eli säätöpoksissa on ropeli jonka moottorilla on ilmeisesti tunnit täynnä.
saako pelkän moottorin jostain,uus poksi maksaa maltaita.
onko paha vaihtaa.
eli säätöpoksissa on ropeli jonka moottorilla on ilmeisesti tunnit täynnä.
saako pelkän moottorin jostain,uus poksi maksaa maltaita.
onko paha vaihtaa.
Ootko avannu sen boxin ja putsannu sieltä ropelin luota pölypallerot pois :?: Mulla on ainakin auttanut toi putsaus noihin ääniin, se propelli kerää nääs sinne pölyä ja sit kun on tarpeeks pölyä se menee jumiin ja leikkaa kiinni .. ilm. sulla ei oo vielä leikannu se kiinni, kun se vielä pyörii ja pitää ääntä.
Sen moottorin vaihto ei kyl oo mikään helppo juttu, kun se moottori on vähän erikoisen mallinen ..
joo puhaltelin pölyt pois samalla kun vaihdoin soittimen,pölyä oli reilusti.
täytyy koittaa hankkia varalle toinen poksi, ennen kun rupeen koittaan moottorin vaihtoo, jos sellanen jostain löytyy
Avaa tuo säädinboksi, ota se propeli irti (lähtee ihan nostamalla) ja laita tippa öljyä sen liukulaakeriin. Kannattaa myös puhdistaa liukulaakeri ja akseli ennen öljyämistä, pumpulipuikko ja isopropyylialkoholi käy tuohon. Öljyä ei sitten kannata laittaa liikaa koska kaikki pöly imeytyy siihen.
Tuossa on muutama kuva jossa näkyy myös oikeat avauskohdat:
Joo, toi öljyyminen voi kans auttaa tohon ääneen ..
Tosta moottorinvaihdosta sen verran, että jos nyt mulla tulis se tilanne, että toi propelli korkkais lopullisesti, niin mä hoitaisin ton tilanteen näin:
ensteks vanha propelli pois tosta levyltä, sitten leikkaisin reiän tohon suojakopan takamuoviin ja siihen kohtaan pieni laitepuhallin kiinni (esim. n. 25mm x 25mm joko 5V tai 12V pikkupuhallin riippuen kumpaa sähköö toi orkkis käyttää) ja sit tän laitepuhaltimen sähköt ottaisin tos levyltä ton orkkispuhaltimen sähkönsyötöistä. Toi systeemi tekis siis sen saman, mitä toi orkkispuhallinkin tekee: imee sisätilan ilmaa sen lämpötilatunnistimen ohi, jotta ilm.ohjaus tunnistaa oikean sisälämpötilan. BMW-huoltohan ehdottaa tietysti ton moottorin korjaamiseks uutta ohjauspaneelia joka taitaa maksaa vaan n. 700 euroo, tää tällanen pikku "viritys" taas maksais about 10 - 20€ plus vähän näpertelyä aikansa kuluks.
Tietysti voi koittaa löytää varaosapaneelia jostain purkaamoilta, mutta näissä saattaa tulla vastaan se juttu että ne pitäis käydä huollossa koodauttamassa autoon sopivaks ja se taas maksaa lisää ..
Tietysti voi koittaa löytää varaosapaneelia jostain purkaamoilta, mutta näissä saattaa tulla vastaan se juttu että ne pitäis käydä huollossa koodauttamassa autoon sopivaks ja se taas maksaa lisää ..
Eikä pelkkä koodauttaminen välttämättä auta sillä paneeli on erilainen 9/97 jälkeen tehdyissä, silloin tuli yksi säätömoottori lisää.
Lisäksi 9/98 ja 3/99 on tullut jotain muutoksia ja 9/2000 tuli taas erilainen paneeli... Joten noiden kanssa saa olla aika tarkkana tai voi mennä hermot kun ei tiedä onko vika paneelissa vai koodauksessa vai molemmissa...
täällä foorumissahan tuntuu olevan fiksua ja asiallista porukkaa.
kiitos vaan.
asiaan.
mikä ton ropelin tehtävä on,eikö lämpötila tunnistimet ole jalkatilassa,näin ainakin metro autossa kerrottiin.
mitä meinaatte tolla koodaamisella, eli jos otan piuhat irti niin onks poksi "tyhmä"
täällä foorumissahan tuntuu olevan fiksua ja asiallista porukkaa.
kiitos vaan.
asiaan.
mikä ton ropelin tehtävä on,eikö lämpötila tunnistimet ole jalkatilassa,näin ainakin metro autossa kerrottiin.
mitä meinaatte tolla koodaamisella, eli jos otan piuhat irti niin onks poksi "tyhmä"
No eihän täällä tyhmiä olla vaikka jutut saattaakin välillä siltä vaikuttaa :wink:
Niin se ropelli imee ilmaa siitä paneelissa olevan ritilän läpi ja heti sen ritilän takana on sisäilman lämpötilatunnistin. Se propelli kun lakkaa toimimasta, niin ilmastoinnin lämpötila tunnistus menee sekaisin ja ilmastointi toimii tän jälkeen aivan miten sattuu. Tää vika taitaa olla vielä varsin yleinen juttu, täälläkin joskus joku aikaisemmin tota valitellut.
Toi koodausjuttu taas tarkoittaa sitä, että E39:n kaikki ohjausboxit on koodattu sille autolle mihin ne on laitettu eli esim. ainakin mittaristo ja moottorinohjausboxia ei voi ottaa jostain purkuautosta ja laittaa paikalleen, koska tajuu joutuneensa "väärään" autoon ja eivät silloin toimi. Tosta ilmastoinninyksiköstä en tiedä, se voi onnistuu että siihen koodataan uusiks toisen auton tiedot ja sit se lähtis pelaamaan, mutta esim. mittaristoa ei voi koodata uusiks, vaan jos se kämähtää lopullisesti ainoo vaihtoehto on uusi "tyhjä" mittaristo maahantuojalta, joka koodataan sitten autolle sopivaks.
Ja nyt kun kerran tuli alotettua ton puhallinhomman ihmettely, niin hetken tonkimisen jälkeen löysin ton puhaltimen datasheetin tuolta Papstin sivuilta. Tossa linkkiä:
As the worldwide leader in fan and motor innovation, ebm-papst has a range of around 20,000 different products, meaning it can provide the right solution for virtually any ventilation or drive technology task. And if our range doesn't have what you are looking for, over 650 engineers and technicians are here to develop a new solution with you.
Noita Papstin laitepuhaltimiahan käytetään esim. tietokoneissa yms. sähkölaitteissa ja niiltä löytyy jälleenmyyjiä ja maahantuoja täältä Suomesta, joten aivan varmasti jotain kautta saa ton puhaltimen tilattua varaosana ..
Tässä on parin päivän ajan tullut pähkäiltyä vähän samanlaista ongelmaa, sillä erotuksella tosin, että multa on ko. propeli leikannut kokonaan kiinni. Mittailin yleismittarilla jännitteitä juuri tuollaista ylimääräisen propelin asentamista silmälläpitäen, mutta jostain syystä lähes kaikki nastat siellä takana näyttivät antavan tasaista +12v jännitettä riippumatta siitä, onko auto käynnissä vai ei.
Kun mittailin itse propelin jalkoja (neljä jalkaa kolvattu piirilevyn läpi edessä ja kaksi takana), koko laatikko meni pimeäksi. Siis taustavalo esim. näppäinten taakse toimii, mutta siihen LCD-ruutuun ei tule yhtään mitään tietoa enää eikä laatikko reagoi nappuloiden painamiseen.
Olen varma, etten kytkenyt yleismittarilla piiriä oikosulkuun, ja muutenkin oireet näyttävät lähinnä siltä, että auto yksinkertaisesti unohti, että siinä on ilmastointilaite. Kaikenkaikkiaan outo asia.
Tiistaina auto on menossa Metro-Autoon. Jos pelkkä paneeli pitää vaihtaa (en usko, siihen kun kerran tulee tarvittava sähkö niiden n. 15 pinnin kautta millä paneeli on kiinni modulissa), hinta-arvio oli n. 350 euroa. Jos pitää vaihtaa koko moduli (mikä on todennäköistä, ellei pelkkää takaosaa saa erikseen), hinta on 750 euroa. Laakkosella hinta oli vuosi sitten tuolle samalle 630 euroa.
Ajattelin sen kuitenkin vaihtaa, vaikka saisivatkin auton taas tunnistamaan ilmastointilaitteen, sillä tuo flektin korvaaminen toisella on aika vaikea projekti: modulin sisältä pitäisi käytännössä purkaa vanha propeli pois (kuusi juotosta ja neljä muovijalkaa piirilevyn läpi) ja asentaa tilalle toinen vastaava - eikä siltikään ole takuuta sen toimivuudesta. Ulkopuolelle uuden flektin asentaminen on melkein mahdotonta, sillä siellä ei ole tarpeeksi tilaa. Jos pienen tilan tukkii flektillä, siitä ei ole mitään hyötyä, koska ilma ei pääse kiertämään mihinkään ja lopputulos on sama kuin ilman koko flektiä - mitä nyt hurina voimistuu. Mietin myös tuon modulin takaseinän purkamista sen verran että saisi flektin istutettua siihen, mutta sitten taas piirilevyn tuenta muodostautuisi ongelmaksi. Etupaneeli on kiinni tosiaan vain muutamalla pienellä piikillä/nastalla ja jos piirilevy on vähänkään vinossa, bitti ei kulje.
Pitää vielä kysellä tuon varaosan hintoja. Koko moduli on osanumeroltaan 64116901628 ja pelkkä paneeli 64118377580. Tuolle takana olevalle boksin osalle, varsinaisille aivoille, en löytänyt osanumeroa ETK:sta.
Jos vika on vain ja pelkästään tuossa "tuulettimessa", sen vaihto-operaatio (jos kampe irrallaan autosta) ei ammattimieheltä/harrastelijalta mene kovinkaan kauaa. Ja hinta tulee taatusti halvemmaksi kuin 700€.
Mitä lie tuo puhallin maksaa? Tuskin nyt ihan hirveitä summia, pikku lutikka.
Jos vika on vain ja pelkästään tuossa "tuulettimessa", sen vaihto-operaatio (jos kampe irrallaan autosta) ei ammattimieheltä/harrastelijalta mene kovinkaan kauaa. Ja hinta tulee taatusti halvemmaksi kuin 700€.
Mitä lie tuo puhallin maksaa? Tuskin nyt ihan hirveitä summia, pikku lutikka.
Jos vika on vain ja pelkästään tuossa "tuulettimessa", sen vaihto-operaatio (jos kampe irrallaan autosta) ei ammattimieheltä/harrastelijalta mene kovinkaan kauaa. Ja hinta tulee taatusti halvemmaksi kuin 700€.
Mitä lie tuo puhallin maksaa? Tuskin nyt ihan hirveitä summia, pikku lutikka.
onko moottorin vaihto paha homma jos uuden saa, ei ole "hylly tavaraa"
moottorista lähetetty kysely tehtaalle ziehl-ebm/papst
oisko moottoreille enemmän tarvetta
Comment