Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39, M-puskurin olematon kestävyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemu-Jussi
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 80
    • Espoo

    e39, M-puskurin olematon kestävyys

    Olenkohan aiemmilla autoillani tottunut jotenkin huolettomaan pysäköintiin, vai miksi nykyinen M-sarjan etupuskurilla varustettu e39 tuntuu aivan naurettavan herkältä vaurioille. Puskurin alareuna työntyy pitkälle eteen, ja on tietysti täysin joustamatonta materiaalia joka räsähtää rikki heti kun jäälohkare hipaiseekin.

    Mutta varsinainen kysymys: Nyt kun puskurin alareuna on täysin riekaleina, olisiko jotain edes siedettävän edustavalta näyttävää keinoa tuunata siihen jokin "joustoreunus"? Vai voiko sitä yrittää korjata sulattamalla jotain muovia reiät ja montut täyteen, hiomalla ja maalaamalla itse? Vai onko taikasana plastic padding?

    Ei huvittaisi laittaa tonnia uuteen puskuriin asennuksineen ja maalauksineen liikkeessä (kerran jo tehty, onneksi silloin vakuutusyhtiön piikkiin).
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9139
    • Oulu

    #2
    Enemmänkin ongelma on niissä puskurin alapuolella olevissa muoviosissa, jotka ainakin apukuskin puolella on varmaan suurimmalla osalla enemmän tai vähemmän rikki. Kovalla pakkasella isku siihen alamuoviin voi samalla murtaa myös puskurin alareunaa. Muovihitsaamalla sen saa todennäköisesti korjattua.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Matson^
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2008
      • 2113
      • Seinäjoki

      #3
      Jos edellinen autosi on ollut Lada ja Volvo niin ymmärrän tuon muovipuskurin "herkän" vaurioitumisen. Ei tällä parane enää edellä menevää työntää peräkoukusta partaansa nauraen

      Huono siihen alareunaan on mitään "joustopalaa" laittaa, ainakaan ilman että se tulisi entistä alemmas.. eli ei muutakuin puskuri muovihitsarille ja tarkkaavaisuutta ratin taakse
      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
      | Nissan Navara TREK-1 |
      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Originally posted by Bemu-Jussi View Post
        Olenkohan aiemmilla autoillani tottunut jotenkin huolettomaan pysäköintiin, vai miksi nykyinen M-sarjan etupuskurilla varustettu e39 tuntuu aivan naurettavan herkältä vaurioille. Puskurin alareuna työntyy pitkälle eteen, ja on tietysti täysin joustamatonta materiaalia joka räsähtää rikki heti kun jäälohkare hipaiseekin.

        Mutta varsinainen kysymys: Nyt kun puskurin alareuna on täysin riekaleina, olisiko jotain edes siedettävän edustavalta näyttävää keinoa tuunata siihen jokin "joustoreunus"? Vai voiko sitä yrittää korjata sulattamalla jotain muovia reiät ja montut täyteen, hiomalla ja maalaamalla itse? Vai onko taikasana plastic padding?

        Ei huvittaisi laittaa tonnia uuteen puskuriin asennuksineen ja maalauksineen liikkeessä (kerran jo tehty, onneksi silloin vakuutusyhtiön piikkiin).
        Kyllä ne kestää, mäkin ajan aina parkkiin kuuttakymppiä seinää päin, eikä ole tullut kuin pari pikkunaarmua, tosin pari seinää kaatunut siinä sivussa..........

        ...Eiköhän siitä fiksaamalla saa ihan käypäsen vielä jos vain halki on, vai onko miten pahasti mennyt? Laita vaikka kuvia.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          #5
          Käykö muuten muovisnen m-sport tarvikepuskurin kanssa kaikki alkperäisen m-sportin osat kuten verkot, sumarit listat jne.? Muovisia tarvikepuskureita kun myydää nilman noita parilla sataa.
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by joko View Post
            Käykö muuten muovisnen m-sport tarvikepuskurin kanssa kaikki alkperäisen m-sportin osat kuten verkot, sumarit listat jne.? Muovisia tarvikepuskureita kun myydää nilman noita parilla sataa.
            Käy ainakin niihin jotka ovat 100% kopio. Omaan kävi mm. alurunko(tottakai), listat, rekisterikilven alunen jne. Jopa lamppujen pesusuuttimien letkujen pidikeruuvinreiät oli puskurin sisäpinnalla oikeissa kohdin.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by Thuppu View Post
              Käy ainakin niihin jotka ovat 100% kopio. Omaan kävi mm. alurunko(tottakai), listat, rekisterikilven alunen jne. Jopa lamppujen pesusuuttimien letkujen pidikeruuvinreiät oli puskurin sisäpinnalla oikeissa kohdin.
              Eli järkevintä tässäkintapauksessa olis vaihtaa vain koko puskuri. Kaverilla on kans hajalla tuo oik. puol etunurkka alhaalta niin tietääpi sille kertoa että eikun tilailemaan tuollaista 100% muovista kopio puskuria.
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1234
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by Matson^ View Post
                Jos edellinen autosi on ollut Lada ja Volvo niin ymmärrän tuon muovipuskurin "herkän" vaurioitumisen. Ei tällä parane enää edellä menevää työntää peräkoukusta partaansa nauraen

                Huono siihen alareunaan on mitään "joustopalaa" laittaa, ainakaan ilman että se tulisi entistä alemmas.. eli ei muutakuin puskuri muovihitsarille ja tarkkaavaisuutta ratin taakse
                Ladasta en tiedä mutta Volvossa käytetään puskuriin sopivaa muovia toisin kuin BMW.ssä. Ei tosiaan vaadi kummoista kopsahdusta tuo M puskuri kun on pirstaleina. Laatua koko rahalla.
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Muovihitsaamalla sen saa todennäköisesti korjattua.
                  ...jep, mutta jos on ABS:ssää, niin kama hylkii hitsausta ja saumasta ei saa niin pitävää vrt. yleisimpään normimuoviin. Jotain pakkelia on aivan turha levitellä ja sillä korjailla -> tunnin jälkeen särönnyt.

                  Ainoa mikä näissä kestää, niin huolellinen muovihitsaus, että kamat sulaa yhdeksi samaksi matskuksi. Vahvikkeita voi hitsailla vielä perään ja karhennuksen jälkeen vielä laminoida slaissi lasikuitua takapuolelle. Päältä oikominen/muotoilu ja kynnellinen kittiä. Huolellisesti asianmukaisesti tehtynäkään muovikorjauksista ei ole silti 100%-varmuutta pitkäikäisyydestä.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • GARFFi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 5541
                    • Kankaanpää

                    #10
                    Ja Ladasta minä tiedän ettei omistajaa kiinnosta hevon vittua vaikka se etupuskuri pirstaloituis kesken ajon ja lada kääntyis katolleen naapurin puuvajaan.
                    MB E220 CDI -10
                    Ex.VW T5.1 -11
                    Ex. Ford Transit Custom -14
                    Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                    Ex. VW Golf+ -06
                    Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                    Ex. Honda CBR900RR -96
                    Ex. E36 325i Coupé -94
                    Ex. LADA 2105 1200S -89
                    Ex. LADA 2107 1300S -87
                    Ex. E36 320i -91

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Rockford View Post
                      ...jep, mutta jos on ABS:ssää, niin kama hylkii hitsausta ja saumasta ei saa niin pitävää vrt. yleisimpään normimuoviin.
                      Hmm, mielestäni juuri abs-muovi on sitä parasta hitsattavaa. Ainakin mitä nyt itte on noita pitäny "hitsailla" niin kestäviä on tullu. :think
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • rari_83
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2009
                        • 84
                        • Etelä-Pohjanmaa

                        #12
                        Omaan M-etupuskuriin tuli kahden euron kolikon mentävä reikä joulukuussa. Ilmeisesti koska ajoin terävään hidasteeseen vahingossa noin 35 km/h. Mitään ei kuulunut mutta seuraavana päivänä havaitsin reiän.

                        Pakkasta oli yli -20°C. Poimin kolosta murtuneen muovinpalan jota painettaessa sormin se lohkesi keskeltä kahtia, mieleen tuli että ulkomaalaisia puskureita ole suunniteltu suomen kylmiin olosuhteisiin.

                        Vaikka materiaaliksi kerrotaan ABS-muovi (useimmissa puskureissa) laittoi se hieman epäilemään kun muovi hajoaa käteen. Jos muovi on ABS:ää haurastuu kestävyys merkittävästi jo hieman ilmoitettua (-40°C - +85°C) alemmissa lämpötiloissa.

                        Korjaukseen olen ajatellut kysyä josko joku maalari tekisi pohjatyön ja mitä maksaa. Mutta luulen että pienen virheen korjaus tulee turhan kalliiksi.
                        ex. E46 BMW 328 Coupe -99

                        Comment

                        • Bemu-Jussi
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2008
                          • 80
                          • Espoo

                          #13
                          Pakkelit

                          Eikö "pakkeleita" ole myös jotain lievästi elastista laatua, jota kuitenkin voi maalata? Itse en hae täydellisyyttä, vaan että saisi pinnan suht tasaiseksi ja siihen sprayllä maalin päälle. Pölyn peitossa se kuitenkin melkein aina on.

                          Yhden vaakasuuntaisen halkeaman aion liimata joko epoksilla tai jollain superliimalla.

                          Ne alhaalla vaakatasossa olevat systeemit on tosiaan säpäleinä nekin, mutta niiden aerodynaaminen vaikutus ei kai Suomen nopeuksilla tunnu. Konetilan rapaantumista ehkä tosin estävät jonkun verran. Sellaiset voisi askarrella jostain muovilevystä jos intoa joskus löytyy.

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1234
                            • Kainuu

                            #14
                            Originally posted by Rockford View Post
                            ...jep, mutta jos on ABS:ssää, niin kama hylkii hitsausta ja saumasta ei saa niin pitävää vrt. yleisimpään normimuoviin. Jotain pakkelia on aivan turha levitellä ja sillä korjailla -> tunnin jälkeen särönnyt.

                            Ainoa mikä näissä kestää, niin huolellinen muovihitsaus, että kamat sulaa yhdeksi samaksi matskuksi. Vahvikkeita voi hitsailla vielä perään ja karhennuksen jälkeen vielä laminoida slaissi lasikuitua takapuolelle. Päältä oikominen/muotoilu ja kynnellinen kittiä. Huolellisesti asianmukaisesti tehtynäkään muovikorjauksista ei ole silti 100%-varmuutta pitkäikäisyydestä.
                            Omasta hitsattiin rusakon aiheuttamat vauriot ja hyvin onnistui.
                            Ja hyvin on kovat pakkaset kestänyt. Oulun Havannalla teetätin.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            • buksin-1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 4592
                              • Keski-Pohjanmaa

                              #15
                              Itse korjautin vastaavanlaisia E39:n halkeamia, siinä muovihitsauksessa sisäpuolelta oli tueksi käytetty ohutta rautaverkkoa ja on kestänyt hyvin.
                              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                              SISUSTAT modaukset

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎