Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528i lämmöt nousee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeSe
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 116
    • Vlk

    e39 528i lämmöt nousee

    Eli seuraavanlaista ongelmaa olisi:

    Ostettiin kyseinen bemari syksyllä ja tähän asti pelittänyt ongelmitta.
    Nyt pakkasten tultua ei kuitenkaan ole lämmennyt sisältä kovin hyvin vaikka ajaa hieman pitempää matkaa ja moottorin lämmöt olleet kuitenkin normaalit.

    Mutta sitten eilen 20min ajon jälkeen lämmöt nousi nopeasti punarajalle ja varoitusvalo syttyi. Sisälle ei edellenkään tullut lämmintä vaikka automaatti ilmastoinnin lämmöt laitettu täysille. Ulkona oli pakkasta lähemmäs 20astetta.
    Jäähdyttelyn jälkeen ajelin kotio talliin ja avasin konepellin niin jäähdytinneste porisi paisuntasäiliössä ja näytti että sitä olisi myös pohjamuovin päälle valunut jostain.

    Öljykorkin pinnalla ja ympäristössä oli kellertävää mönjää, kuulema voi olla ns.kylmälimaa joka on normaalia. Öljykin haisee palaneelle, mutta seuraava öljynvaihto oli muutenkin tulossa pian.
    Öljyn mittatikkuun ei tullut muuta kuin öljyä.
    Eikä öljyn määrä ole noussut.

    Jäähdytinneste haisee myös samanlaiselle kärähtäneelle kuin öljy ja paisuntasäiliön pinnalla hieman öljyä, mutta ei selkeästi öljyntahraama.

    Ajateltiin että jos jäähdytinjärjestelmässä on pakkasen aiheuttama tukos ja jätin auton lämpimään talliin yöksi. Äsken kävin kokeilemassa niin jo kohtalaisen lyhyen 10min. kaupunki-ajon jälkeen lämmöt taas tapissa.

    Miten lähtis selvittelemään kyseistä ropleemaa.
    Ei kuitenkaan selkeästi vaikuta kannentiiviste vialta, miten tuon pystyy toteamaan?
    E70 X5 30d -07
    E60 520i -03
  • Janssoni
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 370
    • Helsinki

    #2
    Pahalta kyllää kieltämättä kuulostaa, mutta kokeile nyt ainakin ensimmäisenä ilmata järjestelemä oikein kunnolla, searchilla lötyy hyvät yleispätevät ohjeet..
    Saattaa myös olla vesipumppu tiensä päässä joten ei ainakaan ajoa ennenkun varmuus että vesi kiertää kunnolla..
    Last edited by Janssoni; 22-01-2010, 11:32.
    .



    sigpic

    Comment

    • Tojopa
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 1592
      • Kuopio

      #3
      Ensimmäisenä jäähdytysnesteistä voisi mittauttaa mahdolliset pakokaasut ja pakkaskestävyyden. Nämä mittaukset kertovat jo aika paljon mahdollisesta vikapaikasta, eli onko esim. kansivikaa vai jäätääkö järjestelmä.

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        #4
        Mitä pakokaasujen tässä tilanteessa pitäisi näyttää?
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • aaltm75
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 89

          #5
          Originally posted by peltone View Post
          Mitä pakokaasujen tässä tilanteessa pitäisi näyttää?

          Jos jäähdytysnesteestä löytyy pakokaasuja, se viittaa kansivikaan.

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8092
            • Willähde

            #6
            Originally posted by aaltm75 View Post
            Jos jäähdytysnesteestä löytyy pakokaasuja, se viittaa kansivikaan.
            Ei vaan jos ottaa pakokaasumittauksen niin mitkä ja minkälaiset arvot viittaavat mihinkin mahdolliseen vikaan?
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by peltone View Post
              Ei vaan jos ottaa pakokaasumittauksen niin mitkä ja minkälaiset arvot viittaavat mihinkin mahdolliseen vikaan?
              Siis jos jäähdytinjärjestelmästä yleensäkkin löytyy pakokaasuja, kertoo se kansipahvin menneen.
              Nyt tuskin on kyse siitä....vaan joko niin että jäähdytysveden pakkaskestävyys on ollut liian alhainen ja järjestelmässä o ollut jääsohjotulppa.
              Tämän vuoksi keittäassään se on tuupannut nesteet ulos ja nyt se keittelee sen vuoksi että järjestelmä on vajaa/täynnä ilmaa.
              Toinen vaihtoehto on korkannut vesipumppu.
              Eli mikäli ongelma ei poistu nesteen lisäyksellä+ilmauksella, vesipumppu vaihtoon. Ajoa ei yhtään enempää.

              Comment

              • PeSe
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 116
                • Vlk

                #8
                Vielä vähän lisäystä ongelmaan. Menin käymään autolla, kun se oli seissyt pihassa tunnin ajon jälkeen. Jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä oli nesteet lähes pinnassa, mutta kun korkkia alkoi avaamaan, nesteen pinta säiliössä laski normaaliin. Voisiko korkki olla viallinen, ettei päästä paineita automaattisesti ulos?
                Missä tuon jäähdytinnesteen voisi käydä mittauttamassa? Autolla ei nyt uskalla ajella, niin voisiko nestettä ottaa esim. pipettiin tai johonkin purkkiin ja viedä testattavaksi?
                Last edited by PeSe; 22-01-2010, 12:09.
                E70 X5 30d -07
                E60 520i -03

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by PeSe View Post
                  Autolla ei nyt uskalla ajella, niin voisiko nestettä ottaa esim. pipettiin tai johonkin purkkiin ja viedä testattavaksi?
                  Tämä on juurikin se oikea menettelytapa, eli nestettä puhtaaseen astiaan ja sitten testattavaksi.

                  Comment

                  • PeSe
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 116
                    • Vlk

                    #10
                    Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus vaihdella nuo jäähdytinnesteet, öljyt, termostaatti, paisuntasäiliön korkki ja vesipumppu.
                    Katselin, että on saatavilla vesipumppua ja kiertovesipumppua. Kumpi olisi todennäköisempi vian aiheuttaja? Kiertovesipumppu ilmeisesti vaikuttaa siihen, puhaltaako sisälle lämmintä?
                    E70 X5 30d -07
                    E60 520i -03

                    Comment

                    • Tojopa
                      BTCF Member
                      • Mar 2004
                      • 1592
                      • Kuopio

                      #11
                      Moottorin oma vesipumppu on se, joka tuon porsimisen on voinut aiheuttaa, ei kiertovesipumppu. Eli ihan niin kuin itse jo arvelitkin.

                      Comment

                      • 28schnitzer
                        BTCF Member
                        • Dec 2009
                        • 140
                        • e-pohjanmaa

                        #12
                        itsellä teki muuten samat oireet mutta sisälle tuli ainakin jonkin verran lämmintä. epäilin kans vesipumppua mutta vika oli jäähdyttäjässä johon oli tullut reikä ja siitä nesteet maahan.(näissähän ei sitä veden määrän varoitusvaloa enää ole).
                        vesipumpun kunnon voi todeta vain sen irrottamalla ja katsomalla onko siivet kiinni.tapaa hajota alle 200tkm ja uusi kannattaa hakea merkkiliikkeestä

                        Comment

                        • PeSe
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 116
                          • Vlk

                          #13
                          Jaahas, nyt selvis taas vähän lisää.
                          Auton alla, mihin jäähdytysnesteet oli valunu oli vaaleanpunainen läiskä.
                          Eli joku varmaan aikanaan laittanut volkkarin pinkit longlife nesteet sisään ja sen jälkeen lisätty normi bemarin sinistä, koska paisarissa taas siniset nesteet.
                          Näistä kehittyy kuulema sellainen puuro että ihme jos vähän paikat tukossa ja lyö nesteet pihalle.
                          No tänään tarttee tyhjentää ja huuhdella järjestelmä, ostin pari pulloa stp jäähdytinhuuhtelu litkua.
                          Autolla ajettu hieman yli 200tkm, niin tuli nyt tuo vasipumppukin hankittua ja termari ja paisarin korkki, jos vaihtelee samalla vaivalla.
                          Mites aiheuttaako eberin lisälämmitin lisähaastetta järjestelmän ilmaukseen?
                          E70 X5 30d -07
                          E60 520i -03

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by PeSe View Post
                            Jaahas, nyt selvis taas vähän lisää.
                            Auton alla, mihin jäähdytysnesteet oli valunu oli vaaleanpunainen läiskä.
                            Eli joku varmaan aikanaan laittanut volkkarin pinkit longlife nesteet sisään ja sen jälkeen lisätty normi bemarin sinistä, koska paisarissa taas siniset nesteet.
                            Näistä kehittyy kuulema sellainen puuro että ihme jos vähän paikat tukossa ja lyö nesteet pihalle.
                            No tänään tarttee tyhjentää ja huuhdella järjestelmä, ostin pari pulloa stp jäähdytinhuuhtelu litkua.
                            Autolla ajettu hieman yli 200tkm, niin tuli nyt tuo vasipumppukin hankittua ja termari ja paisarin korkki, jos vaihtelee samalla vaivalla.
                            Mites aiheuttaako eberin lisälämmitin lisähaastetta järjestelmän ilmaukseen?
                            Miksi auton alla on pinkki läiskä jos paisarissa kuitenkin on sinistä?
                            Edelleenkin, keskity oleelliseen ja tsekkaa se nykyisen jäähdytysveden pakkasen kesto ja vesipumppu.

                            Comment

                            • PeSe
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 116
                              • Vlk

                              #15
                              Noniin nyt selvisi lisää, vesipumpun vaihtelin tänään, vaikka edellinenkin näytti ihan hyvältä. Uusi termari myös paikalleen ja nesteet koneeseen.
                              Kun koneen käynnisti, lähti termarin kotelo vuotamaan kuin seula ja valutti vettä suoraan asentotunnistimen päälle.
                              Kone ehti käydä ehkä minuutin ja juuri kun olin sammuttamassa moottoria, alkoi se jotenkin täristä omituisesti. Peljästyin tottakai pahanpäiväisesti.
                              No ainakin löytyi järjestelmän vuotokohta.

                              Avasin uudelleen tuon termarin kotelon ja olihan ne se ihan kamalassa kunnossa, kun nyt tarkemmin katseli ja näkyi hapettuma valumat alla.
                              Kannattaa näköjään aina uusia tuo kotelo tai ainakin tiiviste termaria vaihdettaessa.
                              Alkuviikosta haen uuden kotelon ja pääsen kokeilemaan ilmausta uudelleen.

                              Kuivailin tuon kampiakselin asentotunnistimen samalla.
                              Pakko oli sitten vähän vielä koettaa pyöräyttää konetta.
                              Alkuun ei meinannu kunnolla käynnistyä, sai vähän sahata ja käynti oli epätasaista, mutta sitten pian muuttui normaaliksi. Samantien sammutin kun alkoi taas vuotaa tuosta termarista, jonka laitoin vielä kokeilua varten kiinni.

                              Toivottavasti käyntihäiriö johtui vain anturin kastumisesta, tekeekö se tuollaista?
                              E70 X5 30d -07
                              E60 520i -03

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎