Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 lämmityslaite outoilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alludavidson
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 44

    e39 lämmityslaite outoilee

    Moro. Eli näin ekaks,auto on 523ia vm.96.Lämppärissä on outo juttu kun,laittaa puhaltamaan auto asentoon,niin ei puhallusvoimakkuus muutu miksikään.olipa auton sisällä -30 tai +30 lämpöä.eikös tuo auto tarkoita sitä , että toi tsydeemi haistelee sisälämpötilaa koko ajan ja nostaa tai pudottaa sisälämpötilaa? nyt se vaan puhaltaa sitä voimakkuutta minkä nyt oon sattunu manuaalilla valitsemaan
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1835
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by alludavidson View Post
    Moro. Eli näin ekaks,auto on 523ia vm.96.Lämppärissä on outo juttu kun,laittaa puhaltamaan auto asentoon,niin ei puhallusvoimakkuus muutu miksikään.olipa auton sisällä -30 tai +30 lämpöä.eikös tuo auto tarkoita sitä , että toi tsydeemi haistelee sisälämpötilaa koko ajan ja nostaa tai pudottaa sisälämpötilaa? nyt se vaan puhaltaa sitä voimakkuutta minkä nyt oon sattunu manuaalilla valitsemaan
    Saattaa olla ihan normaali ilmiö, riippuu vähän tapauksesta.

    -96 malleissa taisi olla vielä niin, että tuo AUTO nappi tarkoittaa pelkästään automaattista ilmansuuntauksen ohjausta, jos se toimii yhtään samalla tavalla kuin omassa -96 E39:ssa (valmistusajankohta 04/96) jossa automaatti-ilmastointi (näissä on toimintaeroja riippuen vuosimallista).

    -96:ssa puhallusnopeuden pitäisi periaatteessa aina olla enemmän tai vähemmän automaattiohjauksessa (paitsi huurteenpoistoasennossa, sekä jos nopeutta muutetaan käsin, pysyy tämä käsin asetettu uusi nopeus voimassa jonkin aikaa, kunnes lämmityslaite havaitsee tarpeelliseksi muuttaa nopeutta isommalle/pienemmälle). Nämä nopeuden muutokset tapahtuvat yleensä hitaasti, joten niiden huomaaminen voi olla hankalaa.

    Helpoiten puhallusnopeuden muutoksen huomaa heti liikkeellelähdön jälkeen. Yleensä käynnistyksen jälkeen nopeus on kolmen tolpan verran, mutta nopeus kasvaa muutaman minuutin kuluttua reilusti kunhan moottori edes vähän lämpenee.

    Eli tod.näk no hätä

    P.S.
    Talvisin AUTO asento saattaa aiheuttaa jonkin verran huurtumista, koska AUTO asennossa järjestelmä tahtoo pitää puhallusta alasuuttimille painoitettuna. Itse olen saanut huurteet kuriin talvisin ja kosteilla ilmoilla laittamalla puhallussuuntauksen käsiasentoon (kaikki käsivalintasuunnat ylös/keskelle/alas valittuna), jolloin ilmaa riittää laseille paremmin.
    Last edited by Havis; 22-02-2010, 19:30.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • alludavidson
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 44

      #3
      Kiitos vastauksesta.nyt kun tarkemmin asiaa ajattelen on tuossa varmasti perää

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by Havis View Post
        Saattaa olla ihan normaali ilmiö, riippuu vähän tapauksesta.

        -96 malleissa taisi olla vielä niin, että tuo AUTO nappi tarkoittaa pelkästään automaattista ilmansuuntauksen ohjausta, jos se toimii yhtään samalla tavalla kuin omassa -96 E39:ssa (valmistusajankohta 04/96) jossa automaatti-ilmastointi (näissä on toimintaeroja riippuen vuosimallista).

        -96:ssa puhallusnopeuden pitäisi periaatteessa aina olla enemmän tai vähemmän automaattiohjauksessa (paitsi huurteenpoistoasennossa, sekä jos nopeutta muutetaan käsin, pysyy tämä käsin asetettu uusi nopeus voimassa jonkin aikaa, kunnes lämmityslaite havaitsee tarpeelliseksi muuttaa nopeutta isommalle/pienemmälle). Nämä nopeuden muutokset tapahtuvat yleensä hitaasti, joten niiden huomaaminen voi olla hankalaa.

        Helpoiten puhallusnopeuden muutoksen huomaa heti liikkeellelähdön jälkeen. Yleensä käynnistyksen jälkeen nopeus on kolmen tolpan verran, mutta nopeus kasvaa muutaman minuutin kuluttua reilusti kunhan moottori edes vähän lämpenee..
        Mulla oli -9/96 ja puhallusnopeus muuttui samantien kun lämpötilaa muutti. Jos nopeutta sääti käsin niin se pysyi siinä vaikka loppuvuoden, ei se itsestään sitä enää veivannut. Auto asennossa hävisi palkit näytöstä joten niistä ei voinut seurata, niin kuin joissain malleissa.

        Kannattaa pitää puhallinnopeus autolla ja säätää puhallus suunta laseille ja lattialle, tarpeen vaatiessä naamaan

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Mulla oli -9/96 ja puhallusnopeus muuttui samantien kun lämpötilaa muutti. Jos nopeutta sääti käsin niin se pysyi siinä vaikka loppuvuoden, ei se itsestään sitä enää veivannut. Auto asennossa hävisi palkit näytöstä joten niistä ei voinut seurata, niin kuin joissain malleissa.

          Kannattaa pitää puhallinnopeus autolla ja säätää puhallus suunta laseille ja lattialle, tarpeen vaatiessä naamaan
          Totta kai nopeus nousee jos lämpöasetusta nostaa/laskee selvästi, tämähän on aivan päivänselvä asia (järjestelmä haistelee että lämpöä pitää muuttaa pyynnöstä). Tarkennattakoon siis, että kun edellä sanoin että nopeuden muutokset on hitaita, niin tarkoitin tilannetta jossa lämpöasetusta ei muuteta, ja vain ulkolämpö tai kabiinin lämpö muuttuu. Eihän kysymyksen esittäjä käsittääkseni esittänyt että ongelma olisi nimenomaan lämpötilapyyntöä vaihdettaessa.

          Siis 09/96 mallissa IHKA:n toiminta on ilmeisesti jo erilainen kuin 04/96 versiossa...Kuten sanoin, näissä on eroja eri valmistusajankohdan autoissa.

          Esimerkiksi minun versiossa AUTO nappula ei muuta nopeuspalkkien näyttöä mitenkään, palkit ei katoa eikä näytössä myöskään lue koskaan "AUTO" teksiä yms eroja. Eli tuo kuvaus mitä selitin koskee näitä alkupään -96 malleja ja näissä varhaisissa versiossa AUTO nappi todellakin vaikuttaa vain ilmansuuntauksen toimintaan.

          Nyt olisikin mukava tietää mikä on varsinaisen kysymyksen esittäjän E39:n valmistusajankohta, tämä sama varhainen malli kun mulla, vaiko jo päivitetty versio jollainen ilmeisesti on Bmw masterilla, ettei nyt sotkettais selvää asiaa...
          Last edited by Havis; 22-02-2010, 22:17.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • alludavidson
            Bimmer Rookie
            • Feb 2006
            • 44

            #6
            valmistusajankohta on 10/96

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by alludavidson View Post
              valmistusajankohta on 10/96
              Eli kun painat AUTO napin päälle, puhallusvoimakkuuden palkit katoaa, ja näyttöön ilmestyy "AUTO" teksti?
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎