Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA e39 -02 dieselit öljyn seassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • perttu81
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 6
    • Turku

    530dA e39 -02 dieselit öljyn seassa

    530dA, -02, e39, 215 tkm, alkoi kesken matkan savuttaa, kierrokset eivät laskeneet alle 2 tuhannen, vaikka päästi kaasusta irti.

    Sammutin koneen ja hinautin auton talliin, oli mennyt dieseliä öljyn sekaan, öljyn pinta oli erittäin korkealla.

    Voiko polttoaine päästä öljyn sekaan korkeapainepumpun rikkoutuneen tiivisteen välistä? Vai mitä kautta aine on voinut sinne kulkeutua?

    Otin suuttimet irti, yhden suuttimen kärki oli pullistunut. Ulkopinta aivan nokinen. Kuparirengas lytyssä, ilmeisesti joku kiristänyt liian tiukkaan.

    Osaako joku viisaampi kertoa, mitä tässä on oikein tapahtunut ja mitä kaikkea menee uusiksi?
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Jos sitä polttoainetta on öljytilassa reilusti, niin suutin sitä tuskin selittää. Todennäköisesti juurikin korkeapainepumpun akselitiivistys pettänyt ja polttoaineet jakopään kautta öljytilaan. Muutama tällainen keissi tullut foorumeilla vastaan. Hyvällä tuurilla tuossa selvitään pelkästään uudella/kunnostetulla korkeapainepumpulla.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • tabasco
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 851
      • fin

      #3
      Voiko tällaisessa tilanteessa käydä niin, että kampikammion paine kasvaa ja moottoriöljy/diesel-seos tunkee männänrenkaiden välistä männän päälle ja aiheuttaa ns. öljypalon? Toki kuluneella moottorilla todennäköisempää. Mietin vaan, kun kierrokset eivät ole laskeneet alle 2000 rpm. Automaatti tai vähäinen ohivuoto on sitten estänyt täydellisen ryntäämisen?

      Comment

      • perttu81
        Newbiemmer
        • Mar 2010
        • 6
        • Turku

        #4
        Kiitokset

        Suuret kiitokset avusta. Nyt on bemu korjattu ja toimii taas nätisti, juurikin tuo dieselpumpun tiiviste oli syynä varsinaiseen ongelmaan.

        Valutin moottoritilasta noin 20 litraa dieselin ja moottoriöljyn seosta pois. Pinta on siis ollut niin korkealla, että alkoi diisselit nousta putkia pitkin koneeseen. Tästä johtuen ilmeisesti kierrokset eivät enää laskeneet alle 2000 rpm. Täydelliseltä ryntäykseltä vältyttiin ehkä sen takia, että polttoaineen syttyminen tapahtuu milloin sattuu kun diesel joutuu jo imutahdin aikana sylinteriin. Ei ole kovin optimaalista tuo palaminen.

        Ilmeisesti isompaa välitöntä vauriota ei moottorille tästä syntynyt. Tarkastin tähystyslaitteella, että sylinterit näyttivät edelleen hyväkuntoisilta. (Ebaysta kuituoptinen "Borescope" maksaa noin 250 €)

        Yksi suutin oli rikki, pistin samantien kaikki vaihtoon niin pitäisi koneen toimia taas pitkään, vaikka 5 muuta näyttivätkin ulkoisesti vielä hyväkuntoisilta. Britanniasta löytyi suht edullisesti kunnostettuja osia http://www.dcidieselsdirect.com/

        Osien hinnat:
        Kunnostettu dieselpumppu £252 x 1
        Kunnostetut suuttimet £112 x 6
        Yhteensä toimituskuluineen noin 1100 € (punnat muunnettu euroiksi)
        Jos vanhat palauttaa, saisi vielä takaisin £50 pumpusta ja £15 / suutin. Ei kannata palauttaa kun toimituskulut maksaa melkein enemmän mitä panttina saa takaisin.

        Polttoaineen kulutus tipahti yli litralla. Kulutukset ajettaessa 100 km/h:
        Ennen 7,4 L/100km
        Nyt 6,1 L/100km

        Comment

        • Jamppa1983
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 739
          • Pirkanmaa

          #5
          Varoitteliko mitään ennen lopullista hajoamista vai menikiö ihan yhtäkkiä? Rynkyttikö kylmänä tyhjäkäynnillä tai mitään vastaavaa?
          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

          M3 e90 & "M3" e30 turbo

          Comment

          • perttu81
            Newbiemmer
            • Mar 2010
            • 6
            • Turku

            #6
            Suutin varoitteli rynkyttäen lämpimällä koneella.

            Originally posted by Jamppa1983 View Post
            Varoitteliko mitään ennen lopullista hajoamista vai menikiö ihan yhtäkkiä? Rynkyttikö kylmänä tyhjäkäynnillä tai mitään vastaavaa?

            Oli niin päin, että kylmänä kone kävi nätisti tyhjäkäynnillä, mutta lämpimällä koneella rynkytti. Tämä ilmeisesti johtui yhden suuttimen viasta, ei pumppuviasta.

            Sama oli polttoaineen kulutuksen kanssa, -24 asteen ulkolämpötilassa suht kylmällä koneella kulutukset olivat likimain auton speksien mukaiset, mutta normaalilämmöillä selvästi suuremmat.

            Tuo pumppuvika täytti lopulta öljytilan niin nopeasti, että sen ilmenemistä ei ehtinyt havaita millään tavalla etukäteen. Ei tule tuota öljyn pintaa kuitenkaan tarkkailtua ihan joka välissä.


            P.S. Kesärenkailla menee nyt 5.7 L/100km (100 km/h), kun pääsi mittaamaan rauhassa öiseen aikaan pidemmällä matkalla.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎