Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530daT -99 hihnojen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nordlund
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 10

    e39 530daT -99 hihnojen vaihto

    Auto on 4/99 530 daT , ja moottorin apulaitteiden hihnat katkenneet .
    Searchilla en löydä miten moottorin hihnat vaihdetaan . Omasta mennyt hihnat silpuksi kokonaan , joten apuja kaipaisin kuinka tuo vaihto pitää tehdä .
    En löydä netin kautta kuvia siitä miten nuo hihnat kulkevat , jotta saisin uudet oikein paikalleen .
    Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja ja mitä pitää purkaa pois tieltä ?
  • Nisti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 705
    • På Gränsen

    #2
    "MURPHY'S LAW"
    "Whatever can go wrong will go wrong,
    and at the worst possible time,
    in the worst possible way"

    Comment

    • nordlund
      Newbiemmer
      • Jul 2007
      • 10

      #3
      Kiitos , tuosta saa kyllä selvän kuinka nuo hihnat kulkee , mutta mitä kaikkea on purettava tieltä että pääsee hihnat vaihtamaan ?
      Pitääkö irrottaa jäähdytin ja viskotuuletin ?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by nordlund View Post
        Kiitos , tuosta saa kyllä selvän kuinka nuo hihnat kulkee , mutta mitä kaikkea on purettava tieltä että pääsee hihnat vaihtamaan ?
        Pitääkö irrottaa jäähdytin ja viskotuuletin ?
        Ei tarvitse, mutta alakautta onnistuu paremmin.
        Ei myöskään tarvita mitään erikoistyökaluja, mutta kai olet selvittänyt syyn miksi vanha remmi silppuuntui? Eli että kiristinpyörä ei ole leikannut kiinni ja kampiakselin värinänvaimennin on ehjä?

        Comment

        • nordlund
          Newbiemmer
          • Jul 2007
          • 10

          #5
          En ole selvittänyt , sillä kädet ei oikein tahdo mahtua kokeilemaan noita pyöriä .
          Eli auto ylös ja suojamuovit irti niin sitten pääsee laittamaan nuo hihnat paikalleen ?

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by nordlund View Post
            En ole selvittänyt , sillä kädet ei oikein tahdo mahtua kokeilemaan noita pyöriä .
            Eli auto ylös ja suojamuovit irti niin sitten pääsee laittamaan nuo hihnat paikalleen ?
            Näin....mutta, jotain siellä on varmasti hajalla mikäli vanha remmi on silppuuntunut. Muutoinhan näissä kestää ko.remmit "isältä pojalle".
            Eli laita auto hetkeksi käymään ja katso pyöriikö kampiakselin siivapyörä vispaamatta. Jos se on ok, niin koeta kiristinrullien ja laturin pyöriminen. Mikäli nekin ok, on vesipumppu todennäköisesti tiensä päässä.
            Tosin näihin on tuon remmin saanut asennettua väärinkin niin että se on kulkenut kiristimen kautta remmin urapuolelta, jolloin jossain kohtaa on remmi stten antautunut.
            Kuitenkin, tarkista ensin että kaikki pyörii vapaasti ja että kiristin jousineen toimii.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              220tkm ajettu remmi ei ollut vielä mitenkään huono, mutta muutamassa rullassa oli väljää, nekin olis vielä toimineet mutta kuului pientä suhinaa/rahinaa jo. Eli kulumalla tuo ei pamahda rikki, kuten hemi sanoikin.

              Sen sijaan tuosta altapäin asentamisesta olen eri mieltä, pääremmin rullia ei saa alakautta kyllä mitenkään järkevästi vaihdettua, koska kiristinrullan kiinnityksen kiinnitysmutteri on koneen vieressä filtterikotelon takana ainoastaan päältäpäin avattavissa. Ellei sitten ole muita variaatioita olemassa kuin tuo -01 autossa ollut. Ilmastoinnin kiristinpyörässä taas toisinpäin, sitä ei saa yläkautta vaihdettua mitenkään.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • nordlund
                Newbiemmer
                • Jul 2007
                • 10

                #8
                Nyt tarkistettu hihnapyörät ja pieni klappi oli tuossa ilmastoinnin remmin kiristinrullassa , muissa ei ilmennyt mitään poikkeavaa ... eli pyörivät herkästi eikä välyksiä tunnu . Kiristinpyörä lienee vatkannut remmin poikki ja katkenneen remmin kappaleet on sitten kalvanut sen pidemmän remmin rikki.

                Kiitoksia kaikille avuliaille , kun neuvoitte miestä mäessä....

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎