein on). Yleismittarilla ja kolvilla pääsee aika pitkälle
              Mutta jos vika on itse solenoidissa, joudut ostamaan koko "solenoid boardin" marmorilta, hinta jotain ~500e huiteilla.
              Soittelin Autokeskukseen Raisioon ja hinta oli jotain 1300 per solenoidi. Mulla on siis autossa yli 10.000 eurolla magneettiventtiilejä . DrVanos antoi tarjouksen 450 taalaa/boardi kaikkine hiluineen eli pikkusen on optimistinen hinnoittelu tuolla Autokeskuksessa.

              Noissa solenoideissa on muuten semoset ruskeat "gauze filtterit" jotka kuulemma voi lahota ja tukkia kanavia. Voiko ne poistaa vai onko parempi antaa olla?

              Comment

              • sipi
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 320
                • Helsinki

                #22
                aika kalliita solenoideja, Laakkoselta yhen boardin ostaneena hinta oli noin 500 ja ne filsut kannattaa tosiaan poistaa jos otat irti, lähtee mattoveitsellä nätisti. Samalla sit o-renkaat vaihtoon.
                e39 M5 Carbonschwarz '2001
                ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
                ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

                Comment

                • Würger
                  Newbiemmer
                  • Oct 2010
                  • 8
                  • Turku

                  #23
                  Päivitystä tilanteeseen:

                  Vika oli yhden solenoidin juotoksessa, se antoi välillä oikean vastuksen ja välillä väärän kun sitä mittaili. Se pikkuruinen piirilevynpala solenoidin kyljessä liikkui aavistuksen verran kun taas muissa oli varovaisesti koittaen paikallaan.

                  Kaverini kolvaili kyseisen langan uudestaan ja vika poistui, ainakin toistaiseksi.

                  Pohdintaa: Solenoidin sisällä on about 0.2mm käämilankaa jonka päät on suoraan juotettu siihen pieneen piirilevyyn. Ilmeisesti mikään muu ei pidä tuota levynpalaa paikallaan ja siksi se pääsee pikkuhiljaa koneen täristessä tuhoamaan liitosta. Hieman mietityttää että onkohan se johdin itseasiassa poikki levyn takaa jolloin korjaus voi olla aika lyhytikäinen ja kohta taas värisee irti. Sitten vois periaatteessa voisi leikata koko boardista osan pois ja juottaa johdot suoraan niihin karvoihin kiinni.

                  Kysymys: olisiko mitään järkeä laittaa pieni tippa jotain silikonia tjsp niiden pikkuisten piirilevyjen päihin siten että ne olisivat yhtä könttää solenoidin kanssa? Mielestäni tossa on jonkunlainen suunnitteluvirhe sen kiinnityksen osalta :think

                  Suurkiitos Raikulle ja Sipille Ilman teitä olisin vaseliinipurkin kanssa metroauton ovella.

                  Comment

                  • sipi
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 320
                    • Helsinki

                    #24
                    Nyt haet ne o-renkaat viellä ja leikkaat ne filsut veke, jos et niitä tehnyt, niin taas mennään pitkään
                    e39 M5 Carbonschwarz '2001
                    ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
                    ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

                    Comment

                    • Würger
                      Newbiemmer
                      • Oct 2010
                      • 8
                      • Turku

                      #25
                      Päivitystä tilanteeseen osa 2

                      Vähän niinkun pelkäsinkin, kyllä se käämilanka on varmasti sieltä piirilevyn pohjalta poikki ja korjauksessa uusi tina otti varmaan hiukan päästä kiinni.

                      Nyt vika on siis palannut ja huomenna sitten repelen sitä boardia irti sieltä että voi yrittää sitä lankaa vielä kiinni jotenkin. Positiivista on että kaikki solenoidit toimivat jos vaan piuhat on kiinni.

                      Jos jollain on Turussa lämmintä tallia jossa tätä voisi pari päivää harrastaa niin laittakaa PM:mää

                      Comment

                      • Würger
                        Newbiemmer
                        • Oct 2010
                        • 8
                        • Turku

                        #26
                        Homma kunnossa. Samalla löytyi mielestäni ihan selkeä syy siihen miksi näitä vanosksen sähköongelmia syntyy.

                        Solenoidit on prässätty holkkien sisään mutta ne eivät ole kunnolla kiinni. Kun sisus pääsee hieman tärisemään koneen käydessä, johdot ottavat vastaan suurimman osan siitä tärinästä. Samalla se kuitenkin pikkuhiljaa nitkuttaa sitä pientä solenoidin kyljessä olevaa piirilevynpalasta ja mun tapauksessa rasitus oli katkaissut käämilangan siitä tyvestä mistä se menee itse solenoidiin sisään.

                        Irroitin sen pikkusen piirilevynpalan ja ajelin dremelillä varovasti sitä ruskeaa kannaketta pois kunnes oli noin 2mm johdinta taas näkyvissä. Kunnon putsaus, pientä mekaanista jälkeä siten että tina pitää kunnolla ja sitten jatkopala siihen tappiin.

                        Lopuksi laitoin Plastic Padding Repair Extreme -liimaa (-50 - +120c kesto, jämäkkä mutta tärinää kestävä...) jolla yhdistin solenoidin ja sen pienen piirilevyn. Nyt kaikki resonanssi menee johtojen heilutteluun ja tuon paketin pitäisi kestää paljon paremmin. Tein saman liimakorjauksen myös muihin solenoideihin koska niissäkin oli jo pikkusen liikkumavaraa ja siten sama ongelma oli vain ajan kysymys.

                        Kiitos Raikulle ja Sipille neuvoista

                        Kuvia ja selostusta:
                        Last edited by Würger; 21-11-2010, 19:40. Reason: linkki lisätty

                        Comment

                        Working...
                        X