Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA vm2000 "motornotprogram" herja päällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bigmasa
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 130
    • Espoo

    E39 523iA vm2000 "motornotprogram" herja päällä

    moi, elikkäs viikonloppuna -25 yön jälkeen ei akku jaksanut pyörittää. Annoin lähtökiireessä myös apuvirtaa toisesta akusta moottoritilan +liittimeen ja auton runkoon, kun yritin saada käyntiin toisella akulla. (Kylmää kyllä vieläkin tuliko tästä tää sotku?) No kiire meni ja akun vaihdon jälkeen pelas hetken hienosti, mutta sitten sytty keltainen moottorisymboli, hetken päästä luistoneston merkkivalo ja sitten herja "motornotprogramm". Lähtee käyntiin, mutta jossain vikatilassa eli teho on poissa, just ja just pääsee ajamaan, siis tosin myös ilman abseja tai luistonestoa. Sammutettaessa ja uudelleen käynnistettäessä merkkivalot ovat usein aluksi poissa ja kaikki pelaa, mutta valot ja ongelmat palautuvat lyhyen ajon jälkeen.

    Eilen luki kivenlahtelainen foorumilainen vikakoodit, jotka ohessa. Menin lappu kädessä Espoon Laakkoselle aamulla ja möivät mulle "pulse generator, camsaft" osan, eli ilmeisesti nokka-akselin tunnistimen, outlet eli pako. (niitä kuulemma imu ja pako?) osan numero 12 147 518628

    Eivät siinä huollossa/kiinni saadun asentajan kanssa osanneet sanoa, mitä toi eka vikakoodi "DWA-LED: open circuit or cable DVAL" tarkoittaa, veikkasivat että liittyy tohon alempaan, "Signal camsaft sensor outlet" .

    No vaihdoin ton osan mutta ei vaikutusta, sama oireet jatkuu. Hetkeks vikavalot sammu kuten ennen vaihtoa, mutta taas loistaa.

    oisko raadilla ehdotuksia mitä seuraavaksi?
    Attached Files
    Last edited by bigmasa; 27-01-2010, 13:59.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Tuo ensimmäinen on korimodulilta hälyttimen LEDiin liittyvä, ei mitään merkitystä ainakaan tämän ongelman kanssa. Eihän tuossa nyt auta muu kuin uudestaan piuhan päähän ihmettelemään. DME:n lisäksi ainakin ABS/ASC, EGS ja IKE/KMB luentaan.
    Last edited by Clavurion; 25-01-2010, 22:08.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • bigmasa
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 130
      • Espoo

      #3
      luettu uudelleen, vikakoodit muuttuneet, kolme oli, sen led-herjan (joka ei meinaa siis mitään) lisäksi nämä, ks. kuva ohessa.

      Mitähän toi "CAN DDE messageerror" meinaa? (en löytänyt searchilla mitään)
      Siinä alla myös ne mitä menee sitten samalla "pois päältä".

      lisäksi toinen herja "Idle actuator, mechanical error"

      Kateltin koodeja inpalla ja carsoftilla, mutta näiden lisäksi ei muuta löydetty, ei myöskään sieltä ABS/ACS-puolelta.

      Auton käytös ennellaan, "motornotprogramm" eli moottorin ohjausjärjestelmän varaohjelma iskee päälle joko jo startissa tai ajossa.

      ideoita jatkotutkimuksiin?
      Attached Files
      Last edited by bigmasa; 27-01-2010, 12:58. Reason: tarkennusta

      Comment

      • bigmasa
        Bimmer Rookie
        • Jun 2006
        • 130
        • Espoo

        #4
        Auttakee auttakee, eikö kellään apuja? :think

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Tyhjäkäyntimoottorin mechanical error voisi olla hyvä tutkintapaikka? Saksaksi tuossa lukee että kapistus on jumiutunut kiinni.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • bigmasa
            Bimmer Rookie
            • Jun 2006
            • 130
            • Espoo

            #6
            E39 523iA vm2000 "motornotprogram" herja päällä - NYT OK

            Kiitti vinkistä! Ihan jumissahan se oli, putsausta peliin ja taas toimii.

            Herjavalot sammuivat, voimat kotona ja luistonestostakin on iloa näillä keleillä. Toivottavasti valot loistavat poissaolollaan jonniin aikaa ainakin :-)

            Amerikan sivuilta löyty hyvät ohjeet kuvineen hommasta, juupituupissa oli videokin operaatiosta, tosin E46:een, mut sama kuvio. "Idle control valve" on osan nimi. Vaihdoin sen ilmanputsarilta päin kiinni tulevan haitarikumin samalla, kun se oli jo väsynyt.

            Vähän kummastuttaa vikojen yhtäaikaisuus ja ton venttiiliin lähes yhtäkkinen jumittuminen sekä toi "can dde" vikakoodi, joka hämäs mua järkeilyssä, mutta nyt siis näillä mennään.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by bigmasa View Post
              Kiitti vinkistä! Ihan jumissahan se oli, putsausta peliin ja taas toimii.

              Herjavalot sammuivat, voimat kotona ja luistonestostakin on iloa näillä keleillä. Toivottavasti valot loistavat poissaolollaan jonniin aikaa ainakin :-)

              Amerikan sivuilta löyty hyvät ohjeet kuvineen hommasta, juupituupissa oli videokin operaatiosta, tosin E46:een, mut sama kuvio. "Idle control valve" on osan nimi. Vaihdoin sen ilmanputsarilta päin kiinni tulevan haitarikumin samalla, kun se oli jo väsynyt.

              Vähän kummastuttaa vikojen yhtäaikaisuus ja ton venttiiliin lähes yhtäkkinen jumittuminen sekä toi "can dde" vikakoodi, joka hämäs mua järkeilyssä, mutta nyt siis näillä mennään.
              Oliko se haitariputki jo rikki?

              Comment

              • bigmasa
                Bimmer Rookie
                • Jun 2006
                • 130
                • Espoo

                #8
                Haitariputki oli jo entinen, pikkuputkessa oli ohuita halkeamia. Varmaan imuvuoto-ongelmissa hyvin selvä zekkauspaikka, kumi väsyy ajan mittaan.

                Osa ei kustantanut kuin 18e Laakkosella, pientä räpellystä sen ja varsinkin siihen tulevien klemmarien kanssa kyllä oli, että ne sai kohilleen.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by bigmasa View Post
                  Haitariputki oli jo entinen, pikkuputkessa oli ohuita halkeamia. Varmaan imuvuoto-ongelmissa hyvin selvä zekkauspaikka, kumi väsyy ajan mittaan.

                  Osa ei kustantanut kuin 18e Laakkosella, pientä räpellystä sen ja varsinkin siihen tulevien klemmarien kanssa kyllä oli, että ne sai kohilleen.
                  Eli tässäkin kohtaa vikavaloa sytyttänyt ongelma oli imuvuoto.
                  Jos vielä ko.ongelma ilmaantuu, ota imusarjan päällä oleva suojamuovi irti ja tsekkaa sen alta löytyvä 30cm:n kumiputki, varsinkin alapuoleltaan.
                  Eli siinä vaiheeessa kun tuo haitariputki ratkeaa ja sytyttää moottorin vikavalon, alkaa ko.kumiputkikin olla vaihtokunnossa.
                  Ei ole nimittäin yksi eikä kaksi kertaa kun tässäkin maassa on vaihdettu mm.vanoksen tiivisteitä juuri tuolta löytyvän imuvuodon vuoksi, koska antaa herjaksi mm.myös vanoksen maksimiarvot, sytytyshäiriöiden ym.lisäksi.
                  Imustarjan takana on myös yksi alipainelähdön tulppaava kumikorkki joka alkaa näissä alkupään m52TU moottoreissa olemaan hapertunut halki ja pahimmassa tapauksessa jo kokonaan pudonnut matkasta.
                  Tämä yksistään ei vielä välttämättä sytytä vikavaloa, mutta n.20-30hv on kesälaitumilla.

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3019
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Eli tässäkin kohtaa vikavaloa sytyttänyt ongelma oli imuvuoto.
                    Jos vielä ko.ongelma ilmaantuu, ota imusarjan päällä oleva suojamuovi irti ja tsekkaa sen alta löytyvä 30cm:n kumiputki, varsinkin alapuoleltaan.
                    Eli siinä vaiheeessa kun tuo haitariputki ratkeaa ja sytyttää moottorin vikavalon, alkaa ko.kumiputkikin olla vaihtokunnossa.
                    Tarkoitatko tällä sitä separaattorilta polttoainelinjan alipainekellolle menevää ohutta letkua?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • BemmiJanne
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 50
                      • Salla

                      #11
                      E39 530i Touring vm2001 motornotprogramm

                      Jälleen täytyy kysellä täältä kun ei oma ymmärrys riitä...

                      Elikkä mun auto on e39 530i Touring 2001. Kaara on mennyt viimeisen puolen vuoden aikana jo ainakin 5 kertaa ”motornotprogramm”-vikatilaan. Ekalla kerralla olin n. 300 km päässä kotoa Levillä lomailemassa ja pikkuisen rupesi sydän lyömään kiivaammin kun vikatila esti ajamisen. Se on aina tullut käynnistämisen yhteydessä, sekä kuumalla että kylmällä koneella.

                      Vikatila ei poistu vaikka autoa käynnistäisi uudelleen ja uudelleen. Ryhdyin kuitenkin irrottamaan tiettyjä sulakkeita siinä toivossa, että se purkaisi tilan. Ja tosiaan näyttäisi siltä, että sulakkeen 31 (bensapumppu) poisto hoitaa sen. Ainakin joka ikinen kerta kun motornotprogramm on ilmennyt, tuon kyseisen sulakkeen poiston jälkeen auto on käynnistynyt täysin normaalisti heti ekalla kerralla! Moottorin vikavalo on jäänyt kuitenkin hetkeksi aikaa edelleen palamaan, mutta sammunut pienen lenkin jälkeen. Ilman sulakkeen poistoa ei toivoakaan et pääsis liikkeelle.

                      Olen lukenut täältä, että imuvuotokin aiheuttaisi moista ongelmaa. Ja toden totta, siinä paksussa muoviputkessa, joka lähtee ilmamassamittarilta koneelle päin, oli pieni halkeama juuri ennen sitä kumista haitariputkea (siinä suoraan ylöspäin lähtevän pienen putken juuressa). Korjasin tuon n. 1 cm:n murtuman väliaikaisesti, mutta ei auttanut. Olen vaihtanut myös imusarjan päädyssä olevan paksumman kumitulpan joka oli repeytynyt. Ei kuitenkaan parantanut ongelmaa.

                      Eli kysyisinkin, tietäisikö viisaammat ja kokeneemmat, mikä ongelman aiheuttaja voisi olla. Tosi ärsyttävää kun sain auton tärinätkin loppumaan ja oon nauttinut nyt aivan mielettömästi ajamisesta! Voisiko bensapumppu olla vian aiheuttaja? Mitään siihen viittaavaa en ole kuitenkaan ajossa huomannut (pätkimisiä tms.). Kävin lukemassa vikakoodit ja tällainen lista sieltä tuli. Olen liittänyt sen tänne aiemminkin kun kyselin moottorin käyntihäiriöstä. Silloin aiheuttaja oli tuo rikkinäinen 1. puola, jonka vaihdoin uuteen.


                      Autocom CARS CDP Pro - 2011 Release 1 (2.11.1)

                      Vikakoodit

                      Polttoaine/Sytytys (M54B30 - 306S3 - Siemens MS 43 – MT/AT)
                      DTC Kuvaus

                      7D - Aktivointi, sähkökäyttöinen tuuletin

                      0B
                      - Virhe ohjausyksikön osoituksen yhteydessä

                      Monitoiminto (Keskirunko - AIC/RLS (Automaattinen itsetestaus))
                      DTC
                      Kuvaus
                      EF
                      - Sytytyshäiriö syl. 2
                      08
                      - Ilmamassamittari,anturipiiri, virheellinen signaali
                      1D
                      - Sytytyspuola 1
                      F2
                      - Sytytyshäiriö syl. 5
                      EE
                      - Sytytyshäiriö syl. 1
                      73
                      - Säätö 1, moottori kaasuläppä
                      87
                      - Kaasuläpän tunnistimen aloitustestin uudelleensäätö laukaistiin
                      F3
                      - Sytytyshäiriö syl. 6

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Eihän venttiilikopan tiiviste vuoda? Aika paljo näkyy olevan sytytyshäiriöitä. Lisäksi testaa bensalinjasta paine, kerta bensapumpun sulake poistaa vian. Moottorin päältä pitäisi löytyä venttiili polttoainelinjasta, johon voi painemittarin kiinnittää.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • BemmiJanne
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2012
                          • 50
                          • Salla

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Eihän venttiilikopan tiiviste vuoda? Aika paljo näkyy olevan sytytyshäiriöitä. Lisäksi testaa bensalinjasta paine, kerta bensapumpun sulake poistaa vian. Moottorin päältä pitäisi löytyä venttiili polttoainelinjasta, johon voi painemittarin kiinnittää.
                          Mites tuon tiivisteen vuotamisen vois havaita (opettelua opettelua )? Kaikki tulpanreiät on ainakin täysin puhtaat. Jos paine on bensalinjassa huono niin se kai sit johtuisi bensapumpusta, vai mitä?

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by BemmiJanne View Post
                            Mites tuon tiivisteen vuotamisen vois havaita (opettelua opettelua )? Kaikki tulpanreiät on ainakin täysin puhtaat. Jos paine on bensalinjassa huono niin se kai sit johtuisi bensapumpusta, vai mitä?
                            No niistä tulpan rei'istähän sen näkee, kerta on puhtaat niin ei johdu vuotavasta venttiilikopan tiivisteestä. Matala paine bensalinjassa voi johtua tukkoisesta suodattimesta tai pumpusta. Kannattaa tarkistaa kuitenkin se bensalinjan paine. Ootko nollannut koodeja ja katsonut mitä niistä tulee takaisin? Näkisi, että tuleeko nuo kaikki sytytyshäiriöt takaisin.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • BemmiJanne
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 50
                              • Salla

                              #15
                              Joo koodit nollattiin mut ei silloin luettu enää uudestaan. Nyt pitäis varmaan mennä tekemään se ja katsoa mitä löytyy. Mitä luulet, osaako ne kattoo ihan perushuoltamolla ton bensanpaineen vai pittääkö ajella wetterille?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎