KAIKKI autot on mahdollista turbottaa tavalla tai toisella, mutta se rahalle saatu vastine TEHOISSA on nykyään aika olematon varsinki vuosimallista 91-->, jolloin autoista tuli vähäpäästöisiä ja tarvitsevat erillisen pakokaasu mittauksen VTT:llä (tai sinne päin) :? , eli normaali testi ei kelpaa tuo kyseinen testi kustantaa 1000 € (hinta noin) ylös päin riippuen meneekö heti läpi..
Jos harrastaa haluaa ja ylimääräistä rahaa löytyy niin varmasti ei tule toista turbollista 528i:tä heti vastaan .
Tästä asiasta löytynee etsimällä aika paljon juttua tältäkin Palstalta, ehkä auton malli voi olla, mutta esim e36:seen on paljon kyselty tästä turbosta..
Lähinnä sen takia "onko tehty", että säästyis niiltä VTT testeiltä... Eikö se ollu niin, että jos joku on sellasen tehny ja tyyppihyväksyttäny, seuraavat menee samoilla tulilla? Vai pitääkö jokainen kampe mittauttaa erikseen?
Tuo ESS supercharger ois myös kiinnostava, mutta aivan saatanallisen kallis vaihtoehto.. Siinä lienee myös samat mittaukset edessä?
Eli ideana ois saada kohtuu vaivalla ja kustannuksilla projekti toteutettua (kun ei sitä E39 M5 hiacea oo valmistettu, ..kele :wink: ).
Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
E61 530d M-sport -08
E39 528i Touring -97
Halvemmalla tosiaan pääsisi 530d:lla, mutta ei mukavammin. Kyllä se bensakutonen on edelleen selvästi hiljaisempi ja värinättömämpi kuin diesel. Remmillä ahtaminen olisi tuohon 528:iin mielestäni järkevin vaihtoehto, koska sarjat on jo valmiiksi melko kompakteja, eikä se turboviive yleensä ainakaan nopeuta normaaliliikenteessä (juu, sellainen on myös 530d:ssa).
Itsekin joudun halvan virittelyn alttarilla taipumaan 530D:hen mutta jos se ei olisi rahasta kiinni, valitsisin empimättä bensakoneen.
EDIT: muistan nähneeni Suomen kamaralta kuvia tummanvihreästä E39:sta, jossa oli sentrifugaali tai vastaava. Välijäähdytin oli venttiilikopan päällä. Tuo jos on VTT:lla testattu, niin omistajaahan voi yrittää jäljittää.
Halvemmalla tosiaan pääsisi 530d:lla, mutta ei mukavammin. Kyllä se bensakutonen on edelleen selvästi hiljaisempi ja värinättömämpi kuin diesel. Remmillä ahtaminen olisi tuohon 528:iin mielestäni järkevin vaihtoehto, koska sarjat on jo valmiiksi melko kompakteja, eikä se turboviive yleensä ainakaan nopeuta normaaliliikenteessä (juu, sellainen on myös 530d:ssa).
Itsekin joudun halvan virittelyn alttarilla taipumaan 530D:hen mutta jos se ei olisi rahasta kiinni, valitsisin empimättä bensakoneen.
EDIT: muistan nähneeni Suomen kamaralta kuvia tummanvihreästä E39:sta, jossa oli sentrifugaali tai vastaava. Välijäähdytin oli venttiilikopan päällä. Tuo jos on VTT:lla testattu, niin omistajaahan voi yrittää jäljittää.
Juu kyseinen menopeli on 530i ja omistaja on pyörinyt BMW-kerhon ratapäivillä. ESS:n remmiahdin siinä on pellin alla. Jotenkin minulla on sellainen hatara mielikuva, että kyseessä olisi muuttoauto - mutta saatan olla väärässäkin.
Jos persaus kärsii ostaa n. 6000eur ESS:n setin (tuliko vielä asennus päälle?), niin ei kait se homma nyt enää pariin päästötestiin kaadu kustannuksien osalta. Päästöjen kohdalla voikin olla toinen juttu, ei ole nimittäin mikään itsestään selvyys että menee rajoihin.
pitää kuitenki muistaa että "jälki asennuksena" tehtävä turbottaminen siten että tehoa saada huomattavan paljon lisää ja siten että pata myös kestää, ei ole yhtä kuin 500eur juttu.
kaikkineen päivineen tuollaisen kunnon turbotuksen ja ESS:n hinta ero ei välttämättä loppupelissä olekkaan kovin iso... ja varsinkaan siinä tapauksessa jos sattuu tapahtumaan vahinko....
nuo valmiit setit on valmiiksi testattuja juttuja ja niillä varmasti tulee ne tehot mitä ilmoitetaan.
sekä aikaa menee varmasti huomattavasti vähemmän...
Jonkun verran ihmettelen sitä, että päästötesti pitäisi suorittaa VTT:llä. Sinänsä pitäisi riittää, että muutoksen tekijä kykenee osoittamaan auton läpäisseen määräyksien mukaiset pakokaasutestit. Ei sillä laitoksella pitäisi olla mitään väliä. AKE ei voi, eikä saa, vaatia testin suorittamista vain VTT:llä. Aikanaanhan Kekkosslovakiassa tämä oli mahdollista.
Nykyään tuo EU puuttuu asiaan sen verran kovalla kädellä, että mikä tahansa testilaboratori, joka vain täyttää vaaditut standardit, pitäisi kelvata. Ja mikä tärkeintä, on sama missä testilaboratorio sijaitsee, kunhan se on EU:n alueella.
VTT on nykyään valtion omistama itsenäinen liikelaitos, jolla ei ole periaatteessa mitään siteitä mihinkään valtionhallinnon haaraan.
Jonkun verran ihmettelen sitä, että päästötesti pitäisi suorittaa VTT:llä. Sinänsä pitäisi riittää, että muutoksen tekijä kykenee osoittamaan auton läpäisseen määräyksien mukaiset pakokaasutestit. Ei sillä laitoksella pitäisi olla mitään väliä. AKE ei voi, eikä saa, vaatia testin suorittamista vain VTT:llä. Aikanaanhan Kekkosslovakiassa tämä oli mahdollista.
Nykyään tuo EU puuttuu asiaan sen verran kovalla kädellä, että mikä tahansa testilaboratori, joka vain täyttää vaaditut standardit, pitäisi kelvata. Ja mikä tärkeintä, on sama missä testilaboratorio sijaitsee, kunhan se on EU:n alueella.
VTT on nykyään valtion omistama itsenäinen liikelaitos, jolla ei ole periaatteessa mitään siteitä mihinkään valtionhallinnon haaraan.
Näin on marjat. Olen vain antanut itseni ymmärtää, että VTT on (ainakin aiemmin ollut) ainoa paikka missä tuon vaaditun "pussitestin" on voinut teettää. Tottahan sen saa tehdä/teettää missä haluaa, mutta voi olla vähän huonoa jos muilla ei ole laitteita.
Jonkun verran ihmettelen sitä, että päästötesti pitäisi suorittaa VTT:llä. Sinänsä pitäisi riittää, että muutoksen tekijä kykenee osoittamaan auton läpäisseen määräyksien mukaiset pakokaasutestit. Ei sillä laitoksella pitäisi olla mitään väliä. AKE ei voi, eikä saa, vaatia testin suorittamista vain VTT:llä. Aikanaanhan Kekkosslovakiassa tämä oli mahdollista.
Nykyään tuo EU puuttuu asiaan sen verran kovalla kädellä, että mikä tahansa testilaboratori, joka vain täyttää vaaditut standardit, pitäisi kelvata. Ja mikä tärkeintä, on sama missä testilaboratorio sijaitsee, kunhan se on EU:n alueella.
VTT on nykyään valtion omistama itsenäinen liikelaitos, jolla ei ole periaatteessa mitään siteitä mihinkään valtionhallinnon haaraan.
Näin on marjat. Olen vain antanut itseni ymmärtää, että VTT on (ainakin aiemmin ollut) ainoa paikka missä tuon vaaditun "pussitestin" on voinut teettää. Tottahan sen saa tehdä/teettää missä haluaa, mutta voi olla vähän huonoa jos muilla ei ole laitteita.
No ainakin Test Center Tiililä tekee noita, ja on muistaakseni VTT:tä selvästi halvempi. Mutta taitaa se yli tonnin mennä joka tapauksessa.
Comment