Jos turbotat itse, (ei siis valmis turbo/remmi sarja) pitää päästötestaus tehdä riippumatta siitä onko naapurilla vastaava rakennelma. Koska kyseessä ei ole valmiiksi myytävä sarja, ei kukaan voi olettaa että sinulla olisi mm. samanlainen ahdin tai moottorinohjaus kun kaverillasi. Valmiissa sarjoissa on se etu, että usein (ei kuitenkaan aina) ne on valmiiksi tyyppihyväksyttyjä, jolloin kalliita päästötestejä ei tarvitse tehdä. Vähän vastaava juttu kun, että vähäpäästöiseen autoon et saa (tieliikennekäyttöön) vaihtaa kun nokka-akselin josta on osoittaa että päästöt pysyvät sallituissa rajoissa.
Testejä ei ole pakko tehdä VTT:llä, mutta vaihtoehtoja ei ole monta (ainakaan suomessa).
Ajattelin nostaa iki-vanhan topicin ylös, koska huomasin AKE:n sivuilta Test Center Tiililän vaihtaneen omistajaa ja uusi omistaja on kaikkien tuningmiesten ylin ystävä AKE! Toivottavasti eivät pilaa byrokratiallaan tuota firmaa.
Tässä koko tarina AKE:n sivuilta:
Suomen johtava ajoneuvojen katsastusyritys A-Katsastus ostaa helsinkiläisen autoalan testauksiin erikoistuneen Test Center Tiililä Oy:n. Test Center Tiililä yhdistetään kahden muun tytäryhtiön, Autotohtori Consulting Oy:n ja Test World Oy:n kanssa uudeksi yhtiöksi. Uusi yhtiö on nimeltään A-Test & Consulting Oy ja se on Suomen johtava autoalan tekniseen tarkastukseen, testaukseen ja konsultointiin erikoistunut kokonaisuus.
Ostettava yritys Test Center Tiililä Oy on yksityinen riippumaton insinööritoimisto, jonka palveluita ovat ajoneuvojen ja niiden tarvikkeiden tyyppihyväksyntätestit, tuote- ja lehdistötestaus sekä autokorjaamoiden jälkimarkkinatoimintojen kehittäminen. Yhtiön palveluksessa on noin 10 työntekijää ja se toimii maanlaajuisesti. Liikevaihto vuonna 2005 oli noin 0,9 milj. euroa.
Kaupan myötä A-Katsastus perustaa A-Test & Consulting Oy:n, joka kokoaa yhteen Test Center Tiililä Oy:n, viime vuonna ostetun Test World Oy:n ja vuonna 2002 perustetun Autotohtori Consulting Oy:n. Autotohtori Consulting myy laatu- ja ympäristöohjelmia sekä laitehuoltoja ja –kalibrointeja autoliikkeille ja –korjaamoille. Ivalolainen Test World on erikoistunut autojen ja renkaiden talvitestaukseen. Näiden kolmen yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 3,6 milj. euroa ja henkilökuntaa niillä oli noin 50.
A-Test & Consultingiin siirretään Test Center Tiililän ja Autotohtori Consultingin liiketoiminta henkilöstöineen. Test World Oy jatkaa erillisenä yhtiönä A-Test & Consulting Oy:n alla. Yhdistymisen takia ei ole suunniteltu henkilöstövähennyksiä vaan kaikki työntekijät jatkavat vanhoina työntekijöinä.
Uuden yhtiön toimitusjohtajaksi nousee Test Center Tiililän nykyinen toimitusjohtaja Turo Tiililä, josta tulee myös A-Katsastus –konsernin osakas. Autotohtori Consultingin toimitusjohtaja Sakari Raumanen jatkaa uuden yhtiön johto- ja kehittämistehtävissä. Test World Oy:n toimitusjohtajana jatkaa Timo Mäkelä.
- Kaupan myötä A-Katsastus muodostaa kotimaisen, autoalan tarkastuksiin, testauksiin ja konsultointiin keskittyneen kokonaisuuden, joka on palveluissaan selkeä markkinajohtaja. Testaus- ja tarkastustoiminnan kehittäminen tukee merkittävällä tavalla koko A-Katsastus –konsernin kehittämistä entistä laaja-alaisemmaksi autoalan yhteistyökumppaniksi, kertoo A-Katsastuksen toimitusjohtaja Juha Tukiainen.
- Syntyvä kokonaisuus on Suomessa ainutlaatuinen; se kattaa kaikki tärkeimmät autoalan tarkastus- ja testaustoiminnot ja luo siten erinomaisen pohjan tarjota entistä kehittyneempiä palveluita asiakkaillemme. Liiketoiminnan kansainvälisetkin kasvunäkymät ovat erittäin mielenkiintoisia, luonnehtii uuden A-Test & Consulting Oy:n toimitusjohtajaksi nimitetty Turo Tiililä.
A-Katsastus Oy on Pohjois-Euroopan johtava yksityinen ajoneuvojen katsastus- rekisteröinti- ja kuljettajantutkintoalan yritys, jolla on katsastusliiketoimintaa Suomen lisäksi Tanskassa, Puolassa, Latviassa ja Venäjällä. Yhtiöllä on yli 210 katsastusasemaa ja 1.400 työntekijää. Liikevaihto vuonna 2005 oli 95 milj. euroa.
Lisätietoja: Juha Tukiainen, toimitusjohtaja, A-Katsastus Oy, p. 045 632 2006,
Turo Tiililä, toimitusjohtaja, A-Test & Consulting Oy, p. 0400 435 008
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Ajattelin nostaa iki-vanhan topicin ylös, koska huomasin AKE:n sivuilta Test Center Tiililän vaihtaneen omistajaa ja uusi omistaja on kaikkien tuningmiesten ylin ystävä AKE! Toivottavasti eivät pilaa byrokratiallaan tuota firmaa.
"A-KATSASTUS OSTAA TEST CENTER TIILILÄ OY:N JA MUODOSTAA AUTOALAN JOHTAVAN TEKNISEN TARKASTUSYHTIÖN"
Test Center Tiililän ei suinkaan ostanut AKE, eli Ajoneuvohallintakeskus, vaan A-katsastus.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
"A-KATSASTUS OSTAA TEST CENTER TIILILÄ OY:N JA MUODOSTAA AUTOALAN JOHTAVAN TEKNISEN TARKASTUSYHTIÖN"
Test Center Tiililän ei suinkaan ostanut AKE, eli Ajoneuvohallintakeskus, vaan A-katsastus.
Joo mun moka. Silti epäilyttää koko homma, kun entinen valtionlaitos vähän laajentaa...
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
A-Katsastuksellahan ei ole ollut valtion kanssa mitään tekemistä muutamaan vuoteen. Ei huolta.
Siksi kirjoitinkin entinen Uskallan kyllä väittää, ettei se byrokratia katoa parissa vuodessa toimintakulttuurista, ellei koko hlöstöä vaihdeta...
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
itel ollu jo 2kk tulossa ess:ltä remmisarja e39 540:seen. sit ku tulee ja isketää kiinni, ni ilmottelen miten homma onnistu ja kuin naama korvissa ajellaan.
katsastusta katsellaan sitten myöhemmin. 540 ku on niin ei varmaa alustaan tarvi vaihdella mitää ku on mallisarjan tehokkain kuitenki ja +20 sais olla enennän tehoo maks.?? pussitesti jos on ainut niin sit mennää tekee se, mut jos jotaa muutakin pitää säätää ni sit unohetaa ja otetaa remmi tieliikentees irti...tai sit ei
Tummanvihreä "530 Kimi" (Kompressor Intercooler M-Sport Injection) oli mun vanha M5 wannabee - nyt ei enää wannabee Lyhyen kaavan mukaan: 231 hp orkkis, 325 hp ilman IC ja 360 hp IC:lla (0.55 baria). Vääntöä noin 500 NM paikkeilla. Työn teki Demec Vaajakoskella. Vortechin kompura, air-to-water IC (a'la Lotus Omega), suuremmat suuttimet, järeämpi bensapumppu, "räätälöity lastu" (6 tuntia penkissä) ja ton tollaista. Hinta...oli riittävä (eli lähemmäksi 100.000 mummoa).
En "ehtinyt" tyyppikatsastaa autoa, ennen kuin se meni myyntiin. Tavallinen katsastus hoidettiin niin että kompuran remmi poistettiin. Nykyään auto on ilman kompuraa. JOS olisin halunnut tyyppikatsastaa sitä niin se olisi mennyt sen mukaan mitä tässä on jo mainittu; VTT testi + näyttöä siitä että auton muut osat olisi rakennettu vastaamaan yhtä tehokasta BMW autoa (=M5) = jarrut, alusta etc. Kompura oli jo TUV hyväksytty. Mene ja tiedä mitä olisi tapahtunut jos olisin kolaroinut. Tod.näk. vakuutusyhtiö olisi maksanut vain osan korvauksesta (miten suuri??)
Suurin ongelma oli kytkin. Orkkis paloi aika nopeasti (ja myös vauhhtipyörä paloi samalla). Alle G-Powerin EvoII kytkin (30% sintteriä, ja järeämpi painolevy), mutta sekään ei oikein tahtonut kestää.
Varsinaiseen kysymykseen kuitenkin: Eli suomessa ei ole ainuttakaan katsastettua e39 mallisarjan bensiinikäyttöistä ahdettua bemua.
Jos sen joku pystyy tekemään niin...:
Comment