Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da ravistaa/tutisee *toimii, ratkaisu #21 *

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MacBaren
    Bimmer Rookie
    • Feb 2010
    • 96
    • JNS

    e39 530da ravistaa/tutisee *toimii, ratkaisu #21 *

    Eli ajelin tässä tänään vähän pitempää matkaa ja ei ongelmia. Pysähdyin liikennevaloihin niin koko auto alkoi tutisemaan ja tuntui istuessakin varsin selvästi. No laitoin vapaalle valoihin ja ehkä hitusen helpotti, siitä ajoin tankille sammutin tankkasin ja käynnistin niin ei ongelmia.
    Vähän ajan päästä auto rupesi tärisemään uudelleen normaalissa 80km/h matka-ajossa, pysähdyin ja auto jatkoi tärisemistä. Ekana silloin tuli mieleen että joku rengas tyhjä mutta ei ollut. No jatkoin matkaa niin kulutus näytti poukkoilevan 80km/h vauhdissa 8l-12l ja tehoja hitusen verran hukassa. Tutina kumminkin loppui vähän ajan päästä. Kun pysähdyin kämpän pihaan niin tutina jatkui tyhjäkäynnillä melko voimakkaana, kaasua kun polkaisi niin vähän hellitti mutta sen jälkeen jatkui normaalina ja kun pari minuuttia antoi auton käydä tutinakin loppui suurimmaksi osaksi, melkein kokonaan..

    Kävin sitten paikallisessa huoltoliikkeessä kysymässä jos oisi vikakoodin lukijaa mutta ei ollut. Epäilivät kuvauksen perusteella lambdaa, kiinnityspuslia ja jotain ilmaseos juttua?
    Itsellä kävi puola mielessä mutta silloin auto kyllä tärisee koko ajan kuin hevoskärryssä olisi.

    no foorumia lukiessa itselle tuli tunne muitten kuvauksista ja keskustelusta että voisiko olla suutin tai suuttimen johto? Muitten kuvaukset ainakin täsmäsi aika hyvin, paitsi Jos suutin (menossa) sökö niin eikö auton pitäisi täristä koko ajan? Koneen taulussa ei näy kyllä moottorimerkkivaloa vai pitäisikö edes?

    No anyway apua kaivataan ja jos joillain sattuisi olemaan sotkamo-kajaani akselilla vikakoodin lukijaa niin olisin kiitollinen avusta niin ei hartikaiselle tarviisi raahata ja maksaa itseänsä kipeäksi.

    Pakkasella osuutta asiaan? täällä tänään -19
    entä kaasuläpät?
    Last edited by MacBaren; 13-04-2010, 22:06.
    F11 520d
    E39 530da
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by MacBaren View Post

    Kävin sitten paikallisessa huoltoliikkeessä kysymässä jos oisi vikakoodin lukijaa mutta ei ollut. Epäilivät kuvauksen perusteella lambdaa,Itsellä kävi puola mielessä mutta silloin auto kyllä tärisee koko ajan kuin hevoskärryssä olisi.


    Sulla on diesel, siinä ei ole lambdaa eikä puolaa...

    Suutin vika/johtovika voi tulla kysymykseen mutta eikö ne huollossa katsoneet suuttimien arvoja? Vai eikö ollut asiallista testeriä?
    Tekikö ne muuta kun tuumailivat että "kostea keli, vika on varmaan virranjakajassa"....?

    Hyppiikö kone konehuoneessa reilusti vai tutisuttaako se vaan koko autoa?

    Huonoimmalla tuurilla tietysti läpän akseli sukelti koneen läpi...:(
    Last edited by Rubu; 10-02-2010, 13:07.

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      #3
      Originally posted by MacBaren View Post
      No anyway apua kaivataan ja jos joillain sattuisi olemaan sotkamo-kajaani akselilla vikakoodin lukijaa niin olisin kiitollinen avusta niin ei hartikaiselle tarviisi raahata ja maksaa itseänsä kipeäksi.

      Pakkasella osuutta asiaan? täällä tänään -19
      entä kaasuläpät?
      Suuttimelle kuitenkin ääni täältä ja jos kovasti vielä kone heiluu niin moottorin kannakekumit vois olla myös ehtoo puolella.
      Ja vois onnistua halvemmalla kuin Hartikaisella tuo luku.
      Last edited by Arnolds; 10-02-2010, 13:51.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • MacBaren
        Bimmer Rookie
        • Feb 2010
        • 96
        • JNS

        #4
        Originally posted by Rubu View Post
        Sulla on diesel, siinä ei ole lambdaa eikä puolaa...

        Suutin vika/johtovika voi tulla kysymykseen mutta eikö ne huollossa katsoneet suuttimien arvoja? Vai eikö ollut asiallista testeriä?
        Tekikö ne muuta kun tuumailivat että "kostea keli, vika on varmaan virranjakajassa"....?

        Hyppiikö kone konehuoneessa reilusti vai tutisuttaako se vaan koko autoa?

        Huonoimmalla tuurilla tietysti läpän akseli sukelti koneen läpi...:(
        Joo niinpäs onkin viimeks oli bensa-autossa puola paskana ja toimi sillon jokseenkin samalla tavalla niin jäin näköjään sitä liikaa miettimään ja lambdaa ehottivat huoltamossa..

        Ja niin huollossa niillä ei ollu testeriä ja ei ne mitään muuta edes tehnyt ku kurkannu pajan ovesta ulos ja todennut et "näyttäähän tuo vähän keinuvan" ja sit arvuuttelivat eri vaihtoehtoja ja sanovat et ainakaan tänää ei kerkee tarkemmin kahtoo.

        No ei se kone oikeestaan hypi mitenkään suuremmin, tutisee vaan laidasta laitaan ja tärisee

        Originally posted by 540iAV8 View Post
        Suuttimelle kuitenkin ääni täältä ja jos kovasti vielä kone heiluu niin moottorin kannakekumit vois olla myös ehtoo puolella.
        Ja vois onnistua halvemmalla kuin Hartikaisella tuo luku.
        Kuka, missä, milloin ja millä hinnalla?
        F11 520d
        E39 530da

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3310
          • Kajjjaani

          #5
          Lueppa priva viestit.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #6
            Jakotukin paineanturin johdotus ja suuttimien johdotus ensin nitkutellen läpi. Sitten piuhan nokkaan vikakoodit ja suuttimien korjausarvot, kuten onkin ilmeisesti suunnitelmissa.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • MacBaren
              Bimmer Rookie
              • Feb 2010
              • 96
              • JNS

              #7
              Noniin, tosissaan äsken purin tuosta moottorisuojan ja kattelin mitä löytyy/miltä näyttää. Painelin suuttimien johdot kiinni mitä nyt mikin liikku mihinkin suuntaan ja käynnistin auton niin ainaki sillon toimi moitteetta kaikki. Pitää nyt ajella tuolla autolla vähäsen ja kuunnella muuttuko mikään ja miltä tuntuu.
              Sormet ristiin ja toivotaan, että päästiin helpollaa/halvalla

              Yks asia mua noissa johdoissa hämäs ja en oo varma aiheuttaako/aiheuttiko(toivottavasti) ongelman oli, että kutos sylinteriin menevän suuttimen toista johtoa oli korjattu TEIPILLÄ!? en alkanut teippiä purkamaan ja kahtomaan miks näin oli tehty, mut näytti aika hämärältä näin äkkiseltään.. Ja varmaan tommonen viritelmä ois pitemmällä aikavälillä parempi korjata sieltä kokonaan pois harmia aiheuttamasta.
              F11 520d
              E39 530da

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Jätä se suojamuovi pois moottorin päältä ja heti kun tekee uudestaan tota ravistelua niin auto tienpenkalle ja heiluttelemaan noita suuttimien johtoja. Jos käynti muuttuu niin ei muuta kuin uus johtosarja tilalle. Ei mikään kauhean harvinainen vika näissä 3.0d:ssä ja jos kerta löytyy jotain teippiviritystäkin...
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • jsr85
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1375
                  • Oulainen

                  #9
                  Yleensä pätkivän suuttimen liitin on "tummunut" kipunoinnista johtuen.:think
                  ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                  Comment

                  • PVBasstard
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 130
                    • Oulu Rock City

                    #10
                    Kävin just wetteriltä hakeen uuden johtosarjan a' 95€ kyseisten vikojen takia.
                    Mercedes-Benz V250cdi Bluetec W447 -15

                    Ex:
                    Toyota Land Cruiser J150, Executive 7p. -10
                    BMW 530d xDrive A F11 -11
                    BMW X5 M-Sport individual E70 -08
                    Mercedes-Benz E270cdi S211 -03
                    BMW 530dA touring E39 -02
                    BMW 525 tdsa Touring E34 -94
                    Toyota avensis 2.0TD wagon -99
                    Audi 100 2.8 V6 -91
                    Nissan micra 1.0 -86

                    Comment

                    • MacBaren
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2010
                      • 96
                      • JNS

                      #11
                      Noniin kuukausi päästiin ilman minkäänlaista ongelmaa. Nyt ne sit näköjään kasaantu sit senkin eestä.

                      Eilen alko taas sama tutina ja eikun tienviereen ja painelee johdon liitintä alaspäin. No sehän loppu siihen paikkaan ja eiku hymy persiissä takas hyttiin et pääse jatkaa matkaa. No tutina alko samantien ku kerkes pikkasen painasta poljinta. Nyt toi tapahtuu silleen et keskimäärin normaalisti pystyy ajaa 100m pisimmillään ehkä kilometrin.

                      Sanokoha johto ittesä lopullisesti irti vai pitäskö pelätä jtn vakavampaa?

                      Tyhjäkäynnillä siis toimii lähes aina normaalisti, mutta kun lähtee ajaa alkaa se helvetin tutina. Sit ku se rupee tutisee ja polkee kaasua niin kierrokset nousee kyl mut auto ei liiku mihinkään. Kaasua polkiessa se myös nykii silleen jännästi et välillä menee niinku pitää ja sit tyssää parin sekunnin päästä. Tuntuu ihan kun se ei ahtas koko ajan?
                      F11 520d
                      E39 530da

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3310
                        • Kajjjaani

                        #12
                        Piuhan päässä saattas selvitä jotain. :think mutta kun siellä on se teippi viritys niin johtosarja vaihtoon niin se ongelma ainakin selviää sillä.
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • Metalgod
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2009
                          • 201
                          • Helsinki

                          #13
                          Jokseenkin samanlaisia ongelmia minullakin. Uusi johtosarja tilattu Hertsikan Laakkoselle 70 €. Saattaa se sarjan asentaminen vaan olla aika haasteellinen tehtävä... saa nähdä.
                          -530dA 600 Nm
                          - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

                          Comment

                          • MacBaren
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2010
                            • 96
                            • JNS

                            #14
                            Originally posted by Metalgod View Post
                            Jokseenkin samanlaisia ongelmia minullakin. Uusi johtosarja tilattu Hertsikan Laakkoselle 70 €. Saattaa se sarjan asentaminen vaan olla aika haasteellinen tehtävä... saa nähdä.
                            Pistähän infoa jos autto !
                            F11 520d
                            E39 530da

                            Comment

                            • Metalgod
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 201
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by MacBaren View Post
                              Pistähän infoa jos autto !

                              Joo... Kerron kun homma on tehty.
                              -530dA 600 Nm
                              - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎