Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Siekkine
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 40
    • Saarijärvi / Jyväskylä

    E39 ongelmia

    Moro..

    Eli mulla on tollanen -98 e39 523 jossa vesipumppu vuotanut jonkinaikaa. No viimeviikolla pakkasesta käynttiin ja parinkilometrin jälkeen lämmöt oli tapissa. Auto seis ja todettiin että todennäköisesti vesipumppu. Soitto paikalliselle bmw korjaamolle ja hinurilla auto sinne. Siellä vaihdettiin vesipumppu ja termari + nesteet ja sitten tyytyväisenä kotiakohti korjaamolta. No n.10 km jälkeen alkoi lämmöt ainakin mittarin mukaan olla hieman yli puolenvälin, ja kun ensimmäinen linkkipysäkki oli kohdalla oli lämmöt punaisella. 5min paikallaan ja laski puoleenväliin. Pysähdeltiin sitten aina jäähdyttelemään ja ajettiin takaisin.

    Seuraavana päivänä ilmattiin (alunperin ilmattu alipaineella), mutta ilmaa ei tullut. Vika kuitenkin hävisi ja joulunviettoon päästiin. No tänään alkoi lämmöt taas nousta. Missä vika? autossa siis on jo uusi vesipumppu ja termostaatti. Ei kuitenkaan keitä vaikka mittari näyttää tappiin.
    Last edited by Siekkine; 12-04-2010, 16:04. Reason: Otsikko
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

    #2
    Anturi ottanut itseensä?
    Lämpeneekö paikat oikeasti kun kädellä kokeilee? Kiertääkö vesi? (paskaa syylärissä?)
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

    Comment

    • Siekkine
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 40
      • Saarijärvi / Jyväskylä

      #3
      Tuntuis et välillä kiertää ja välillä ei. Ainakin kun lämmöt on normaalissa puhaltaa lämmintä ja sitten taas kun mittarinmukaan kuumenee, alkaa puhaltaa viileää. Voiko vika olla anturissa, kun virrat käyttää pois niin näyttää edelleen samaan kohtaan?

      Comment

      • Siekkine
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 40
        • Saarijärvi / Jyväskylä

        #4
        Tänään sitten katoin tolla ajotietokoneella lämpöjä kun ajoin lenkin. Mittari alkoi mennä punaiselle niin lämmöt oli siinä 116-122c.

        Diaknoosi alkaa olla melko selvä:
        Sellaista maitokahvin väristä tahnaa oli nimittäin öljykorkin alla, jota ei vielä ennen joulua ollut! ..eli kantta seuraavaksi auki..

        Comment

        • bavaria:39
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 323
          • Kotka

          #5
          Originally posted by Siekkine View Post
          Tänään sitten katoin tolla ajotietokoneella lämpöjä kun ajoin lenkin. Mittari alkoi mennä punaiselle niin lämmöt oli siinä 116-122c.

          Diaknoosi alkaa olla melko selvä:
          Sellaista maitokahvin väristä tahnaa oli nimittäin öljykorkin alla, jota ei vielä ennen joulua ollut! ..eli kantta seuraavaksi auki..
          Ei tuo tahna tarkoita vielä suoraan kansi tai kansipahvivikaa. Sitä kerääntyy lyhyissä ajoissa sinne korkin alle ihan normaalistikin. Poistuu täysin vasta pitemmillä pätkillä (yli 100km jatkuvaa ajoa). Onko jäähdytysveden seassa öljyä?

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Poriseeko nestetila? Tekeekö ylimääräistä painetta?
            Onko öljynmittatikun päässä tuota sinappia?
            Jos näin niin tiiviste tai kansi entinen.

            Jos nestettä tulee paisuntasäiliön korkin välistä, niin korkki voi myös olla viallinen, niitä on jonkun verran ko. koneella olevissa autoissa ollut.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Siekkine
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 40
              • Saarijärvi / Jyväskylä

              #7
              Jonkinverran tulee painetta joo paisuntasäiliöön. Nesteet täysin kirkkaat.

              Ei tuolla pyryssä viitsinyt tikkua katsoa mut katotaan huomenissa.

              kummallisesti puhaltaa välillä todella kuumaa ja välillä ihan viileää. Ota tuosta nyt selvää..

              Comment

              • Lakeson
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 649
                • Jyväskylä

                #8
                Käytä ilman paisarinkorkkia ja katso nouseeko kuplaa. Lämpöjen heittely viittaa, että ilmaa kertyy järjestelmään.
                Ei mopolla mahottomia..

                Comment

                • 28schnitzer
                  BTCF Member
                  • Dec 2009
                  • 137
                  • e-pohjanmaa

                  #9
                  toimiiko sähköinen kiertovesipumppu? eikös tässä mallissa sellainen ole ja auttaa varmaan siihen jotta tulee ilmat pois. kun itseltä ilmattiin niin ilmausruuveja auki, nekin reiät täytettiin vedellä ja annettiin käydä ilman paisarinkorkkia- ei ongelmia.
                  voihan uusi termostaatti olla viallinen. mitä noita vaihtelee jos ei vanhassa vikaa ollut. miksi auto aluksi ylikuumeni? oliko pumpusta siivet irti vai vaan vedet loppu?

                  Comment

                  • Siekkine
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 40
                    • Saarijärvi / Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by 28schnitzer View Post
                    toimiiko sähköinen kiertovesipumppu? eikös tässä mallissa sellainen ole ja auttaa varmaan siihen jotta tulee ilmat pois. kun itseltä ilmattiin niin ilmausruuveja auki, nekin reiät täytettiin vedellä ja annettiin käydä ilman paisarinkorkkia- ei ongelmia.
                    voihan uusi termostaatti olla viallinen. mitä noita vaihtelee jos ei vanhassa vikaa ollut. miksi auto aluksi ylikuumeni? oliko pumpusta siivet irti vai vaan vedet loppu?
                    En kyllä tiedä edes onko tuossa tuota sähköistä kiertovesipumppua? missä moinen sijaitsee? Alkuperäistä kuumenemis syytä ei varmaksi tiedä, mutta tiedossa oli että vesipumpulta vuotaa ja samaan vaivaan laitettiin tuo termostaatti, se kun ei kallis ollut. Täytyy tuota yrittää ilmailla vielä.

                    Ei ollut tuota vaaleaa mönjää öljytikussa/tikun putkessa!

                    Mutta mistä helv.. se sitä ilmaa saa, kun on kuitenkin toiminut kuumenematta tähän asti. ja varmasti on ollut ilmaa järjestelmässä, kun on vuotanut hiljalleen nestettä ja noin kerranviikossa lisätty nestettä ilmaamatta eikä ole kuumennut? Onko ilmastoinnilla jotain vaikutusta asiaan? Pitäisikö se olla päällä että ilmat tulee ulos?

                    Nyt myös uutta paisarin korkkia käyty kyselemässä, ja uutta ei saa. No onneks saan huomenissa käytetyn. Ja sitten ilmaamaan. Täytyy samalla alkaa tutkimaan tuota syyläriä ja paisuntasäiliön liitosta, että vuotaako.
                    Last edited by Siekkine; 28-12-2009, 13:36.

                    Comment

                    • C2.0
                      Newbiemmer
                      • Jul 2005
                      • 11

                      #11
                      Korkki pois ja käymään. Jos veden pinta alkaa paisarissa nousemaan merkittävästi lämmettyään, niin pahvi on mennyt. Tuli tuossa omaan tehtyä juuri saman vian takia pahvin vaihto ja sekin meni pieleen ku lohkon kierteet korkkas Nyt uus moottori ja pelaa taas...

                      Comment

                      • bavaria:39
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 323
                        • Kotka

                        #12
                        Originally posted by Siekkine View Post
                        En kyllä tiedä edes onko tuossa tuota sähköistä kiertovesipumppua? missä moinen sijaitsee? Alkuperäistä kuumenemis syytä ei varmaksi tiedä, mutta tiedossa oli että vesipumpulta vuotaa ja samaan vaivaan laitettiin tuo termostaatti, se kun ei kallis ollut. Täytyy tuota yrittää ilmailla vielä.

                        Ei ollut tuota vaaleaa mönjää öljytikussa/tikun putkessa!

                        Mutta mistä helv.. se sitä ilmaa saa, kun on kuitenkin toiminut kuumenematta tähän asti. ja varmasti on ollut ilmaa järjestelmässä, kun on vuotanut hiljalleen nestettä ja noin kerranviikossa lisätty nestettä ilmaamatta eikä ole kuumennut? Onko ilmastoinnilla jotain vaikutusta asiaan? Pitäisikö se olla päällä että ilmat tulee ulos?

                        Nyt myös uutta paisarin korkkia käyty kyselemässä, ja uutta ei saa. No onneks saan huomenissa käytetyn. Ja sitten ilmaamaan. Täytyy samalla alkaa tutkimaan tuota syyläriä ja paisuntasäiliön liitosta, että vuotaako.
                        Kannattaa tutkia kaikki paikat mahdollisten vuotojen varalta. Se muovinen termarikotelo voi vuotaa alapuolelta kantta pitkin, kuumassa koneessa neste haihtuu samantien eikä välttämättä jätä jälkiä. Myös kaikki letkuliitokset on syytä tarkastaa. Aika yleinen paikka on syylärin alavesiletkunliitos.

                        Comment

                        • Siekkine
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 40
                          • Saarijärvi / Jyväskylä

                          #13
                          Jep.. Näin olen myös kuullut.. Täytyy kohta mennä tuonne ulos palelee ja alkaa ilmailee, ja sit reilusti koe ajoa tuon tietokoneen lämpömittarin kanssa.

                          Comment

                          • Janne-90
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 246
                            • Naantali

                            #14
                            yks hyvä ilmaus keino on sellainen että jos saa keulaa vähän ylös päin ja laittaa jäähdytysneste pullon tiiviisti paisuntasäiliöön ja laittaa nestettä reilusti yli että neste on hyvin ylhäällä. sitten lämmöt ensiksi täysin kuumalle ja auto käyntiin.. kaveri painaa kaasua 2500-3500 välillä ja avaat ilmaus ruuveja kun pelkkää vettä tulee ruuveista voi alkaa laittaa hetkeksi kiinni.. kannattaa myös välillä pumpata alavesiletkua että nestepinta nousee ja laskee.. jos paineet nousee ja neste nousee ylös liikaa kannattaa sammuttaa ja odottaa hetki.. ilmausruuvit auki ja uudestaan käyntiin. jos autossa on webasto kannattaa se laittaa jossain vaiheessa päälle. ilmaamiseen kannattaa käyttää aikaa ja vettä.. mä sain tolla tavalla hyvin ilmattua ja hyvin toimii.. lämmöt on mulla talvi ajossa on noin 90-95c

                            Comment

                            • Siekkine
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 40
                              • Saarijärvi / Jyväskylä

                              #15
                              No niin eli nyt toivottavasti auto kunnossa. Vaihdettiin siihen uusi syyläri Tunturin korjaamolla. Oli vuoto muovisen päädyn ja sen alumiinin saumassa, vuoti myös paisuntasäiliön alta. Uudelle syylärille tuli vaan hintaa kun autossa automaattivaihteet ja automaattinen ilmastointi.

                              Mutta nyt ainakin tuntuis olevan kunnossa ja lämmöt pysyi siinä 95-97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎